Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Hij kan overigens contact maken met z'n buurman. Eten gerust elkaars hooi uit elkaars mond

runningkawa schreef:Dat je paard niet vast komt te liggen komt niet omdat je een grote box hebt
Juist daar liggen ze sneller vast dan een kleine box.
Dit omdat ze in die grote gaan rollen, in een kleine minder snel.

ceasario schreef:Onderzoek diervriendelijke stalsystemen
Aalt Dijkhuizen, voorzitter Raad van Bestuur Wageningen UR vindt dat het nieuwe kabinet moet investeren in onderzoek naar diervriendelijke houderijsystemen.
Wat vindt u? Bent u het eens of oneens met de stelling.
Moeten Paarden grotere boxen krijgen? b.v. 4x 5 meter of minimaal 15 vierkante meter.
Of vindt je dat de huidige 3 x3 voldoende is.??
runningkawa schreef:En dan heeft een paard voldoende beweging?
russel schreef:Overdag gaan de paarden als ze een paar uur buiten zijn niet uitgebreid liggen en slapen, maar lekker rond struinen, spelen, kroelen oid. Gaan ze wel liggen dan moet je je achter je oren krabben, of hij is ziek of hij heeft niet genoeg ruimte in zijn box om lekker te liggen en weer makkelijk op te staan. Staan ze hele dagen, gaan ze wel liggen overdag, maar dat is een ander ritme.
russel schreef:Ik heb het over het slapen en dan liggend gaan slapen, dat doen ze gedurende ongeveer 3 uur per etmaal en dan is het echt een diepe slaap. Paarden doen dat in hun box, dan is het veilig en rustig, in de wei zal dat om de beurt gaan en de rest waakt erbij. Stal paarden liggen niet overdag in de zon te soezen, dan zijn het paarden die zwak zijn of te weinig ruimte in hun box hebben.
Maar goed deze wijsheid heb ik van een DA. Zoals jij het stelt Karin, lijkt het of het normaal is als de groep overdag naar buiten gaan, er paarden maar meteen gaan liggen om te slapen. Overigens is het voor paard heel slecht om langer dan die uren te gaan liggen, schijnt slecht te zijn voor hun organen.
Dat 3 benen verhaal bedoel ik niet met slapen.
runningkawa schreef:Dat zeg ik omdat ik zie dat vele hier doen alsof het stal probleem van het veel op stal staan dan ineens foetsie is
russel schreef:Zoals jij het stelt Karin, lijkt het of het normaal is als de groep overdag naar buiten gaan, er paarden maar meteen gaan liggen om te slapen.
Karin schreef:russel schreef:Zoals jij het stelt Karin, lijkt het of het normaal is als de groep overdag naar buiten gaan, er paarden maar meteen gaan liggen om te slapen.
Dat zeg ik toch nergens?
Karin schreef:Dat jij het nog nooit hebt gezien, wil niet zeggen dat het niet voorkomt. Ik beweer ook nergens dat het normaal is, alleen dat het voorkomt, ook bij gezonde paarden. Klein nuanceverschil.
Mij is ook verteld dat een (gezond) paard alleen gaat liggen als hij zich veilig voelt, maar dat hoeft echt niet alleen op stal te zijn.
russel schreef:Overdag gaan de paarden als ze een paar uur buiten zijn niet uitgebreid liggen en slapen, maar lekker rond struinen, spelen, kroelen oid. Gaan ze wel liggen dan moet je je achter je oren krabben, of hij is ziek of hij heeft niet genoeg ruimte in zijn box om lekker te liggen en weer makkelijk op te staan.