Te kleine boxen voor Paarden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Alani

Re: Te kleine boxen voor Paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:29

Na het lezen van alle berichten ben ik bang dat ik door bokt versleten ga worden als een dierenbeul.

Let op; Mijn paarden staan in boxen van 3x3 m met een dicht bovenhek. Ze kunnen middels gaaswerk (bouwstaalmat 7 mm, onderste deel hout) wel contact met elkaar maken.
Ze gaan in de winter maar 1,5 uur naar buiten (in de wei). In de zomer ongeveer 4 tot 6 uur. Ze staan dan allemaal wel bij elkaar in de wei en dus neem ik eventuele blessures voor lief.
Ze worden circa 4x in de week gereden.
En geen van alle hebben ze een stalgebrek. Mede daardoor heb ik zeker niet het idee dat ze unhappy zouden zijn. Een paard wat zich niet prettig voelt in zijn leefomgeving, zal dat zeker uiten.
Ik heb er zelf altijd moeite mee als ze de godganselijke dag in een paddock of modderpoel staan (zal mijn beleving wel zijn). Of als ze allemaal in aparte stukjes staan, om blessures te voorkomen.

(ik zet me schrap voor het commentaar)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:33

Nog even een aanvulling;
Ook een paard alleen houden vind ik niet kunnen. Een paard is tenslotte een kuddedier. Je ontneemt ze door alleen te stallen veel te veel sociale contacten.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:51

De paarden aan huis staan overdag allemaal samen in een grote paddock van 8 tot 18 uur. In de zomer mogen ze op de wei. De veulens staan overigens 24/7 buiten op de wei.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 09:11

Onze boxen zijn ongeveer 4 bij 5. weet niet precies,
Ze kunnen heerlijk liggen in de stal, kunnen omrollen, komen niet vast te liggen. Geen tralies, ze kunnnen lekker naar buiten kijken. Heerlijk. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 09:14

Dat je paard niet vast komt te liggen komt niet omdat je een grote box hebt Lachen
Juist daar liggen ze sneller vast dan een kleine box.
Dit omdat ze in die grote gaan rollen, in een kleine minder snel.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 09:17

Mijn paard staat in een box van 3x3,5 geloof ik. Hij is tegen de 1.70m. Maar kan gewoon heerlijk liggen. Mijn paard komt wel elke dag op t land, en in de zomer 24/7 dus die paar uur binnen staat ie meestal op 1 plek z'n hooi te eten dus zie ik persoonlijk het nut van een stal van 5x5 in Bloos Bloos Hij kan overigens contact maken met z'n buurman. Eten gerust elkaars hooi uit elkaars mond Haha!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:29

Onze drie hengsten staan in boxen van 3,5 bij 3 meter. De merrie staat in een box van ongeveer 4 x 6. Dat wordt dan ook onze veulenbox Haha!

Ik vind dat een box van 3,5 bij 3 groot genoeg is. Ze kunnen er allemaal in liggen. Overdag staan ze zoveel mogelijk buiten Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:34

runningkawa schreef:
Dat je paard niet vast komt te liggen komt niet omdat je een grote box hebt Lachen
Juist daar liggen ze sneller vast dan een kleine box.
Dit omdat ze in die grote gaan rollen, in een kleine minder snel.

klopt, die van mij heeft een erg grote stal, is hier naar verhuisd toen ze drachtig was... en eigenlijk nooit meer een andere plek toe gewezen gekregen Clown
Maar ze ligt en rolt altijd, met als resultaat dat ze al een aantal keer vast heeft gelegen, nu word er heel veel stro in gedaan... vooral bij de muren en dit geeft tot nu toe het beste resultaat Knipoog
En hoe meer ze uit de box kunnen... hoe beter.

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:03

Eens met de stelling, Paarden moeten grotere boxen krijgen:b.v. 4x 5 meter of minimaal 15 vierkante meter.

ceasario schreef:
Onderzoek diervriendelijke stalsystemen

Aalt Dijkhuizen, voorzitter Raad van Bestuur Wageningen UR vindt dat het nieuwe kabinet moet investeren in onderzoek naar diervriendelijke houderijsystemen.
Wat vindt u? Bent u het eens of oneens met de stelling.

Moeten Paarden grotere boxen krijgen? b.v. 4x 5 meter of minimaal 15 vierkante meter.
Of vindt je dat de huidige 3 x3 voldoende is.??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:07

En dan heeft een paard voldoende beweging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:09

Ik ben voor, mensen vergeten dat paarden s'nachts in hun box gaan liggen en dan vind ik het belangrijk dat ze lekker languit kunnen liggen zonder dat ze net verkeerd hebben uitgemeten en tegen de wand aangeplakt komen oid.

Het heeft nl niets te maken met het feit of paarden overdag een x aantal uren buiten komen, dat is een tweede issue dat verplicht gesteld zou moeten worden. Overdag gaan de paarden als ze een paar uur buiten zijn niet uitgebreid liggen en slapen, maar lekker rond struinen, spelen, kroelen oid. Gaan ze wel liggen dan moet je je achter je oren krabben, of hij is ziek of hij heeft niet genoeg ruimte in zijn box om lekker te liggen en weer makkelijk op te staan. Staan ze hele dagen, gaan ze wel liggen overdag, maar dat is een ander ritme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:11

runningkawa schreef:
En dan heeft een paard voldoende beweging?

Dat is toch niet de stelling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:12

Dat zeg ik omdat ik zie dat vele hier doen alsof het stal probleem van het veel op stal staan dan ineens foetsie is

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:16

russel schreef:
Overdag gaan de paarden als ze een paar uur buiten zijn niet uitgebreid liggen en slapen, maar lekker rond struinen, spelen, kroelen oid. Gaan ze wel liggen dan moet je je achter je oren krabben, of hij is ziek of hij heeft niet genoeg ruimte in zijn box om lekker te liggen en weer makkelijk op te staan. Staan ze hele dagen, gaan ze wel liggen overdag, maar dat is een ander ritme.

Het slaap-/waakritme van een paard kun je sowieso niet vergelijken met dat van een mens. Wij mensen slapen 's nachts zo'n 8 uur achter elkaar en zijn overdag wakker. Een paard slaapt gedurende de dag meerdere malen kortere perioden, zowel overdag als 's nachts. Veel paarden doen dat staand, anderen gaan (enkele keren) liggen. Ik vind het dan ook wat kort door de bocht om te stellen dat een paard bijvoorbeeld ziek zou zijn of een te kleine box zou hebben als hij overdag in de wei of paddock gaat liggen. Ik ken genoeg paarden die het allebei doen: zowel gestrekt gaan op stal (en daar voldoende ruimte voor hebben) als op het weiland. Zeker als ze van 's morgens vroeg tot 's avonds laat buiten staan, zoals mijn paard. Ik kan me voorstellen dat een paard dat twee of drie uurtjes per dag buiten komt alleen maar oog heeft voor het gras of continu in beweging is, maar mijn paard staat dus soms ook heerlijk te soezen in de wei of ligt languit (met name als de zon lekker schijnt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:50

Ik heb het over het slapen en dan liggend gaan slapen, dat doen ze gedurende ongeveer 3 uur per etmaal en dan is het echt een diepe slaap. Paarden doen dat in hun box, dan is het veilig en rustig, in de wei zal dat om de beurt gaan en de rest waakt erbij. Stal paarden liggen niet overdag in de zon te soezen, dan zijn het paarden die zwak zijn of te weinig ruimte in hun box hebben.

Maar goed deze wijsheid heb ik van een DA. Zoals jij het stelt Karin, lijkt het of het normaal is als de groep overdag naar buiten gaan, er paarden maar meteen gaan liggen om te slapen.

Dat 3 benen verhaal bedoel ik niet met slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:51

russel schreef:
Ik heb het over het slapen en dan liggend gaan slapen, dat doen ze gedurende ongeveer 3 uur per etmaal en dan is het echt een diepe slaap. Paarden doen dat in hun box, dan is het veilig en rustig, in de wei zal dat om de beurt gaan en de rest waakt erbij. Stal paarden liggen niet overdag in de zon te soezen, dan zijn het paarden die zwak zijn of te weinig ruimte in hun box hebben.

Maar goed deze wijsheid heb ik van een DA. Zoals jij het stelt Karin, lijkt het of het normaal is als de groep overdag naar buiten gaan, er paarden maar meteen gaan liggen om te slapen. Overigens is het voor paard heel slecht om langer dan die uren te gaan liggen, schijnt slecht te zijn voor hun organen.

Dat 3 benen verhaal bedoel ik niet met slapen.

Oooh die dubbelpost was niet de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:52

runningkawa schreef:
Dat zeg ik omdat ik zie dat vele hier doen alsof het stal probleem van het veel op stal staan dan ineens foetsie is

Ah zo, nee dat is jammer als men dan gaat denken, ach die stal is groot zat, dus laat maar staan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:54

russel schreef:
Zoals jij het stelt Karin, lijkt het of het normaal is als de groep overdag naar buiten gaan, er paarden maar meteen gaan liggen om te slapen.

Dat zeg ik toch nergens? Verward

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:57

ik hoop dat dit een regel wordt en als je dit niet heb dat je bekeurd wordt over een tijd!
3 bij 3,5 is idd genoeg maar bij mij nu op stal hebben ze echt een hele kleine box!
mijn paard kan wel liggen maar niet plat ofzo..
ik wil wel verhuizen alleen heb ik hier het voordeel dat ze van s.ochtends tot sávonds lekker buiten staan..
maar verder is het zo niet mijn keus!
ik ben ook aan het gissen waar ik heen ga van je betaals 175 zonder voer dus je bent 200 euro gemiddeld kwijt en je staat ook nog bij een boer met geen goeie bak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:00

Karin schreef:
russel schreef:
Zoals jij het stelt Karin, lijkt het of het normaal is als de groep overdag naar buiten gaan, er paarden maar meteen gaan liggen om te slapen.

Dat zeg ik toch nergens? Verward

Nee dat zeg jij niet, maar ik heb nog nooit waar ik maar heb gestaan paarden gezien in de groep die van 9.00 tot 18.00 elke dag naar buiten gaan zien liggen. Volgens jouw bericht lijkt het of het normaal is dat ze overdag gaan liggen slapen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:14

Dat jij het nog nooit hebt gezien, wil niet zeggen dat het niet voorkomt. Ik beweer ook nergens dat het normaal is, alleen dat het voorkomt, ook bij gezonde paarden. Klein nuanceverschil.

Mij is ook verteld dat een (gezond) paard alleen gaat liggen als hij zich veilig voelt, maar dat hoeft echt niet alleen op stal te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:17

Karin schreef:
Dat jij het nog nooit hebt gezien, wil niet zeggen dat het niet voorkomt. Ik beweer ook nergens dat het normaal is, alleen dat het voorkomt, ook bij gezonde paarden. Klein nuanceverschil.

Mij is ook verteld dat een (gezond) paard alleen gaat liggen als hij zich veilig voelt, maar dat hoeft echt niet alleen op stal te zijn.

Dan denk ik dat we het eens zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:21

russel schreef:
Overdag gaan de paarden als ze een paar uur buiten zijn niet uitgebreid liggen en slapen, maar lekker rond struinen, spelen, kroelen oid. Gaan ze wel liggen dan moet je je achter je oren krabben, of hij is ziek of hij heeft niet genoeg ruimte in zijn box om lekker te liggen en weer makkelijk op te staan.

Als je ook echt 'een paar uur' bedoelt, dan zouden we idd hetzelfde kunnen bedoelen.

Tegen de tijd dat zo'n paard is uitgespeeld en -gegraasd is het alweer tijd om naar binnen te gaan. Tegen de tijd dat mijn paard is uitgespeeld en -gegraasd is het nog lang geen tijd om weer naar stal te gaan, die gaat dan gerust wel eens wat langer languit in de wei en daarna verder met een nieuw rondje spelen en grazen. Overigens gaat hij voor zover ik weet niet dagelijks languit in de wei, maar het gebeurt wel eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:23

Tja ach, 8 uur per dag is, maar een paar uur.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:25

Mijn paard staat langer dan 8 uur per dag in de wei, zomer en winter. Knipoog

Maar dit topic gaat niet specifiek over mijn paard, dus die opmerking van mij is niet echt relevant.