lolaaatjuhh schreef:dorientjuh schreef:Dan lijkt het me goed voor jouw pony dat hij eerst leert om niet bang te zijn voor de zweep. Dit kun je doen door je pony te gaan aaien met de zweep. Het beste kun je haar(?) aan een lang halstertouw houden, probeert ze weg te lopen/draaien, dan blijf je haar aanraken met de zweep. Staat ze stil, dan moet je meteen de zweep weg halen, en even later weer proberen. Zo leer je haar dat de zweep niet eng is. Dan moet je daarna natuurlijk niet met zweep als strafmiddel gaan rijden, maar dat snap je vast zelf ook wel.Dit noemen ze trouwens desensibiliseren.
Ik rijd nooit met zweep ze is er al bang van sins ik haar had ongeveer 4 jaar geledenen aanraken kan al redelijk ( ze laat het toe ) maaar ze hou dhaar ogen nog steeds wijd open en neus soms trillend zonder dat ik er iets mee doe
Dan heb je niet goed gedesensibiliseerd. Paarden hoeven niet persee een klap te hebben gehad om bang te zijn voor een zweep, heel veel paarden reageren er ongerust op, terwijl ze er nog nooit een aanvaring mee hebben gehad. Paarden zijn doorgaans bang voor objecten, die bewegen en geluid maken. Wat is een zweep? Juist, een object, dat beweegt en geluid maakt.
Het maakt niet uit wat je met paarden doet, maar het maakt wel degelijk uit wanneer je stopt met wat je aan het doen bent. Loop jij met zweep en je paard schiet in de stress, en jij haalt die zweep weg, dan leert het paard: in de stress schieten = zweep weg. En je paard heeft je goed opgevoed, omdat jij nu helemaal niet met die zweep meer durft aan te komen....

Dit noemen ze trouwens desensibiliseren.
en aanraken kan al redelijk ( ze laat het toe ) maaar ze hou dhaar ogen nog steeds wijd open en neus soms trillend zonder dat ik er iets mee doe
Toch lief dat je het voorstelt!
En bedankt allemaal om te proberen mij te helpen. ik wil echt graag goed leren omgaan met mijn verzorgpaard, 'dominaneren' is absoluut niet nodig, maar ik wil graag een goede band met hem en dat we samen 'problemen' oplossen en niet samen een strijd voeren.
Belgie is helaas ietsje uit mijn buurt, ja... Ben blij dat je je paard niet wilt 'domineren', maar op basis van vertrouwen en respect zijn gedrag wilt veranderen. Dat is een mooi doel. Heel veel succes met hem, he!!