zwanger en paardrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: zwanger en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:41

Lestria schreef:
Citaat:
Een risico opzoeken vind ik dingen doen die je normaal gesproken niet zou doen.

Normaal eet je wel rauwmelkse kazen en carpaccio. Doe je nu ook niet. Dus dit argument gaat niet helemaal op.

Ik vind er nog wel een verschil inzitten om te gaan bungeejumpen of de onbehandelde melkproducten te laten staan Rolleyes Je kunt ook op alle slakken zout leggen Vork

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:42

we kunnen ook gewoon zeggen dat iedereen een eigen mening heeft hierover.. de ene vind het eng en stopt vanaf dag 1 dat ze weten dat ze zwanger is en de ander gaat door tot op de laatste dag bv..

heb het er even thuis over gehad en er wordt gezegd GELIJK STOPPEN.. maar ik zelf zou denk ik nog wel even oor zou wilen blijven rijden.. maar zover is het nog lang niet bij mij.. ook al zou ik het niet erg vinden om zwanger te zijn:o

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:44

Lestria: Het leven houdt niet op bij kinderen krijgen hoor Knipoog
al zie jij dat duidelijk anders!
Zoals ik al eerder geschreven heb gynaecologen, verloskundigen huisartsen ze zeggen stuk voor stuk hetzelfde je kunt als je een ervaren ruiter bent rustig blijven rijden. Zolang je maar geen jonge paarden gaat beleren of gaat springen, noem maar op. aangezien ik in de herhaling blijf vallen Frusty

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:55

Lestria schreef:
Citaat:
Een risico opzoeken vind ik dingen doen die je normaal gesproken niet zou doen.

Normaal eet je wel rauwmelkse kazen en carpaccio. Doe je nu ook niet. Dus dit argument gaat niet helemaal op.

Nee hoor, ben al jaren streng vegetarier, dus heb mijn eetgewoontes niet hoeven aanpassen. Het enige waar ik rekening mee heb gehouden is de alcohol die paar keer dat ik uit ben geweest. Dat was dus 3 avonden cola in plaats van bier.

En het was inderdaad echt geen bewuste keuze, als ik het had kunnen plannen was ik pas 5 jaar later zwanger geworden Knipoog Ik heb het iedereen ook pas met 18 weken verteld, ook mijn instructrice, dus al die tijd heb ik ook les gehad zoals normaal. Als ik niet op zo'n makkelijk paard zou rijden zou ik het inderdaad echt niet doen, maar hij is zo makkelijk en ik voel me zo fijn als ik gereden heb dat ik dat mezelf niet al die tijd wil onthouden. Als ik dat niet zou doen wordt ik voor mijn gevoel helemaal een lui en log monster Haha!

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:05

Citaat:
Lestria: Het leven houdt niet op bij kinderen krijgen hoor
al zie jij dat duidelijk anders!

Zeker niet. Dat snap ik ook wel.
Maar ik denk wel dat je bepaalde dingen moet laten of dat het op zijn minst veel meer geregel is. Even spontaan uit eten gaan wordt lastig. Je paard moet je echt inplannen. En zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen. Je bent gewoon meer gebonden en dat is logisch.

Daarnaast zou ik dus ook drastisch minderen met werken. Zowel om er voor mijn kind te kunnen zijn maar ook om niet altijd het gevoel te moeten hebben dat je ergens tekort schiet (Overwerken lukt niet meer want kind moet van de creche gehaald worden. Kind, partner, huishouden krijgt te weinig persoonlijke aandacht omdat ik mijn tijd niet kan verdelen over huishouden, kind en partner. Etc.).

Dat zijn meer de voorbeelden waar ik over praat.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:42

Ik kan me NIET voorstellen dat er artsen zijn die een zwangere vrouw adviseren om te gaan paardrijden.. Ook niet op een braaf paard.

Ik heb het nagevraagd aan mijn moeder die in het ziekenhuis werkt en dagelijks werkt met goede artsen etc. Die zei ook: de gemiddelde arts gruwelt van het paardrijden. Als je ziet wat er af en toe binnenkomt... meiden met de meest vervelende breuken en wonden. Dan ga je toch niet tegen een zwangere vrouw zeggen: ow ja hoor! Blijf maar lekker rijden!

Het leven houdt niet op als je zwanger bent, maar het houdt ook niet op als je even niet kan paardrijden!!!

En als je niet wilt dat je paard stil staat, dan zoek je toch een goede bijrijder?

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:48

Pletje123 schreef:
Ik kan me NIET voorstellen dat er artsen zijn die een zwangere vrouw adviseren om te gaan paardrijden.. Ook niet op een braaf paard.

Ik heb het nagevraagd aan mijn moeder die in het ziekenhuis werkt en dagelijks werkt met goede artsen etc. Die zei ook: de gemiddelde arts gruwelt van het paardrijden. Als je ziet wat er af en toe binnenkomt... meiden met de meest vervelende breuken en wonden. Dan ga je toch niet tegen een zwangere vrouw zeggen: ow ja hoor! Blijf maar lekker rijden!

Het leven houdt niet op als je zwanger bent, maar het houdt ook niet op als je even niet kan paardrijden!!!

En als je niet wilt dat je paard stil staat, dan zoek je toch een goede bijrijder?

En zo zijn er net zoveel artsen, verloskundigen die aangeven dat je WEL lekker door moet gaan met rijden..... Ik heb al heel wat artsen vk's etc langs zien komen en geen enkele heeft zelfs maar gezegd, het kan maar ik raad het je af... Stuk voor stuk roepen ze, lekker doen, tot je lijf aangeeft dat het niet meer gaat.

Wat een bijrijder betreft, daar moet je ook net het paard voor hebben, mijn paard accepteert het niet, moet ik hem dan 9 maanden laten chagrijnen (en de persoon die hem doet ook ws) en tegen zijn zin in laten lopen.... De combinatie kan gemaakt worden, dus waarom niet.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:56

Ik heb bij mijn eerste zwangerschap tot 4 maand gereden, toen zat het niet meer lekker. Mijn tweede zwangerschap gestopt toen ik 5 maanden zwanger was. Ben eigenlijk nooit bang geweest dat ik er af zou vallen, het zat alleen niet meer lekker. Als je juist bang bent om eraf te vallen en zo het kindje beschadigd zou ik als ik je was ook niet meer rijden. Je bouwt toch spanningen op en dat slaat over op het paardje. Je moet naar je eigen lichaam luisteren en doen wat jou het beste lijkt en dan maakt het niet uit wat iemand anders doet.

Voor diegene die al bevallen zijn, ze zeggen dat ruiters zwaardere bevallingen kunnen hebben klopt dit.... door de spieren die je met paardrijden hebt opgebouwd? Ik had wel bij beiden hevige beenweeen erbij.....waardeloos was dat.
Ik wil de mensen die nu zwanger zijn niet bang maken hoor...ben even benieuwd.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:16

Pletje123 schreef:

Ik heb het nagevraagd aan mijn moeder die in het ziekenhuis werkt en dagelijks werkt met goede artsen etc. Die zei ook: de gemiddelde arts gruwelt van het paardrijden. Als je ziet wat er af en toe binnenkomt... meiden met de meest vervelende breuken en wonden.

Die artsen zien net zoveel vrouwen binnenkomen met vervelende wonden en breuken van vallen van de trap, auto-ongelukken, fietsongelukken en dergelijke. En die artsen zeggen dan ook niet 'ga maar geen trappen meer lopen, niet meer fietsen en niet meer autorijden'.

Ik vind het echt van je eigen situatie afhangen en hoe je je er zelf bij voelt. Ik ben niet zwanger maar als ik het wel zou zijn zou ik door blijven rijden zolang ik er nog op kan klimmen. In de afgelopen 15 jaar ben ik slechts 3 keer gevallen (1 keer heftig en verder niet ernstig). Zet dat af tegen het feit dat ik alle dagen 1 paard en de laatste twee jaar 2 paarden rij en met dat gegeven denk ik dat het risico op vallen in mijn situatie bijzonder klein zou zijn. Uiteraard is het risico er dan nog steeds, maar niet meer of minder aanwezig dan vallen van de trap of een auto-ongeluk krijgen. En een kind zit niet voor niets goed beschermd in het vruchtwater.

(maar als ik gemiddeld 3 keer per week van mijn paard zou donderen, dan zou ik er anders over denken)

Springen, jonge paarden zadelmak maaken etc, zijn doorgaans hogere risico's (al sprong Carry Huis in het Veld ook op internationaal niveau nog gewoon door tot 4 a 5 maanden geloof ik. Anky reed ook nog door tot een maand of 5)

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:33

Citaat:
Voor diegene die al bevallen zijn, ze zeggen dat ruiters zwaardere bevallingen kunnen hebben klopt dit.... door de spieren die je met paardrijden hebt opgebouwd? Ik had wel bij beiden hevige beenweeen erbij.....waardeloos was dat.

Vrouwen die paardrijden zouden een stuggere bekkenbodemspier hebben en daardoor problemen kunnen krijgen tijdens de bevalling. De bekkenbodemspier wordt gebruikt tijdens het lichtrijden. Mocht de bekkenbodem te stug zijn, dan geeft dat vaak alleen een probleem bij de laatste fase van de bevalling, als er een 'randje' blijft staan, waardoor de baby moeilijker geboren kan worden. Een knip is dan vaak de beste oplossing. Na de bevalling hebben amazones vaak ook een voordeel. Zij zijn zich bewust van hun bekkenbodemspier, in tegenstelling tot niet-ruiters en voelen daardoor goed wat er veranderd is. Ook is bij hen deze spier vaak sneller weer op kracht, waardoor problemen als incontinentie bij amazones minder vaak voorkomen als bij mensen die niet paardrijdenrouwen die paardrijden een stuggere bekkenbodemspier zouden hebben en daardoor problemen kunnen krijgen tijdens de bevalling. De bekkenbodemspier wordt gebruikt tijdens het lichtrijden. Mocht de bekkenbodem te stug zijn, dan geeft dat vaak alleen een probleem bij de laatste fase van de bevalling, als er een 'randje' blijft staan, waardoor de baby moeilijker geboren kan worden. Een knip is dan vaak de beste oplossing. Na de bevalling hebben amazones vaak ook een voordeel. Zij zijn zich bewust van hun bekkenbodemspier, in tegenstelling tot niet-ruiters en voelen daardoor goed wat er veranderd is. Ook is bij hen deze spier vaak sneller weer op kracht, waardoor problemen als incontinentie bij amazones minder vaak voorkomen als bij mensen die niet paardrijden.

Dit stond op internet over paardrijden en zwanger zijn.. ben benieuwd of t waar is..Haha!

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:46

Het laatste randje ken ik Duivel , moest wachten met persen maar dat kon ik niet meer. Heb zo door dat randje heen geperst....wel elke keer flink uitgescheurd, maar dat is minder pijnlijk dan een knip zeggen ze. Daarna wordt er elke dag je baarmoeder gevoeld wat betreft ligging en grote. Ze konden dat al snel niet meer voelen door je buikspieren (maar die krijg je niet alleen bij het paardrijden)

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:48

famkeY schreef:
Het laatste randje ken ik Duivel , moest wachten met persen maar dat kon ik niet meer. Heb zo door dat randje heen geperst....wel elke keer flink uitgescheurd, maar dat is minder pijnlijk dan een knip zeggen ze. Daarna wordt er elke dag je baarmoeder gevoeld wat betreft ligging en grote. Ze konden dat al snel niet meer voelen door je buikspieren (maar die krijg je niet alleen bij het paardrijden)

whaaa knippen en uitscheuren brrrr moet er nie aan denken!!

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:51

ben niet zwanger nog, maar heb het er wel met HA over gehad ad.
ze vond het idd een risico opzoeken.
MAAR tot zoveel weken (26 uit mijn hoofd Verward ) zit de vrucht nog beneden in je bekken, en dus meer beschermd.
zelf heb ik een vrij jong paard wat ik rijd, en ik DENK dat als ik zwanger ben, ik meteen stop met rijden. en hem iemand anders laat rijden..
ik wil wss maar 1x in mijn leven zwanger zijn, en vind het toch enigszins een risico wat ik mijn kind niet aan wil doen.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:53

getverdemme randje..

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:56

Heb nu sinds drie maanden een tweeling en mijn bevalling is totaal niet soepel verlopen, dit had niets te maken met paardrijden..maar met puur hoe Megan lag in mn buik, dit is geeindigd in een keizersnee, met gevolg dat je echt een lange tijd niet kan paardrijden(anders vliegen echt de hechtigen om je oren)..Als ik wil kan ik nog steeds gaan paardrijden maar dan na 20.00 s'avonds en dan ben ik vaak totall los verklaard.En natuurlijk moet je je leven veel meer plannen als je kids heb..onzin om te zeggen dat dat niet zo is, je zit toch met voedingen/oppas etc. maar het leven houd dan niet op hoor als je meer moet plannen!..je wordt er alleen maar slimmer van Knipoog
Ik ben zelf al vrij snel gestopt met paardrijden, dit ten eerste omdat ik verschrikkelijk moe was maar ook omdat ik niet meer zomaar op ene paard kon stappen, ging nadenken over wat er allemaal kon gebeuren en dan zit je niet meer goed op een paard en gebeuren er naar mijn mening juist ongelukken maar dit gevoel had ik, kan niet voor een ander spreken,Wel denk ik dat mensen die paardrijden een stuk gezonder zijn als mensen die dan niet paardrijden/sporten..we zijn tcoh veel in de buitenlucht bezig, uitmesten, borstelen, opzadelen..je gebruikt veel spieren en dat betekend wel dat je veel sterker een zwangerschap in gaat en het dus veel beter kan dragen(want die buik van mij was echt inmens groot!)..en het herstel van mn buik was echt supersnel..hoor je mensen die na een half jaar nog een flubberbuik hebben, is de mijne na drie maanden gewoon weer de oude(komt toch omdat ze getraind zijn)...wel heb ik omdat mn buik heel snel groeide verschrikkelijke bandenpijn gehad(zijn zeg maar de spieren die je buik hebben)..maar dit kwam juist omdat ik zo'n getrainde buik had..meer paardrijdames last van gehad??

YoenLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:58

marjonrebel schreef:
Citaat:

Vrouwen die paardrijden zouden een stuggere bekkenbodemspier hebben en daardoor problemen kunnen krijgen tijdens de bevalling. De bekkenbodemspier wordt gebruikt tijdens het lichtrijden. Mocht de bekkenbodem te stug zijn, dan geeft dat vaak alleen een probleem bij de laatste fase van de bevalling, als er een 'randje' blijft staan, waardoor de baby moeilijker geboren kan worden. Een knip is dan vaak de beste oplossing. Na de bevalling hebben amazones vaak ook een voordeel. Zij zijn zich bewust van hun bekkenbodemspier, in tegenstelling tot niet-ruiters en voelen daardoor goed wat er veranderd is. Ook is bij hen deze spier vaak sneller weer op kracht, waardoor problemen als incontinentie bij amazones minder vaak voorkomen als bij mensen die niet paardrijdenrouwen die paardrijden een stuggere bekkenbodemspier zouden hebben en daardoor problemen kunnen krijgen tijdens de bevalling. De bekkenbodemspier wordt gebruikt tijdens het lichtrijden. Mocht de bekkenbodem te stug zijn, dan geeft dat vaak alleen een probleem bij de laatste fase van de bevalling, als er een 'randje' blijft staan, waardoor de baby moeilijker geboren kan worden. Een knip is dan vaak de beste oplossing. Na de bevalling hebben amazones vaak ook een voordeel. Zij zijn zich bewust van hun bekkenbodemspier, in tegenstelling tot niet-ruiters en voelen daardoor goed wat er veranderd is. Ook is bij hen deze spier vaak sneller weer op kracht, waardoor problemen als incontinentie bij amazones minder vaak voorkomen als bij mensen die niet paardrijden.

Dit stond op internet over paardrijden en zwanger zijn.. ben benieuwd of t waar is..Haha!

Nou, ik rij al paard vanaf mijn zesde en ik ben bevallen in 3 uurtjes !!
(oke wel met een knip)
Maar de bewering dat ruiters zwaardere bevallingen hebben hoeft niet altijd waar te zijn.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:59

Pletje123 schreef:

als jij normaal elke dag rijdt en dan opeens gaat stoppen is ook niet goed lijkt me.
Je moet gewoon doorgaan met rijden. Ik zou wel springen en doorzitten achterwegen laten (dat lijkt me niet zo lekker voor de baby en voor jezelf)

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:00

Oh marjonrebel, valt best mee hoor....je hebt dat al zoveel pijn dat je dat niet meer voelt Nagelbijten / Gniffelen grapje hoor, kon ik niet laten.

over die bandenpijn kan ik idd meepraten.

Mijn eerste bevalling zou ik zo weer doen (ook 4 uurtjes) alleen die verrekte beenweeen waren niet zo lekker. Maar volgens mij gaat hier het topic niet over dus houd ik maar op.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:03

KL toch zou ik het denk ik wel doen. stoppen met rijden
die knol van mij haalt het wel eens in zijn hoofd, en ik vertrouw hem niet dat hij dat dan zou laten

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:03

Citaat:

Nou omdat mijn bekkenbodemspier zo sterk was heb ik er maar 12 min. over gedaan om mijn kind te krijgen waarvan ik de helft niet eens wat mocht doen. Knipoog

YoenLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:04

Marshaha schreef:
die knol van mij haalt het wel eens in zijn hoofd, en ik vertrouw hem niet dat hij dat dan zou laten

Daarom moet je ook gewoon naar je eigen gevoel luisteren.
Ik heb doorgereden tot de 26e week, daarna werd ik gewoon bang en ben ik gestopt.
(heb wel een heel braaf paard trouwens)

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:05

Marshaha schreef:

Ik ben met 14 weken moeten stoppen ivm een blessure van mijn paard. Achteraf ben ik heel blij dat ik niet meer langer heb gereden. Nu ik dus weet wat het is om een kleintje te hebben is het mij ook niet waard hoor Knipoog Vooral niet als je al weet dat je paard niet braaf is.

Als ik nu weer zwanger wordt (ooit) dan denk ik dat ik vrij vroeg stop.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:06

Je hebt natuurlijk uitzonderings gevallen knightloekiek, wat heb je dat super gedaan!!

Ik heb al 2 kinderen en daar blijft het ook wel bij, maar anders had ik je graag gevraagd hoe je dit voor elkaar hebt gekregen. Misschien komen we wel tot de conclussie dat ruiters het wel makkelijker hebben!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:08

YoenLo schreef:
Marshaha schreef:

Daarom moet je ook gewoon naar je eigen gevoel luisteren.
Ik heb doorgereden tot de 26e week, daarna werd ik gewoon bang en ben ik gestopt.
(heb wel een heel braaf paard trouwens)

idd !! dat is ook mijn advies. Je moet doen waar JIJ je het beste bij voelt en niet wat andere je adviseren.

Mijn paard is opzich ook braaf. Maar hij heeft me er met 5 weken zwangerschap vanaf gemieterd en niet zo maar echt meters hoog ! Nu ik dus een kindje heb ga ik dat niet meer doen

YoenLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:09

knightloekie schreef:
Citaat:

Nou omdat mijn bekkenbodemspier zo sterk was heb ik er maar 12 min. over gedaan om mijn kind te krijgen waarvan ik de helft niet eens wat mocht doen. Knipoog

Zo 12 minuten !! En ik dacht dat ik snel was Haha!