Vosse merrie op wedstrijd, altijd nadeel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Re: Vosse merrie op wedstrijd, altijd nadeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:45

Ik heb met mijn vosmerrie'tje nooit een WP gehaald in de 5 wedstrijden die we reden, en dat kwam toch echt door mijzelf.. Clown

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:49

Ik heb regelmatig zitten schrijven bij Juryleden de afgelopen jaren.

Vaak maakte de jury een opmerking over het feit dat je je blind staart op al die zwarte en bruine paarden in de ring en omdat er zo op kleur gefokt wordt en niet op kwaliteit zijn het vaak ook nog gewone paarden met weinig beweging erop.

Voordat ik nu alle bokkers met zwarte en bruine paarden over me heen krijg lees dan eerst goed het woord Vaak.

Ik zelf heb afgelopen jaar met een schimmelhengst gedekt op ja een bruine merrie met 4 witte sokjes en een blesje, ik hoopte op een schimmel maar waarschijnlijk blijft het een bruine met ook 4 witte sokjes en kol plus streepje op het neusbeen ( dat wordt scoren bij de jury´s Haha! Haha! Haha! )

Het veulen is dus al geboren zie onderschrift.

Moeder van het veulen heb ik gefokt uit een vosmerrie en ja gelukkig een vosmerrie met veel kwaliteiten dus geef mij maar een vos of een schimmel die kan lopen, die zijn lekker goedkoop want er zijn veel mensen die een hoop onzin geloven en dat bepaald dan de prijs bij aanschaf.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:59

ehhh, even een vraagje tussendoor, gaat het hier echt om een vos merrie dus de kleur of om een vosse = hengstige merrie...? TS is van België....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:05

cissy schreef:
ehhh, even een vraagje tussendoor, gaat het hier echt om een vos merrie dus de kleur of om een vosse = hengstige merrie...? TS is van België....

nog een smoes/reden voor lage punten op wedstrijden.... Rolleyes Tong uitsteken Clown

geen idee of ze een rossige of vosmerrie bedoelde, gezien haar begin post
Citaat:
Viel me deze zomer al op Knipoog
Hoe beter ik reed, hoe slechter mijn punten waren blijkbaar Nagelbijten / Gniffelen

Wat heeft iedereen nou tegen vosse merrie's?
't Is niet omdat het toevallig een vosse merrie is dat ie een rotkarakter heeft Knipoog

En dan hoe beter ik reed en een vosse merrie is dat ie een rotkarakter ga ik ervan uit dat vooral met karakter niet een tijdeleijke gemoedstoestand wordt bedoelt Ja

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:16

de enige die daarop kan antwoorden is de TS maar die is even vissen denk ik Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:32

Scum schreef:
Alane schreef:
In de B-springen heb je ook nog een jury die bepaalt wie er wint Ja

Nee hoor. Dat is gewoon een toevalligheidsfactor. Ze hebben daar 2 dobbelstenen liggen. 3 en 4 is 34 stijlpunten Bloos

Maar bij een vos doen ze speeksel aan de dobbelstenen *LOL*

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 17:05

Jullie nemen het allemaal in het belachelijke Knipoog
Typisch bokt...

Jullie spreken over Nederland, ik woon in België, en daar doen ze dus wel aan vriendjespolitiek en nog van die smerige zaken.
Zoals ik al enkele keren las van iemand die ook in België woont, jury's in België (en dan bedoel ik LRV Knipoog ) zijn gewone mensen, geen vakmensen. Zo heb je dus mensen ertussen die vosmerrie's absoluut niks vinden, en iemand die dan nog vrij "onbekend" is, en daar bedoel ik dan mee, geen bekende van hun, die eindigd gegardandeerd ergens vanachter Knipoog

Jullie moeten me niet geloven hoor, kraak me gerust verder af met jullie zever, maar ik weet wel dat ik geen excuses vorm Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:26

he, ik maak je niet belachelijk hoor, ik vroeg me alleen af of het niet over een hengstige merrie ging Lachen
maar je hebt gelijk, typisch bokt, maar dat moet jij toch onderhand ook weten met zoveel posts.... Knipoog trek het je niet aan, men vindt vossen gewoon niet mooi, dat is hier ook zo.
(ik heb 2 vossen en ik vind ze PRACHTIG)

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 17:43

Het gaat over een merrie met vos kleur Knipoog
Ik heb ook 2 vossen, vind ze zelf prachtig (ik wil zelfs niks anders dan een vos Bloos )

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 14:52

CAuvraySky schreef:
Jullie moeten me niet geloven hoor, kraak me gerust verder af met jullie zever, maar ik weet wel dat ik geen excuses vorm Knipoog

Vervelend dat je het zo leest.... het is niet persoonlijk, maar er zijn al in de loop der jaren zoveel topics geweest waar gestelt werd dat het aan iets anders lag dan aan de ruiter zelf.
En het aantal redenen wat bedacht wordt worden er steeds meer.... varierend van ras, kleur, aanschafprijs, afstamming, achternaam, enz.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 17:50

CAuvraySky schreef:
Jullie nemen het allemaal in het belachelijke Knipoog
Typisch bokt...

Jullie spreken over Nederland, ik woon in België, en daar doen ze dus wel aan vriendjespolitiek en nog van die smerige zaken.
Zoals ik al enkele keren las van iemand die ook in België woont, jury's in België (en dan bedoel ik LRV Knipoog ) zijn gewone mensen, geen vakmensen. Zo heb je dus mensen ertussen die vosmerrie's absoluut niks vinden, en iemand die dan nog vrij "onbekend" is, en daar bedoel ik dan mee, geen bekende van hun, die eindigd gegardandeerd ergens vanachter Knipoog

Volgens mij heb ik dat gezegd (weet het niet zeker meer). Het klopt dat er in Belgie bij bepaalde wedstrijden jury's zitten die geen jurycursus gehad hebben. Maar als dat zo is zouden er dus ook juryleden moeten zitten die een hekel hebben aan schimmels, zwarte paarden enz.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:04

Urielle schreef:
Scum schreef:

Nee hoor. Dat is gewoon een toevalligheidsfactor. Ze hebben daar 2 dobbelstenen liggen. 3 en 4 is 34 stijlpunten Bloos

Maar bij een vos doen ze speeksel aan de dobbelstenen *LOL*

Ik zou er nog niet zo mee lachen.... Want ik heb het echt waar eens gezien dat iemand onterrecht was uitgeschakeld voor een springparcours, en je houd het niet voor mogelijk met wat voor reden.

Paard sprong over een sloot heen. De persoon die de sloot in de gaten moest houden (een jong kereltje van een jaar of 18), zat gezellig met zijn rug naar de sloot toegekeerd, aan het praten met de anderen parcourshelpers. Toen het paard erover was, draaide hij zich even om.
Nu was het zo dat het paard er ruimschoots over was gesprongen, maar een klodder zand van onder de hoef was losgekomen en onder het springen in het water was gevallen. De jongen zag het water bewegen, hand omhoog, strafpunten en uitgeschakeld voor de barage.
Alle toeschouwers hadden gezien hoe het echt was verlopen. Iedereen ging klagen dat het paard er degelijk wel was overgesprongen. Maar dat hielp niet, de jury had gezegd dat het een fout was dus het was een fout Lips are sealed .

Citaat:
Volgens mij heb ik dat gezegd (weet het niet zeker meer). Het klopt dat er in Belgie bij bepaalde wedstrijden jury's zitten die geen jurycursus gehad hebben.

Ja dat klopt, en helaas kan het verhaal van de TS wel degelijk kloppen. Of zoals jij zegt, dat er bepaalde mensen meer punten geven aan een mooi groot zwart paard dan een klein wit schimmeltje, terwijl het schimmeltje misschien beter loopt. De grote zwarte ziet er imposanter uit dus die geeft meneer de jury die nog nooit een cursus heeft gezien er maar meer punten aan.

Ik heb vroeger wel eens geschreven bij een jury (LRV), en daar kom je wel vreemde dingen tegen.
"Geef hem maar een 6 voor dat laatste onderdeel. Of nee wacht, een 7. Anders hebben we drie op ex eaquo en dat komt ook zo stom uit." Lips are sealed
Of dat mij als 12-jarige bij bepaale onderdelen in een Z1 proef werd gevraagd hoeveel punten ik zou geven. Mocht ik het paard punten geven terwijl ik geen idee had waar ik op moest letten, ik keek gewoon als ik het er mooi uit vond zien Lips are sealed .

En de mooiste is nog van mijn vader, die ooit ook eens heeft geholpen met schrijven. Hij moest een dikke 9 geven van de jury... voor een paard in de verkeerde galop! Mijn vader protesteerd: 'Man, zie jij dat dan niet?! Dat paard zit gewoon in de verkeerde galop!"
Jury: "Ik zei: een 9!"

Met zo'n jury's ben je snel uitgepraat No Cheer .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:22

Klopt, ik ben in Belgie ooit gejureerd door een meiske dat echt hooguit 15 was, eerder jonger. En nu zeg ik niet dat er geen meiden van 15 zijn die er kijk op hebben, maar dit was er echt geen van.
Maar die heb je ook niet elke week, zoals je de voshater ook niet elke week hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:46

Snap dan alleen de combinatie vos + merrie niet echt. Ik hoef me dus niet druk te maken om de combinatie vos + ruin.

Omdat het hier nog eens benadrukt word :
Citaat:
Het gaat over een merrie met vos kleur

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:09

waarschijnlijk, dus even mijn glazen bol opgepoets... veel mensen roepen altijd liever een ruin, geen merrie, pismerrie, humeur, karakter en blabla..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:46

ik rijd ook een vosmerrie, met 4 witte benen nog wel Haha!
merk er met wedstrijden helemaal niets van, krijg juist vaak commetaar dat het "zo'n gave bok" is Lachen
gisteren stond er nog op de coupon: veel belovende combinatie!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:32

Urielle schreef:
Maar die heb je ook niet elke week, zoals je de voshater ook niet elke week hebt.

Nee daar heb je gelijk in. Als je elke week met slechte punten thuiskomt dan moet je je eens achter je oren krabben. Misschien het proefje op video vastleggen. Want voor jouw kan het misschien lijken alsof hij beter loopt, terwijl als je erlangs staat het lijkt alsof hij juist achteruit gaat Lachen .

Maar de TS heeft wel gelijk dat er zeker in bij de Belgische LRV jurys zijn die van die vooroordelen hebben en die werkelijk paarden beoordelen op uiterlijk ipv proef.
Nu ik er aan denk, ik heb zelf een vossemerrie en ik heb ooit eens hetzelfde gedacht. Was een B2-proef (volgens mij hebben jullie alleen B, maar wij hebben nog B1 en B2), start vlak voor mij een schimmel. Prachtig groot en imposant paard, veel uitstraling en mooi harnachement. Maar loopt tijdens de proef een kegel met letter omver, rijdt de hoeken niet fatsoenlijk uit, komt niet op de letters uit, verschrikt zich een keer en moet gecorrigeerd worden omdat hij in de verkeerde galop springt.
En dan kom ik erna met mijn klein vosje, rij een nette proef met een nageefelijk paard en zonder fout(dacht dat de voorwaardes waren in de B). Maar ik stond mooi zo'n tiental plaatsen lager in de uitslag dan die schimmel. Dan ga je ook wel eens denken: zou het zijn omdat...

Maargoed, die kom je idd niet elke week tegen Lachen .

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:37

als je niet wilt dat ze je uitlachen of wat dan ook moet je zo'n topic niet op bokt plaatsen Haha!

ik heb gisteren ook gewoon winst gehaald met mijn vos Haha!
en de 1e plaats ging naar een friese hengst. geen dikke winst, want hij had nogal wat fouten, was hun beide 1e keer in het L1 op vreemd terrein, maar das tenminste een jury die weet te waarderen wat hij ziet en ook daar zijn er genoeg van.

over belgie kan ik en vele met mij niet meepraten. daarom dat ik er ook zo lacherig over doe, omdat ik hier niet het idee heb dat het gebeurd.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:33

xKatleentjex schreef:

Maar de TS heeft wel gelijk dat er zeker in bij de Belgische LRV jurys zijn die van die vooroordelen hebben en die werkelijk paarden beoordelen op uiterlijk ipv proef.

Hier wil ik toch even op reageren want sorry dat ik zeg: maar in Nederland kan dat ook gebeuren (ookal zijn het gecertificeerde juryleden). En ik herken ook je eerder geschreven aanhalingen qua bepunting.

Ik heb zelf ook wel gehad dat ik zelf dacht vanne: Wauw, het ging super ! en dan kwamen de uitslagen en dan bleken er velen toch beter als ik te hebben gereden. Zuur op dat moment Huilen maar het is niet anders.
Zo gebeurde ook wel eens het omgekeerde: dat ik voor mijn gevoel kei slecht had gereden en dan was ik 1e OK dan! !
Het schrijven bij wedstrijden heeft me geholpen om in te zien dat jury´s ook maar mensen zijn die bijv. op een verkeerd moment met z´n ogen kunnen knipperen waardoor ze een foutje over het hoofd zien en anders beoordelen als zou moeten.

Kijk, dit soort dingen vallen niet goed te praten en ik wil best wel geloven dat het in België erger is als in Nederland maar nogmaals jury´s zijn ook maar mensen en dressuur is en blijft een jurysport en als je daar niet tegen kan ......heb je een probleem Knipoog !