Doorzitten en dan bloeden ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maaiikii

Re: Doorzitten en dan bloeden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:36

Dat is echt vervelend, kan je niet met een ander zadel proberen of een bontje op je zadel leggen?
Ik heb er gelukkig geen last van.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:14

Heb hier dus een een beetje last van zeg maar, zat te denken aan een bontje. Maar helpt dat? Voel je het dan minder?

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:38

Niemand?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:45

ik heb niet alles doorgelezen Bloos
ik rij nu al jaren met een westernzadel Haha!
maar toen ik nog engels reed had ik last op enn wintec zadel en ook op een prestige olympia met gelseat,dit zadel was een 17 inch en dus te klein voor mij
ik denk dat het daaraan gelegen heeft
een te kleine zitting,en je zit verkeerd en dan rij je je kapot Ach gut
mischien heb je een te diepe zit van je zadel en zit je wel goed op een wat platter zadel
kan je niet een zadel lenen van iemand?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:25

Ik rij met de meeste zadels zo weg. Zelfs op m'n wintec kon ik het nog aardig volhouden. Maar ik heb me een tijd terug helemaal kapot gereden op het zadel van een vriendin. Iets van 4 uurtjes gereden (2 dagen, dus 2 uur per dag, helemaal niet veel) en ik kon dagen niet zitten. Dat was echt niet fijn.
Zij rijdt uren met dat zadel zonder ergens last van te hebben.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:31

joke20 schreef:
Heb hier dus een een beetje last van zeg maar, zat te denken aan een bontje. Maar helpt dat? Voel je het dan minder?

ik vind van wel .. maar iemand die ik ken krijgt het daar juist van Clown ik ben er super blij mee

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 01:19

Hi, dinnetje heeft haar bont-seatsaver gebracht en ik heb het nu al 3 dagen gebruikt, geen centje
pijn tot nu toe ondanks dat ik langdurig door ben gaan zitten, wat een verademing.

Houd jullie op de hoogte !

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 08:50

Hmmm.
Je zit dan niet goed en de oorzaak van de schade is wrijving op de delen waar je helemaal geen contact van betekenis mee hoort te hebben.
Het probleem is tweeledig.
1. techniek
2. mogelijk pasvorm zadel-ruiter

Een zadelbontje lost het probleem niet op, doet wellícht iets aan symptoombestrijding, maar draagt ook bij aan juist méér beweging. Valkuil van het bontje is dat door symptoombestrijding de oorzaak niet weggenomen wordt en je dus iet meer gemotiveerd wordt om beter te leren zitten. Daarmee schiet je jezelf rijtechnisch in de voet.

Stap één is kijken of je zonder teugels en zonder beugels de goede houding met naar áchteren gekanteld bekken kan vinden, dus met 'ontholde' onderrug.
Als dat niet lukt in dit zadel -> ander zadel.

De goede zit is evenwel makkelijker geschreven dan gedaan en dé basis voor goed rijden en er zijn triest weing lesgeefmensen die ervan op de hoogte zijn.

Als je er meer over wil lezen, dan is het boek van het artsenduo Schusdziarra, Anatomy of Dressage, de gouden standaard hierover.
Een diepgaande biomchanische analyse van deze zit en de correcte methode om hiermee te rijden, de spirale beweging, wordt uitgewerkt door Dr.Nicholson in The Biomechechanical Atlas of Riding.

Dr.Nancy Nicholson heeft ook een zeer uitgebreide site op het web waarin het e.e.a. ook de revue passeert.
Op het web staat er verder íets over op de pagina van Dr.Deb Bennett.

In de populaire hoek zijn CR-en-klonen wellicht toegankelijker omdat hier ook in NL instructie in mogelijk is. Het is niet helemaal hetzelde, maar een gróte stap in de goede richting

Sterkte.

HC

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:07

Ik heb er ook zo'n vier jaar last van gehad in een vrij ernstige vorm en heb in die tijd verschillende zadels geprobeerd. Een ander zadel hielp een beetje (niet genoeg). Wielrenbroek onder je rijbroek hielp een beetje, maar ook niet genoeg. Seatsaver van gel hielp mij alleen op lange buitenritten, niet met een dressuurles. Toen las ik in BIT van deze maand de tip om in te smeren met vaseline en ik heb helemaal geen last meer. Eindelijk weer een normale kleur, geen schaafplekken, geen bloed. HEERLIJK!!!!!
Een heel goedkoop middeltje en het proberen waard.
Succes allemaal!

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:42

Hoe zit het dan dan met d epasvorm van het bontje om het zadel? Bedoel zijn ze er verschillende maten?

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:55

Niemand?

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 17:01

Huerticilla, bedankt voor het leesvoer, zal me er zeker in verdiepen !
Ook de oefeningen zal ik met instructrice uitproberen.

Ahumm, als het zadelbontje alsnog niet goed werkt zal ik de vaseline alsnog proberen Haha!

joke20, de zadelbontjes zijn in verschillende maten te koop, heb net van een dinnetje een zadelbontje
geleend en dat gaat prima.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:07

Ok dankje zal eens gaan kijken.

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:53

het probleen ken ikzelf (gelukkig) niet maar ik ken iemand die heeft een soort gelpad voor boven het zadel misschien dat dat iets voor jou is Knipoog

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:58

een zadelbontje vinden vele een goede oplossing. in mijn geval echt niet, ik ben redelijk 'gevoelig' daar van onder, en dan gaat het irriteren, door het schurende effect van het bont. (ja ook van echt bont)

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:58

een gelpad daarintegen helpt bij mij wel Lachen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:02

ik heb het meestal pas na 3 uur in mijn kunstof wintec zadel in het jc zadel van mijn oude (lease)paard had ik er nooit last van ik heb het opgelost door een simpel bontje over het zadel te doen, zit nog eens 10x lekkerder ook Haha!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:22

even een stipje, heb ook t probleem wil dit volgen......
Ik zit eigenlijk helemaal niet door. (jong paard) maar heb t ook met lichtrijden (of ligt t aan galop) rijd nu op een kieffer vz. Maar had t ook op een Ainsly vanguard dressuur.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:33

Ik heb het ook, voorheen erger dan nu.
Mijn houding en zit is nu echt zoveel beter, en zit eigenlijk nu alleen maar door.
nu alleen af en toe met wedstrijden, vnl als ik veel licht gereden heb.

Eigenlijk ben ik nooit veranderd van zadel, heb wel een tijdje met een gelpad gereden op mijn zael toen het heel erg is. Maar die gelpad, mag niet op wedstrijden.
Ik ben er achter gekomen dat het wel aan je rijbroek kan liggen en aan je ondergoed.
Ik draag nu pikeur rijbroeken, met mijn eurostar broeken had ik het sneller.
Daarnaast is een naadloze onderbroek van de Hema echt ontzettend fijn (die naadloze, en dan in slip vorm) soms draag ik ook een onderbroek van de H&M (maar die zijn minder fijn)

Dus mijn tip, koop goede onderbroeken bij de hema en een goede rijbroek die goed aangesloten zit, en probeer goed op je houding te letten....

succes, en hopenlijk heb je wat aan mijn tips.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:31

Vandaag dus weer gelest en bij mij schuurt het een beetje in me d**s zeg maar. Van de week maar een kijken voor een bontje. Vind het wel lastig om de goede maat te vinden. Het is een wintec zadel. Zit overigens lekker Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:41

Huertacilla: klinkt heel interessant maar vrees dat het bij mensen waarbij de oorzaak in het anatomische gezocht moet worden niet zal helpen. Ik reed me ook altijd door en heb in overleg met m'n gynaecoloog dan ook voor de drastische methode "moeten" kiezen omdat naast paardrijden fietsen en spijkerbroeken dragen ook al problemen opleverde. Daarna nog maar één klein probleempje gehad nl spijt dat ik het niet jaren eerder had laten doen Knipoog