pony zo ruw aanpakken, is dat wel goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ketaki

Re: pony zo ruw aanpakken, is dat wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:02

wat ik eigenlijk ook zou willen weten wat de kant van het verhaal van jouw instructeur is.
je weet misschien bv niet hoe die bij anderen reageert.
misschien net zo en dat dit de druppel was

ellisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:26

Het is lastig om zomaar te zeggen wat de beste manier is..als die pony iedere keer hetzelfde trucje uithaalt dan mag die best eens weten dat dat niet de bedoeling is..Maar waarom doet ie dat .. heeft hij pijn of gewoon geen zin probeer daar achter te komen??!! succes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:20

Het is bijvoorbeeld wel heel erg handig om te weten dat je een paard na een 'vergrijp' binnen 2 seconden 'straft', anders legt hij de link naar zijn zogenaamd verkeerde gedrag totaal niet. Een paard denkt echt niet in 'verkeerd' en 'goed' gedrag met een geweten, het is geen mens! Een hoop mensen eigenen een paard teveel menselijke eigenschappen toe, maar een paard doet en denkt als een paard. Als je hem straft, terwijl hij de link niet kan leggen, kan hij uit angst bepaald gedrag laten varen. Als je wilt dat een paard door dwang en uit angst iets niet meer doet, tja..... Ik heb liever dat mijn pony uit respect iets niet meer doet en het vertrouwen in mij houdt. Maar in dit verhaal zou ik echt even verder kijken naar de oorzaak van Noortje's gedrag. En 20x (al is het 'maar' 3x) met een zweep afranselen is echt de goede weg niet.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:02

Een pony in de bak rijden die de bak HAAT... dan liever een lekkere buitenrit maken en de pony niet "verkrachten" op deze wijze. Een ding: ik was gelijk weg bij die stal, wat voor reden de instructeur ook biedt, laat hem verdorie dat paard verkopen en leuke werkwillige paarden zoeken die ervan HOUDEN om in de bak te rijden.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:30

Een paard houd niet van in een bak rijden. geef het paard de kus tussen bak en buitenrit en ze kiezen allemaal voor buitenrit Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:27

verography schreef:
Een paard houd niet van in een bak rijden. geef het paard de kus tussen bak en buitenrit en ze kiezen allemaal voor buitenrit Knipoog

Zou je dat mijn pony eens willen vertellen?

Jadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:42

Ik weet alleen dat ze dat heus wel voelen hoor Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:23

Charos schreef:
verography schreef:

Zou je dat mijn pony eens willen vertellen?

Nou! Zo weet ik nog wel een paar paarden waar die uitleg hard bij nodig is!

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:29

hooi.
ja ik vind een paard hard aan pakken opzich kan wel maar 20 x slaan is wel veel.Ik denk dat je dan beter 1 harden tik en dan weer dat doen waarhij vervelend bij was.En kijken of hij/zij het weer doet. maar het is toch ook nooit de bedoeling om een paard bang te maken?? (maar hij moet natuurlijk wel weten wie de baas is)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:58

paarden zijn in mijn ogen altijd lieve welwillende dieren, die maar erg lief zijn ons op hun rug te dulden. Paarden die vervelend doen daarover zijn zo gemaakt door mensen. Wat in dit geval ook weer zo is, want op een manegepony rijd jan en alleman en tegengestelde hulpen, foute hulpen en dergelijke zijn eerder regel dan uitzondering. Gauw lief doen dus tegen dit pony'tje die al zoveel te verduren heeft gehad! Laten zien dat je het niet leuk vind prima, maar afranselen is iets heel anders. Behandel je paard met respect en hij heeft het ook voor jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:25

laralover schreef:
Ze vond toch echt dat wij dat zelf op moesten lossen.

En wat als je het niet zelf op kon lossen? En de ruiter na jou ook niet? En ponybeest kreeg telkens zijn/haar zin?
Zou het dan toch niet tijd zijn om ponybeest eens flink aan te pakken? Het alternatief voor een 'niet te rijden' manegepony is doorgaans ook niet alles.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 08:46

Ja hoor, een instructeur hoort zijn paarden te kennen, maar of dat dan ook garantie biedt dat mensen hun paarden altijd goed en op de juiste manier behandelen?? Wat een onzin.

Jodemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 08:52

Als een pony/paard dit soort dingen systematisch doet ga je je toch afvragen of er niet lichamelijk iets meer aan de hand is? Bijv een probleem in de rug? Een galop buiten is iets anders dan een galop in de bak. Ik ben er absoluut geen voorstander van om zo tekeer te gaan op dat dier, daar bereik je naar mijn mening alleen maar andere nare dingen mee.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:45

Kijk, dat hard galopperen vind ik helemaal niet erg. Maar dat slaan had die instructeur wel achterwege kunnen laten. Zeker een manege eigenaar moet toch zo kunnen rijden dat hij de pony aan kan zonder de zweep te gebruiken. En zeker niet 20x achter elkaar! Met onnodig pijn doen bereik je helemaal niets.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:24

dorientjuh schreef:
Kijk, dat hard galopperen vind ik helemaal niet erg. Maar dat slaan had die instructeur wel achterwege kunnen laten. Zeker een manege eigenaar moet toch zo kunnen rijden dat hij de pony aan kan zonder de zweep te gebruiken. En zeker niet 20x achter elkaar! Met onnodig pijn doen bereik je helemaal niets.

Precies!! Die man is gewoon gek!!

sjnien1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:31

Ik denk niet dat je kan zeggen of het goed of slecht was.. Het hangt er vanaf of de pony al vaker kinderen eraf gegooid heeft en dat het soms gewoon gevaarlijk is om erop te rijden. Ik heb een pony gehad die viel steeds andere paarden aan ongeveer 5 keer per les, levensgevaarlijk. Na een paar week was mijn instructeur er flauw van en zei hij de eerst volgende keer dat hij dit weer doet spring je er gelijk af en geef je de teugels aan mij. En hij deed het ook weer... Ik sprong eraf en gaf hem mijn teugels en zweep en toen heeft hij hem even flink op zijn donder gegeven. Daarna stapte hij er zelf op en liet de rest van de paarden express dicht langs hem lopen en zelfs tegen hem aan lopen. Daarna heeft hij nooit meer aangevallen. Dus soms kan een harde aanpak best goed zijn...

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:38

hoe kunnen sommihge mensen hier zou zeggen dat dat de oplossing is?!
paard houdt niet van in de bak rijden dus wordt ie even in elkaar geramd. nee dan word ie natuurlijk rustig en vind het daarna super om in de bak te rijden. Koe

en die pony gaat heus niet de link leggen: o die instructeur is boos want ik heb dat meisje eraf gebokt.
als die instructeur zich niet in kan houden moet ie lekker een andere baan zoeken. een tik mag best maar een pony verrot slaan is belachelijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:55

sjnien1986 schreef:
Ik denk niet dat je kan zeggen of het goed of slecht was.. Het hangt er vanaf of de pony al vaker kinderen eraf gegooid heeft en dat het soms gewoon gevaarlijk is om erop te rijden. Ik heb een pony gehad die viel steeds andere paarden aan ongeveer 5 keer per les, levensgevaarlijk. Na een paar week was mijn instructeur er flauw van en zei hij de eerst volgende keer dat hij dit weer doet spring je er gelijk af en geef je de teugels aan mij. En hij deed het ook weer... Ik sprong eraf en gaf hem mijn teugels en zweep en toen heeft hij hem even flink op zijn donder gegeven. Daarna stapte hij er zelf op en liet de rest van de paarden express dicht langs hem lopen en zelfs tegen hem aan lopen. Daarna heeft hij nooit meer aangevallen. Dus soms kan een harde aanpak best goed zijn...

En ik vind dus dat je een paard niet door dwang en angst dingen moet afleren. Ik vind het veel belangrijker dat de samenwerking met een paard gebaseerd is op vertrouwen en wederzijds respect en dat je dus iets creatiever bent in het vinden van de juiste oplossing bij een probleem. Een paard vertoont gedrag om een reden en ik vind het een stuk knapper als iemand die reden/oorzaak achterhaalt i.p.v. er maar op los te rammen. Daar heb ik absoluut helemaal geen respect voor. Van zo'n persoon hoef ik echt geen les, die kan echt opzouten.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:15

Wat een gespeculeer allemaal Knipoog

Heb eerlijk gezegd niet alles gelezen, maar volgens mij is dit verhaal van één kant af veel te onzijdig. Er is niemand die kan oordelen of er daadwerkelijk sprake is van ´afrossen´ of gewoon flink aanpakken. En volgens mij is een ieder het erover eens dat afrossen nooit goed is Lachen

@TS. Er is meer aan paardrijden dan een paard rustig krijgen. Een rustig paard, dat gewoon regelmatig niet naar je hulpen luistert is geen paardrijden. Dat is meer paardzitten. Af en toe moeten toch grenzen gezocht worden en verlegd. Vraag anders aan je instructeur op dat moment waaróm hij op die manier het heeft aangepakt. Wellicht leer je er zelf voor de volgende keer wat van. In ieder geval meer dan van een topic hierzo denk ik. Knipoog In mijn ogen is dit een topic dat nergens naar toe leidt omdat veel vooroordelen in het wilde weg worden opgeschreven, op basis van misschien verkeerd geïnterpreteerde info .. Haha!

(Mijn mening hé Knipoog, voordat sommige zich aangesproken voelen terwijl dat wat mij betreft helemaal niet nodig is Lachen )

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:56

ik denk niet dat ze precies geteld heeft hoevaak hij geslagen heeft hoor Tong uitsteken
net als dat ik zondag een paar fjorde tegen kwam en dan zeg o kijk 100 fjorden Tong uitsteken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:01

verography schreef:

Kan je dat die van mij ook even vertellen dan?
Die van mij is ontzettend onzeker, in de bak voelt ze zich (kennelijk) veilig. Buiten gaat ze over de zeik.
Dus ben benieuwd waar je deze wijsheid vandaan haalt

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:05

Hij kent die pony dan misschien wel beter, maar ik vind niet dat hij zo tekeer moet gaan tegen een pony. BIj ons op de manege doen ze het dan ook wel eens, maar dat gaat normaal, dit vind ik echt een beetje te gek.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:24

Nadya schreef:
sjnien1986 schreef:

En ik vind dus dat je een paard niet door dwang en angst dingen moet afleren. Ik vind het veel belangrijker dat de samenwerking met een paard gebaseerd is op vertrouwen en wederzijds respect en dat je dus iets creatiever bent in het vinden van de juiste oplossing bij een probleem. Een paard vertoont gedrag om een reden en ik vind het een stuk knapper als iemand die reden/oorzaak achterhaalt i.p.v. er maar op los te rammen. Daar heb ik absoluut helemaal geen respect voor. Van zo'n persoon hoef ik echt geen les, die kan echt opzouten.

Sorry hoor, maar stel je voor: Die pony bokt een kind eraf. Jij gaat erop en laat haar aangalopperen. Pony probeert bij jou ook te bokken, nou zeker weten dat ik hem dan ook een tik zou geven. Probeert hij het weer, dan kan hij best nog een tik krijgen. En dit betekent niet dat hij bokt, maar het wel probeert en dit kan hij zeker wel aanvoelen. Dat de pony vervolgens harder gaat galopperen vind ik logisch en dat ze dan niet totaal ontspannen is ook. Maar dan vind ik het wel verdiend.

Er wordt hier van alles gebaseerd op een kind dat 1x per week in een manege les heeft op een manege pony. En maar vrij weinig mensen kunnen zulke kleine dingen (zoals de aanzet tot het gaan bokken) zien of voelen. Dus (niet beledigend bedoelt) denk ik eerlijk gezegd ook niet dat de TS dit kan zien. En dan kan het wellicht overkomen als afrossen en de pony helemaal over de zeik rijden.

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:33

ik kan niet oordelen wat ik er prescies van vind want ik heb het niet gezien. Knipoog
als ik moet geloven hoe jij het schrijft..dan komt het bij mij over dat die flink hard sloeg. Dit is natuurlijk niet nodig een paard hoef je heus niet zo hard te slaan en al helemaal niet zo vaak, maar aan de andere kant je zegt dat die pony altijd zo is. Dus vind ik ook wel dat die een keer flink aangepakt mag worden. Wij hebben ook een paard gehad die zo was, nou istructeur er een keertje op lange zweep elke keer als die begon te bokken heeft die hem ook best een goede tik gegeven. paard was weer zo goed als normaal na dit ritje.
Ik kan dus niet oordelen over hoe jij het hebt gezien, zoals al gezegt word kan het zijn dat jij dingen veel harder ziet als dat het werkelijk is.
ik weet jou leeftijd niet, jou rijervaring niet en niet die van je instructeur. dus ik weet ook zeker niet of jij het 'overdreven' hebt.

en tja welkom in de wereld van sommige mensen die er anders over denken en die denken dat aanpakken beter werkt als je paard een aaitje geven, een klopje en een snoepje in de hoop dat die op houd.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:01

stef schreef:
verography schreef:

Kan je dat die van mij ook even vertellen dan?
Die van mij is ontzettend onzeker, in de bak voelt ze zich (kennelijk) veilig. Buiten gaat ze over de zeik.
Dus ben benieuwd waar je deze wijsheid vandaan haalt

Omdat een normaal paard (niet beledigend bedoelt hoor Knipoog ) normaal gesproken voor het buiten leven kiest. En aan wie ligt die onzekerheid. Misschien dat je dat jezelf ook mag afvragen. (ook niet aanvallend bedoeld, gewoon een algemene vraag) Vaak zijn ze bang buiten omdat de teugels strak worden vast gehouden omdat eigenaar ook bang is buiten.

Ik laat mijn dier lekker lang en op haar eigen benen lopen. ( ik zie vaak dat als het ergens modderig is, de paarden ook vaak worden opgepakt. Men is blijkbaar bang dat het paard zijn eigen weg niet kan vinden en dat het hulp nodig heeft. Een vriendin van mij deed dit ook altijd. Ik heb haar gezegd dat ze haar pony lekker lang moet houden en vertrouwen in der moet hebben. En binnen maand was de pony een stuk zekerder. Durfde zelf over bruggetjes en dergelijek)

Als ze bang is pak ik ook mijn teugels even aan, maar je ziet vaak dat er dan ook lief zachtjes gepraat word. Ik heb in een artikel gelezen dat dit eigenlijk averechts werkt. Jij spreekt lievelijk en daardoor denkt het paard dat als die bang is hij/zij het goed doet want jij reageerd erop.

Ik heb de theorie in toepassing gebracht en een vrachtwagen waar ze normaal in der broek voor scheit als ik iets tegen haar zeg, vond ze ineens niet zo eng meer omdat ik geen aandacht aan haar gedrag gaf.

( alles wat ik zeg, is meestal gebaseerd op artikelen enz... Dus neit zelf verzonnen hoor Knipoog )