M2: zo streng gejureerd of niveau gewoon te laag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samoth

Re: M2: zo streng gejureerd of niveau gewoon te laag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:51

ik ben nu al bezig met verzameling, Wales kan travers nog niet en het is echt een K*T oefening Clown

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:11

Impuls heb ik gelukkig genoeg alleen mijn pony vind het erg moeilijk in balans te lopen en dan ook nog aardig verzameld. Galop gaat nu gelukkig aardig op het achterbeen de meeste stukken alleen druk is erg op de voorhand en in draf en stap valt hij ook nog wel eens uit elkaar.

Maar over dit:
De nadruk moet blijven liggen op het actieve, voorwaartse maar ook dat kan in een mooie balans (verzameling). Het is niet; actief naar voren en uit elkaar, of rustig en verzameld.

Je moet dus tussen actief en rustig in zitten, zodat je een goede impuls hebt en dan verzameld of niet?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 08:25

Rustig betekent niet verzameld. Je pony moet actief zijn, je moet zelf voldoende impuls opwekken en onderhouden en vanuit daaruit kan je je pony gaan verzamelen. Verzamelen wil niet zeggen rustiger draven of galopperen maar dat je pony meer in balans komt op het achterbeen, zichzelf meer gaat dragen. De kont wat laat zakken en vanuit daaruit de schoft omhoog brengt, hierdoor draagt de pony de hals dan ook anders. (minder horizontaal).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:35

Th0mas schreef:
ik ben nu al bezig met verzameling, Wales kan travers nog niet en het is echt een K*T oefening Clown

Als je je paard/pony goed een volte kan laten openen en sluiten zonder de stelling/buiging en impuls te verliezen dan kan je toewerken naar de travers op de volte door de achterhand wat naar binnen te plaatsen. Vanuit deze oefening kun je dan een paar passen de langezijde opsturen (niet teveel tegelijk).

Nu heb ik wel echt wel getroffen met een paard die de zijgangen op haar sloffen loopt en ik oefen ze dan ook zelden afgezien van de (zigzag) appuyementen omdat dat zo lekker gymnastiseerd werkt. Om eerlijk te zijn heb ik pas tijdens het losrijden voor mijn eerste M2 proef mijn paard duidelijk gemaakt wat het verschil is tussen een galop en een travers hulp Bloos . Er ging vervolgens nog van alles mis in die proef, maar voor de zijgangen heb ik vanaf dat eerste moment 7vens gescoord Clown . Ik denk dat het belangrijkste is dat je je lengtebuiging goed op orde is, dan komen die zijgangen als vanzelf.

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:50

Suzanne F. schreef:
Rustig betekent niet verzameld. Je pony moet actief zijn, je moet zelf voldoende impuls opwekken en onderhouden en vanuit daaruit kan je je pony gaan verzamelen. Verzamelen wil niet zeggen rustiger draven of galopperen maar dat je pony meer in balans komt op het achterbeen, zichzelf meer gaat dragen. De kont wat laat zakken en vanuit daaruit de schoft omhoog brengt, hierdoor draagt de pony de hals dan ook anders. (minder horizontaal).

Erg bedankt voor je reactie, ik heb er weer iets van geleerd Lachen
Ik ga vanaf nu alvast werken aan het onderbrengen van de achterhand.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:01

Wat ik mijzelf ook afvraag, houden de juryleden hier ook rekening met de bouw van een pony/paard? Dus als ze een hogere kont hebben (op de voorhand gebouwd) houden jullie hier rekening mee met de achterhand onderbrengen etc?
Dus word er rekening gehouden met de bouw?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:33

milou123 schreef:
Wat ik mijzelf ook afvraag, houden de juryleden hier ook rekening met de bouw van een pony/paard? Dus als ze een hogere kont hebben (op de voorhand gebouwd) houden jullie hier rekening mee met de achterhand onderbrengen etc?
Dus word er rekening gehouden met de bouw?

Nee in principe niet. Het gevraagde moet getoond worden en of dat nou een kwpn-er is of een haflinger bijv. maakt niks uit. Of het paard super gebouwd is of niet, als het gevraagde maar getoond wordt.
Daarmee bedoel ik niet de oefening maar de balans, verzameling etc. En tuurlijk gaat dat moeilijk als je paard op de voorhand gebouwd is maar daar mag je geen rekening mee houden.
Er zijn haflingers bijv. die echt mooi in balans over 4 benen lopen en echt al verzameling kunnen laten zien.

Dus geen rekening gehouden met ras, bouw, maat etc.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:06

Dankje Lachen Daar was ik namelijk echt heel erg benieuwd naar Ja Ik ken ook jury's (duuuhh Knipoog ) En die houden er ook geen rekening mee, maar wou weten wat ze hier doen, dus dat weet ik nu Ja

123m456

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:46

M2 is voor de meeste mensen idd het moelijkst. M1 gaat dan nog wel. Maar meestal word der in het M2 toch gekeken of je het Z al aankan..

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:50

Het viel mij idd ook al op dat tussen de M1 en M2 echt een groot verschil zit!!
Ik denk dat ze je willen voorbereiden op de Z. Je word er wel hard van Tong uitsteken.
Maar al die tegenslagen zorgen ook voor onzekerheid....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:35

Het voordeel van het strenge jureren is wel dat ik dadelijk over 4 wp me echt wel klaar voel voor het Z1, aangezien ik deze proeven inmiddels thuis fijn kan rijden. Alleen het uitstrekken in draf over de 20/60 diagonaal heeft nog wat werk nodig. Het gaat nu vrijwel altijd goed, maar heeft nog wel een maandje of wat nodig het zuiver en zonder versnellen te doen.
Aangezien ik echter maar ongeveer 1x in de maand start kan dat wel eens pas begin volgend jaar nodig hebben dus dat komt goed en anders begin ik gewoon 20/40. Aangezien men altijd zegt dat je altijd vast voorbereid moet zijn voor een klasse hoger dan je bent ben ik nu ook maar vast begonnen met de wissels (sinds vorige week) en al gaat het nog een flink tikkie overenthousiast ben ik best trots op mijn meisje.

Ik heb echter 1 major problem: Mijn paard wil nooit fatsoenlijk rechtuit stappen (keertwendingen gaan wel goed) als ze nerveus is (zet zichzelf vast en gaat dan steppen of dribbelen) in binnenbakken is ze mega-nerveus dus in de winter is het echt lastig. Nu kan ik het net compenseren als ik verder een hele goede proef rijd (het zijn namelijk al gauw een stuk of 4 a 5 vieren die ik moet compenseren) maar het is erg vervelend. Ik weet dat er aan stap haast niets te verbeteren valt, maar heeft iemend ervaring hiermee en een goede tip?
(Het enige trouwens wat tot nu toe werkt is vaak naar een wedstrijd gaan omdat het dan gewenning geeft, maar dat is helaas niet te realiseren.)
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 20-11-06 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:42

More schreef:
Het viel mij idd ook al op dat tussen de M1 en M2 echt een groot verschil zit!!
Ik denk dat ze je willen voorbereiden op de Z. Je word er wel hard van Tong uitsteken.
Maar al die tegenslagen zorgen ook voor onzekerheid....

Daar ben ik het mee eens.
En door onzekerheid gaat het vaak nog verder achteruit.. Ach gut

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:51

Ik werd er nooit onzeker van. Alleen maar zekerder om de volgende keer wél te scoren Knipoog

Maar ik had meestal 1 proef 2 winst of bijna 2 en 1 net geen Lachen

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 10:47

Je wil wel hoger, maar als het iedere keer niet luk?
En vooral als iedereen zegt dat het goed is en je kei lage punten hebt..
Of zie ik dat verkeerd?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:07

milou123 schreef:
Je wil wel hoger, maar als het iedere keer niet luk?
En vooral als iedereen zegt dat het goed is en je kei lage punten hebt..
Of zie ik dat verkeerd?

Dan zijn die "iedereen" geen kundige mensen in de eerste plaats. Of ze praten je naar je mond om je te vriend te houden.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:08

Onder die iedereen zitten ook vaak jury's Knipoog Maar ag..dat hou je altijd wel denk ik Clown

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:17

milou123 schreef:
Onder die iedereen zitten ook vaak jury's Knipoog Maar ag..dat hou je altijd wel denk ik Clown

Dan zorg je gewoon dat je bij die "iedereen" in de ring komt te rijden. Clown

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:18

En dan heb je weer het volgende probleem..als je dan terecht wint, komt het omdat je de jury kent Clown

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:20

Ik denk dat er toch vaak best slecht gereden wordt in de M2, EN dat toch best zwaar gejureerd wordt, vergeleken de M1.

In de M1 kan je je vaak nog wel wat slordigheidjes veroorloven, maar zodra je dat in de M2 doet, ben je al van een winstpunt af. Dat is tenminste mijn ervaring.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:34

Ik heb er ook moeite mee, want ik vind dat zowel het niveau in de M2 vaak best laag is, maar ook dat er streng gejureerd wordt.
Ik reed laatst een proef, waarbij mijn paard zo super lekker los liep door zijn hele lijf en de oortjes lekker ontspannen naar voren. Mijn hulpen waren puur op mijn zit en minimale beenhulpen. Ik heb heerlijk gereden en meestal zit ik altijd goed met mijn gevoel over de proef. Dus ik had het gevoel dit is 2 winstpunten (voor iedere proef 1). Maar de jury gaf mij voor beide proeven rond de 170. En ik snapte er nu dus helemaal niets van. Er stond ook bijna geen commentaar bij.
Diegene die had gewonnen zat als een zoutzak op haar paard, maar had wel een mooi paard met leuke bewegingen. Mijn paard is een leuk, maar normaal paard met geen uitzonderlijke bewegingen en hij is ook nog eens lekker rond omdat hij nog steeds lekker buiten op het land mag staan en daar kan je als ruiter niet tegenop rijden (een paard die op het land staat heeft veel meer vocht in zijn lijf en wordt dus dikker dan een paard die op stal staat. En op het moment dat hij weer naar binnen komt zie je m afslanken) Maar wat ik wil zeggen is, dat ik nu bij deze jury gewoon het gevoel had, dat zij jureerde op het uiterlijk van het paard en niet op de combinatie.
Ik kreeg complimentjes van mensen die bij het inrijden stonden, dat mijn paard zo lekker los en ontspannen liep.

Ik wilde dit gewoon even kwijt omdat ik er dus echt niets mee kon. Geen commentaar waar ik mee kon gaan oefenen, en andere combinaties die een hoop spanning hadden in aanleuning en beweging.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:18

oud bericht

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:15

Ach, het loopt hier niet zo'n vaart dus hier is het niet zo'n probleem. En zo oud is het topic nu ook weer niet Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:55

Fitzroy schreef:
Ach, het loopt hier niet zo'n vaart dus hier is het niet zo'n probleem. En zo oud is het topic nu ook weer niet Knipoog

Nee ik had zelf per ongeluk wat gequote van pagina 1 Knipoog en dat was achterhaald *LOL*

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:57

Th0mas schreef:

na paar dagen keer oefen viel echt reuze mee. Nog 3 wp, dan nog selecties rijden en daarna ga ik M2 uitproberen Vork Ik ben echt benieuwd!!

_Laura_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:50

hananya schreef:
Ik vind persoonlijk de overgang van het M1 naar het M2 vrij groot. Ook vind ik het M1 nog bijna makkelijker dan het L2...

Daarnaast wordt er naar mijn mening ook gewoon heel slecht gereden. Er wordt toch een stukje verzameling gevraagd, die velen niet laten zien.
Dit zie je ook met name terug in verzet tijdens de galop-stap overgangen.

Daarnaast heb ik van de week eens zitten kijken bij een M2 rubriek. Ik heb welgeteld 2! combinaties gezien (vd 22) die twee fatsoenlijke keertwendingen kon laten zien...
Veel paarden die kaarsrecht of zelfs verkeerd gebogen zijn tijdens de travers...
Niet vierkant halthouden, gevolgd door verzet tijdens het achterwaarts waarbij geen diagonale passen worden getoond...
Paarden die verkeerd aangalopperen vanuit stap en even later in de contra omspringen.
Op de grote volte in het M1 gaat die middengalop nog wel, maar er zijn maar weinigen die hun paard op de lange zijde recht! kunnen laten verruimen en vervolgens weer fatsoenlijk kunnen terugrijden...

Ik denk dat het met het strenge jureren wel meevalt.
Ik denk dat veel ruiters het (imo) grote gat van de M1 naar de M2 onderschatten en dan in het M2 op de koffie komen...

Ik vind ook dat het verschil tussen M1 en M2 te groot is.. Zelf rij ik M1..
Als ik in de M1 een beetje verzameling vraag in de galop en/of draf wordt ik daar op afgestraft Verdrietig
Mijn paard kan juist goed verruimen in galop en weer terug naar de verzamelde galop..
Ik oefen ook vaak tempowisselingen in de training. Knipoog Haha! Haha!