sporen met wieltjes in de B?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lenja

Re: sporen met wieltjes in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 00:32

lengte is zelfde en ik rijd met knopjes, paard reageerd er niet anders op, ik ben geen prikker dus dat is ook weer minder;)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:43

KirstenFranc schreef:
runningkawa schreef:
Het mag wel alleen bij de paarden, niet bij de pony's Lachen

daar ben ik dan mooi klaar mee als ik straks ga starten met een pony die geen poot verzet in een bak als ik niet mijn sporen om heb Boos!

Tja daar ben je inderdaad mooi klaar mee, zou nog een paar lessen nemen als ik jou was Haha!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 08:32

Charos schreef:
KirstenFranc schreef:

daar ben ik dan mooi klaar mee als ik straks ga starten met een pony die geen poot verzet in een bak als ik niet mijn sporen om heb Boos!

Tja daar ben je inderdaad mooi klaar mee, zou nog een paar lessen nemen als ik jou was Haha!

Haha! Haha! idd hij heeft zo te merken veel respect voor je been Haha! Haha!

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:42

Maar wat is dan de maximum lengte van sporen in de L1 bij pony's?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:16

saaraah schreef:

Is te vinden in het Disciplinereglement Dressuur. Knipoog

Citaat:
Artikel 145 Hulpmiddelen
Voor pony's zijn alleen stompe sporen en knopsporen-eventueel in zwanenhalsuitvoering- toegestaan waarvan de spoortand een maximale lengte van 3 cm heeft (zwanehalsspoor horizontaal gemeten) en een minimale diameter van 0,5 cm.
Internationaal mag de tand van de (stompe) spoor bij ponyruiters een maximale lengte hebben van 1,5 cm.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:55

Maar het ligt er natuurlijk ook aan wat voor paard je onder je kont hebt.
Ik start er een in het M1 en die kan ik zonder sporen en zweep een proef laten lopen als het moet. Reed die in de B ook altijd zonder sporen of zweep.

De andere start ik in de B MET SPOREN EN ZWEEP omdat ie anders gewoon niet actief te houden is, hij denkt: het zal wel goed zijn en sjokt lekker door terwijl hij op de kleinste hulpen kan reageren als hij zin heeft.
En wat een onzin dat als je in de B al sporen aanmoet je in de M nergens meer bent. Als je zo redaneert wat moet je dan in de GP doen? Die paarden worden ook al van jongst af aan met sporen gereden, maar er staan nog steeds geen stroom op hun sporen.
Hoe verder in je africhting komt hoe beter je paard op je been reageerd, niet hoe slechter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:56

Maar als je in de B al sporen en zweep moet omdat hij het vertikt, dan is er toch echt heel wat loos met de basis africhting.

Zweep moet weg in de M, wat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:08

Ik rijd sinds kort een paard waar veel mee gemend is is niet al te veel op gereden is. Ze reageert veel meer op stem dan op been. Daarom heb ik mijn sporen er weer bij gepakt (stompe). Ik ben nu veel bezig met overgangen rijden om haar sneller te laten reageren op het been. En ik gebruik mijn sporen niet de hele tijd, ik gebruik juist voornamelijk kuitdruk.
Maar reageert ze niet op kuit dan gebruik ik even mijn sporen. En ik moet zeggen dat ze inmiddels al veel meer op het been (kuitdruk) reageert.

Overigens rijd ik nu zo'n 9 ? jaar. Maar ben nog nooit op wedstrijden gestart. Als we elkaar wat beter hebben leren kennen wil ik dat waarschijnlijk wel gaan doen, en kom ik dus ook in de B. Lachen

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 09:33

Puera schreef:
saaraah schreef:

Is te vinden in het Disciplinereglement Dressuur. Knipoog

Citaat:
Artikel 145 Hulpmiddelen
Voor pony's zijn alleen stompe sporen en knopsporen-eventueel in zwanenhalsuitvoering- toegestaan waarvan de spoortand een maximale lengte van 3 cm heeft (zwanehalsspoor horizontaal gemeten) en een minimale diameter van 0,5 cm.
Internationaal mag de tand van de (stompe) spoor bij ponyruiters een maximale lengte hebben van 1,5 cm.

Dankje!
Want mijn pony heb ik super aan het lopen thuis, en hij vertrouwt me ook best wel, buiten is hij ook hartstikke braaf, krijg hem heel normaal over het viaduct en alles.
Maar zodra we dan op concours zijn, is hij met losrijden hartstikke braaf, reageert ook goed op mijn been enzo.
Als we dan de proef moeten rijden is hij soms compleet vergeten dat ik er nog op zit, lijkt wel.
Ik krijg hem dan erg moeilijk overal nog langs.
Ik gebruik trouwens alleen sporen op concours hoor.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:25

runningkawa schreef:
Maar als je in de B al sporen en zweep moet omdat hij het vertikt, dan is er toch echt heel wat loos met de basis africhting.

Zweep moet weg in de M, wat dan?

Verkopen Haha!

Maar serieus, het gaat gewoon elke week beter. Consequent overgangen blijven rijden en hij is steeds beter voor m`n been. Hoef steeds minder m`n zweep te gebruiken en hij reageert stukken beter op m`n kuit.
Moet hem alleen nog steeds af en toe ff wakker schudden en daar heb ik toch echt zweep en/of sporen bij nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:43

Genoeg die dat doen Lachen

Dat klinkt op deze manier ook al weer anders als het eerdere bericht Lachen