Opstappen met krukje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: Opstappen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:53

Ik gebruik bij mijn paard van 1.76 altijd een krukje, ook op wedstrijden. Op de manege gebruik ik een hindernis om op te stappen.
Ik schaam me er niet voor. Het komt vaak genoeg voor dat een ander me vraagt of ze m'n krukje ook even mogen lenen. Lachen
Bij mijn jonge paard ben ik het krukje niet nodig, maar deze is ook een stuk kleiner.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:56

Ik heb sinds kort zo'n beugel die je uit kan klappen. Mijn merrie is 1.78m en kom er anders ook echt niet op. Maar gebruik ook nog wel eens een krukje. Net wat me zo uitkomt. Maar als ik tijdens een buitenrit een stop maak is zo'n beugel toch wel erg handig. Je klapt m uit bij het opstappen en zit je er op dan klap je m weer in

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:59

@Joyce B: Jeetje dat is wel heftig. Mijn merrie is er ook een keer in gaan staan en ging er toen ook van door. Gelukkig kon ik haar nog tegen een muur aan parkeren en ben er beter van af gekomen.
Vandaar dat ik zo'n uitklapbare beugel heb aangeschaft. Echt ideaal.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 16:54

Mag ik vragen hoe hoog zo'n krukje moet zijn? want ik neem aan dat je dan opstapt door in 1x met je been erover heen te gaan en niet alsnog eerst een voet in de beugel zet?
Ik zat hier al een tijdje over te denken, maar zou niet weten hoe ik dat moet doen!! Verward

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:56

Ik zet gewoon mijn voet in de beugel hoor. Stijg opdezelfde manier op als ik zou doen vanaf de grond. Alleen met dien verschil dat ik nu op een krukje sta en dus minder hang aan het zadel.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:12

aha, oke!!

Kartouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:20

Nadat ik een tijd niet gereden had kon ik er ook niet meer opklimmen, dus heb ik er een tuinstoel langs gezet .
En zo doe ik het nu nog regematig, en dat andere lachen daar kan ik niet mee zitten.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 12:51

Pfff ik zou er ook echt niet mee zitten als anderen lachen. Laat ze maar lekker denken, jij denkt aan de rug van je paard!
Bij ons op de manege is het ook steeds meer 'in' volgens mij. En alleen maar goed!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:36

whissie schreef:
Mag ik vragen hoe hoog zo'n krukje moet zijn? want ik neem aan dat je dan opstapt door in 1x met je been erover heen te gaan en niet alsnog eerst een voet in de beugel zet?
Ik zat hier al een tijdje over te denken, maar zou niet weten hoe ik dat moet doen!! Verward

Ik gebruik gewoon een enorme veldkei van 50 cm hoog, die op het erf ligt, en daar parkeer ik mijn tinker naast. Maar een tuinstoeltje oid werkt ook prima!
Ik plaats nog wel de voet in de beugel maar hoef niet meer af te zetten omdat ik meteen tot steun kom boven mijn paard. Dus eigenlijk stap ik verder standaard op.
Alleen komt zo niet mijn hele gewicht eerst naast mn paard te hangen, maar er meteen recht boven.

Mijn paard blijft met opstapje ook keurig stilstaan, zonder opstapje stapt ze vaak weg. Zegt wel wat over hoe zij het vindt, lijk me.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:48

Op de manege waar ik rij is het verplicht om bij de manege paarden met een krukje op te stappen.
Dat schijnt beter voor de rug van het paard/pony te zijn..

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:56

Ik stap altijd op met een krukje. Niet dat ik een reus van een paard heb, ze is 1,68m. En ik ben 1,64m, maar heb ook last van een beetje overgewicht. Niet dat het me niet lukt zonder krukje, maar ik heb aan beide polsen een afwijking waardoor ik mijn eigen gewicht niet kan dragen. Maar ook al was er niets mis met de polsjes, dan nog zou ik met een krukje opstappen aangezien het EN beter is voor je paard EN beter is voor je zadel Lachen.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:04

beantsje schreef:

Ik gebruik gewoon een enorme veldkei van 50 cm hoog, die op het erf ligt, en daar parkeer ik mijn tinker naast. Maar een tuinstoeltje oid werkt ook prima!
Ik plaats nog wel de voet in de beugel maar hoef niet meer af te zetten omdat ik meteen tot steun kom boven mijn paard. Dus eigenlijk stap ik verder standaard op.
Alleen komt zo niet mijn hele gewicht eerst naast mn paard te hangen, maar er meteen recht boven.

Mijn paard blijft met opstapje ook keurig stilstaan, zonder opstapje stapt ze vaak weg. Zegt wel wat over hoe zij het vindt, lijk me.

Dankje voor de duidelijke uitleg! heb gister geprobeerd met een omgekeerd drinkvat....nou...het is al een angsthaas... dus je raad het al... ben maar vanaf de grond erop gestapt...
Maar ik ga wel oefenen! want hij heeft een rugblessure gehad bij/door vorige eigenaar en daar heeft ie nog regelmatig naweeen van (hoera, heb een vader die paardenfysio doet!dus regelmatig extra behandeld voor zekerheid!) niet alleen qua rug, ook qua angsten.
Denk dat ik kleine strobaaltjes als opstap ga proberen, dat zal ie vast minder eng vinden! maar weet zeker dat het uiteindelijk zal lukken!! veel geduld en veel oefenen moet dat lukken!

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:08

Ah ja joh gewoon een hoop geduld en blijven oefenen. Zo heb ik het de mijne ook geleerd en nu staat ie overal voor stil. Keien, picknickbanken, fietspaaltjes...moet er buiten wel eens af om een hek open te doen dus wordt erg creatief met wat ik gebruik om vanaf op te stijgen. En in het eerste jaar dat ik hem had stond ik ook wel eens alleen op mijn krukje terwijl hij door de bak heen vloog...dus met een hoop geoefen en geduld kun je ver komen.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:50

SisLeone schreef:
En in het eerste jaar dat ik hem had stond ik ook wel eens alleen op mijn krukje terwijl hij door de bak heen vloog...dus met een hoop geoefen en geduld kun je ver komen.

hahahahaha, dat ken ik....
en het gaat me lukken! al doe ik er een half jaar over,haha

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:32

Ik stap ook altijd op met kruk/krat wat voorradig is,zelf bij kleine paarden.
Dat doe ik omdat anders mijn been uit de kom schiet.

Toevallig is het ook nog eens veel beter voor je paard en zadel. Haha!

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:50

ik probeer ook alstyd met een krukje op te stijgen maar de eigenaar van het paard vint dat onzin, maar nu moet ik wel want ze hebben de bak vlak getrokken en er zat altijd een andje in waar ik dan gebruik van maakte maar die is nu weg. ook doe ik vrijwilligerswerk op een gehamdicapten manege waar je altijd met een krukje moet opstijgen al stap je op een pony van 145 en je bent zelf 170 ik vind het een goede zaak

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 19:22

Bij stal stappen wij bijna allemaal op via een leeg bierkratje Haha! Beter voor het paard en het zadel. Veel mensen stappen zo te lezen op via een hulpje. Geen probleem dus! Ons kratje is heilig, hihihi

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 19:44

haha, bierkratje dubbel practisch.... eerst gebruiken voor opstappen...na het harde werk een flesje eruit....hahaha Tong uitsteken

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 21:33

Op mijn paardje stap ik zo op maar bij ons in de bak ligt ook een steen waar ik wel eens gebruik van maakte toen ik af en toe een groter paard reed....

fryskfamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 19:46

Ik zie het van de andere kant; ik vind het iemand juist een betere ruiter als die opstapt met krukje o.i.d. Vooral omdat dat dat aangeeft dat je buiten het rijden ook aandacht geeft aan het stilstaan tijdens het opstijgen! Bij de meeste ruiters die met een krukje opstappen zie ik dat het paard netjes stil blijft staan naast het krukje, wat aangeeft dat je het paard niet alleen dressuuroefeningen bijbrengt, maar ook aan de slag bent geweest (en bent) met een sociaal gewild gedrag. Ik zie juist bij deze wijze van opstappen op!
Daarnaast natuurlijk om de al eerder aangegeven punten als beter voor de rug van het paard, zadel en jezelf e.d.

psvub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:23

je hebt ook in de winkels speciale opstap beugels, dat kan misschien helpen zijn niet zo duur

Zimbwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:31

Als ik ga rijden zonder zadel gebruik ik ook altijd een krukje en dan raak ik er met moeite op omdat mevrouw het nogal leuk vind om altijd een stapje opzij te doen iedere keer als ik mijn been erover wil zwaaien met als gevolg...dat ik er nogal veel naast ben gevallen bij het opstappen Tong uitsteken

Elske72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:01

zorg dan wel ff dat het krukje stevig staat en niet op een gladde o Huilen ndergrond ofzo

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 08:52

Ik stap ook op met krukje oid, zeker bij mijn springzadel. Mijn paard smeert hem nog wel eens met opstijgen en dan is het handig als ik er al "hoog" naast hang en niet met 1 voet in de beugel en 1 op de grond.

Dat wegrennen doet ze alleen op wedstrijden als het erg druk om haar heen is.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:18

Ik leer myn 3jarige ook al naast het krukje stil te staan en ik die er op ga staan. Hij geeft geen kick Haha! Haha!