"kunnen we even stil zijn aub"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:01

Neonlight schreef:
Urielle schreef:
Onder de proef zelf heb ik het graag stil als publiek, dressuur moet betoverend mooi zijn en applaus tussendoor zou dat voor mij toch wel verstoren. Net als bij een mooie balletvoorstelling, ijsdansen etc.

Ooit bij ijsdansen of kunstrijden op de schaats geweest? Betoverend mooi, maar wel applaus tussendoor!

Ik woonde praktisch naast de ijsbaan
Maar bij ons was het netjes stil hoor, behalve bij ijshockey, dan ging het goed tekeer

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:57

Smystique schreef:
Tsjah, ik vind kinderen echt wel leuk hoor. Maar snap moeders soms niet. Die kinderen worden overal mee naartoe geleurd. Volgens mij gewoon uit egoïsme omdat er geen oppas is, of iets dergelijks.

Je kan mij niet wijsmaken dat het voor zo'n dreumes leuk is om de hele dag meegesjouwd te worden. Net als kinderen op de markt in die kinderwagens vréselijk.

Egoistisch? Sommige ouders niet hoor. Je hebt nl ook mensen die hun kinderen liever niet bij een oppas dumpen. Ik ging vroeger altijd en overal met mijn ouders mee, mijn vader is top hardloper dus we hadden sowieso iedere zondag wedstrijden. De ene keer een marathon de andere keer een kort wedstrijdje. Dan ging ik altijd met mijn moeder kijken of naar iets anders wat ook bij die wedstrijd was. Ook ging ik gewoon mee naar de stad om te winkelen met mijn ouders. Alleen door de weeks was ik tussen de middag bij mijn oma en opa omdat mijn ouders allebei werken. Mijn ouders namen mij mee omdat ik gewoon bij de familie hoorde en ze vonden het veel leuker als ik ook mee ging. Ik heb het nooit als vervelend ervaren, gezien mijn ouders mij al meenamen toen ik nog maar heel klein was. Heb er iig geen jeugdtrauma's aan overgehouden. Het verschil is wel dat ik er aan gewend was, dus ik ging niet jengelen of huilen want ik vond het de normaalste zaak van de wereld dat we op pad waren. En met kinderen die dat niet gewend zijn die gaan dus eerder jengelen en vervelend doen.

Tuurlijk is het vervelend als kinderen huilen en die wagens op de markt erger ik me ook kapot aan, net zo erg als mensen die met hun fiets lopen op de markt of mensen met zo'n karretje. Maar je hebt nou eenmaal kinderen en daar verander je niks aan. Als je een kind neemt krijg je zowel de negatieve als positieve kanten erbij mee. En kinderen huilen nou eenmaal op z'n tijd. Je kan moeilijk een oppas inhuren voor het geval dat je kind gaat huilen als je op pad bent. Ouders mogen ook nog plezier hebben mét hun kind vind ik. Maar als je kind huilt en er moet totale stilte zijn dan zou ik wel even de ruimte verlaten.

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:11

Sammie schreef:

Ik zie het nut niet zo van elke keer juichen of met je poten op de grond stampen en dergelijke na elke wissel of uitgestrekte draf of noem maar op.

Jawel joh, pas dan krijgen we mooie midden galopjes en uitgestrekte drafpassen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:16

Urielle schreef:
Ik woonde praktisch naast de ijsbaan
Maar bij ons was het netjes stil hoor, behalve bij ijshockey, dan ging het goed tekeer

Dan denk ik niet dat je topwedstrijden hebt gehad op die ijsbaan. Bij EK, WK of OS is het echt niet stil. (Ben bij alledrie ooit geweest ).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:02

Idd, als je de winterspelen op tv had gezien van Turijn had je de wedstrijden kunnen zien. Na alle gelukte moeilijke onderdelen brak het publiek steeds in juichen uit (vooral bij Rusland, Frankrijk en Oekraine dacht ik). Dat vond ik echt heel leuk dat spontane enthousiasme!

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:02

Maar feit is dat je daar niet met dieren te maken hebt... Ik vind dat het gewoon stil moet zijn tijdens een oefening. Er is volgens mij geen enkele tak van concentratiesport met dieren waarbij je herrie mag maken.

Keesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:30

Ik ben het helemaal met TS eens

vind dit dan ook een meer dan normale vraag van imke! mensen die zulk commentaar geven voelen zich enkel aangevallen..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:34

Sansje: Zie bericht van Cassidy incl. link. Tenzij je vind dat je voor western niet geconcentreerd hoeft te zijn. En wat dacht je van springen? Ik vind dat je daar ook heel geconcentreerd voor moet zijn, ander redt je het niet. Nogmaals, het zou leuk zijn als dresuur van het stoffige imago af kon, en dat krijg je mede door enthousiaste toeschouwers. En paard en ruiter zijn 99% van de tijd zo geconcentreerd dat die het vaak niet eens horen op wedstrijd.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:28

Ik ben van mening dat het tijdens de proef niet muisstil hoeft te zijn, maar er heoft ook niet gejuicht en gestampt worden. Gewoon normaal praten mag, en als je niet op een tribune zit maar gewoon (zoals vaak in de lagere klasses op onbelangrijke wedstrijdjes ziet) naast de ring staat o.i.d. er gewoon gelopen mag worden! (op een tribune is dit erg strorend voor de andere toeschouwers...) Met honden en kinderen heb ik zelf geen problemen zolang de honden maar niet elke keer luid gaan blaffen.. en kinderen zo gauw ze gaan huilen of continu op en neer springen heen en weer rennen etc. even ergens anders heen lopen en daar even met je kind spelen/kalmeren!

Ik rijd overigens zelf geen officiele wedstrijden dus kan niks zeggen over het rijden in een ring met tribunes. Maar ik rijd wel onderlinge wedstrijden..

Daar lopen ook mensen gewoon heen en weer, en wordt er gepraat etc. Honden heb ik zelf nog nooit meegemaakt die worden hier gewoon thuis gelaten jonge kinderen hebben alleen maar plezier want ze mogen tenminste een beetje lopen/spelen! En zelfs af en toe even een paardje aaien *vinden de meeste geweldig!* Ik vind het zelf overigens wel prettig als je aan het rijden bent er dan niet opeens een hard geluid ofzo aan komt zetten Maar gepraat, en geloop mag van mij wel gewoon ben zelf wel geconcentreerd en dan merk ik hier niks van

Na de proef mag van mij best geklapt etc. worden als het er netjes/leuk/geweldig/goed uitzag (werkt ook motiverend voor paard en ruiter lijkt me). Maar goed, dit is mijn mening en ik ben gewoon onderlinge wedstrijdjes gewend

Ik merk zelf wel dat paarden heel erg verschillen, vooral omdat ik veel verschillend epaarden rijdt (en nee niet manege paarden). De een kan heel geod tegen het geklap de andere juist totaal niet.. maar ik merk wel dat hoe vaker ze het horen ze er ook aan wennen (logisch) en ik vind het juist goed voor de ervaring van het paard dat er bv. geklapt wordt en het paar dit nog niet kent en het dus leert! Zo is je paard ook weer een ervaring rijker En jij ook

Groetjes

nikje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:08

ik vind ook dat mensen niet onnodig veel geluid moeten maken op de tribune. als het gewoon zachtjes is heb ik er geen probleem mee want als je op wedstijd gaat moet je paard wel ergen tegen kunne en jij zelf ook.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:28

nikje schreef:
ik vind ook dat mensen niet onnodig veel geluid moeten maken op de tribune. als het gewoon zachtjes is heb ik er geen probleem mee want als je op wedstijd gaat moet je paard wel ergen tegen kunne en jij zelf ook.

Mee eens

LisaB

Re: "kunnen we even stil zijn aub"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:38

Mijn ervaring is dat er tijdens een indoor wedstrijd altijd heeel stil gedaan moet worden, en dat er op een outdoor alles kan en mag.
Mijn paard is echt panisch voor paraplu's, maar die worden bij een buitje gewoon opgestoken zonder dat iemand er wat van zegt.
Op een indoor mag je niet eens rustig langs de bakrand lopen, stel dat ie schrikt!
Nou buiten kan een paard er flink vandoor gaan, binnen kan er weinig gebeuren.
Ik ben ook van mening dat als het zo stil is tijdens een indoor en er klinkt ergens een geluidje dan schrikt ie gelijk

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:59

Miss_Montana schreef:
Sansje: Zie bericht van Cassidy incl. link. Tenzij je vind dat je voor western niet geconcentreerd hoeft te zijn. En wat dacht je van springen? Ik vind dat je daar ook heel geconcentreerd voor moet zijn, ander redt je het niet. Nogmaals, het zou leuk zijn als dresuur van het stoffige imago af kon, en dat krijg je mede door enthousiaste toeschouwers. En paard en ruiter zijn 99% van de tijd zo geconcentreerd dat die het vaak niet eens horen op wedstrijd.

Neej dat is zo, daar is inderdaad ook concentratie voor nodig. Maar ook bij het springen hebben de paarden er last van. Denk maar aan de finale van Indoor Brabant. Daar ging ook de laatste balk eraf doordat de concentratie bij het paard weg was, omdat het publiek al ging juichen vanwege de overwinning... over de huid verkopen voordat.... gesproken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:33

Hmm, volgens mij ging die balk er toch echt om een andere reden af, omdat hij te hard op de hindernis reed en het paard te vlak sprong.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 08:02

Neonlight schreef:
Hmm, volgens mij ging die balk er toch echt om een andere reden af, omdat hij te hard op de hindernis reed en het paard te vlak sprong.

Mag ook. We zullen het nooit weten... can't turn back time. (je zou je dan ook nog eens af kunnen vragen waarom hij te hard aanreed en het paard te vlak sprong... grinnek... concentratieverlies misschien... lieten ze zich meeslepen door het publiek...? Haha maar nu gaan we een beetje te ver denk ik.

sanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:14

fanclubE_Gal schreef:

@Sanne_ : tijdens eindhoven was er een kinderopvang. Maar dan wel alleen voor de VIP's

I know, maar daar is het imo juist niet nodig. De kids die in de loges vertoeven hebben ruimte genoeg om te rennen en te spelen (of de dames en heren van cetering daar blij mee waren laat ik maar even in het midden). Het gaat vooral om de tribunes denk ik, waar veel mensen bij elkaar zitten en de kinderen nauwleijks ruimte hebben om lekke rhun ding te doen.

Quissie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:26

Oef wat een discussie! Ik denk dat het stil zijn langs de ring te maken heeft met respect voor elkaar. Elkaar een goede prestatie gunnen.
Natuurlijk is er geroezemoes, dit is ook niet erg, maar luid geschreeuw, luidruchtige telefoons (of luidruchtig bellen!) hoort niet, ook niet bij een spring of andere wedstrijd vind ik. Jengelende kinderen wordt moeilijker, je kan ouders niet verplichten hun kind thuis te laten. Daarentegen is het niet leuk als jij je net goed voorbereid je b proefje rijdt een kind er gigantisch hard door heen zit te bleren...
Natuurlijk moet je je paard voorbreiden, mijn paard is panisch voor paraplu's en dit probeer ik nu te veranderen door hierin te oefenen. Daarnaast kun je je paard laten wennen aan applaus en dergelijke, dit vind ik ook niet erg zolang het na de wedstrijd is en niet tussendoor...

Cherellee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:31

Ik vind dat je paardensport niet kunt vergelijken met schaatsen, paardensport is met dieren en die kunnen, Z paard of niet, ook wel eens spontane achties van schrikken hebben als er een hoop gegil, gestamp e.d van de tribunes komt.. maar dat is mijn mening

Milly_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 08:09

jullie hebben gelijk hoor, het moet stil zijn, Maar als het bij mij echt MUISSTIL is, word ik heeeel zenuwachtig!! dan weet je dat iedereen echt geconcentreert staat te kijken..