rijden jullie met of zonder cap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:38

Ik rijdt altijd met cap. Handig met die rottige takken enzo en toch ook een stuk veiliger. Denk toch wel dat het heel wat uitmaakt als je met je hoofd op de grond valt en of je dan een cap op hebt of niet. Met cap heb je dan toch minder kans op hoofdletsel. En die dingen heb je niet voor niets. En ook al val je nooit of is je paardje nog zo braaf. De kans is er altijd. Ik ben 7 jaar lang niet van men paar gevallen, tot een halfjaar geleden dus. Was gelijk bewusteloos en had een hersenschudding, wie weet was dit veel erger geweest als ik geen cap had opgehad.

Targaryen

Re: rijden jullie met of zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:25

Op mijn verzorgpaard rijd ik niet altijd met cap, ik vergeet 'm nogal vaak. Maar als ik op andere paarden rij heb ik 'm wel altijd op.

Kimmm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:27

ik rij altijd met cap het is netzoals automatisme, het gaat gewoon automatisch en zonder cap is mn hoofd wel erg koud en leeg

_streepjes_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:35

ik rijdt bijna altijd met cap, zeker om mijn bijrijdpaard, want die haalt soms nogal rare dingen uit. bij mijn vorige verzorgpony reed ik no wel eens zonder cap, want die was klein en dna viel ik toch niet hard.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:38

Ik rijd altijd met cap. Ik heb 1 keer zonder cap een paard uitgestapt en dat voelde echt van: ik mis iets. Dat paard zag iets geks en ze durfde er niet langs, normaal had ik allang erlangs gedreven, maar ik voelde me niet veilig zonder die cap!

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:40

Met! Zonder voel ik me kaal, klopt gewoon niet. Eigenlijk precies hetzelfde als joycie!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:43

mistery schreef:
Ik rijdt altijd met cap. Handig met die rottige takken enzo en toch ook een stuk veiliger. Denk toch wel dat het heel wat uitmaakt als je met je hoofd op de grond valt en of je dan een cap op hebt of niet. Met cap heb je dan toch minder kans op hoofdletsel. En die dingen heb je niet voor niets. En ook al val je nooit of is je paardje nog zo braaf. De kans is er altijd. Ik ben 7 jaar lang niet van men paar gevallen, tot een halfjaar geleden dus. Was gelijk bewusteloos en had een hersenschudding, wie weet was dit veel erger geweest als ik geen cap had opgehad.

Zo heb ik ook een keer op een merrie gezeten, die er altijd wel een keer vandoor ging.
Vrij groot (voor mij toen).
Zat er net op, peert 'm, en bokt een keer, en ik knal met m'n hoofd tegen de bakrand
Was ook zo blij dat ik een cap op had.
Wie weet wat er anders was gebeurd...

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:45

Ik rij ook altijd met cap. 1 keer zonder gereden ergens op een paard waar ik geen cap bij me had, en weleens voor wat foto's te maken ofzo dat ik hem even afzet, zoals vorige keer toen de fotograaf op de manege kwam.

PrietPraat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:55

Ik rijd met manege paarden, dus is een cap verplicht ...

leannetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:20

Ik rijd ook met een cap is wel zo veilig.. ik vergeet het alleen wel ooit als ik ff snel buiten ga rijden ofzo maar in principe zet ik hem altijd op, heb liever geen hersenschudding (of erger) als ik der een keertje af val..

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:21

ik rij ongeveer 10 jaar en de eerste 8 ofzo reed ik altijd met cap

maar dan ging ik bij iemand anders rijden die zelf geen cap draagt. in het begin droeg ik steeds braaf mn cap, maar op een keer toen we naar een groot bos gingen vergat ik hem op te zetten (had hem wel bij, maar gwn vergeten opzetten).
halverwege pas merkte dat ik hem niet op had. dan was ik even ongerus en dacht ik "onee, als ik nu op mn hoofd val...." ik heb het dan ook gezegd tegen mn instructrice gezegd (nouja, dat is ze eigenlijk niet, is al 3 jaar geleden dat ze me nog eens les heeft gegeven, we gaan altijd wandelen )
die zei me toen dat ik gwn moest rijden als altijd en dat ik dan het dan wel goed zou gaan en dat was ook zo

daarna heb ik nog 2 keer mn cap gedragen bij haar (op vakantie wel want dan verplicht) maar ik vond het zoooo veel beter zonder cap, dat ik er maar mee gestopt ben.
ik reed toen ook op zon hel braaf paard, en toen ik op een nerveuzer paard ben gaan rijden heb ik hem ook niet opgezet
ondertusen ben ik dat nerveuze paard nu ook weer gewoon, en ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik er bijna aflag...

sorry voor het lange verhaal, maar ik wil gewoon uitleggen hoe het komt dat ik geen cap meer draag

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:05

Ik rijd echt altijd MET cap. Het is dan ook verplicht op onze manege.
Reed vroeger op mijn verzorgpony wel altijd zonder cap, is gelukkig nooit iets gebeurd. Het wasgelukig ook een braaf shetje wat nooit iets kwaad deed.

Maar als het niet verplicht was op de manege zou ik het ook gedaan hebben.

Dat een cap niet voor niets is, blijkt maar weer met wat er van de zomer met me gebeurd is.
Jive had even zin om te rennen en vloog voordat ik het wist in regalop het veldje op. Ik zag de stenen paaltjes op mij afkomen en hoopte dat Jive zou draaien, dat als ik eraf zou vallen ik minder rottig terecht zou komen.
Ik viel er wel af, naast de paaltjes, maar met mijn hoofd op het fietspad.
Ik was een beetje duizelig en misselijk, had pijn in mijn enkel,maar verder gelukkig niks ernstigs.
Dit had heel anders af kunnen lopen als ik mijn cap niet op had gehad.
Dan had ik denk ik wel met de ambulance afgevoerd kunnen worden.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:56

Ik reed vroeger nog wel eens zonder cap, zo'n oud model, geen luchtgaatjes.
Vooral in de zomer was dat echt afzien als ik dat ding op had.
Nu heb ik een superfijne HH cap en heb ik hem áltijd op.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:07

Vroeger had ik alleen met buitenritten en springen een cap op. Maar sinds ik Troef heb, ben ik verstandiger geworden. Ik heb altijd mijn cap op, ik ben er al zo aan gewend, dat ik me zonder cap niet eens meer lekker voel op mijn paard

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:16

Wan schreef:
SAMIERTJE schreef:
Ik rijd ook altijd met een cap
Ten eerste omdat het van de eigenaar van de paarden waar ik op rijd moet en ten tweede omdat ik mezelf dan ook veiliger voel!
Al die paarden zijn nog jong ..ze zullen je er nooit express af bokken o.i.d.
maar het blijven dieren!

idd hier ben ik het helemaal mee eens

hier ben ik het ook mee eens,
ik rijdt zelf ook altijd met cap,
Je weet maar nooit wat er kna gebeuren,
Ik ben een keer van mijn shetje afgevallen,
en ook al is die nog zo klein en val je laag ik had wel een hersenschudding en ik had niet willen weten wat er was gebeurt als ik mijn cap niet op had gehad,
dan was het denk ik niet goed afgelopen

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:37

Met Cap, zeker buiten, want al die takken wil ik niet tegen mijn hoofd aan krijgen. En binnen rijd ik ook met cap. Ook omdat het op de manege waar ik rijd verplicht is en het is nu eigenlijk een soort van gewoonte. Als ik zonder cap op een paard zit voelt het zo leeg op mijn hoofd.

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:46

Ook altijd met cap, ik heb geen hinder van dat ding en 't is nog veilig ook dus waarom niet!

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:26

Eigenlijk altijd met, vooral op mn eigen, die kan nog weleens onverwacht uit de hoek komen .
Maar als het echt superwarm is rijd ik liever met pet.

Saar01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:35

Ligt een beetje aan het het paard waar ik op rijd, maar er word wel eens gezegd: 'je weet nooit wat je paard doet' of 'je kunt je paard nooit voor 100% vertrouwen' maar ik kan mijn paard echt voor 100 % vertrouwen, ik weet precies hoe ze reageerd op dingen, dus ik vertrouw haar echt wel.
Op andere paarden die ik niet ken rijd ik wel altijd met cap.

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:44

Ik rijd altijd met cap omdat dat van mijn moeder moet, maar ik heb een paard dat echt nooit wat doet, als hij ergens van schrikt doetie niks anders dan een klein sprongetje opzij ! Ook als hij ergens niet langs durft doet hij niet zulke gekke dingen dat ik er af val. Soms voel ik dan ook met warm weer een sterke drang om zonder te rijden, maarja, dan staat mijn moeder vanuit het keukenraam te kijken [ of ze komt bij de bak kijken ] en dan zegt ze meteen: "cap op!" En ik snap haar ook wel. Kennis van ons is pas gevallen en de cap was in tweeen gespleten. Dan wil je niet weten wat er gebeurd was als je geen cap op had. Dus ik vind het niet erg om met cap te rijden, al is het met warm weer wel irritant, vooral omdat ik mijn paard voor de volle 100% vertrouw, net als Rosanne89.

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:58

Ik rijd altijd met cap. Automatisme. Stel dat er wat gebeurd en ik val eraf dan heb ik niet gauw mn koppie kapot het enige nadeel is dat het er niet uitziet

Michelle_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 15:38

nou ik was vandaag in de bak aan het rijden....en mijn paard is heel braaf en ik ken hem ook helemaal...naar nu was de buurman met de traktor bezig en maakte een vreemd geluid (normaal is hij niet bang van dat soort dinge) en croste hij van schrik door de hele bak...ik ben niet gevalle maar was toch blij dat ik mn cap ophad...dus zelfs met dresuur heb je te make met onverwachte situaties

Refagreni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:43

Ik rij altijd met cap, ook op hele betrouwbare paarden. Ze kunnen nl altijd schrikken en/of uitglijden. De laatste keer dat ik zonder cap reed ging mijn ruin spontaan aan de klepper omdat ie schrok van een hond.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:55

Mexx schreef:
Vroeger had ik alleen met buitenritten en springen een cap op. Maar sinds ik Troef heb, ben ik verstandiger geworden. Ik heb altijd mijn cap op, ik ben er al zo aan gewend, dat ik me zonder cap niet eens meer lekker voel op mijn paard

Dat heb ik nou ook!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:02

ik rijd altijd met een cap, toen ik vroeger begon met paardrijden moest ik van me ouders altijd een cap op. En nu is het een vaste gewoonte, zal hem ook nooit vergeten ofzo.