Wie van julile heeft een Groom voor op de wedstrijd en wie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yoghurt

Re: Wie van julile heeft een Groom voor op de wedstrijd en w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:57

Ik ben mijn eigen groom op concours. Kom zeg, ik heb maar 1 paard dus heb echt geen team van helpers nodig
Ik draai ook zelf de stiften in de ijzers van mn paard, iets wat bij anderen schijnbaar heel vaak door pappie moet gebeuren. Bang voor een vieze witte rijbroek ??

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:07

Ik snap niet goed wat er mis mee is om (voor de gezelligheid) met iemand mee te gaan naar een wedstrijd en dan ook meteen even hier en daar een handje te helpen?

Iedereen moet toch fijn voor zichzelf weten hoeveel mensen hij/zij meeneemt naar een wedstrijd en hoe de taakverdeling is?

ladylay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:15

ik had 3 grooms, de eigenaresse en mijn ouders
en straks ook mijn ouders, maar ik ben nu de eigenaresse

Exit13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 00:14

Karin schreef:
Ik snap niet goed wat er mis mee is om (voor de gezelligheid) met iemand mee te gaan naar een wedstrijd en dan ook meteen even hier en daar een handje te helpen?

Mee eens... Is toch alleen maar fijn dat iemand je kan helpen en dat er iemand is met wie je de proef, rit of het parcours kunt bespreken? Ik vind het zelf ook gezellig om met iemand anders mee te gaan op wedstrijd.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:46

Yoghurt schreef:
Ik ben mijn eigen groom op concours. Kom zeg, ik heb maar 1 paard dus heb echt geen team van helpers nodig
Ik draai ook zelf de stiften in de ijzers van mn paard, iets wat bij anderen schijnbaar heel vaak door pappie moet gebeuren. Bang voor een vieze witte rijbroek ??

Wel als je voor elke wedstrijd de hoefjes mooi zwart maakt en dat spul aflaat.. Sorry hoor maar ik draai thuis de proppen ook zelf maar op wedstrijd wordt dat gewoon gedaan.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:52

Mijn mama.

Die gaat altijd mee, ze zet er alles voor aan de kant. Ik ben best een moeilijke op wedstrijd, heb veel rust nodig om mijn zenuwen onder controle te hebben. Dus ik kan ook niet zo maar iedereen mee vragen. Bij mijn vorige paard deed ik het vaak alleen, omdat ik me dan heb beste kon consentreren. Nu zijn mijn moeder en ik zo op elkaar ingespeeld dat we precies weten vanelkaar wat er wanneer gepakt moet worden... Dat werkt echt super.

Tis afgelopen zomer even mis gegaan toen mijn paard meende een stuiterbal te zijn en ik vroeg of ze em goed vast wilde houden, toen liet ze em los voor ik goed en wel zat en stuiterde vrolijk tussen de trailers door.... Is gelukkig goed afgelopen !!!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:13

Mijn vriendjuh als hij niet mee gaat, ga ik ook niet Hij leest voor, houdt mijn paard vast, als ik slecht gereden hebt vangt hij mijn slecht zin op !!! en hij draagt mijn prijzen

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:25

Of het grooms zijn weet ik niet, maar heb wel 3 mensen die mij super helpen, Angelique (_Angelique_ op bokt) Lotte (beautyfan) en mn schoonzusje Michelle

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:14

Ik ben groom van 2 verschillende mensen geweest. Eerst groom van een dressuuramazone, -waar ik ook gewoon op stal paarden verzorde, klaarmaakte voor de wedstrijd etc-, en daarna ging ik vaak mee op wedstrijd met een springruiter. Nu groom ik bijna altijd een jachtruiter. Dus ik heb zo nu bijna alle soorten gehad Ik moet wel zeggen dat ik van die tijden wel heb geleerd. Zoals: een paard in verschillende situatie's, ikzelf in verschillende situatie's, transport, alles om het wedstrijdgebeuren heen, en niet dat ik nou een grote verantwoordelijkheid had maar je hebt toch een last op je schouders en dat wil je goed afhandelen. Dus toen ik daarna zelf voor het eerst op wedstrijd moest hoefde niemand mij meer iets te vertellen

Als ik op wedstrijd ga is of mijn vader erbij, en anders de eigenaar van Ixo. (tevens de man die ik groom op jacht )
Zij kunnen helaas allebei geen Z-proef voorlezen. (Ja, de eigenaar van ixo KAN wel voorlezen, maar niet heel goed..) Dus een voorlezer vraag ik op wedstrijd. En soms gaat er iemand mee van stal, een vriendin ofzo. Meestal lukt het wel om op wedstrijd een voorlezer te vinden omdat je natuurlijk aardig wat mensen kent. Maar soms rij je een keer in een andere kring, en dan is het wel eens stressen om een voorlezer te vinden..

Meestal gaat mijn vader mee, omdat die ook het beste weet hoe hij de vrachtwagen moet rijden. Als de eigenaar van Ixo meegaat gaan we altijd met de trailer.

Ik ben soms ook best wel moeilijk op wedstrijd. Soms begin ik onbewust te snauwen waarna ik me later bedenk dat ik dat beter niet had kunnen doen. Maar mijn vader begrijpt dat wel goed dat dat de druk is, en kan er wel tegen. Maar als ik te ver ga, laat hij het ook wel weten..
'Heey, ik ben je hondje niet!', of:'Als je nog eens zo tegen mij doet, kun je het de volgende keer schudden he?!' (dat meent ie dan wel niet, maar zo word 'meegaan op wedstrijden' voor hem er ook niet leuker op.)

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:22

En je leert als groom zijnde veel van op wedstrijd naar verschillende ruiters kijken.

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 07:11

mn zusje is mn groom haha
maar niet serieus ofsow, ze gaat gwn bijna altijd mee dus dan kan ze met ook wel ff helpen

Exodus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:27

Mijn groom is de eigenaar van de 2 paarden die ik start en tevens mijn instructeur. Errrrug handig. Maar ben zelf net zo goed groom voor hem. Ik vind het superfijn om iemand mee te hebben die een handje helpt. En wij zijn heel fijn op elkaar afgestemd dus dat werkt super.

Ben heel lang met mijn eigen paard alleen weggeweest en dat ging wel, maar sinds ik zo weg ga merk ik dat het veel rustiger is voor jezelf en daardoor ook voor je paard.

elskebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:56

ik heb ook 2 grooms...
mijn vriend die moet de auto rijden en jessica (jess_oscar) help mij met opzadelen en voorlezen enzo,

mijn vriend help ook wel eens met losrijden, of hij houd hem vast met proppen draaien,
die van mij kan namelijk niet stilstaan
ik zou me opzich ook wel alleen kunnen redden, maar vind dit toch een iets fijner gevoel,
een extra paar handen

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:20

mijn vader was altijd mijn groom, ik moet zeggen dat ik het erg fijn vind om iemand bij te hebben, alleen is ook zo alleen.

ik ben overigens opzoek naar een andere groom, omdat mijn vader geen tijd meer heeft, dus als iemand intresse heeft......

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:14

Mijn moeder (+eigenaar van de paarden) gaat altijd mee op wedstrijd, en dat is onmisbaar. Zeker in de sgw (en dan heb ik nog niet over 2 paarden starten in de cross) is het onhaalbaar om alleen te gaan, nog afgezien van het risico van een val. Overigens draai ik bijna altijd zelf schroeven in, trouwens ook als mijn moeder gaat dressuren en ik groom.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:30

eum, ik ben groom op men eigen wedstrijden :p

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:37

Een vriendin is groom, als ik als eerste moet starten en secretariaat is nog niet open dan schrijft zei mij in, hartstikke handig zodat ik kan losrijden. Laatst had ik wedstrijd met -10 graden, dan ben je blij dat je je jas nog even aan kan houden en iemand aan komt gerent om hem aan te pakken als je de baan in moet. En weer met de jas klaarstaat als je klaar bent. (en dekentje voor paard).

Ook kan ze even paard vasthouden/in de gaten houden en heb liever dat iemand dat doet die het paard goed kent dan dat ik hem even aan een wildvreemde geef.

Opzadelen doe ik zelf, ik moet ook het paard rijden dus wil zeker weten dat alles goed zit. en dat hoort erbij toch! En een groom mee is ook heel gezellig

Excalibur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 07:52

De eigenaar van mijn paard gaat altijd mee als groom en chauffeur.
Het enige wat hij niet doet is voorlezen maar zijn dochter rijd nu ook wedstrijden dus zijn we vaak met zijn tweeen. Kunnen we mooi elkaar voorlezen.

Vaak gaat er nog een vriendin mee. Vooral handig in het buitenseizoen als we dichtbij elkaar moeten starten.

Vind het ook wel zo gezellig, met zijn alle op stap.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:07

Een vriend van me ging altijd mee en die deed me altijd groomen.

Nu begin ik dadelijk voor een dresstuurstal en daar krgij ik wel een personal groom. weet alleen nog niet wie

hoop dat ik die zelf uit mag zoeken haha.

xDAANTJEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:09

Ons Mam

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:19

wanneer ik een springwedstrijd heb is me vader groom, hij rijd me er heen, het is vooral team work, ik zadel het paard op, met vader helpt er wat bij of hou het paard vast, mijn vader helpt altijd met het inspringen, vind ie echt geweldig, en maar hoger en breder, dus dan moet ik altijd stop zeggen ik vind het wel jammer dat me vader soms vergeet om te vragen hoe ver ze zijn, nogal irri, moet ik zelf doen.

Voor dressuurwedstrijden, gaat me moeder meestal mee, die rijd en leest voor en let heel erg goed op, bijv. wanneer ik aan de buurt ben, haalt de peesbeschermers er af en haalt het kwijl weg. Opzadelen doe ik zelf.

Zelf ben ik wel een groom voor me zus, die heeft meestal jonge paarden mee, dus lekker druk, als het nodig is longeer ik het paard ff, ze zadelt het paard zelf op, ik hou het paard vast, lees de proef voor haal de peesbeschermers af, maar de laatste tijd doe ik het niet meer zo vaak, omdat ik nu zelf ook bijna elk weekend weg ben, maar ik leer er vooral heel veel van, mijn zus rijd veel hoger dan mij,meestal dressuur, heel enkelt springen.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:27

Ik groom meestal bij mijn zusje, mijn takenpakket bestaat uit; wassen, opvlechten, tuig poetsen samen met haar. Meestal vlecht zij, was ik ondertussen en als 1 van ons klaar is begint die alvast met het tuig. Laarzen doet mijn moeder altijd, die maakt ook de lunchpakketjes klaar en zorgt dat alles klaar ligt; zweetdeken, cap, zweep, sporen, laarzen, dekje. Ze komt ons dan ophalen, mijn zusje zet zelf haar pony op de trailer, of ik doe dat, ligt er aan wie de handen vrij heeft op dat moment. Op de wedstrijd zadelen we samen op, proppen draaien, nog even de puntjes op de i zetten (borsteltje hier, doekje babyolie hier...) Dan gaat mijn zusje losrijden, mijn moeder pakt voor de proef de peesjes, overbroek en jas aan. En ik lees voor. Bij het springen ongeveer hetzelfde, maar dan las ik niet voor, maar hielp ik met inspringen.

Nu ik zelf weer wedstrijden ga rijden mag mijn zusje bij mij groomen, of ik vraag een vriendin. En als het kindje van de eigenaresse van mijn paard geboren is kan zij natuurlijk ook weer helpen. Maar dat gaat nu toch wel eens lastig met zo'n dikke buik.

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:56

Mugg schreef:
ik vind het zelf altijd leuk om groom te zijn ga vaak mee op wedstrijd met mn instructrice, altijd heel gezellig. En ik vlecht regelmatig de 2 pony's van het dochtertje van de manege eigenaresse ik vind het heerlijk om te poetsen, wassen en vlechten

ook heb ik laatst voor mn vriendin haar paard gewassen en gevlochten zodat zij kon uitslapen ik slaap nooit zo lang uit

voelt zich aangesproken

ja geef het eerlijk toe jesse helpt me best vaak met vlechten en wassen
soms doe ik het ook zelf hoor maar vindt het erg fijn als andere het willen doen want ik krijg daar het meeste stress van...
als ik met de trailer ga naar wedstrijd gaat er altijd een vriendin van mijn moeder mee, die leest me voor en zadelt vaak mijn paard op bij de wedstrijd zodat ik de laatste dingentjes kan doen...
als zei niet mee gaat dan gaat er vaak wel een vriendin mee dus tja..ik heb denk ik altijd wel een ''groom'' of iemand die me helpt

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:00

Mijn vader, moeder & soms de buurtjes + dreumes zijn mijn grooms!
Maar het liefst doe ik alles zelf! Daarvoor heb je je paardje toch, om te knuffelen en alles zelf te doen

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:08

Ik ging vroeger samen met vriendinnen mee op concours met m'n instructrise. Later was ze m'n instructrise niet meer, en vriendinnen gingen eigenlijk ook niet meer mee, en ik nog wel. We zijn ipv paardendingesen vriendinnen geworden, en ik vaak mee, dressuur met 1 of 2 paarden. Ze deed vaak opzadelen zelf, beesten waren net iets té voor mij, en d'r pa hielp. Ik voorlezen verder en alles. Heel leuk hoor.

Toen vroeg een jongen, of ik zin had om een keer mee te gaan op concours. Die vriendin stopte met intensief wedstrijd rijden, en nu ga ik anderhalf jaar al mee met die jongen, tevens m'n beste vriend. Heerlijk, super tof. Hij springt met een paar paarden, hij's super relax. Alles mag, niks moet. Gewoon super Vermaak me ook nog steeds helemaal.

Ken verder nog wel een boel mensen die ook groomen, kom je dan toch mee aan de praat. Sommigen worden betaald en zo, sommigen worden echt gedrild. Ik ben blij dat ik daar geen last van heb. Ik ga gewoon voor de gezelligheid mee, ik word ook niet betaald, wil ik ook absoluut niet haha. Heerlijk tijdsverdrijf in het weekend, echt, ik ben d'r blij mee haha.