Irritatie aan groep wedstrijdruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wreckh

Re: Irritatie aan groep wedstrijdruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:39

Ik ben ook geen heilige, maar het komt zelden voor dat ik mijn paardjes sla. Mijn dravermerrie heb ik echt nog nooit geslage o geschopt. Een stemverheffing is bij haar gewoon al genoeg. Bijd e haf van mijn moeder ben ik wel wat strenger. En haar heb ik best wel is een tik gegeven. Ik heb 1 springwedstrijd met haar gereden. !ste ronden foutloos, barrage 2x een balk, toen ben ik gestopt. Het was mijn eigen schuld. Ik had haar niet goed warm kunnen houden. Er zou niet gauw in mijn hoofd opkomen om mijn paard in elkaar te trimmen omdat hij iets fout doet. 9 van de 10 keer ligt dat toch echt aan mijzelf!

Bij ons op de manege was er van de zomer ook een wedstrijd. Ik heb veel verschillende mensen/en kinderen gezien. Sommige gingen gewoon lekker met hun paard om, ook als hun paard niet luisterde!

Maar er waren gevallen bij. Idd zoals eerder genoemd ouders die hun kind toeschreeuwen hoe ze het doen moeten. Hierbij gebruikte ze zelfs termen uit de hogere dresuursprort die ik niet eens kende. Maar goed, kind reed om een welshje, echt een poepig beest, was hard aan het werk en kindje ook. Ik had alleen niet de indruk dat het kind er blij mee was dat haar ouders zo schreeuwden, ze ging bewust helemaal achter aan op het veld ver bij haar ouders vandaan inrijden.

Ook was er een volwassen vrouw in de L1 of L2 die haar paard ging inrijden. Hij deed niet wat ze van hem vroeg. Ze zette hem voor een heg en begon op het paard in te slaan. Sloeg echt nergens op. Ik heb er nog steeds spijt van dat ik niks heb gezegd. Later heb ik het nog wel tegen de ringmeester gezegd, helaas was dat meisje en haar paard toen al weg. Arm dier. En dan was ik ook nog is te schijterig om iets ervan te zeggen.

Waar ik ook vaak tegenaan loop is mensen die hun paard de trailer op slaan. Alsof een paard zo volgende keer nog sneller de trailer op gaat
1 van de paarden van een vriendin van mij gaat ook moeilijk op de trailer. De eerste keer dat ik met haar mee was zijn we wel een uur bezig geweest. Maar niet met slaan, schoppen en schreeuwen. Gewoon met rust, gedult en kleine irritaties voor het paard. Hij heeft dan een dikke wolle deken op. Dan tikken we hem met de longeerlijn zachtjes regelmatig op zijn kont. Hij vind dit heel irritant. Als hij dan een stap naar voren zet stoppen met tikken. Dan even weer gewoon proberen, dan weer tikken. Nu gaat hij al binnen 10 minuten op de trailer. En we hebben hem nog nooit hoeven slaan of schoppen of tegen hem moeten schreeuwen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:28

wreckh schreef:
Waar ik ook vaak tegenaan loop is mensen die hun paard de trailer op slaan. Alsof een paard zo volgende keer nog sneller de trailer op gaat
Soms heb je weleens van die paarden waar dat heel effectief bij kan zijn...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:39

gomir schreef:
Soms heb je weleens van die paarden waar dat heel effectief bij kan zijn...

Sterker nog: "de meeste"...........
(dat Penny gedoe met wortels en biks blijft pappen en nathouden........)

Kathleen_vW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:01

ik kom het ook wel eens tegen op wedstrijden, dan neem ik me vooral aan om niet zo te gaan doen als mijn paard een keertje niet geweldig loopt verder erger ik me er niet aan, t heeft toch geen zin. Je hebt er veel meer aan als je je op je paard concentreerd.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 01:23

Ik geef altijd mijn kind de schuld, ze heeft een goeie pony onder dur reet dus ze moet niet zeuren ... hij kan het, dat heeft ie al eens bewezen ... zij moet zich nog bewijzen

en dat weet ze ... ze hoeft dus echt niet te zeuren, dat ie kabouters zag (en ik moet toegeven hij ziet er veelllllllll ), niet nagevelijk was of what ever .. zij wou deze pony, en hij kan het ... dus niet zeiken maar rijden, proef verknald ??? eigen schuld ...

Nu komt de vraag mag ik dan ook zo'n kind afrossen? omdat ZIJ de proef verknald op een goede pony??????

(voor alle kindertelefoonmedewerkers, of kinderbescherming of jeugdhulpen??? geintje he!)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 08:51

Otje_Elliot schreef:
Nu komt de vraag mag ik dan ook zo'n kind afrossen? omdat ZIJ de proef verknald op een goede pony??????

Natuurlijk mag dat.
Uiteindelijk heb jij die dure pony betaald, en moet zij verder gaan met rijden waar je het zélf niet kon .............

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:16

Op een springwedstrijd heb ik er niet zo veel last van, dat mensen zitten te voeteren op hun paard, het gaat goed of het gaat fout, het kan balen zijn en jah ze krijgen wel eens een lel, maar vaak ook wel terecht, maar er is 1 springruiter waar ik me soms erg aan kan ergeren en dat is Arbert Zoer, dan zie je hoe hij in de mond hangt en de sporen er in prikt en al ie weigert best de zweep er overheen, maar jah ik rij nu nog B springen en straks in de L en hogere klasses zie je het meer. Oh jah vorig weekend was er op de springwedstrijd ook een die de duurste spullen had en voorpikte bij het inspringen, maar toen ze het parcour in kwam nukte ze er af, we hebben ons rot gelachen

Mijn springpaard heeft wel eens dat ze aan het begin opeens heel veel in de galop begint te bokken en dan lekker gaat zitten te klieren, dus dan geef ik haar wel eens een tik, zodat ze weer normaal doet.

Ik heb de mazzel dat me vader fokt en dat we op een boerderij woont, ik het wel mooie paarden, maar niet het duurste spul, zou het wel graag willen, maar jah.

OP dressuurwedstrijden kan ik me heel erg ergeren, voorral aan de mensen die maar zitten te zagen en met een ego rijden van zie mij eens, jij bent niks, maar vaak winnen ze dan ook nog en als dat net zo is, dan is de jury toch erg.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:50

CGJ12 schreef:
Otje_Elliot schreef:

Natuurlijk mag dat.
Uiteindelijk heb jij die dure pony betaald, en moet zij verder gaan met rijden waar je het zélf niet kon .............

hahahah dan was ze met een shet al klaar geweest want ik heb nooit gereden

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 13:02

haha, tuurlijik joh dat mag

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:07

Als je je kind al afrost, doe dat dan aub even op een wijze dat de schooldokter het na een week nog ziet. Pak een natte handdoek of zo...........

Otje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:09

CGJ12 schreef:
Als je je kind al afrost, doe dat dan aub even op een wijze dat de schooldokter het na een week nog ziet. Pak een natte handdoek of zo...........

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:14

Hahaha natuurlijk mag je je kind afrossen, doen hun toch ook met hun pony! ZIj dan msischien niet, aar genoeg mensen wel

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:31

Ik hoef bij mijn ouders niet aan te komen met: "mijn paard deed het niet" of: "hij was hartstikke druk" Mijn ouders zeggen dan: "jij wou een paardje met kwaliteiten en dat zijn nu eenmaal hittepetitjes,jij hebt voor hem gekozen, hij niet voor jou.. " dus nouja ik hoef het niet te proberen om hem na die tijd op zn donder te geven want dan staat ie de volgende dag te koop.. dan ben ik hem niet waard zeggen ze, en ik geef ze ook groot gelijk Een tik mag, maar wel op het juiste moment..

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 14:33

Ik mag Farouche ook niet in elkaar trimmen. Dan krijg ik ongelovelijk op mijn flikker..

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:39

Niet meer dan logisch lijkt me, maar blijkbaar geldt dat niet voor iedereen..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:21

Ik denk dat wij allemaal als toeschouwers (want zelf blijven we altijd lachen ) het zouden moeten melden, als iemand zich te buiten gaat.
De paardensport is oorspronkelijk toch een sport van discipline en beschaving. Als iedereen maar laat gebeuren dat zo'n ruiter zn zelfbeheersing verliest, verliest de sport zijn waardigheid.

Maar ik ben zelf ook een schijterd als zoiets gebeurt, hoor