reglementen studentenruiters

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Re: reglementen studentenruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 00:07

veerledec schreef:
Jaja, binnenhalen die studenten ruiters haha

Maar dat doen de stedelijke verenigingen toch? De SNS houdt zich toch met veel belangrijkere dingen bezig? Of heb ik nu het verkeerde bestuur gekozen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 00:13

Kikker schreef:
Is het in dit kader niet een keer leuk om een springclinic oid te organiseren ipv een springRUBRIEK op een SO? Goede instructeur erbij die dan misschien de mindere L ruiters even een stukje kan helpen. Eerst allemaal een rondje oefenen, en dan als afsluiter een parcours? Eventueel kunnen we wel wat oud-studentenruiters uitnodigen die het nu landelijk niet onaardig doen, of wat buitenlandruiters met hun eigen paard voor een demo oid? Of roep ik nou hele rare dingen? Ik denk namelijk dat het niveau best wat omhoog mag. En dat men dit zelf ook erg graag wil. Jammer maar helaas is het echter zo dat op veel van onze maneges de mensen niet echt verder komen; voor die mensen zou 't misschien leuk zijn om zoiets een keer te doen.

Een springclinic lijkt me zeker een goede manier om mensen wat bekender te maken met het springen. Maar of een incidentele springclinic tijdens een SO het niveau voldoende opkrikt? Ik denk dat er toch wat meer oefening nodig is. (Heb je mij in 2004 niet zien duikelen bij Parafrid? Op dat moment reed ik alweer een half jaar in de wekelijkse springles, het anderhalf jaar daarvoor heb ik eens in de maand springles gehad)

Zo’n demo met een buitenlandruiter of oud-studentenruiter lijkt me zeker heel interessant en daar zal vast ook wel wat van geleerd worden, maar ik denk dat wanneer je het niveau echt omhoog wilt krikken er toch meer praktijk bij komt kijken. Je kan een ruiter wel over 1m zien springen en weten hoe het theoretisch moet, maar daarmee kan je het zelf nog niet.

Als je het niveau echt omhoog wilt krikken dan denk ik dat de ruiters echt wat meer praktijkervaring op moeten doen. Of dat er op een SO voldoende tijd voor zoiets is weet ik niet. Misschien kan je een paar verenigingen vinden waar op de manege meer gesprongen wordt die in samenwerking met de SNS en de manege sprinclinics gaan verzorgen voor de minder ervaren L ruiters. Zoiets zou je dan op een zondagmiddag kunnen organiseren, eerst een uurtje oefenen (B parcoursje met L paarden, L parcoursje met B paarden) en dan aansluitend nog een kleine competitie. Je hebt dan wat meer tijd om iedereen wat technieken te leren.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 00:27

Kikker schreef:
Iemand zou een soort van HC kunnen starten. Je mag dan niet deelnemen aan het SNSK bijvoorbeeld en je kan alleen starten als er open plaatsen zijn, niet HC-ers gaan voor. Is dat een idee?

Dat is zeker een goede oplossing voor mensen die tussen het B en het L in hangen. Hoewel ik er een voorstander van ben om eerst de moeilijkheid van het L en het veranderde type ruiter eens kritisch onder de loep te nemen. Wat denk ik een goede graadmeter zou kunnen zijn om te bekijken of het niveau van het huidige L nog wel geschikt is voor de huidige studentenruiter is de grootte van de groep dus tussen de B en het L in zit. Is die groep heel groot dan moet je het een en ander bijstellen, is het maar een enkeling dan kan je met de HC volstaan.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 00:28

veerledec schreef:
CnC heeft in principe ook maar 1 bak

Die is zo groot, dat zijn gewoon twee bakken hoor

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 00:30

Ik ben bij

(Krijgen jullie ook eens de kans om op mijn geblaat te reageren)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:58

Heb ik jullie nou zo overdonderd met mijn uitspraken?

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 18:10

Tja, jij bent nu bij, maar nu moeten wij eerst weer alles lezen he .

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 01:31

Reactie namens mijn medebestuurslid bij CnC (geen bokker, dus even via mij) Michelle:

Ik ben het met Veerle eens dat de hoogte van de hindernissen moet worden bepaald aan de hand van hoe goed de paarden zijn. Maar het is handig om hiervoor een boven- en ondergrens aan te houden (zijn die er?). Uiteraard zou het een mooi streven zijn om ervoor te zorgen dat de hindernissen bij ieder S.O. op dezelfde hoogte kunnen worden gezet, maar dat lijkt me niet helemaal realistisch. Zijn ze hierdoor onderling te vergelijken? Nee, maar dat waren ze toch al niet. Onder andere vanwege het feit dat de paarden per S.O. in “kwaliteit verschillen”, sommige S.O.’s goed en andere slecht worden bezocht en het aantal rubrieken per S.O. verschilt.

Moet de promotieregeling worden versoepeld? Nee! Want dan bestaat de kans dat iemand die eigenlijk in de La thuis hoort, in de Bb blijft hangen omdat hij/zij hier meer kans maakt. En ik denk dat het voor de continuiteit wel handig is om op z’n minst een paar regels te hebben waar de mensen zich aan moeten houden. Het probleem met het systeem hoe het op dit moment is, heeft naar mijn mening te maken met het feit dat sommige S.O.’s goed worden bezocht en andere slecht. Als een S.O. weinig deelnemers trekt, bestaat de kans dat iemand die een rubriek wint waar (bijvoorbeeld) 6 mensen aan meededen, helemaal niet goed heeft gepresteerd, en helemaal niet klaar is voor een hoger niveau. Als dit nog een keer gebeurd, zou hij/zij al een niveau moeten opschuiven. Het is dus een vrij willekeurig proces, want het hangt totaal af van wie er op dat moment aan een S.O. meedoen of iemand wel of geen kans maakt in een rubriek.

Doen er teveel mensen mee in het L-springen die het niveau niet aankunnen? Ja misschien wel!

Veerle zei: iedereen die L dressuurt mag nu ook L springen is het geloof ik. Dat zegt niets over je springcapaciteiten. Misschien een idee om toch iedereen in de B springen te laten beginnen, tenzij ze vroeger minimaal L-KNHS gesprongen hebben?

Lijkt me een goed idee! En wat te doen met de mensen die eigenlijk M rijden, maar meestal L moeten spingen of Lb moeten dressuren omdat er geen andere mogelijkheid is? Tja...eigenlijk zou je bij elk S.O. gewoon altijd een X-aantal rubrieken moeten hebben in zowel de dressuur als het springen, maar dat is op dit moment gewoon niet realistisch! Misschien een idee om hier een creatieve oplossing voor te zoeken?

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 09:47

Allereerst even een reactie wat betreft de landelijke regels. Uit mijn tijd bij de ESSF (Eindhovense sportraad) weet ik nog dat je idd alleen aan een NSK mee mag doen als je sportraad lid is van de SN (Studentensport Nederland). Dit mede vanwege subsidies, maar ook omdat de SN wil dat studentensportverenigingen zo veel mogelijk gebundeld zijn zodat de belangenbehartiging makkelijker / beter zal verlopen.
Een paar jaar terug is er een discussie geweest of het nog wel nut had om lid te blijven aangezien meerdere sportraden vonden dat wat ze van de SN kregen eigenlijk helemaal niet zo veel was en ze ook best zonder zouden kunnen. Meerdere steden hebben toen op het pnt gestaan om serieus het lidmaatschap op te zeggen, maar volgens mij is dat nooit echt gebeurd (behalve bij pendragon (tilburg) dan.

Wat betreft de sportkaart in Eindhoven voor studenten uit andere steden.
Van de sportcentrumdirecteur in Eindhoven JdM (Jac de Mooij) heb ik in mijn ESSF tijd gehoord dat er een soort samenwerkingsverband is waardoor dit in principe bij elke andere universiteits stad mogelijk is. Hoe dit precies zit weet ik niet meer, maar dat is me altijd bij gebleven.
In Enschede is het bijvoorbeeld inmiddels mogelijk dat HBO studenten ook een universitaire sportkaart kopen en dus gebruik kunnen maken van de bijbehorende faciliteiten.
Om dat te doen moet je eerst een sportkaart kopen van het HBO (50 euro) en dan met bijbetaling van 10 euro een UT kaart.
Of deze regeling ook in andere steden is zou ik zo niet weten.

Maar goed misschien wel een optie om eens goed uit te zoeken hoe het met sportkaartenregelingen zit binnen de verschillende studentenruitersteden om te kijken of daar soms een mogelijkheid zit om het huidige beleid van de SN wat betreft deelname aan NSK's
te omzeilen.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 09:56

springclinic lijkt me overigens een prima idd en zeker iets waarvan gekeken moet worden of er een of meerdere verenigingen zijn waarbij dit mogelijk is.
Hoe wil je deelname hieraan bijvoorbeeld regelen? Wil je mensen vrij laten inschrijven of wil je als vereniging / VNS zijnde straks deelnemers selecteren zodat je de mindere L ruiters en / of betere B maar net geen L ruiters ook echt de kans geeft om hen niveau te verbeteren.
Ik denk namelijk dat als je de inschrijving open houdt dat je grote kans hebt dat er veel mensen inschrijven die de clinic zeg maar minder nodig hebben en je daarom dus nog niet de springruiters bereikt waarvoor dit idee is ontstaan.
Inschrijving zou dus naar mijn mening het beste kunnen geschieden op basis van selectie. Je laat mensen bijvoorbeeld wel vrij inschrijven en kan daaruit een selectie maken wie er echt mogen deelnemen. Mensen die inschrijven kunnen zeker en je weet dus dat deelname er zeker zal zijn. Je kunt ook net als bij SNSK mensen uitnodigen. Eigenlijk dus een combinatie van laten inschrijven en selecteren.
Mh moet maar ff goed denken hoe dit zou kunnen.

Wat betreft het apart op een zondagmiddag organiseren, leuk maar heeft zeer zeker niet mijn voorkeur. Doe je het apart zal er slechts een selectief publiek komen, alleen de deelnemers en misschien wat andere geintereseerden. Als je het probeert in te passen op een SO bereik je een veel groter publiek. Ik denk namelijk dat een dergelijke springclinic ook voor mensen die niet aan de clinic (willen / kunnen) deelnemen erg leerzaam kan zijn!

Tenslotte wat betreft de nieuwste stelling:
Daar ben ik op zich wel voor. Op die manier zal elke vereniging die een SO kan en wil organiseren min of meer een eigen "vast" plekje krijgen op de jaarkalender en zullen de SO's wrs meer gespreid gaan worden. Nu is het idd in het voorjaar soms wel erg druk en moeten mensen gaan kiezen naar welke SO's ze kunnen / willen.

Misschien moet er dan wel een regeling bij dat er een uitzondering gemaakt kan worden aan dat "vaste" weekend bij bijzondere data binnen een vereniging. ZO kan een SO die twee binnenbakken heeft bijvoorbeeld zelf de voorkeur geven aan het najaar of misschien kunnen ze alleen in het najaar ivm beschiklbaarheid van de locatie. Daarnaast zou het kunnen dat een "najaarsvereniging" een keer in het voorjaar een SO wil organiseren ivm bijvoorbeeld een lustrum.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:06

risje schreef:
Hoe wil je deelname hieraan bijvoorbeeld regelen? Wil je mensen vrij laten inschrijven of wil je als vereniging / VNS zijnde straks deelnemers selecteren zodat je de mindere L ruiters en / of betere B maar net geen L ruiters ook echt de kans geeft om hen niveau te verbeteren.
Ik denk namelijk dat als je de inschrijving open houdt dat je grote kans hebt dat er veel mensen inschrijven die de clinic zeg maar minder nodig hebben en je daarom dus nog niet de springruiters bereikt waarvoor dit idee is ontstaan.
Inschrijving zou dus naar mijn mening het beste kunnen geschieden op basis van selectie. Je laat mensen bijvoorbeeld wel vrij inschrijven en kan daaruit een selectie maken wie er echt mogen deelnemen. Mensen die inschrijven kunnen zeker en je weet dus dat deelname er zeker zal zijn. Je kunt ook net als bij SNSK mensen uitnodigen. Eigenlijk dus een combinatie van laten inschrijven en selecteren.

Daar heb je een heel goed punt. Het idee voor de clinics is onstaan om ruiters die ervaring missen en op de eigen manege(s) niet de mogelijkheid hebben dmv lessen ervaring op te doen een kans te geven ervaring op te doen. Je moet er dus voor hoeden dat ruiters mee gaan doen die al aardig was springervaring hebben of (wellicht in mindere mate) op de eigen manege(s) al met springlessen bezig zijn.
Het voorstel van een combinatie van selectie en inschrijving lijkt me daar een goed oplossing voor. Hoe je dit precies in moet gaan kleden lijkt me een leuk discussiepunt voor wanneer de clinics daadwerkelijk plaats gaan vinden.

risje schreef:
Wat betreft het apart op een zondagmiddag organiseren, leuk maar heeft zeer zeker niet mijn voorkeur. Doe je het apart zal er slechts een selectief publiek komen, alleen de deelnemers en misschien wat andere geintereseerden. Als je het probeert in te passen op een SO bereik je een veel groter publiek. Ik denk namelijk dat een dergelijke springclinic ook voor mensen die niet aan de clinic (willen / kunnen) deelnemen erg leerzaam kan zijn!

Het primaire doel is m.i. ervoor zorgen dat de tussenruiters (om ze maar even een naam te geven) de kans krijgen ervaring op te doen zodat ze op een gegeven moment wel in de L kunnen gaan starten. Of er veel publiek komt is daarbij van secundair belang, als het kan leuk, als het niet kan jammer.
Ik ben bang dat, gezien de volle tijdsplanningen van de SO's van tegenwoordig, er tijdens een SO gewoon geen tijd is om veel aandacht aan zo'n clinic te besteden. Als je dus persee je clinic tijdens een SO wilt omdat er dan meer publiek is, dan streef je je doel voorbij. Je gaat dan een clinic houden om het publiek waarbij het opdoen van ervaring in het gedrang komt. Zoals ik al in een eerdere reactie heb gezegd, van kijken kan je wel wat leren, maar als je echt wilt leren springen moet je het gewoon doen.

-- edit --

De meeste SO organiserende verenigingen willen steeds meer rubrieken inplannen. Ik heb het idee dat de verenigingen denken zich als een belangrijke vereniging met een hele bijzonder SO te kunnen profileren door zoveel mogelijk rubrieken in een weekend te proppen. Daardoor staat de tijdsplanning van een hoop SO's heel strak. Verenigingen kunnen het wellicht bezwaarlijk vinden om rubrieken te laten vallen zodat ze een clinic aan het programma toe kunnen voegen.

-- edit --

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 13:20

Daar heb je een heel goed punt Falona Maar op zich hoeft zo'n clinic toch maar een uurtje te duren? Dan zou je wat categorieën in kunnen korten (9 starts ipv 12) bijvoorbeeld. Op zich zou het qua tijd wel moeten kunnen, en op die manier blijft het aantal categorieën gelijk plus nog de extra clinic. Er zou dus een mouw aan te passen zijn Ook het selecteren is een goed idee, denk alleen dat ruiters het een beetje zuur gaan vinden om als "minder en dus voor verbetering vatbaar" gehouden te worden Leuk dat je dan mag meedoen, maar dan zegt het wel weer wat over je capaciteiten zoals de SNS ze ziet Hoewel je anders inderdaad krijgt dat de fanatieke ruiters die ook al vaker vooraan eindigen en zichzelf kunnen redden in gaan schrijven. Hmmm...*denkt na* Maar ik blijf die clinic(s) echt een goed idee vinden!

En ja, de Chevaliers hebben (behalve uit eigenbelang ) voor het SNSK gekozen omdat wij een grotere wedstrijd niet rond kunnen krijgen, met de manege niet (lessen afkopen) en qua aantal paarden al zeker niet. En aangezien we wel graag een wedstrijd willen organiseren is het SNSK voor ons ideaal We hebben echter inderdaad maar 1 binnenbak, dus ook volgende week wordt het hopen op goed weer anders krijgen we verzopen SNSK-ruiters....

En nou weet ik niet meer wat ik verder nog wilde zeggen

larocientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 15:35

Beste Mensen,

Ik ban Caroline van CnC en ga proberen nog wat commentaar te geven. Ik garandeer niet dat er nog iets nieuws bij staat na 5 pagina's, maar toch.

Ik ben vooral erg voor het aspect veiligheid in deze discussie. Met name natuurlijk bij het springen. Uiteraard is het leuk voor mensen om over te gaan naar een hogere rubriek als ze dat ook graag willen. Als ze niet willen, moeten ze het gewoon niet doen. De overgangsregeling moet gewoon gehandhaafd blijven denk ik. Echter voor de mensen die over moeten en willen, maar misschien wat minder capabel zijn, vind ik ik het ook een goed idee de L-rubriek op te splitsen in twee hoogtes. Het gaat er immers om dat mensen de kans krijgen op hun eigen niveau te rijden toch? Dan kun je de resultaten onderling nog steeds vergelijken. Echter, wat ook een mogelijkheid is: Maak de L rubriek lager en de M ook. Op die manier kunnen meer verenigingen een M rubriek organiseren en is de overgang van B naar L gemakkelijker. Je blijft dan natuurlijk zitten met de mensen die eigenlijk het huidge M-niveau aan zouden kunnen. Wellicht kan je daar een verlaagde z-rubriek voor uitschrijven op de plaatsen waar nu M-gesprongen wordt. Dat is voor die ruiters ook wel zo leuk. Dan moet wel heel duielijk afgesproken worden wat daar de hoogte van mag zijn.
Eigenlijk komt deze laatste optie erop neer dat je dezelfde hoogtes behoudt, maar de naam veranderd en een extra rubriek toevoegt.

Wat betreft de promotie- en mogelijke degradatie:
Ik vind dat mensen nu te snel over moeten. Ik ben het wel eens met het stuk "moeten", maar misschien is het te vroeg. Dit bedoel ik dan vooral voor de mensen die naar het L moeten en binnen de L over moeten. De verschillen tussen deze klassen zijn toch aanzienlijk. Er werd al eerder gezegd dat veel mensen niet heel snel vooruit gaan doordat ze eens per week rijden. Deze mensen blijven dan steken in een bepaalde klasse en het plezier gaat er dan misschien af. Voor de betere ruiter is het ook geen uitdaging om te rijden tegen iemand die eigenlijk niet in die rubriek thuis hoort, maar daar op een gegeven moment wel terecht is gekomen door een nette houding en hier en daar wat geluk. Dit is wel moeilijk op te lossen. Misschien dus door mensen minder snel over te laten gaan. Je kan ook kijken hoe vaak iemand heeft gewonne (bij eerste drie) in verhouding tot het aantal gereden SO's? Of aangeven dat er minimaal vier keer gestart moet worden in een klassen? Degradatie kan, maar is toch echt niet zo leuk. Bovendien denk ik dat mensen dan misschien heen en weer blijven gaan tussen klassen, doordat ze niet vooruit gaan.

Volgens mij is er namelijk vooral onvrede door de niveauverschillen. Het blijft gaan om de lol die je aan een SO kan beleven en kennelijk gaat het voor die lol toch bij sommigen meer om de knikkers dan om het spel. Mijns inziens kan je nooit een perfecte regeling bedenken en is overal wel een nadeel of commentaar op te verzinnen. Van wat ik zo gelezen heb denk ik dat er veel goede ideeen zijn en dat het niet de bedoeling is die ideeen tot op de naad uit te pluizen, omdat er dan geen enkel idee meer goed gaat zijn. Misschien kiezen voor het idee met de minste nadelen en leidend tot de grootste tevredenheid voor ruiters van alle niveaus?

Voor het nieuwe bestuur van de SnS misschien een idee om een nieuwe regeling een jaar uit te proberen en dan te evalueren?

Groeten van Caroline

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 15:56

larocientje schreef:
Maak de L rubriek lager en de M ook.

Iets wat veel mensen blijkbaar nog niet door hebben, maar wat Kikker toch heel duidelijk heeft gezegd (en ik hierbij nog even wil benadrukken):

De M rubriek bestaat officieel niet!!!

Dit doet overigens niets af aan je idee, ipv L splitsen kan je dan zeggen L omlaag en M officieel introduceren op een lagere hoogte.

De rest heb ik overigens nog maar half gelezen (zit tussen de bedrijven door op mijn werk een beetje mee te lezen )

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:07

Vientje schreef:
Ook het selecteren is een goed idee, denk alleen dat ruiters het een beetje zuur gaan vinden om als "minder en dus voor verbetering vatbaar" gehouden te worden Leuk dat je dan mag meedoen, maar dan zegt het wel weer wat over je capaciteiten zoals de SNS ze ziet Hoewel je anders inderdaad krijgt dat de fanatieke ruiters die ook al vaker vooraan eindigen en zichzelf kunnen redden in gaan schrijven. Hmmm...*denkt na* Maar ik blijf die clinic(s) echt een goed idee vinden!

Het kan idd best wel banketstaaf overkomen als je ruiters aanwijst en tegen ze zegt dat ze maar eens die clinic moeten doen.
Als je bij het houden van een clinic heel duidelijk aangeeft dat deze bedoeld is voor de ruiters met wat minder ervaring en de ruiters die voldoende mee kunnen komen verzoekt zich niet in te schrijven zal je waarschijnlijk al een deel uitfilteren. Vervolgens zal dan adhv plaatsingen op voorgaande SO's gekeken worden wie er uiteindelijk die clinic mag rijden (zeg maar het tegenovergestelde van SNSK stargerechtigden bepalen). Je zal dan nog niet een helemaal waterdicht deelnemersveld hebben, maar de beteren worden er automatisch uitgefiltert en je hebt gewoon duidelijk vast liggen voor wie die rubriek bedoelt is. Overigens lijkt me niet verkeerd als B springers die gepromoveert zijn eerst eens een keer aan zo'n clinic deelnemen alvorens ze echt L gaan starten. Die moet je er dan ook weer tussen zien te zetten.
Hmm, leek goed toen ik het bedacht, maar het is toch ook niet echt ideaal...

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:47

veerledec schreef:
Reactie namens mijn medebestuurslid bij CnC (geen bokker, dus even via mij) Michelle:

(...)
Veerle zei: iedereen die L dressuurt mag nu ook L springen is het geloof ik. Dat zegt niets over je springcapaciteiten. Misschien een idee om toch iedereen in de B springen te laten beginnen, tenzij ze vroeger minimaal L-KNHS gesprongen hebben?

Lijkt me een goed idee! En wat te doen met de mensen die eigenlijk M rijden, maar meestal L moeten spingen of Lb moeten dressuren omdat er geen andere mogelijkheid is? Tja...eigenlijk zou je bij elk S.O. gewoon altijd een X-aantal rubrieken moeten hebben in zowel de dressuur als het springen, maar dat is op dit moment gewoon niet realistisch! Misschien een idee om hier een creatieve oplossing voor te zoeken?

Zelf spring ik niet hoor, maar niet iedereen heeft KNHS-wedstrijden gereden, er zitten ook gewoon 'manege-producten' bij (waaronder ik), die alleen onderlinge wedstrijden hebben gesprongen. Ook ken ik een geval van iemand die in het buitenland op hoog niveau heeft gesprongen, maar waar het springsysteem anders in elkaar zat (niet verdeeld in B, L, M en Z rubrieken).

Het L-springen opsplitsen lijkt mij geen verkeerde optie (weet ff niet meer wie dat zei), mensen die hoger moeten komen niet opeens voor grote verrassingen (in dit geval hindernissen te staan), en ze maaien het gras voor de minder ervaren B ruiter niet voor de voeten weg...

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 12:27

Het opsplitsen van de L lijkt mij echt geen goede oplossing. Het idee is erg goed, begrijp me niet verkeerd, maar ik denk dat het praktisch gezien niet uitvoerbaar is. Vaak hebben verenigingen al niet genoeg paarden voor het B en het L springen, laat staan ook nog voor een derde rubriek. Of ze zou minder mensen in de B en L kunnen laten starten, maar of dat nou een oplossing is, ik denk 't niet.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:59

Ik denk dat geen enkele oplossing ideaal is. Bij een splitsing van de rubrieken kom je met een tekort aan paarden. Bij een strengere toelating tot de L kom je met een overschot aan B ruiters te zitten. En bij een verlaging van de L zit je met een hoop ruiters in je maag die eigenlijk M zouden kunnen springen maar nu een veredeld B parcoursje moeten springen.

Wat wellicht nog het meest werkbaar is, is de toelatingseisen van zowel het B als het L springen te verscherpen. De doorstroom wordt dan afgezwakt, maar ook de instroom naar het B zwak je af waardoor je het overvol raken van de B voorkomt. HC starts is ook wel een optie, maar ik denk dat die in de praktijk weinig mogelijkheden krijgen om te starten wanneer de B springers voorrang hebben.

Als je naar de niveauverdeling kijkt dan lijkt mij een splitsing van de L toch niet zo'n verkeerd idee. Ik denk hierbij dan aan een verlaging van de L voor de ruiters op lager niveau en de introductie van een M rubriek voor de ruiters op M niveau. Verder wat de M rubriek betreft hetzelfde te werk gaan als bij de dressuur en verenigingen attenderen op de mogelijkheid om 3 springrubrieken van 9 te verrijden ipv 2 van 12 (op een SO met 12 equipes). Het blijft dan de keus van de organiserende vereniging hoe ze e.e.a. in kunnen en willen delen.

Het probleem voor mij is dat ik momenteel geen goed inzicht heb in de aantallen ruiters en de verspreiding hiervan over de verschillende rubrieken. Ik kan niet goed inschatten op hoeveel mensen een bepaalde oplossing invloed heeft en wat voor invloed dit op hen heeft. Dat is denk ik wel een belangrijke factor in het beslissingsproces.

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 17:09

Ik ben er erg voor om iets van startkaarten te introduceren. Daarop kan bijvoorbeeld afgetekend worden als men een "winstpunt" haalt e.d. en daarop kan ook de 'voorgeschiedenis' van een ruiter staan. Op die manier kunnen we *en* kijken dat echt alleen studenten rijden (b.v. startkaart is op de SO zelf te krijgen op vertoon van collegekaart oid) *en* kunnen we beter kijken wie er nou wat officieel gereden hebben en waar ze zouden moeten beginnen met starten. Verder ben ik er erg voor om eerst te eisen dat men bijvoorbeeld eerst een keer bij de beste vier van de Bb zit voordat je mag starten in het springen (nu moet je officieel een "winstpunt" hebben gehaald in de Bb, maar dat is natuurlijk bij ons een vaag begrip).

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 18:56

Beide voorstellen kan ik me prima in vinden, alleen vraag ik me af hoe je die startkaart precies ziet. Of moet dat nog verder uitgewerkt worden?

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 21:10

Zie het als iets van een pasje oid met daarop je naam, vereniging en wat je gereden hebt en wat je nu moet rijden. Moet nog uitgewerkt worden verder. Was maar een suggestie.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:08

Kikker schreef:
Zie het als iets van een pasje oid met daarop je naam, vereniging en wat je gereden hebt en wat je nu moet rijden. Moet nog uitgewerkt worden verder. Was maar een suggestie.

Het heeft denk ik zeker potentie, hoewel ik wel wat punten zie waar nog over nagedacht moet worden, maar dat komt tzt wel denk ik.

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 11:12

Wat voor punten zie je dan zoal? Hoe zou zoiets eruit moeten zien volgens jou?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:56

Kikker schreef:
Wat voor punten zie je dan zoal? Hoe zou zoiets eruit moeten zien volgens jou?

Het zien niet zozeer punten die de introductie tegen zouden kunnen gaan, maar voornamelijk wat praktische uitwerkings punten waar over nagedacht moet worden. Dat komt denk ik pas aan bod wanneer de startkaarten geintroduceert gaan worden.

Hoe zo'n kaart eruit zou moeten zien....
Eea beetje afhankelijk van de praktische uitwerkingspunten denk ik dat een pasje net zoals een sportkaart of collegekaart het meest handzaam is voor de ruiters. Zit je alleen wel met het probleem van de niveau´s en winstpunten. Niveau´s is niet zo´n probleem, mensen blijven meestal best wel redelijk lang (minimaal een collegejaar) in een bepaalde rubriek en mochten ze promoveren dan kan je een nieuw pasje maken. Ieder collegejaar een nieuw pasje lijkt me sowieso een punt om over na te denken. Winstpunten zal wat meer aan veranderingen onderhevig zijn dus dan zou je een startkaart moeten hebben waar je wijzigingen op kan aanbrengen, maar dan moet je wel eea aan procedures vastleggen.

In hoeverre is het noodzakelijk dat winstpunten en plaatsingen ook erbij vermeld worden? Als je wijzigingen in rubrieken waar iemand startgerechtigd voor is meteen op de startkaart aangeeft hoef je denk ik geen winstpunten en plaatsingen erop te vermelden. Wat je er denk ik op wilt vermelden (naast NAW gegevens) zijn vier regeltjes: dressuur KNHS & SNS + springen KNHS & SNS.

Je moet natuurlijk ook naar het kostenplaatje kijken. Wat zou een pasje kosten en hoe vaak zou die vervangen moeten worden tegenover een kartonnen kaart met stempeltjes ofzo. Of kies je dan voor een combinatie? Een pasje met NAW gegevens en een nummer ofzo met een bijbehorende kartonnen kaart (zelfde nummer) waar je alles op bijhoud.

Hmm, volgens mij wil hier iemand het nieuwe bestuur aan het werk zetten.......

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 12:20

Echte pasjes zijn denk ik kostentechnisch gezien niet haalbaar. Ik zou sowieso opteren voor kartonnen kaartjes.

Wat eventueel nog wel haalbaar is (denk ik), is om zo'n lamineerapparaat te kopen en daar pasjes mee te fabriceren?