5-jarige en Z

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

honey007

Re: 5-jarige en Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 12:36

runningkawa schreef:
steffiej schreef:

regeltjes zijn er om overtreden te worden niet dan

Tijd dat er wat meer chip controle komt...

[/quote]

zou voor mij geen probleem zij.. want alles klopte bij de pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 13:07

Hoe kun je dan de regels overtreden?
leg uit

vanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 13:15

t is dat ik mijn merrie pas met 4 jaar op wedstrijd ben begonnen,want toen ze 6 was,reden we het Z met de punten voor het Z2. En ik heb alle klassen helemaal uitgereden. als je ieder seizioen een klasse hoger start,ben je toch in twee jaar van B tot Z.Ik vind dat dat toch wel kan hoor een 5-jarige in het Z.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 14:21

moet je lekker voor jezelf weten.
tuurlijk kan je het proberen, maar er zijn gewoon heel veel paarden die niet verder komen dan z2 en in het zz-l gewoon gigantisch op hun smoel gaan. dan zit je daar met een jong paard waar je alles uit hebt gereden. wat is dan de volgende stap... verkoop???

en ik vind het gewoon eenbelachelijke opmerkin over die B/L ruiters

ik mag dat zeker niet zeggen omdat ik nog in de B rij... sorry maar mijn ambitie is er niet om zo snel mogelijk in het Z te komen. ik ga dat ook nooit halen met willem en daar heb ik al helemaal niet voor gekocht. ik rij gewoon lekker wedstrijdjes en ben heel blij als ik met 1 punt thuis kom terwijl ik 2 proeven heb gereden. een 2 punter zit er niet in voor mij per proef. maar dat interesseert me geen hol. L1 + 10 is mijn eindstop met willem

3 punters heb ik wel eens voorbij zien komen en ook een 210 in het Z. en dat was met een jurylid die alles zo ongeveer afgebrand had en degene die echt goed reden werden dus zo beloond

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 15:13

gekke_koei schreef:
moet je lekker voor jezelf weten.
tuurlijk kan je het proberen, maar er zijn gewoon heel veel paarden die niet verder komen dan z2 en in het zz-l gewoon gigantisch op hun smoel gaan. dan zit je daar met een jong paard waar je alles uit hebt gereden. wat is dan de volgende stap... verkoop???

Spijker op zijn kop!

Voor elk paard is er een klasse waar het eindpunt is. Dat kun je meestal wel zien als ie 3,5 is.
Als ik dan kan zien dat dat het Z is, dan vind ik het onzinnig om er "extra lang" over te gaan doen om Z te worden. Dan houd je jezelf voor de gek.....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:03

De mijne kreeg met 3,5 net voor t eerst een zadel op z'n rug....

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:36

Needje schreef:

Dan kun je na een week gemiddeld wel zien hoe ver ie gaat schoppen.....

saarTj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 17:45

CGJ12 schreef:
Needje schreef:

Daar ben ik het niet mee eens, een paard kan ook verandere in der loop van jaren.
Je kunt wel zeggen oh deze heeft de ambities voor de Z, hoeft niet te betekenen dat ie dat z word, misschien komt ie niet verder dan de M of word het paard sterker en beter dan kan ie zelfs hoger komen dan de Z.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:47

Je kan inderdaad snel zien of een paard het ver gaat schoppen of niet, maar volgens mij gaat het dan ook om de mentaliteit die het paard toont op wedstrijden en dat kan je dan weer net niet na een weekje thuis zien

saarTj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 18:20

paard misschien wel, maar de ruiter moet het ook kunnen.
Maar toch weet je nooit zeker of hij in der loop van de jaren goed gaat lopen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 19:14

Ik heb m niet ingereden. Heb m op z'n 4,5 gekregen. Maar denk dat ie Z wel kan. Alleen niet al te snel. (mentaal!)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 09:46

saarTj schreef:
Daar ben ik het niet mee eens, een paard kan ook verandere in der loop van jaren.
Je kunt wel zeggen oh deze heeft de ambities voor de Z, hoeft niet te betekenen dat ie dat z word, misschien komt ie niet verder dan de M of word het paard sterker en beter dan kan ie zelfs hoger komen dan de Z.

Het gaat er niet zozeer om of je herkent DAT ie Z gaat lopen maar HOE die Z gaat lopen (of meer)...

Bij de meeste driejarigen voel je of er genoeg rek enzo inzit... genoeg mentaal en lichamelijk talent bijvoorbeeld.

De ene is met 5 jaar TOP klaar voor de Z en haalt later veel meer en de ander is met 12 jaar een keer Z...

Of de ene is Z met 6 jaar omdat er een klasse amazone op zit die hem er doorheen loodst en top africht maar dan tegen het eindpunt aanloopt en hem verkoopt. De volgende eigenaar kan er dan wel weer 6 jaar over doen om op hetzelfde niveau te komen...

Ik vind een goede met 5 jaar Z heel normaal. Men begint dan al meestal in het L of M dus de stap is ook korter...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:50

CGJ12 schreef:
Needje schreef:

Ja en nee. Sommige paarden kunnen je echt verrassen hoor! Die blijken in het werk ineens super werkbaar en talent te hebben voor sluiten. Ook qua beweging kan er veel meer inzitten dan je na een week kan zien.
Van mijn eerste paard Joran had ook nooit iemand verwacht dat ie nog ZZ-Licht zou lopen, t was maar een heel simpel paard, dachten ze in het begin. En naderhand bleek hij zowel slim in het dingen oppakken en had een super werkbaar karakter en daarbij aanleg tot verzameling, het laatste in beweging had ie niet maar toch was er nog heel wat uit te rijden.
Als je dat bij elk paard na een week kon zien dan waren er heel wat meer miljonairs in de paardensport.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 13:11

Suzanne F. schreef:
Ja en nee.
Sommige

paarden kunnen je echt verrassen hoor! Die blijken in het werk ineens super werkbaar en talent te hebben voor sluiten.

Had ik anders beweerd dan?
Ik had het over "gemiddeld" ..............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 13:30

Ben het niet met Mirreille en CGJ eens. Als je ziet hoeveel jonge paarden de afgelopen jaren landelijk in de regio meeliepen waarvan iedereen ze maar heel normaal vonden, en die nu 150 parcoursen springen, terwijl de hele club van handelaren en professionele ruiters er wekelijks op concours naar keken en zeiden: Mwah normaal dier.........

Dat gebeurd zoveel! Een aparte zul je vast wel herkennen op leeftijd, en een slechte herken je ook. Maar de paarden die in het werk groeien, die herken je niet altijd.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 13:40

Pipo schreef:
..........., en die nu 150 parcoursen
springen

, terwijl de hele club van handelaren en professionele ruiters er wekelijks op concours naar keken en zeiden: Mwah normaal dier.........

Springen..............

Wij hadden het hier volgens mij over dressuur, maar dat zal je wel weer ontgaan zijn.
Een 5-jaringe mág niet eens rondspringen in het Z.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 13:43

Vaak geven die paarden wel een heel erg goed gevoel onder het zadel. Zowel de spring- als de dressuurpaarden.
Wij hebben ook wel eens van die paarden gehad die vanaf de kant een stuk minder lijken dan het gevoel wat ze geven en vaak worden dat wel hele fijne (top) sportpaarden.

Uiteraard is er op iedere regel wel weer en uitzondering.

Arjen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:45

Wij hebben zo een paard die blijft verrassen

Een echte braverd, vind alles leuk, dressuur, springen wedstrijden, het maakt hem niets uit.....maar..... anderhalfjaar geleden dachten de meeste nog "die komt de B niet door", 2 jaar terug kon hij ook nog niets , eh steigeren dat kon ie goed.

Mijn meissie heeft zich over hem omfermt en is gewoon lekker gaan trainen, rijden , dingen aanleren en ondertussen b wedstrijdjes gaan rijden, ze was zo de b uit, dus verder trainen naar de L1, in 3 maanden was ze door de L1 heen, we dachten toch nou met zijn stijve achterhand, wordt L2 toch lastig, gisteren L2, uitslag 160 en 161 punten.

Weet je wat vooral leuk is, dat zo een lieverd zo ontzettend zijn best doet, ik weet zeker dat jury ook dat zien, en ja inmiddels spring ik 10 maanden met hem, hij is er een stuk sterker en leniger van geworden. Nu denken wij dat M wel het eindpunt zal zijn, wie weet, zolang hij het leuk vind blijven wij lekker met hem naar wedstrijdjes gaan, zelf vind ik dat het allerbelangrijkste plezier beleven aan paardrijden, voor mij maakt het niet uit hoe oud een paard is zolang het maar zo is dat niet alleen de ruiter plezier heeft ! als je dat voor ogen houd denk ik dat de meeste paarden ons aardig kunnen verrassen.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:45

Arthurvos schreef:
KarinvdM schreef:
Ik vind een 5 jarige in het Z helemaal niet zo raar. Vaak zijn dat de betere ruiters met de betere paarden. Maar ach, het is ook nooit goed. Als een ruiter die meerdere paarden naar het Z gereden heeft in de L begint krijgt hij gezeik omdat hij alle prijzen voor de "amateurs" weg kaapt. Gaat hij versneld promoveren of direct Z starten, dan is hij een "tricker". Volgens mij is het gewoon jaloezie.

Dat gezeik vind ik ook wel apart, het gaat er toch ook niet om wat voor prijs je haalt. Je kan wel eerste worden maar geen winstpunt halen, dan heb je naar mijn idee nog niet goed gereden.
maar als er iemand alle prijzen weghaalt en je toch nog winstpunten kan blijven rijden dan is er niks aan de hand lijkt me. Ik word liever laatste met winstpunten dan eerste zonder