vandaag nieuwe Z2 proeven (20x40) voorgereden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re: vandaag nieuwe Z2 proeven (20x40) voorgereden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:36

niet als je de basis goed beoordeeld! De goede ruiters zullen weinig "last" hebben van de overstap. Als de basis goed is lopen de oefeningen ook makkelijker.
De mensen die nu klagen dat Travers of Schouder binnenwaarts niet goed gaan die hebben meestal een basisprobleem waarmee ze wel verder komen in de klasses op wedstrijden.
Wat ook hierbovel al gezegd werdt: 80 keer de proef oefenen en dan lukt het wel!

Mij lijkt dat nou juist niet de weg. Als je met een paard op wedstrijd gaat kan er van alles mis gaan, maar in principe moet de basis toch zo zijn dat je op een willekeurig tijdstip iets kan vragen aan je paard en dat dat dan zonder probleem wordt uitgevoerd.

Ik zou bijna zeggen, daar hoef je helemaal niet de proef voor te oefenen. Oefenen doe je voor de ruiter, dat die geen verassingen tegenkomt in de proef.

litteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:45

Ik zit nu in de L2, maar dat kan dus makkelijk weer gewoon L worden? Laat het maar zoals het is, is veel fijner.
Maar zoals ik begrepen heb, wordt het een stuk makkelijker, en misschien haal ik wel meer winstpunten * als het beetje tegen zit * en dan moet ik naar de M1 toe, en wordt het ineens heel moeilijk, dan wordt de L2 te makkelijk.. en M1 te moeilijk.

Maar interessant topic

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:53

Maakt het wat uit of het L of L2 is??? Waarschijnlijk behoudt je gewoon je wpen.

Het was veel erger in de tijd dat je L1 reed en het L werd. TJEZUS dat was een overgang van hier tot tokio.

Ik viel net buiten de wp regel dat ik alles mocht houden, bij 10 wp mocht je ze houden en bij lager werden het er 5. Ik had er 9 en had er toen dus nog mar 5 over. Is maar goed ook want ineens was het doorzitten, achterwaarts, wijken alles in 1x terwilj de gewone L1 toen zo super SIMPEL was.

Dat lijkt me erger dan van L2 naar L.........

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:56

In zoverre dat je dan wsl pas met 20 wp'en mag promoveren. Als het L terug komt (ik verwacht van niet) zal je wel als L2 ruiter op 10 + je wp stand komen en als L1 ruiter gewoon je wp's meenemen.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:58

mm ik ben nog niet zo positief, overigens hoop ik dat L1/L2 blijft en M1/M2 ook. Ik hou niet zo van verandering maarja wat doe je eraan? En die coupons wat doen we daar mee, heb net weer 2 setjes besteld.. Cijfers voor aparte gangen vind ik wel oke, maar weet niet of de jury´s dat afraffelen en allemaal 6en neerzetten. Verder vind ik het helemaal geen probleem om op de letter te rijden, ik vind dat dat iets is wat bij de opleiding van je paard hoort. Maarja ik zie het wel, misschien moet ik alleen maar even wennen aan die nieuwe proeven... word ik dan wel positiever

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:10

Sophie, ben het helemaal met je eens. Het niet meer groeten in B en L aan het begin van de proef vind ik echt niet kunnen.
Het is toch zeker de taak van de ruiter je paard zodanig voor te bereiden en aan andere omgevingen te laten wennen dat hij netjes stil kan staan voor 2 tellen. Bovendien laten ze het overkomen alsof je a la minute de proef moet beginnen als je het terrein opkomt en dat is ook niet waar. Je hebt altijd nog enkelen minuten om rond te rijden en te kijken. Als je paard ergens bang voor is geeft de jury je zelfs extra tijd. Ik ben bang dat het niveau nog lager wordt dan het al is en dat vind ik persoonlijk geen goede ontwikkeling.
Erg jammer.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:21

Nou ja, ik vind het wel goed dat je je paard nu eerst even kan corrigeren, voordat je de oefening inrijdt. Als ie even kijkt, dat je dan een paar meter verder een goede overgang kan rijden. Dit is minstens net zo moeilijk als vroeger. Je behoort nu geen goed punt meer te krijgen voor een technisch incorrecte overgang.
Voor sommigen gaat dat dus een onmogelijke opgave zijn.
Kijk, als je eenmaal GP rijdt moet de overgang én lukken én op de letter zijn, want als je paard super aan de hulpen staat zou je geeen grote correcties meer nodig moeten hebben.
Maar dat rijden we in de basis nu eenmaal niet, en soms is je paard er gewoon even niet doorheen, en dan is wat extra tijd wel prettig.

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:28

Ik vond dat halthouden en groeten aan het begin eiglijk best fijn. Ff rustig ademhalen enzo. En precies op de letter vond ik eiglijk ook wel fijn. Ik heb altijd geleerd op de letter te rijden en als je bij M bijvoorbeeld een overgang van draf naar stap moet maken bij B (of tussen B-M) alvast voorbereiden zodat je bij M gewoon een NETTE overgang kan maken zonder trekken en plukken.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:48

ushi schreef:
Ik vond dat halthouden en groeten aan het begin eiglijk best fijn. Ff rustig ademhalen enzo. En precies op de letter vond ik eiglijk ook wel fijn. Ik heb altijd geleerd op de letter te rijden en als je bij M bijvoorbeeld een overgang van draf naar stap moet maken bij B (of tussen B-M) alvast voorbereiden zodat je bij M gewoon een NETTE overgang kan maken zonder trekken en plukken.

Precies Ushi, gewoon een kwestie van goed voorbereiden en niet met een paard op wedstrijd gaan dat er nog niet klaar voor is.

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 15:42

Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij gaat de L1 en L2 weg! Het wordt dus L, en doorzitten tenzij lichtrijden wordt gevraagd.

Nog ff een antwoord op iemand van de vorige pagina: De A/B proeven. Daar hoef je natuurlijk ook niet binnen te komen en halt te houden en te groeten als het in de gewone B en L ook niet zo is

*edit* De winstpunten norm blijft neem ik aan 60%. Alleen heb je nu 30 onderdelen (waarvan je er 22 moet rijden, en 8 voor de beoordeling onderaan), en kun je dus 300 punten halen (180 = dan winst). Er zitten ook in het Z geen punten meer die dubbel meetellen, alles telt 1x mee. (behalve bij de FEI-pony proeven Z2) .

En, volgens mij mag je gewoon met 10 winstpunten over.
( de vorige keer dat de winstpunten regeling veranderde, was ook niet tegelijk met de nieuwe proeven hoor!)

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:46

ranna schreef:
Gewoon een kwestie van goed voorbereiden en niet met een paard op wedstrijd gaan dat er nog niet klaar voor is.

Dát is volgens mij het punt waar we nu een beetje klemzitten in wedstrijdrijdend NL. Mensen trainen thuis niet lang genoeg door totdat een paard er echt klaar voor is, maar starten gelijk door in volgende klasses.

opzich geen drama, maar verwacht dan ook geen winstpuntwaardige superproef van je paard. Als je dan voor de ervaring gaat vind ik het prima of om een keer te testen. Maar het zou een hoop ruk en plukwerk schelen als mensen iets meer geduld hebben met het wedstrijdklaar maken van hun paard (en zichzelf trouwens!).

Gaan de nieuwe proeven bijdragen aan een betere voorbereiding óf stimuleren iets makkelijkere proeven juist om snel weer op wedstrijd te gaan?

yatoucha83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:48

hallo
even een vraag
word de L1 en L2 nou L of blijft het L1 en L2?

stel je hebt wanneer de L1 en L2 dus L worden 3 wp's in het L2, sta je met 0 in het L?

wat zou er in het L2 veranderen??????

pb'en mag natuurlijk ook

bvd leonie

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:02

Sjappie schreef:
amondi schreef:
Als jij graag wedstrijden wilt rijden met een krabbelende wpn'er, draver, haflinger of shetlander mag je dat helemaal zelf weten.
Maar het gaat niet om wat voor een paard, het gaat erom wat je eruit rijdt.

Juist nu vind ik dat de betere paarden vaak vooraan staan, ondanks de rijtechnische tekortkomingen van de ruiters.

Dat laatste dat klopt, maar wat je daarvoor zegt, ben ik niet met je eens. Jury's kijken juist NIET naar wat je er uit rijdt. Voorbeeld: je rijdt op een haflinger (no offence naar haflingerliefhebbers!) en die kunnen nu eenmaal niet super uitstrekken. Toch doet jouw haffie het voor zijn doen eigenlijk supergoed, betekent dat dan dat je toch een hoog cijfer moet krijgen? Nee dus, zo werkt het niet.

Volgens mij moet er gekeken worden naar hoe je het uitvoert. Dus een paard met krabbelende gangen die wel zuiver zijn, vervolgens toch verruimt omdat de ruiter het goed doet moet dan wel een redelijk cijfer moeten krijgen voor het uitstrekken en een goed cijfer voor het onderdeel 'zuiverheid van de draf'. Paard verruimt redelijk en de zuiverheid is goed.
Terwijl een paard dat al ruim loopt en vervolgens nog wat slungeliger gaat verruimen met een pas onregelmatig zou dan een redelijk tot laag cijfer moeten krijgen op het onderdeel zelf en een lager cijfer op de 'zuiverheid van de draf'. Het strekken ging immers nog wel redelijk, maar de zuiverheid is weg.

Het probleem met veel mensen is dat ze ruimte en uitstraling zien als een zuiverheid. Een werkelijk zuivere gang kunnen ze niet beoordelen.

Ik ben ook bang voor 6-jes, gewoon om er maar af te zijn. Een een paard met veel uitstraling en swung krijgt dan hogere punten.
Ga je op swung, afdruk, uitstraling en dergelijke jureren, dan ben je bezig met een keuring. Dressuur is het beste uit je paard halen. Toch wel een wezenlijk verschil.
Laatst bijgewerkt door germie op 18-08-05 17:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:05

Dat denk ik persoonlijk ook wel een beetje.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:50

Germie, zoals ik hierboven al zei wordt ook de kwaliteit van de gang beoordeeld in de zuiverheid van de gangen. Dus een kwalitatief betere draf krijgt logischerwijs een hoger cijfer dan een krabbelende gang.
Maar dat is dan het verschil tussen een 6 of 8. Zuiver = zuiver.
Een pasje onregelmatig bij het verruimen wordt overigens bij het desbetreffende onderdeel verrekend en niet bij de zuiverheid in het algemeen. De zuiverheid moet beoordeeld worden op de rechte lijn bij een normaal arbeids- dan wel verzameld tempo.

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 19:02

yatoucha83 schreef:
hallo
even een vraag
word de L1 en L2 nou L of blijft het L1 en L2?

stel je hebt wanneer de L1 en L2 dus L worden 3 wp's in het L2, sta je met 0 in het L?

wat zou er in het L2 veranderen??????

pb'en mag natuurlijk ook

bvd leonie

Heel veel van wat je vraagt staat al in de rest van het topic uitgelegd
Of je winstpunten blijven weet ik niet, zou je moeten vragen aan iemand die de vorige overgan van L naar L1 en L2 heeft meegemaakt, hoe het toen was. En volgens mij heeft Lielle dat al een keer gezegd

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:08

ranna schreef:
Gewoon een kwestie van goed voorbereiden en niet met een paard op wedstrijd gaan dat er nog niet klaar voor is.

Hier zit nog een fout in!! Er bestaan ook paarden die alles kennen maar op vreemd terrein kijkerig/bang/gespannen/aanstellerig zijn....... Moeten wij gewoon maar GEEN wedstrijden gaan rijden dan???

Ik ben maar gestopt met indoor rijden want elke keer is het de vraag hoe het gaat. Als je dan in het M2 zit wordt je daar niet vrolijker van en je voelt je knap voor banketstaaf staan en onbegrepen.

Denk dat sommig emensen met een soort van hobbelpaard maar eens zich af moeten vragen HOE zij zich zouden voelen.....

Ik heb maar voor mijn eigen waarde gekozen om hem thuis te houden en thuis te genieten van zijn kwaliteiten ipv elke week maar verantwoording af te leggen en opmerkingen te horen als: ging niet zo goed he als je ergens in de 130 punten hebt......omdat hij niet rond ging en zo gespannen was dat je geen fatsoenlijke proef meer neer kunt zetten!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:04

orionneke schreef:
ranna schreef:

Hier zit nog een fout in!! Er bestaan ook paarden die alles kennen maar op vreemd terrein kijkerig/bang/gespannen/aanstellerig zijn....... Moeten wij gewoon maar GEEN wedstrijden gaan rijden dan???

Ik ben maar gestopt met indoor rijden want elke keer is het de vraag hoe het gaat. Als je dan in het M2 zit wordt je daar niet vrolijker van en je voelt je knap voor banketstaaf staan en onbegrepen.

Denk dat sommig emensen met een soort van hobbelpaard maar eens zich af moeten vragen HOE zij zich zouden voelen.....

Ik heb maar voor mijn eigen waarde gekozen om hem thuis te houden en thuis te genieten van zijn kwaliteiten ipv elke week maar verantwoording af te leggen en opmerkingen te horen als: ging niet zo goed he als je ergens in de 130 punten hebt......omdat hij niet rond ging en zo gespannen was dat je geen fatsoenlijke proef meer neer kunt zetten!

Ik ken ook idd een paard dat zich tijdens indoors onmogelijk gedraagd, maar dat is een uitzondering die de regel bevestigd. En het spijt me maar het lijkt me geen goed idee om voor uitzonderingen de hele basisdressuur aan te passen.
En als een paard zich zo gedraagd helpt het ook al niet als je aan het begin niet hoeft te groeten.

Meerendeel van de ruiters gaat gewoon veel te snel op wedstrijd zonder gedegen voorbereiding en dat maakt de wedstrijden niet leuker. Hele grote deelnemersvelden en een jury die er uren langer zit dan noodzakelijk om naar combinaties te kijken die de oefeningen niet goed kunnen uitvoeren. En dan heb ik het niet over een keer een slechte proef rijden maar over combinaties die wekelijks gaan en er een soort lessen van maken. Lessen doe je thuis en als je goed genoeg bent ga je op wedstrijd. Tenminste, zo zou het moeten zijn.

Maar er schoot me nog wat te binnen.
De nieuwe proeven worden korter. Dit betekent weer meer inkomsten voor het KNHS omdat er meer kunnen starten. Zou het zoveelste truukje zijn om geld binnen te krijgen. Misschien geen goede conclusie maar zou me niet verbazen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:08

De KNHS zou er zeker niet slechter van worden denk ik, anders zouden ze t niet doen. haha

Mijn paard kan ik gewoon niet goed terug rijden vanuit de galop. Met andere overgangen gaat t wel goed. Zou ik daarom maar niet op wedstrijd moeten gaan? Ik zie me wedstrijden niet als les (anders zou ik niet veel lessen hebben), maar ik weet wel van te voren waar ik punten laat liggen. Das voor mij geen reden om niet te gaan. Ik vind t gewoon erg leuk.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:36

OK Needje en Orionneke...Iedereen heeft zijn zwakke punten en de meeste paarden lopen thuis lekkerder dan op wedstrijd, helemaal frustrerend moet dat dan zijn indoor..

Maar als je het weet kan je erop voorbereiden. Ik kan bijvoorbeeld niet goed doorzitten in de middendraf en scoor daar dus ook niet super op. Maar das geen reden om thuis te blijven! Ik hou er gewoon rekening mee en probeer me uit die situatie te redden (en meestal valt het bes mee). Eén mindere overgang zorgt niet voor een verliespunt toch.
Het gaat mij om de combinaties waarbij je ziet dat paard en ruiter nog niet genoeg klaar zijn voor een proef, waarbij de fine tuning nog ontbreekt. Een 'combinatie' weet waar zijn zwakke punten zitten. Je redt je er samen uit door goede communicatie tussen ruiter en paard. En als een paard blokkeert (zoals bij Orionneke) door heel veel spanning dan snap ik ook wel dat dát niet gaat.
Maar voor de rest kun je je overal op voorbereiden en met een kritische instructrice/hulp whatever kan je bepalen wanner het leuk wordt om te starten (en bij ons zeggen ze altijd, wanneer je niet voor banketstaaf rijdt in een klaasse ). Het vertrouwen en het begrip voor elkaar van ruiter en paard maakt je tot een combinatie. En dat heeft soms best wat langer de tijd nodig, want die band krijg je niet zomaar...

en...ok ik ben een controlefreak!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:57

orionneke schreef:
Kunnen we niet lichtrijden in het M/Z invoeren

Neeee dankje ik rij veel lekkerder met doorzitten

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:26

Tooske schreef:
orionneke schreef:
Kunnen we niet lichtrijden in het M/Z invoeren

Neeee dankje ik rij veel lekkerder met doorzitten

Haha, hier nog eentje. Kun je de paarden veel lekkerder aan elkaar rijden. Vind het al jammer dat je in de L1 bijna niet mag doorzitten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 00:36

Weet je wat dan wordt het vrij gegeven hehehehe. Grapje.

Maar ik bedoelde meer dat als een paard indoro bijv bagger loopt en zelden goed dan wordt dat vaak OOK gegooit op de hoop van: hoe komt die in het m2 of van die mag ook wel eerst oefenen thuis.......

Heeft verder niks met dat lichtrijden gebeuren wat ik zeg te maken, dat is gewoon mijn paard hahaha. Was ook maar grapje. Maar mijn andere opmerking is serieus.

Ik bedoel je kan niet altijd zien of een paard slecht gereden is of dat hij compleet blokkeert door spanning...........of iig blijkbaar de leken onder ons niet.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:42

orionneke schreef:
Weet je wat dan wordt het vrij gegeven hehehehe. Grapje.

Maar ik bedoelde meer dat als een paard indoro bijv bagger loopt en zelden goed dan wordt dat vaak OOK gegooit op de hoop van: hoe komt die in het m2 of van die mag ook wel eerst oefenen thuis.......

Heeft verder niks met dat lichtrijden gebeuren wat ik zeg te maken, dat is gewoon mijn paard hahaha. Was ook maar grapje. Maar mijn andere opmerking is serieus.

Ik bedoel je kan niet altijd zien of een paard slecht gereden is of dat hij compleet blokkeert door spanning...........of iig blijkbaar de leken onder ons niet.

Ben ik met je eens, maar iedereen zal ook wel snappen dat dat niet elke keer zo kan gaan anders kóm je niet in het m2.

Bij groene paarden vooral geldt nu eenmaal: goed voorbereiden is niet het halve maar 3/4 van het werk en als mensen daar niet de tijd voor nemen is dat vervelend voor alle partijen en geen reden daar de proeven aan aan te passen.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:09

benneton schreef:

Er was trouwens iemand die vroeg over het wijken in de L, over die minimaal 5 meter. Als het goed is, wordt iemand die 5 meter wijkt net zo beoordeeld als iemand die 10 meter wijkt. Het gaat om de techniek van het wijken dan, niet om hoe lang je het vol kunt houden. Ik hoop dat de jury's dit soort dingen gaan begrijpen Daaar ben ik bang voor!

@

Wel handig, probeer je er gewoon tien, en als dat niet lukt geef je gewoon snel gas vooruit Niemand die het ziet of merkt