alexandra15 schreef:ik ben het niet met omaxje eens, ik vind de (B-)proeven nu helemaal niet zo makkelijk en ik weet zeker dat ik niet de enige ben en nu is het nog leuk dat er ook mensen B kunnen starten die het gewoon ook echt voor de lol doen en wat minder ambitieus zijn, bijvoorbeeld manegeruiters oid. En zal er meer op de gangen gelet gaan worden? Dit zou naar mijn mening niet goed zijn omdat bijv. springpaarden en paarden met wat mindere gangen, of de "goedkopere paarden die het net niet redden bij de CRACKS" dat die dan ondergedaan worden. Het is juist leuk als fjorden en ook de "gewone" manegepaarden ook een leuk proefje kunnen lopen. MIjn paard is wel degelijk een sportpaard maar heeft geen geweldige stap, toch was hij M2. Ik vind dat als je de oefeningen gewoon netjes uitvoert je ook je punten moet kunnen halen, anders krijgen bijv. fjorden geen kans om hogerop te komen. Dit zou jammer zijn!
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik zelf rijd op een Haflinger met krabbel gangen maar omdat ik dus mijn proefjes zo nauwkeurig mogelijk rijdt krijg ik de punten.
Nu word er straks meer gelet op of en hoe het paard het doet ipv waar het paard het moet doen met als gevolg dat als je een goed bewegend paard (dus al gauw de dressuur paarden) onder je kont hebt dat je al gelijk meer punten kan halen.
Ik vindt dat het moet blijven zoals het is want je moet simpelweg niet op wedstrijd gaan als je er nog niet aan toe bent.. en zodra je er aan toe bent is het heus geen probleem als je een keer of 7 zonder winstpunt thuis komt omdat je paard en jezelf nog ervaring op moet doen...
Wat ik een idee zou vinden is het volgende:
Juryleden alleen maar laten blind jureren en als ze maar buiten een straal van laat zeggen 30 km vandaan komen.
Dit om het tegen te gaan dat ze denken: he die ken ik (prof ruiter) en ach ook al loopt het paard minder ik geef de punten wel!
(ik kan zo een aantal voorbeelden noemen van deze omgeving.. die een mindere proef reden maar toch bovenaan kwamen te staan)