Nieuwe proeven vanaf april 2006.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

talented

Re: Nieuwe proeven vanaf april 2006.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:20

Piaffe schreef:
Een keertwending wordt al in de M1 gevraagd. Een kwart

Dat is een wending, geen keertwending, en die kan echt iedereen nog wel fatsoenlijk rijden. Hierbij wordt echt nog niet super gelet op stelling, lengtebuiging, ruggebruik etc! Ik vind dat dit nog steeds meer te maken heeft met wijken (lenigheidsoefening) dan met een keertwending (oefening waarbij het gaat om ruggebruik ed)!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:38

Ze hebben net ingesteld dat je niet meer de baan mag verkennen, en dan mag je in april opeens wel weer ongeveer 1 minuut voor de proef erin?? vreemd...

Ik vind ook dat het halthouden erbij hoort, jammer.

Als ik het zo hoor wordt de M een stukje moeilijker, ik vind dat al een heel verschil met de L2

omaxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:35

ECHT VEEL BETER!!! de proeven die we nu hebben, vind ik echt heel simpel, en niet logisch!!! ik vind het ook beter dat er op de rijkunst gelet gaat worden, en niet of je ''je kunstje'' wel bij het juiste bordje uitvoerd. ik vind het erg goed dat ze hier verandering in gaan brengen! ''''SUPER''''

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:17

talented schreef:
patos schreef:
Travers vind ik wel degelijk nuttig, tis ook niet voor niets dat heel veel combi's in de Z nog geen goede travers kunnen rijden, de buiging is dan dus nog niet voor elkaar. Daarnaast gebruik ik de travers in stap op de volte 10 meter om eerst de achterhand actief te krijgen voordat ik mijn paard door sluit naar de keertwending.

Zoals je zelf al aangeeft gebruik jij hem ter voorbereiding van je keertwending (terwijl ik deze trouwens vaker inzet vanuit een schouderbinnenwaarts), en een keertwending wordt ook pas in het M2 gevraagd, dus kan je mij 1 goede reden geven waarom travers al wel in het M1 moet ? Ik bedoel het niet als een persoonlijke aanval, maar ik vind het écht onzin!

Eventjes goed mijn vorige post lezen, ik ben dus ook tégen de travers in de M1. Maar in bovenstaande post legde ik uit dat ik wél vind dat de travers in de M2, Z1 en Z2 moet blijven, om bovenstaande redenen dus. Overigens zet ik de keertwending ook in vanuit schouderbinnenwaarts, ik gebruik alleen de travers op de kleine volte om de achterhand even extra actief te maken.

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 20:50

ik ben het niet met omaxje eens, ik vind de (B-)proeven nu helemaal niet zo makkelijk en ik weet zeker dat ik niet de enige ben en nu is het nog leuk dat er ook mensen B kunnen starten die het gewoon ook echt voor de lol doen en wat minder ambitieus zijn, bijvoorbeeld manegeruiters oid. En zal er meer op de gangen gelet gaan worden? Dit zou naar mijn mening niet goed zijn omdat bijv. springpaarden en paarden met wat mindere gangen, of de "goedkopere paarden die het net niet redden bij de CRACKS" dat die dan ondergedaan worden. Het is juist leuk als fjorden en ook de "gewone" manegepaarden ook een leuk proefje kunnen lopen. MIjn paard is wel degelijk een sportpaard maar heeft geen geweldige stap, toch was hij M2. Ik vind dat als je de oefeningen gewoon netjes uitvoert je ook je punten moet kunnen halen, anders krijgen bijv. fjorden geen kans om hogerop te komen. Dit zou jammer zijn!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:29

talented schreef:
Piaffe schreef:
Een keertwending wordt al in de M1 gevraagd. Een kwart

Dat is een wending, geen keertwending, en die kan echt iedereen nog wel fatsoenlijk rijden. Hierbij wordt echt nog niet super gelet op stelling, lengtebuiging, ruggebruik etc! Ik vind dat dit nog steeds meer te maken heeft met wijken (lenigheidsoefening) dan met een keertwending (oefening waarbij het gaat om ruggebruik ed)!

ook hierbij heb je stelling, lengtebuiging en ruggebruik nodig. Dat heb je je hele proef nodig, anders kun je als een plank door de baan gaan Toen ik voor het eerst M1 startte, zat deze wending ook in mijn proef. Hierbij stond en 3 met als commentaar, geen juiste buiging en stelling. Die zul je toch echt nodig hebben. Die buiging + stelling heb je in iedere wending die je maakt nodig. Een aangezien dit een 'kleine' wending is helemaal.

btw; de stelling en buiging zijn nu in zoverre verbeterd dat ik nu 7ens scoor Dus st + bu is imo echt nodig.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:50

Ik heb totaal geen probleem met de travers terug in de M1. 5 jaar gelden was dat ook al zo.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 00:22

Er zullen vast voor en nadelen aan de nieuwe proeven zitten, maar daar komen we volgend jaar dus wel achter. De KNHS doet toch wat 'ie wil, of wij het nu wel of niet zien zitten...

Voor mijn gevoel zijn de B en L proeven niet te moeilijk en is het gewoon de basis voor een paard. Dat het verschil tussen het M2 en Z1 anders wordt vind ik wel beter, want het verschil tussen M1 en M2 is groter dan tussen M2 en Z1 en dat klopt naar mijn gevoel niet. Het verschil tussen een andere letter moet wel duidelijk zijn.

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:38

[quote="KarinvdM"]Ik vind niet dat het Z1 zoveel moeilijker is dan de M2.

De M2 is veel moeilijker dan de Z1, vooral het verschil van afmetingen 20x40 en 20x60. In de M2 zit alles te kort op elkaar. In het Z is er meer ruimte tussen de oefeningen, dit ook door de 20 meter extra die je hebt.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:41

alexandra15 schreef:
ik ben het niet met omaxje eens, ik vind de (B-)proeven nu helemaal niet zo makkelijk en ik weet zeker dat ik niet de enige ben en nu is het nog leuk dat er ook mensen B kunnen starten die het gewoon ook echt voor de lol doen en wat minder ambitieus zijn, bijvoorbeeld manegeruiters oid. En zal er meer op de gangen gelet gaan worden? Dit zou naar mijn mening niet goed zijn omdat bijv. springpaarden en paarden met wat mindere gangen, of de "goedkopere paarden die het net niet redden bij de CRACKS" dat die dan ondergedaan worden. Het is juist leuk als fjorden en ook de "gewone" manegepaarden ook een leuk proefje kunnen lopen. MIjn paard is wel degelijk een sportpaard maar heeft geen geweldige stap, toch was hij M2. Ik vind dat als je de oefeningen gewoon netjes uitvoert je ook je punten moet kunnen halen, anders krijgen bijv. fjorden geen kans om hogerop te komen. Dit zou jammer zijn!

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik zelf rijd op een Haflinger met krabbel gangen maar omdat ik dus mijn proefjes zo nauwkeurig mogelijk rijdt krijg ik de punten.
Nu word er straks meer gelet op of en hoe het paard het doet ipv waar het paard het moet doen met als gevolg dat als je een goed bewegend paard (dus al gauw de dressuur paarden) onder je kont hebt dat je al gelijk meer punten kan halen.

Ik vindt dat het moet blijven zoals het is want je moet simpelweg niet op wedstrijd gaan als je er nog niet aan toe bent.. en zodra je er aan toe bent is het heus geen probleem als je een keer of 7 zonder winstpunt thuis komt omdat je paard en jezelf nog ervaring op moet doen...

Wat ik een idee zou vinden is het volgende:

Juryleden alleen maar laten blind jureren en als ze maar buiten een straal van laat zeggen 30 km vandaan komen.
Dit om het tegen te gaan dat ze denken: he die ken ik (prof ruiter) en ach ook al loopt het paard minder ik geef de punten wel!
(ik kan zo een aantal voorbeelden noemen van deze omgeving.. die een mindere proef reden maar toch bovenaan kwamen te staan)

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:22

Ik heb niet alles gelezen, maar ik vraag me ook even af wat voor invloed het zal hebben op de kur op muziek. Stel dat ze in de Z2 al voorzichtig een serie wissels in willen gaan bouwen (ik noem maar wat) of het appuyeren in galop in de Z1 erbij gaan verplichten?

Zoveel mensen die dan een kur op maat hebben die vervolgens niet meer bruikbaar is... Of ben ik nu te voorbarig?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:44

Dat zou best een mogelijkheid zijn dat de verplichte onderdelen veranderen. Maar z1 en z2 zal weinig aan gesleuteld worden. Ze sleutelen liever aan de lage onderdelen. Blijkbaar lopen die iedere keer weer niet.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:15

Wanneer worden de proeven eigenlijk bekend gemaakt?

syvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:21

ik vind het een beetje raar en ik denk ook niet -zie artikel paardenkrant- dat ze de dingen die ze nu zeggenw aar kunnen maken, ik vind het ook niet raar dat mensen met een goed lopend paard hoger beoordeelt worden.. het klinkt raar en natuurlijk moet de uitvoering voorop blijven staan.. maar je moet ook denken aan het behoud van het niveau in onze sport en de z ik zou het niet raar viinden als de z verzwaard zou worden waar door de overstap beter word naar het hogere werk.. maar daarbuiten.. ze zeggen dat ze minder willen letten op op de letters rijden in de lagere klasses.. vind ik óók raar want dat is toch dressuur.. dat een paard doet wat jij wilt op jou moment.. en proeven voor jonge paarden.. hmm 4jarige snap ik! maar 5-6 jarigen zouden toch gewoon mee kunnen lopen in de normale proeven dacht ik zo.. de mijne lopen altijd in de prijzen mee..

hey gjilke heb jij laatst jody gerdeen?!

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:36

Ook ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar al in een ander jurytopic heb ik de nieuwe proeven al even ter sprake gebracht.

Op zich een nobel streven van de knhs om de hele boel weer te veranderen. Natuurlijk staat een correct gereden paard op de eerste plaats, maar ik ben bang dat het heel lang gaat duren voordat ruiters, instructeurs én juryleden niet precies weten wat de bedoeling is in de nieuwe proeven.

Dat onderdelen uit elkaar gehaald worden, is een verbetering. De nu samengevoegde oefeningen worden nu ook al stuk voor stuk beoordeeld, maar bijvoorbeeld bij achterwaarts telt dit toch zwaarder mee dat het mooi halthouden bijvoorbeeld.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 17:50

Gjilke schreef:
Wanneer worden de proeven eigenlijk bekend gemaakt?

Ik meen me te herinneren dat in P & S stond dat de proeven in sptember klaar moesten zijn ....

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 18:02

Dit jaar, en dan gingen ze iedereen erop voorbereiden, zodat ze volgend zomerseizoen konden beginnen met de nieuwe proeven

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 18:10

dit jaar of volgend

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 18:15

lekker wordt dus weer volop nieuwe boekjes kopen *heb hem net* asl mze het dan hier bij laten oke en niet het jaar daarop weer veranderen

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:40

Het zal wel met globalisering te maken hebben. Of miscchien wel met nog meer mensen startcoupons kunnen verkopen:

In vele landen vooral Amerika en Engeland, beginnen ze al wedstrijden te rijden ver onder ons B-niveau. En ze rijden ook nog de kür op muziek op dit niveau.

Probeer daar maar eens iets van te maken ?

2003 USDF INTRODUCTORY TEST A
1. A
X
Enter working trot rising
Halt through medium walk
Salute-Proceed medium walk.
2. C
Track right medium walk.
3. M
Working trot rising.
4. B
B
Circle right 20 meters, working trot rising.
Straight ahead.
2
5. Between B & F
Medium Walk.
6. K-X-M
M
Free Walk.
Medium Walk.
2
7. C
Working trot rising.
8. E
E
Circle left 20 meters, working trot rising
Straight ahead.
2
9. A
X
Down Centerline
Halt through medium walk.
Salute
2003 INTRODUCTORY TEST B
1. A
X
Enter working trot rising.
Salute-Proceed working trot rising.
2. C
Track left working trot rising.
3. E
E
Circle left, 20 meters, working trot rising.
Straight ahead.
2
4. F-X-H
Change rein working trot rising
5. Between C & M
Medium walk
6. M-X-F
F
Free walk on two diagonals
Medium Walk.
2
7. A
Working trot rising.
8. E
Circle right 20 meters
Straight ahead
2
9. M-X-K
Change rein working rising.
10. A
X
Down centerline.
Salute

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:23

Ze zullen niet meteen het jaar hierna weer veranderen. Dat kost veel te veel moeite iedere keer wat nieuws verzinnen. En als de proeven niet lopen, ach dan laten ze ons wat aanmodderen

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:09

Één grote onzin.... Hoevaak gaan ze de dingen nog veranderen????

Eerst L2 erbij zonder succes (alleen maar splitsing van het L, ipv makkelijkere overgang naar M).
Dan hoedje wanneer je wil, nu willen ze het weer afschaffen...

Sorry hoor, maar waar zijn ze mee bezig?

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:24

Vind het ook best wel dom om te proeven gemakkelijker te maken.. Dat ze de 4-5-6 jarige paarden splitsen oke! Maar makkelijker hmm, als die niet eens fatsoenlijk kan stilstaan wat doe je dan op wedstrijden.. Je kan ook thuis eerst wat verder oefenenen

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 22:19

volgens mij is er alleen echt nergens gezegd dat de proeven makkelijker worden, de bedoeling is om ze zo aan te passen dat het geen proeven meer zijn waarbij je wint als je netjes op de letter rijd (iig zo heb ik het begrepen)

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 23:22

Precies Quidou

SelenaV schreef:
Maar makkelijker hmm, als die niet eens fatsoenlijk kan stilstaan wat doe je dan op wedstrijden.. Je kan ook thuis eerst wat verder oefenenen

Salinero kan ook niet stil blijven staan in de proef hoor