Jury's nu strenger dan 'vroeger'?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maaiikii

Re: Jury's nu strenger dan 'vroeger'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 19:37

Ik vind dat er in de B heel anders gejureerd word(soms zelf te streng). Vroeger reden mensen hun proefen niet aan de teugel, maar wel op de letter rijden en stelling rijden en ontspannen en kregen een winstpunt. Maar nu moet je in B al op veel meer dingen letten; stelling en buiging en aanleuning etc. Als mijn paard op een wedstrijd aan de teugel rijd krijg ik echt veel sneller een winstpunt dan dat hij het niet doet.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:55

pol013 schreef:

Toen ik later ging kijken zag ik inderdaad dat er een aantal opmerkingen bij stonden 'te groot'/ 'te klein' bij
bv een gebroken lijn in contra galop.

Ik weet dat de uitvoering voor de rest prima in orde was maar dan krijg je alsonog een 4 alleen omdat je die ene meter er naast zit. Ach ja, misschien moet je in de M2 ook wel een beter inzicht hebben in waar de X zit, al blijf ik dat lastig vinden.

tip:richt je op de letter op de diagonaal aan de overkant en mik dan tussen E en B dan zit je altijd goed Haha!

een gebroken lijn 5 meter: richt je dan op de A of de C en dan weer mikken tussen E en B

Tizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:29

CGJ12 schreef:
Tizzy1 schreef:
............
Enne... ik rij zelf L2 en heb vorig jaar zelfs een
klacht ingediend tegen een jurylid die belachelijk lage cijfers gaf!

Een 3 voor iets wat echt goed ging, en dan ook nog geen opmerking erbij zetten op de coupon.

Dat is eigenlijk ontzettend zielig van je..........
Als jury moet je weten dat tegen een OORDEEL van een jury nóóit appèl mogelijk is.............
En gelukkig ook maar.......

Zelf jureer ik ook heel vaak, ( en ik MAG niet eens meer L2 rijden Knipoog) ........ en dan gaat iemand dus een klacht tegen mij indienen omdat ik een 3 geef, mét commentaar erbij?
Van een meisje van 12-15 zou ik zoiets kunen verwachten, maar niet van een volwassen iemand die zélf nota bene jury is, en zou moeten kunnen RELATIVEREN........... (het is maar en spelletje hoor!.... Nagelbijten / Gniffelen)

zucht.

@CGJ12
Heb je wel goed gelezen? Ik zei dus een 3 geven ZONDER commentaar erbij... Maar goed om discussies te voorkomen, de bondsvertegenwoordiger stond volledig achter de klacht omdat mijn rubriek is beoordeeld als een Z rubriek door het betreffende jury lid. En als het betreffende jurylid geen uitleg wil geven omdat hij / zij naar huis wil, en volgens de regels tot een half uur na de prijsuitreiking moet blijven en dit niet deed tja wat moet je dan? Vind me maar zielig, maar dit was echt terecht! En trouwens wat heeft het ermee te maken dat jij niet eens meer L2 MAG rijden? Ik zie het verband niet...

Tizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:32

Gulpje schreef:
Mag je dan jureren als je 'slechts' L2 rijdt?

@gulpje
????????????????????? Ik rij met mn huidige paard L2, maar weet jij wat ik met andere paarden heb gereden?

Tizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:35

ART_UMA schreef:
Tizzy1 schreef:
ik ben nl wel een jurylid dat rustig een 2 of zelfs een 1 (voor de moeite) durft te geven

Zo, lef goozertje (M/V). Zal wel aan mij liggen, maar in de B heb ik nog geen 1 of zo hoeven geven. Dat zou betekenen dat iets eigenlijk niet is uitgevoerd. Dan lijkt me -2 en opnieuw laten uitvoeren meer in het voordeel van de ruiter.

Trouwens, het gaat er toch niet om om een binaire score te geven. Het was tijdens de laatste bijscholing belangrijker om een gelijke beoordeling te krijgen dan extreem te punten, maar misschien was dat bij jou anders.

@ART_UMA
Wat zou jij iemand geven als je in galop aan moet springen en dit niet eens probeert? En dan vervolgens een volte in galop erachteraan maar dan nog steeds geen moeite doen om aan te springen en blijven draven (ok de volte is rond, maar in draf ipv galop) dan neig je snel naar een 1 voor de moeite voor het niet aanspringen en geen poging doen tot. Daarentegen als je een 2 zou krijgen voor een onderdeel en je doet een ander onderdeel perfect dan staat er wel een 8 of een 9 tegenover, dus is dit dan oneerlijk jureren, of streng?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 23:23

ik vind een 1 echt wel genoeg in dat geval.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 23:36

Mexx schreef:
Lielle schreef:
er staat een voorkeur voor presentatie in het dressuurboekje en daarin staat vlechten bovenaan. Lijkt me dat dat meer punten oplevert.

Bij een Fries hoef je volgens het boekje niet te vlechten. Toch hoor ik vaak dat jury's een punt aftrekken als een Fries met losse manen de ring binnen komt. Wat is daar dan de reden voor en doe jij dat ook?
(zelf vlecht ik mijn Fries wel altijd, aangezien mijn handen anders in de knoop komen met de manen en ik vind het mooi dat je dan de hele hals kan zien)

Nee, het hoeft niet, maar als je wel vlecht heb je er duidelijk meer moeite op gedaan. Ik kan het niet waarderen als men daar geen moeite voor doet. Een Fries/Haflinger met losse manen krijgt van mij dus geen 8 voor de verzorging. Ik hoef mijn KWPNer ook niet te vlechten, maar er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om met losse manen de te starten!

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 23:36

Ja idd, een 1 lijkt mij dan ook laag genoeg, maar ik heb ook wel eens een 0 moeten schrijven, maar die jury was wel rechtvaardig! Die vrouw reed schouderbinnenwaarts ipv travers in de Z2.. en toen kreeg ze daarvoor een 0, maar ondertussen reed ze wel zo netjes dat ze nog een dikke winstpunt had, dus een keer een echt laag of hoog punt geven mag ook wel vindt ik ( als het terecht is natuurlijk ).. anders heb je maar van die 6en proefjes..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 23:39

Tizzy1 schreef:
Ik zei dus een 3 geven ZONDER commentaar erbij...

Ik geef bij een 3 ook niet altijd commentaar... Als je paard bijvoorbeeld vrolijk bokkend aangaloppert lijkt het me dat je zelf ook wel begrijpt dat dat geen 8 waard is.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 23:56

Tizzy1 schreef:

@CGJ12
Heb je wel goed gelezen? Ik zei dus een 3 geven ZONDER commentaar erbij...

Sorry. Mijn fout.
Maar soms is bij een 3 het commentaar zelfs overbodig......
Dan zeg ik tegen de schrijfster: "Gewoon poedersuiker, maar schrijf dat maar niet op....... Haha!

Tizzy1 schreef:
En trouwens wat heeft het ermee te maken dat jij niet eens meer L2 MAG rijden? Ik zie het verband niet...

Voegt inderdaad niks toe. Was ook alleen sarcastisch en niet onhoudelijk bedoeld..... Ja

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 00:05

CGJ12 schreef:
Lielle schreef:
dat zou ik iig gedaan hebben, toen ik nog jureerde. Een volledige volte in de verkeerde galop is max een 3.

Bij mij een 1.
De voorlezer krijgt van mij trouwens óók een 1, als die niet blèrt richting de ruiter dat ie verkeerd zit.........

Je mag toch tijdens je proef geen hulp van buitenaf krijgen of heb ik het verkeerd begrepen Haha!?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 00:11

Anoukie schreef:
Je mag toch tijdens je proef geen hulp van buitenaf krijgen of heb ik het verkeerd begrepen Haha!?

Jij hebt wel meer dingen niet helemaal goed begrepen, maar dat is weer iets heel anders.......... Knipoog

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:23

Nou kom CGJ, schijn jij je lichtje er eens op?

Mag je tijdens je proef hulp van buitenaf krijgen, bijv. van je voorlezer die tegen je zegt dat je in de verkeerde galop zit?

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 08:39

Anoukie schreef:
Nou kom CGJ, schijn jij je lichtje er eens op?

Mag je tijdens je proef hulp van buitenaf krijgen, bijv. van je voorlezer die tegen je zegt dat je in de verkeerde galop zit?

Voor zover ik weet, mag dit niet.
Maar misschien iemand die het officieel weet?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:42

knhs reglement artikel 133 schreef:

Hulp van derden
Iedere inmenging van een derde, gevraagd of ongevraagd, d.m.v. stem, gebaren etc., met uitzondering van het in toegestane gevallen letterlijk voorlezen van de proef, met het doel de deelnemer of zijn paard te helpen tussen het moment van binnenrijden en verlaten van de ring bij A, wordt - tenzij in dit reglement uitdrukkelijk anders wordt bepaald - als verboden hulp van derden beschouwd. Dat geldt ook voor het gebruik van (draadloze) communicatieapparatuur.

lijkt me duidelijk Knipoog

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:42

Hulp van derden is officieel niet toegestaan.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:02

Nou CGJ, jij bent jury, die uitspraak over die voorlezer klopt dus ook niet Knipoog. Misschien begrijp jij het niet helemaal en moet je even terug op jury-opfris-cursus Haha!?

Schijnheilig

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:13

Effy schreef:
Pony's worden tegenwoordig voor zover ik heb meegemaakt nog steeds soepeler gejureerd dan paarden. Aan de ene kant vind ik dit krom, aan de andere kant valt het te begrijpen.

Verder weet ik niet of 'strenger' het juiste woord is. Wat er nu gevraagd wordt in de dressuur is gewoon veranderd ten opzichte van wat er vroeger gevraagd werd. Het ideaalbeeld is veranderd en daar hoort anders rijden waarschijnlijk ook bij.

Ik denk niet dat het met strenger zijn te maken heeft. Wat mij betreft zijn jury's tegenwoordig nog niet streng genoeg.

Vind ik niet. Ik heb vorig jaar ofzo bij een jury geschreven (klasse L2)
Volgens mij wordt het wel gelijk gejureerd. Alleen de AB en soms C ponys wel soepeler, vooral als het zo'n schattige combinatie is.. Tong uitsteken
Want een C-pony hoeft nauwelijks aan de teugel te lopen in de B en krijgen ze een wp als ze verder hoekjes en oefeningetjes wat netjes mee nemen maar een d-E- Paard moet netjes nageefelijk lopen en het moet er al echt "netjes'' uitzien. Dus daar zit wel een verschil in. maar tussen een D-E pony-paard zit volgend mij niet echt verschil na mijn ervaring.
Maja alle jurys zijn toch anders Knipoog

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:22

ik zou zeggen:''ga lekker springen'' Haha!

ik moet wel zeggen dat ik nu ze soepeler vind...maar dat zal wel met mijn ervaringen te maken hebben! Knipoog

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:28

Ik vind ze in regio Utrecht sowieso minder streng dan in regio Brabant Bloos. Maar goed, daar zit ook een paar jaar tussen op zich dus misschien is mijn vergelijking niet helemaal terecht... Bloos

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:37

Haha, ja daar weet iedereen als je een balkje hebt gewoon een balk is Knipoog Valt niets te onderhandelen Tong uitsteken Maar springen doe ik ook al... Haha..

Ik vind de jurys meestal wel oprechtig..
Alleen in de M2 dressuur moet alles gewoon goed gaan. Meestal als het al ''gewoon'' netjes gaat en 1 onderdeel even niet zit je meestal al in de 150.
Zaterdag reed ik voor mijn gevoel een heerlijke proef, ze was lekker ontspannen(normaal zit er best wel spanning in, omdat ze erg kijkerig is). Nu kon ik er lekker tegen aan rijden! Normaal momper ik nogal als ik uit de proef ben want ben eigenlijks nooit tevreden Bloos Maar nu dacht ik nou vorige keren reed ik een proef waarvan ik dacht nou dit zal wel net geen wp zijn terwijl ik beide proeven een wp had. En zaterdag had ik 148 Verward (hadden thomas Post als jury Vork , en die heeft 2 lieferdjes in de baan die hij enorm mag die hadden natuurlijk ook gewonnen).. maar vodn het wel beetje flauw want het hele buitenseizoen heb ik niet 1 keer meer 148 pt of minder gereden, En heb ik eens goed gevoel hebbeb ze zulke punten:(. Nah en 2e proef zat er weer wat meer spanning in dus reed haar tussen door even met een wat langere teugel, dat daar de spanning er even wat meer uit gaat. Maar holp niet echt. Vond het zelf wat rommelig en zaten wat storingen in maar misschien wil ik ook wel te veel laten zien maja toen had ik 158 pt Ach gut Wou dat ik deze jury had in de 1e proef Haha! naja..Probeer volgende keer gewoon de punten waar ik laag op heb nog beter te doen. Ik Heb btw normaal altijd een 7 of een 8 op uitgestrekte draf! Nou deze keeer deed ze precies het zelfde. Had in de 1e proef een 5 erop Schrok wel een beetje Clown Stond bij niet omgesteld bij K (moeste M-x-K van hand veranderen.).. Die jury was dus erg kieskeurig Tong uitsteken maja, ik ga der wel wat me doen, want als dat gewoon goed is heb ik een 7.. Vork

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:57

Anoukie schreef:
Ik vind ze in regio Utrecht sowieso minder streng dan in regio Brabant Bloos.

Helemaal mee eens Ja

Over dat vlechten trouwens, ik rij ook een Haf. En REKEN maar dat het mooi wit en knoopvrij krijgen van die manen tien keer meer werk is dan mijn 'warmbloed'Silly even in te vlechten hoor.

Silly wassen en vlechten duurt alles bij elkaar ongeveer 2 uur (het is een schimmel en ze heeft een hekel aan stilstaan Knipoog ).
Harley wassen (en de avond van tevoren gaan zijn manen in de vlechten, omdat ze anders weer vies worden Tong uitsteken ) duurt ongeveer 3 uur... en die staat braaf stil Schijnheilig

Dus dat mensen die hun Haf niet vlechten minder werk hebben vind ik echt onzin. Ik weet zeker dat de Haf van van Baalen met zijn korte maantjes keurig ingevlochten sneller klaar is dan de onze!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:59

SelenaV schreef:
Stond bij niet omgesteld bij K (moeste M-x-K van hand veranderen.)..

Waar op een rechte diagonaal moet je in godesnaam een paard omstellen Verward Verward

Lijkt me erg logisch ja... in je middendraf zijn kop omtrekken, hoeveel tactfouten wil je hebben Verward Schijnheilig

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:06

Je stond niet omgesteld Verward ? Ik zou ook niet weten wat je daarmee bedoeld? Dat je niet de juiste stelling reed ofzo?

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:14

Anoukie schreef:
Je stond niet omgesteld Verward ? Ik zou ook niet weten wat je daarmee bedoeld? Dat je niet de juiste stelling reed ofzo?

Ik kreeg zondag commentaar in mijn B proefje 'verbuigt' in de volte??? Verward Verkeerde stelling begrijp ik nog wel, maar verbuigen?