Fries geen dressuur paard???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Fries geen dressuur paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:26

Margreet, geloof dat wij op 1 lijn zitten Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:42

idje schreef:
Daarbij willen sommige Barokrassen nogwel eens onregelmatig draven.

Nou, dat lijkt me echt een pré voor de dressuur

Een onregelmatig paard is imo gewoon niet gezond en daar moet je niet mee willen sporten. Keertje een tactfout kan gebeuren, maar structureel onregelmatig is nogal wat...

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:11

laurae schreef:
Je koopt een ras als een lipizzaner, fries, andalusier enz OMDAT hij een barokke uitstraling en bouw heeft met de geschiedenis die daar bij hoort. De beperkingen die daarbij komen voor de sport ken je.

Ik ben het helemaal met je eens, maar bovenstaande vind ik nog iets te kort door de bocht. Ik koop een barok paard, omdat ik het karakter he-le-maal geweldig vind (ook voor de sport zeer geschikt), maar inderdaad jammer dat er lichamelijke beperkingen aan vast kleven.

idje schreef:
Daarbij willen sommige Barokrassen nogwel eens onregelmatig draven.

Dat is natuurlijk nonsens! Barokke paarden neigen naar kort lopen (dribbelen), maar zeker niet onregelmatig! Als het onregelmatig is, dan moet het paard naar de dierenarts.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:20

@Margreet
Dat is natuurlijk geen pre, voor welke tak van sport dan ook. Komt m.i. door slordig fokken en niet selekteren op een goede regelmatige draf. E.e.a zal wel verbeteren en is binnen die stamboeken al verbeterd door goede selektie binnen het ras.
Overigens was deze opmerking niet op Friezen gericht, maar op (een) ander(e) barok(ke) ras(sen). (Kom je nog uit deze zin? Haha! )
Het is duidelijk dat jij tot het kamp van "een sportpaard kan alleen een warmbloed zijn" behoort.
Dat mag, net zo goed als een RAS liefhebber het recht wil hebben om mee te doen en eerlijk beoordeeld te worden.
Ieder type heeft sterke en minder sterke kanten.
Nogmaals, ik vind de meeste warmbloeds geen super verzamelaars. Zie zelden een warmbloed gaan zitten in de pi en de pa (Ferro kon dat wel).
En ik gruw van al het scheppen en maaien dat ik zie als ik op de A-C lijn ga zitten.
(Een Welshpony komt er het stamboek niet mee in, een KWPNmerrie kan er keur mee worden) Knipoog Maar ik kan ook intens genieten van de sterke punten.
Waarom kan dat andersom dan niet bij bepaalde mensen?

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:38

@Missmuts,
Ik dacht dat ik het over sommige rassen had, bepaald niet in zijn algemeenheid.
Misschien is neigen tot tactfouten een betere uitdrukking in deze.
Meer dan eens gezien in demonstraties.
Ik zou absoluut niet willen beweren dat alle barokke paarden onregelmatig gaan (Gelukkig niet).
Ook zijn er genoeg die helemaal geen neiging tot dribbelen hebben trouwens.
En idd, karakter.
Dat is zeker ook een onderdeel van raseigenschappen waarop je je keuze maakt.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 13:35

Ik begreep dat je het over bepaalde rassen had, ik ook Lachen

Ik blijf erbij: de dingen die jij ziet bij demonstraties zie ik ook. Ik wijt dat aan de ruiters en niet aan het ras.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 15:50

Tja deze Discussie is een Discussie die je bij elke Ras krijgt.

ik denk dat ik hier een apart topic over ga openen Clown

Welke paarden vind je voor in de sport en welke mensen verspillen hun tijd ermee in die trant:D

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:41

missmuts schreef:
Ik begreep dat je het over bepaalde rassen had, ik ook Lachen

Ik blijf erbij: de dingen die jij ziet bij demonstraties zie ik ook. Ik wijt dat aan de ruiters en niet aan het ras.

Daar heb je misschien wel gelijk in.
De ruiters waren idd niet altijd geweldig. Bloos

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:46

@Barcelano, we kunnen natuurlijk ook iedereen zijn lol gunnen, op welk niveau en op wat voor soort paard dan ook.
En misschien een beetje bewondering opbrengen voor de gene die met een "ander" paard binnen zijn mogelijkheden goed presteert.
Misschien zelfs genieten van de speciale gaven van elk type.
(Maar nu ben ik natuurlijk ongelofelijk Blond Blond Blond , als ik niet zo grijs was tenminste) Haha! Knipoog

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:00

idje schreef:
@Barcelano, we kunnen natuurlijk ook iedereen zijn lol gunnen, op welk niveau en op wat voor soort paard dan ook.
En misschien een beetje bewondering opbrengen voor de gene die met een "ander" paard binnen zijn mogelijkheden goed presteert.
Misschien zelfs genieten van de speciale gaven van elk type.
(Maar nu ben ik natuurlijk ongelofelijk , als ik niet zo grijs was tenminste)

Dat bedoel ik juist!!!!
Amen Haha!
Je begreep me denk ik verkeerd of me berich is onduidelijk!

Ik wordt er namelijk zo moe van dat volgens sommigen mensen maar een soort type paard in de sport kan presteren.
En dat is in hun ogen het type paard want volgens hun ervoor gefokt is.

Chartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:49

runningkawa ik had toch nog iets Tong uitsteken
Ik heb een foto's van mijn fries (jammer genoeg niet digitaal) maare dan strekt hij zijn hele been. Dus ze kunnen het wle hoor Pling Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:49

Tuurlijk zijn er die het kunnen, zeg nergens dat het niet zo is. Maar % gewijs zijn het er minder.

En ik ben nog steeds van mening dat bijna elk type paard naar het Z kan komen Ja
Maar hoger, ga dan eens kijken wat voor soort paarden er overblijven, die ook nog voorin meedraaien qua plaatsing?
Dan praat ik pas over een dresuurpaard. Lachen

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 10:00

Ik vind een goed lopende fries veeeeeeeel impossanter dan een kwpn'r.......
en wat betreft de jury's......de gene die denkt dat er geen friezenhaat onder de jury's bestaat heeft duidelijk nog nooit een fries gereden Lachen...mijn instructrice vind ze zelfs over het algemeen helemaal niks Tong uitsteken
Maar jurysport blijft jury sport...ik kreeg gisteren een 3 op verkeerde galop aanspringen en mun vriendin kreeg met haar tuiger een 4.........tsjah....jammer dan! Tis misschien maar goed dat er friezenhaat bestaat.....want dat maakt onze friezenruiters gemotiveerder Lachen lol

amberTosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 10:35

pfffff

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 11:40

Femmes86 schreef:
en wat betreft de jury's......de gene die denkt dat er geen friezenhaat onder de jury's bestaat heeft duidelijk nog nooit een fries gereden Lachen...mijn instructrice vind ze zelfs over het algemeen helemaal niks Tong uitsteken

Ik rijd al jaren rond met een lipizzaner en nog nooit last gehad van discriminerende jury's. Wel een hele hoop ruiters gezien die het makkelijker vinden om de jury de schuld te geven in plaats van te accepteren dat het gewoon nog niet goed genoeg gaat.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 17:47

tja dit is denk ik een hele lange discussie...

Iedereen heeft een mening en gelukkig ook maar.

Ik zelf heb 3 friezen. waarvan 1 oudere merrie en 2 twenters.
1 kan leuk lopen, maar ik zal altijd wat meer moeten doen om het beter te krijgen. Het is gewoon zo dat een kwpner het makkelijker doet. Alhoewel sommige friezen het ook makkelijk doen, maar dit bedoel ik even globaal.

Ik vind dat je een fries wel in de dressuur kan uitbrengen. Ik vind ze ook voor de kar een pracht.

Enkel ik vind het wel als je een goede proef rijd krijg je je punten. Als je gewoon een slechte proef rijd dan zijn je punten er ook naar. En niet afreageren van de jury houd niet van friezen.

Adel is nu ongeveer de enige fries echt hoog is gekomen in de dresuur. Ik ken zat friezen die Z of ZZ lopen. Dus het kan allemaal zeker wel...

Nu nog op de OS uitkomen Knipoog

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:19

Tietse, Adel, Goffert, Jasper en nog een paar waar ik de naam zo even niet meer van weet lopen minimaal ZZ licht. Adel en Goffert zelfs zeer verdienstelijk GP. Zoals Hanny een paar pagina's eerder al noemde; bij het zien van Adel zijn GP proef reizen de haren ongeachte de temperatuur omhoog en staan de tranen van genot menigeen in de ogen.

dihjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 10:37

Kom dan lekker naar de Achterhoek 21 augustus.

Kun je Friezen onder elkaar aan het werk zien.

Is wedstijd van de vereniging het Friese Paard Gelderland, open voor iedereen, zolang ie maar met een Fries wil dressuren.

Leuk om de wpn'ers een keertje te discrimineren : "alleen voor zwarten" Cool