dressuur een jury-sport

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 00:23

um k leer er echt wel mee leven hoor! ennum springen doe ik geen wedstrijden.... dressuus is echt wel wat voor mij hoor ennum k heb in m'n 1e berichtje ook gezet dat ik echt wel weet dat dressuur een jury-sport is... Haha!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:29

steffie4ever schreef:
um k leer er echt wel mee leven hoor! ennum springen doe ik geen wedstrijden.... dressuus is echt wel wat voor mij hoor ennum k heb in m'n 1e berichtje ook gezet dat ik echt wel weet dat dressuur een jury-sport is... Haha!

Ik had het ook niet op jou. Knipoog
Ik bedoel het gewoon in het algemeen. Lachen

Je hoeft niet iets te doen als je het dan leuk vind en dan stom vind, probeer het leuk te houden. Lachen

Van een harde wereld leer je, laat het een les zijn wanneer je slecht haalt.
Een wereld zonder nadelen, die bestaat niet hoor.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 01:32

je hebt helemaal gelijk dat het een jury-sport is.

wanneer de jury je paardje mooi vind ga je zowiezo al meer punten krijgen. ik ken iemand die les neemt bij een jurylid op de cross (jureert dressuur) en haar proef was echt slecht en toch stond ze vooraan Verward het heeft echt allemaal invloed op de jury. de ene heeft het voor zo een paard de andere voor zo een maar je ziet het duidelijk aan je punten soms.
men kan het ook nooit controleren want de jury geeft punten en dat is het. in de jumping of cross zijn de strafpunten duidelijk. een balk 4, 2 weigeringen uitgesloten en zo is het en daar kan je niet mee foefelen (zelf kiezen hoeveel je geeft,je laten beinvloeden)

Oranje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 10:37

Bij ons is er ook zon klein meisje van 10 fzo met en kleine pony de alles kan en tja de jurys vinden dat zooooo schattig en dan krijgt ze ook hoge punten Frusty FRUSTY !!
Go jij! Go jij! Maare , iedereen weet wel dat ze daarom zo scoort hoor Haha!
xxx ameli

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:33

Ik ben het er ook mee eens dat dresuur rijden een jurysport is. Vooral ét m'n haflingertje tussen de paarden zitten er vaak verbazingwekkende resultaten bij, zowel beide uitersten. Rij je een keer vrij slecht, best ontevreden over de proef etc. eindig je bovenaan en rij je, zoals gisteren bij mij, een superproef, harstikke tevreden wordt je zonder pardon onderaan geplaatst. Vooral bij oudere, grijze mannen krijg ik vaker hoger beoordeeld dan ik verdien en bij sterk opgemaakte vrouwen van middelbare leeftijd vaak minder punten *LOL* Och ja, zulke dingen zal je altijd blijven houden.
Gelukkig kom ik meestal een jurylid tegen waarvan ik de punten krijg die ik verdien, dus waarvan je na de proef al een beetje kan zeggen wat het zal worden.

toppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:56

Bloos ja toen dat ik ging mee doen aan de selectie van de kur---->TRENSBEKER was er ook iets vreemd gebeurt! i khad kei lage procenten enzo gekregen en mijn protocol (blad met de punten enzo op ) klopte niet helemaal , ook bij anderen kindjes was dit zo !!! VREEMD Hé xxxxxxxxxxxxxxx

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:00

risico van het vak denk ik altijd maar Haha!
het is wel waar, jury's blijven mensen met voorkeuren ed, al zouden ze eigenlijk compleet objectief moeten zijn.
maar moet eerlijk zeggen dat ik tegenwoordig eigenlijk gewoon vind dat ik mn verdiende punten krijg (zou ik ouder en eerlijker zijn geworden? Haha!) of soms ook gewoon hoger dan ik zelf verdiend vind.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:20

Tja het is een jurysport en soms denk ej wel eens: wat een onzin zijn mijn punten maar als het echt heel erg goed gaat krijg je meestal ook wel goede punten.....en als je het niks vindt ga je toch wat anders doen? sporten genoeg....Lachen

Dressuurmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:39

WWWiske schreef:
ja natuurlijk is dressuur een jurysport, hoe had je het anders willen beoordelen? met een stopwatch of zo Verward

Ik heb anders wel eens dressuurruiters erg "snelle" eenvoudige wissels zien rijden hoor! Haha!

toppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:11

Dressuurmuts schreef:
Ik heb anders wel eens dressuurruiters erg "snelle" eenvoudige wissels zien rijden hoor! Haha!

wa bedoel je nou met die snelle eenvoudige wissels ineens???

Dressuurmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:37

toppie schreef:
wa bedoel je nou met die snelle eenvoudige wissels ineens???

Ja ben een beetje mutsig en heb bokt.nl nog niet zolang ontdekt Bloos

Begon te lezen en heb gereageerd op iets wat op pagina 1 stond, vandaar!!!

Maar snelle eenv. wissels........kan je je daar niets bij voorstellen????

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:48

Natuurlijk is dressuur een jurysport, dat weet je voordat je dressuurwedstrijden gaat rijden. En er goede en slechte jury. Ik heb zelf een NRPS, maar ik heb ook gewoon mn best moeten net als iemand op een Tinker.
En het gaat er gewoon wie het mooist en beste rijd in de ogen van jury.
En soms valt dit tegen en soms valt dit mee.

Ik vind mensen die daar over klagen eigenlijk onzinnig bezig. Want dresuur is blijft een jurysport. En dat weet gewoon iedereen en klagen helpt dit echt niet.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:16

Dressuurmuts schreef:

galop links - handrem erop (geen stap passen) - galop rechts Verward
Haha! Haha! Haha!

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:07

Tja, dressuur is een jurysport, en ik vind het heel leuk om te doen. Daar zit dus bij mij de foute combinatie. Ik rijd dus nog steeds dressuur, maar niet meer op wedstrijden. Na de zoveelste opmerking van de jury dat mijn paard voor de schillenkar thuis hoort was ik het zat. Boos! Voorlopig geen wedstrijden meer voor mij. Ik rijd voor mijn plezier en ik heb geen zin om mijn paard, waar ik heel erg gek mee ben, elke week te laten afz... Dan is het plezier eraf. En zo slecht zal ie wel niet zijn, want vorig jaar waren we toch nog 7e op de Brabantse... Tong uitsteken
Gewoon lekker doortrainen en lessen en weer plezier in het rijden zelf hebben, vind ik even veel belangrijker.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:48

Tja, als ik eerlijk ben, als ik zelf een jurylid was, dan zou ik een paard dat lekker los in het lijf swingt ook sneller meer hogere punten geven dan een paard met vlakkere/kortere of stugge gangen... En als je over het algemeen meer 7ens en 8 en krijgt (dus je niet de boel verknoeit') dan kunnen daar best een paar drieën en vieren tegenover staan en toch nog goed uit de proef komen...

Ik merk het nu zelf, dat het ons in de L1 veel moeilijker af gaat dan in de B. Daar reden we in de 170 punten en we rijden nu in de 150/160 ... Veel minder 7ens (voor het eerst indoor, dus meer verzet, kijkerigheid en spanning) en ook nog oefeningen die nog niet (altijd) voldoende zijn...

Maar zelfs met een mooi lopend paard moet je gelkkig meestal ook alles netjes afwerken om bovenaan te staan... Het is nog maar 2 keer voorgekomen dat ik met twee protocollen heb gestaan, waarvan de volgorde van rijden andersom geweest had moeten zijn...
Maar inderdaad, net zo goed dat instructie verschilt in aanpak en beeld dat nagestreefd wordt, zo interpreteert ook een jury het getoonde vanuit eigen inzicht (en opleiding natuurlijk)

toppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:56

Dressuurmuts schreef:
Ja ben een beetje mutsig en heb bokt.nl nog niet zolang ontdekt Bloos

Begon te lezen en heb gereageerd op iets wat op pagina 1 stond, vandaar!!!

NATUURLIJK weet ik wel wat eenvoudige wissels zijn enneh ik ben ook nog niet zo lang bij bokt.nl maar ik vind het zeker wel super OK dan! xxx

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 09:21

Heb niet alles gelezen, maar bedacht me ineens iets wat er bij ons gebeurde in een ring binnen.
Ik had moeten rijden, en had echt een heel nette proef gereden, iedereen zij binnen ook dat "ze zo mooi danste" dus zat stiekem wel te hopen op een prijsje. Toen kwam er ander meisje (het is trouwens L1), pony heeft de hele proef met neus omhoog gelopen, en liep ECHT voor geen meter. Vriendin zei zelfs voor de gein tegen me: Nou, laatste ben je in ieder geval niet.
En iemand van onze club die ook kan jureren vroeg zich ook af wat zo iemand in het L deed.
Toen kwam de prijs uitreiking. En wat bleek? Dat meisje was 3de!!! Terwijl dat dus echt niet verdiend was. Ik zat net onder een groep met gelijke punten(waarvan alleen de onderste dus niet in de prijzen zat), en had voor laatste onderdelen 8en, dus dan had ik zeker in de prijzen gevallen. Toen kreeg ik mijn startcoupon terug, en wat hadden ze gedaan? De 7 voor verzorging verandert in een 6je.
Echt belachelijk, hoe partijdig die jury was, heb me kapot geërgerd.
En ook op Limburgse kampioenschappen, die wat verder in het zuiden gehouden worden, valt het me al een hele tijd op dat de mensen uit Zuid-Limburg bijna allemaal door mogen en een héle selecte groep uit Noord-Limburg. De Zuid-Limburgse juries proberen allemaal om Zuid-Limburg te laten winnen.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 09:49

secricible schreef:
dat "ze zo mooi danste" .

Niet iedere jury kan een "zweef draf" waarderen

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 12:29

een zweef draf is juist niet goed heb ik in het bit gelezen.... een zweefdraf is geen goed gebruik van de achterhand als een paard danst en dus egt van de grond komt dan is er sprake van goed gebruik van de achterhand dansen zoals zxe dat noemen

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:34

steffie4ever schreef:
een zweef draf is juist niet goed heb ik in het bit gelezen.... een zweefdraf is geen goed gebruik van de achterhand als een paard danst en dus egt van de grond komt dan is er sprake van goed gebruik van de achterhand dansen zoals zxe dat noemen

Ja, dat zei ik, niet ieder jury kan dat waarderen, het ziet er vaak voor omstanders wel "mooi" uit, maar het klopt wat je zegt dat het geen correcte gebruik van het achterbeen is.
Laatst bijgewerkt door WWWiske op 14-01-05 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:47

Ik ben zelf jarenlang jury geweest bij de dressuur en weet wat een jury allemaal in de ring krijgt en laat ik jullie dit zeggen, dat is lang niet altijd leuk om naar te kijken.

Hoe vaak ik me tijdens het bekijken van proeven heb afgevraagd hoe een combinatie in vredesnaam in een bepaalde klasse terecht was gekomen kan ik niet meer tellen.

Bij de ponies was het helemaal vaak huilen met de pet op.
Niet kunnen aangalopperen, niet nageeflijk, hele slordige figuren rijden.
Ik heb vaak met kromme tenen in mijn schoenen zitten kijken en me afgevraagd waarom een combinatie meedeed aan wedstrijden.

En dan heb ik het niet over dat er wel eens wat mis ging, maar echt dat je duidelijk kon zien dat de betreffende combinatie nog helemaal niet klaar was voor wedstrijden. Niet dat het aangalopperen een keer mislukte maar dat de ruiter er op zit te pompen en te pompen en het beestje gewoon niet begreep wat hij moest doen!
En dat gebeurde heel wat vaker dan mij lief is.

Vergeet niet dat een jury het vrijwillig doet en zonder jury is er geen dressuur...
Het minste wat deelnemers kunnen doen is niet de tijd van zichzelf, de jury en de mederuiters verspillen en eerst zorgen dat thuis de oefeningen ten minste netjes gaan. En niet 1 van de 10 keer maar 9 van de 10 keer.
Als er op een wedstrijd dan eens spanning ontstaat en er gaat wat mis is dat helemaal niet erg.
Maar ga alsjeblieft niet iedereen zitten vervelen met een paard of pony wat nog niet half klaar is.

Zo Tong uitsteken , ugh.... ik heb gesproken, en ik weet zeker dat ik namens een heleboel juryleden spreek.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:06

Ranna, mee eens!!! Ik heb jaren bij mijn vriend geschreven (hij is nu gestopt met jureren) en ik doe zelf wedstrijden. Ik "ken" het dus van beide kanten.
Zelf snap ik ook nooit wat van mijn punten. Of mederuiters die onder mij eindigen terwijl ik ze boven mij geplaatst zou hebben en anderom natuurlijk. En dat geldt helemaal voor mensen die niet met een doorsnee KWPNer rondrijden.

Tijdens al dat geschrijf hebben ook veel ruiter bij ons het juryhokje gepasseerd. Bij ons heeft ook vaak genoeg een "ander"ras bovenaan gestaan. Ik kan me nog een wedstrijd L herinneren waarbij een haflinger als enige liet zien wat we wilden zien. Ontspannen in hals en rug, nettjes op de letter. Terwijl de paarden met enorme papieren er niks van bakte. O, jawel, het vermogen hadden die beesten 10x meer als die haflinger maar de ruiters waren zo bezig met de "krul"dat de hele proef super slordig was. De "tegenjury" van de eerste proef liet zich wel verleiden door de gangen en papieren dus wij waren de Boe-man-jury in dit geval.

Of mensen die naar je toekomen na afloop: "Mijn paard krijgt altijd hele goede punten, is 3 en al M klaar, waarom zulke lage punten??" Moet je helemaal uitleggen dat zo'n middendraf idd super is, maar het van handveranderen slingerend ging of zo, of 2 meter voor de letter op de hoefslag komen of zo.

Andersom krijg ik ook wel commentaar op mijn protocollen die eigenlijk horen bij een M/Z proef en niet bij een L-proef. In de B: staat niet vierkant. Hoeft toch nog helemaal niet vierkant?????? Je moet toch ergens beginnen??

Maar ja, alle juryleden op 1 lijn krijgen zal nooit gaan lukken denk ik. De ruiters hebben daar last van maar de juryleden onderling ook denk ik.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:37

Jureren blijft altijd moeilijk.
Maar zolang het maar naar eer en geweten gebeurt heb ik er vrede mee.
Ook als ik aan de andere kant zit, als deelnemer dus.

Wat ras paard je ook rijdt, hoe die er ook uitziet qua exterieur moet geen verschil maken.
Wat gepresteerd wordt is van belang.

En wat al helemaal een grof schandaal is dat sommige mensen al winnen omdat ze op de startlijst staan. Zonder notabene een paardepoot in de ring te hebben gezet hebben ze al gewonnen.
Daar baal ik van als medejury maar ook als deelnemer.
Ongeacht wat iemand in het verleden met hoeveel paarden ook heeft gepresteerd, er moet beoordeeld worden op wat in die betreffende 6 minuten gebeurt, niet op het verleden.

Ugh... heb alwéér gesproken Bloos! Haha!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:45

Ranna, alweer met je eens!!!!!!

Want je bent bij zulke jury's als deelnemer de dupe maar ook als andere jury want jij bent de boe-man die lage punten geeft. Dat die andere misschien onterecht te hoog gegeven heeft, daar wil men niet aan natuurlijk!!! (wel logisch ergens natuurlijk!!!!)

En zoals sommige dus al gewonnen hebben door op de startlijst te staan, hebben sommige al verloren. Want een Fries, Fjord etc hoort niet in de ring maar voor de kar.
Als een Spanjaard het nou leuk doet op de Olympische spelen met een "ander" ras (hoewel daar de discussie's en hier ook trouwens niet van de lucht waren) kan dat een'ander ras het niet leuk doen in de basis sport?? Nettjes en eerlijk rijden is netjes en eerlijk rijden. Punt uit. Maar ja.......

Zeg, jureer jij niet ook wel eens in regio R'dam??? Knipoog

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:45

O, ik zie het al, Haren, nee dat is een beetje ver weg!!!