JV eo: Kwaliteit B & L juryleden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:08

Het spijt me, maar ik ben het niet eens met je 10. Ook in de B wil ik duidelijk verschil zien, met een overgang naar de middendraf en ook weer terug. Als een paard in de B z'n kop in de lucht steekt zit er ergens iets niet helemaal goed. Vaak zie je in de B een paard versnellen en niet verruimen. De overgang terug wordt 9 van de 10 keer ook niet getoond... Met een paar goede passen ben ik tevreden.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 07:21

Tevreden(bevredigend) staat voor een 6. Ik zou toch echt graag en hele dikke 8 zien als de overgangen, verruiming, houding in orde is.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 09:33

Die kreeg ik altijd in de B hoor, 8en voor middendraf. Soms een 7 maar dan ging die ook wel wat minder.

vivian001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 13:23

Als ik dit zo allemaal lees zou het voor heel veel mensen eens goed zijn de gereden proef na te kijken op video. Wees kritisch naar jezelf en de punten komen er echt wel als je gevraagde ook maar laat zien! Tuurlijk zijn er juryleden die wat buiten de boot vallen, deze juryleden heb je ook niet iedere keer.
Er zijn ruiters die een gehele proef aanleuningsproblemen, op verkeerde been lichtrijden, knarsetandende paarden, etc. Dat kost je op ieder onderdeel een punt. Een wp hoef je dan ook niet te verwachten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 17:03

Tsja goh. Heb me tot vandaag altijd in het jurycommentaar kunnen vinden en ook in mn punten. Vandaag was echter de uitzondering. Eerste proef: halsstrekken een 8 (heb normaal gesproken tnt altijd een 7 of 8 gehad voor halsstrekken).
Tweede proef: halsstrekken een 4 Bloos!. Met als motiverend commentaar erbij 'Je moet niet denken dat dit halsstrekken is'.
Nu ben ik niet van plan nav 1 dergelijk jurylid mijn hele halsstrekken te gaan aanpassen aangezien het bij andere juryleden wel altijd een dikke voldoende is (dan kan ik beter die desbetreffende jury proberen te vermijden).

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 02:54

In het noorden (Groningen) wordt heel veel geklaagd over een aantal B/L-jury`s. Van sommige is dat ook zeer terecht....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 08:35

Waarover klagen ze dan, te snel promoveren of juist niet? Oneerlijk of gewoon het afschieten van B ruiters omdat ze misschien in de M nog zo rijden en dan dus vast lopen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 09:09

Apple schreef:
Tsja goh. Heb me tot vandaag altijd in het jurycommentaar kunnen vinden en ook in mn punten. Vandaag was echter de uitzondering. Eerste proef: halsstrekken een 8 (heb normaal gesproken tnt altijd een 7 of 8 gehad voor halsstrekken).
Tweede proef: halsstrekken een 4 Bloos!. Met als motiverend commentaar erbij 'Je moet niet denken dat dit halsstrekken is'.
Nu ben ik niet van plan nav 1 dergelijk jurylid mijn hele halsstrekken te gaan aanpassen aangezien het bij andere juryleden wel altijd een dikke voldoende is (dan kan ik beter die desbetreffende jury proberen te vermijden).

slecht commentaar van de jury. Ik zou graag willen weten WAT er mis is. Misschien kun je de jury eens bellen hierover Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 09:28

Jury was al weg voordat ik mn punten had, heb het dus niet kunnen navragen.
Deze jury jureert vrij veel in onze omgeving dus ik krijg nog wel een herkansing Haha!.

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 13:14

CGJ12 schreef:
Wellicht. Die galopperen ook al zo vreemd gecoordineerd....... Haha!

Kan ik hier uit opmaken dat je geen liefhebber van Friese paarden bent??
Ik mag hopen dat je je punten daar niet door laat beïnvoeden.....

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 13:19

Martsje schreef:

volgens mij is dat een grapje..

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 13:26

sophie_kurk schreef:
volgens mij is dat een grapje..

Dat zou mooi zijn. Maar toch zijn er vast ook wel juryleden die zich daardoor best eens laten beïnvloeden....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 13:31

Martsje: ik heb gisteren uit zeer betrouwbare bron vernomen dat er in Friesland een Jury is die alle friezen ongegeneerd bovenaan zet, gelukkig vergeet ik altijd namen dus ik kan je niet vertellen hoe hij of zij heet, maar daar liggen dus je kansen!

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 13:38

amondi schreef:
Martsje: ik heb gisteren uit zeer betrouwbare bron vernomen dat er in Friesland een Jury is die alle friezen ongegeneerd bovenaan zet, gelukkig vergeet ik altijd namen dus ik kan je niet vertellen hoe hij of zij heet, maar daar liggen dus je kansen!

tsjonge jonge... Voor de Friezenrijders onder ons is het mooi mee genomen, maar toch vind ik het ook erg oneerlijk!!! Ik rijd liever een goede proef dat ik de prijzen verdiend heb, dan dat ik beoordeeld wordt op hoe mooi mijn paardje is....
By the way, was jij ook in Hemrik??

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 13:48

Nop, in Gersloot. Leek wel Scheveningen met al die wind! bij het springen hadden ze gewoon opwaartse druk, maar helaas uitgebeld. toch is de muur gesprongen en die hadden ze nog nooit gezien samen, vonden we toch een succesje. Dressuur, 5e met 158(ondanks een terechte 2) en 154 punten. Toch weer blij. Nog even en dan gaan we achter JoyceB aan naar de L1, nog maar 2 puntjes. Leuke jury die eerste trouwens, een 2 en een 4 en een hele rij 7vens( ook voor overgangen), zo hebben wij dat graag, maar dat is hier al bekent.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:34

amondi schreef:
Waarover klagen ze dan, te snel promoveren of juist niet? Oneerlijk of gewoon het afschieten van B ruiters omdat ze misschien in de M nog zo rijden en dan dus vast lopen?

Vriendjespolitiek, onkunde, te weinig onderbouwing van punten.. die punten vooral.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 16:04

Nou van die onderbouwing snap ik wat je bedoelt. Zoals ik hier al melde, een 6 krijgen terwijl het voor de klasse waarin je rijdt gewoon hoger zou moeten zijn. Onkunde maken we gelukkig weinig mee( 1x 146 en de volgende proef, 5 minuten later, 163 pt. dus 1 van de 2 moest het echt verkeerd zien) Voor de rest liggen de punten zo rond de 156 met soms een uitschieter naar boven of beneden. Vriendjes politiek kun je nooit bewijzen, zou ik ook niet wakker van liggen. Iedereen kent wel eens iemand die toevallig es een keer je jury is. In ons geval was dat een nadeel omdat deze jury precies wist welk stom aanleuningsfoutje ons paard soms maakt, ze is de enige die dit ooit gezien heeft in een proef en zodoende een puntje minder gaf. Als het echt grof is kun je misschien wat ruiters mobiliseren en een brief naar de KNHS schrijven, soms helpt dat.( en vaak natuurlijk niet)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 16:09

amondi schreef:
Vriendjes politiek kun je nooit bewijzen

Als ik zit te jureren kijk niet niet naar wie erop zit, maar hoe er gereden en wordt en hoe het paard loopt. Vriendjespolitiek daar doe ik niet aan. Zoek de "fouten" in je punten eens bij jezelf en je eigen rijden en steek niet direct het beschuldigende vingertje uit naar die waardeloze juryleden (die daar ook voor jou zitten en hun vrije dag opofferen omwille van de sport). Bah!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 16:19

Klopt Karin, 999 vd 1000 zijn gewoon fijn en eerlijk bezig, kun je natuurlijk niet altijd eens zijn met elkaar maar dat moet kunnen. We rijden al 5 jaar wedstrijden en slechts 1 keer heb ik van dichtbij meegemaakt dat de hele baan op zijn kop stond toen de punten bekent werden gemaakt. Haar eigen leerling had van jury maar liefst 20 punten meer gekregen dan nummer 2. Kijk dat was wel duidelijk, vooral omdat deze leerliing nog nooit ergens gescoord had. Betrof een proef met 2 jury's bij de een stond ze dus volledig op kop en bij de andere jury een na laatst. Hoop dit echter nooit meer mee te maken en ik hoop ook dat ik deze jury nooit meer ergens tegen kom.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 16:52

In pricipe heb ik niet zo heel veel problemen met de juryleden...ze zijn er voor opgeleid dus wie ben ik om te zeggen dat ze hun werk niet goed doen? Als ik wel problemen met ze had ging ik wel alleen springen, dan is een balk gewoon 4 strafpunten, geen gezeik!

maar gister was er toch wel iets heel merkwaardigs op concours!
de jury van de 1e proef was onwijs streng en van de 2e proef onwijs soepel. mijn eerste proef ging onwijs goed, ik was dan ook 1e in de L2met maar 153 punten. daarintegen ging mijn 2e proef best wel verrot, krijg ik nog 163 punten!
en zo was was het geval dus ook in de L1 een meisje had 141 in de 1e en 171 in de 2e proef, terwijl dr geen verschil was in rijden/lopen van ruiter/paard! ook geen fouten etc...

Samengevat: Ik ben wel van menig dat jury leden echt veel vaker op bijscholingscursussen moeten. er is gewoon erg veel verschil tussen verschillende jury's en dat moet niet zo zijn!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 16:53

Ik vind het altijd zo'n onzin al dat commentaar. Wees nou eens eerlijk,als je een wedstrijd lang b of l proefjes gaat kijken, hoeveel rijden er dan echt voor de 8? Dat zijn er heel erg weinig. Vaak zijn de proefjes gewoon niet meer waard dan 6-en.

Ik ben het zeer zelden niet eens met de punten dei ik krijg, ik gok ook bijna altijd goed wat de punten zijn die ik krijg, dus blijkbaar zitten een hoop jury leden toch wel op een lijn. UItzonderingen heb je altijd, maar zolanh je maar een amateurt bent en je geld er niet mee hoeft te verdienen rijd ik gewoon voor mijzelf. En 99 van de 100 keer krijg ik goede punten als ik er een goed gevoel over heb.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 18:30

Vriendjespolitiek niet te bewijzen? Dacht het wel.... maar ik zeur ook helemaal niet dat het in mijn nadeel werkt of dat het er is, maar heel veel mensen in Groningen wel.

En tja, als een meisje van je club zegt 'Goh, tante Jennie jureert hè!' en ze wordt in haar ring prompt eerste met een matige proef, dan is het leuk dat je clubgenootje eerste is in haar ring, maarreh...

En dan hebben we hier nog een meneer die systematisch K-welshen laag jureert, vooral als die van een bepaalde fokker komen. Dat zegt hij ook openlijk, tegen zijn schrijver en tegen anderen.

Ik kan nog legio voorbeelden opnoemen waarbij het idd WEL heel sterk lijkt te gaan om vriendjespolitiek, maar dat boeit me eigenlijk niet zo. Als ik voor mezelf weet dat ik een nette proef heb gereden met redelijke punten, wat maakt het dan uit dat 'het dochtertje van een kennis' ofzo boven me is geëindigd? Ik heb dan toch alsnog leuke punten gescoord, en daar gaat het om.

Maar een groter probleem is denk ik toch de onkunde. De meeste B-L juryleden in Groningen vind ik heel prima. Ze hebben verstand van zaken en als je met een stel anderen een ring droog gaat staan jureren, ben je het vaak met de jury eens. Toch zijn er een paar die hun koppie niet boven het maaiveld durven uit te steken, en dat is jammer. Van een ex-instructrice kreeg ik voor een prima B-proef eens 156 punten, terwijl ik in de ring ernaast met een mindere, doch ook sterke proef ruim twee winstpunten scoorde. De instructrice had zo sterk gelet op de punten die mij slecht lagen, dat ze exact wist wat mijn zwakheden zouden zijn. Die heeft ze toen te zwaar bestraft (gaf ze zelfs toe), mede omdat ze bang was om beschuldigd te worden van nepotisme. Dat is dan de keerzijde.

Maar nogmaals, ik heb zelden tot nooit last gehad van vriendjespolitiek. En de meeste jury`s zullen zich daar, terecht, dan ook van distantieren.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:40

ik ben ook nog nooit erg ontevreden met de jury geweest, en als ik een goed gevoel had, had ik ook altijd wel een winstpunt! maar ik woon dan ook niet in groningen, maar in gelderland (volgens mij waren de klachten vooral over groningen tog?). Volgens mij kan de jury gewoon niet om je heen als je een goede proef neerzet. Dat er dan iemand boven je eindigt, tja... je hebt wel je winstpunt!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:13

Martsje schreef:

Ik mag graag een Fries in de ring zien.
Maar ik durf best een cynische opmerking over een Fries te maken.

Deze opmerking heb ik trouwens van een HK-commissielid van de Friezen.
Die zei ook eens tegen mij (in het fries) : "Die friezen........die friezen hebben allemaal losse knieën ..........

moet toch kunnen..... Haha!

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 14:05

KarinvdM schreef:
In dat geval kan je naar de jury toegaan om het te vragen. Als de jury snel weg is kan je hem bellen, de naam en het persoonsnummer staan op je coupon, in het Vademecum kan je het telefoonnummer zo opzoeken.
Als ik een 4 op mijn protocol heb staan hoeft daar van mij niet altijd iets bij te staan, dan heb ik zelf ook wel gemerkt dat er iets mis ging...

Not! Ik wil erg graag commentaar en niet dat ik via de coupons en een vademecum dat ik niet heb iemand moet gaan bellen die zich dan weer moet herinneren hoe nummer 16 van de 24 deelnemers die 4 op haar keertwending verdiende? Lijkt me wat omslachtig. Ik heb het 1 keer gedaan en dit antwoord gekregen: lijkt me dat je zelf wel weet waarom je een 4 hebt gekregen. NIET DUS! Je start toch altijd een keer voor het eerst in een klasse? Dan weet je toch niet altijd precies hoe alles eruit ziet en hoe het beter had gemoeten? Soms voelt het goed maar is dat het kennelijk niet. Prima, maar schrijf dan asjeblieft er even bij wat er aan moet verbeteren!

Verder wil ik vooral even kwijt dat ik geen bezwaar heb tegen vieren, als ik niet meer verdien, dan verdien ik niet meer. Maar een motivatie is wel prettig. En ja ik neem mezelf vaak op op video, want al die onzin over dat je weet waarom je een 4 krijgt en daar thuis aan moet werken.....op een wedstrijd is alles anders en dáár is mijn instructeur niet bij dus hoe kan die nou vertellen waarom ik een 4 had? Gelukkig is er zoiets als een video en dat is best wel eens schrikken, maar wel heel leerzaam.