Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Duhelo schreef:Hoe staan jullie tegenover een (trek)paard die nog relatief jong is (17), maar met een hoefproblematiek en CPL
Zowel de cpl als de hoef is chronisch en progressief (hoef is een sinker met extreem dunne zool, hele slechte hoefwand kwaliteit en de hoef is in de laatste vier maand extreem achteruit gegaan, voordien had ze 6 maand op plakbeslag gelopen zonder issues, maar de nattigheid in de winter laat die voet uit elkaar vallen, met als gevolg een extreem verbrede witte lijn, uitgestulpte zool, hoefwand die extreem dun en broos is).
Momenteel is ze met plakbeslag wel rad, maar het aanbrengen van het beslag (elke 5 weken) wordt moeilijker en moeilijker. Door te compenseren heeft ze wss last van haar voorbeen / schouder, waardoor het been vooruit trekken en fixeren om te kunnen plakken erg pijnlijk is. Dit resulteert uiteraard in een heeeeeel boos paard die op dat moment ook gevaarlijk wordt naar zichzelf en de omgeving.
Eenmaal de voet terug neerstaat is ze wel weer oke en vriendelijk, en ze loopt ook regelmatig.
Is in het algemene leven erg happy, laat niet van rennen, bokken, springen. Is goed op gewicht, heeft goede eetlust, en heeft gewoon mooie kwaliteit van leven.
De hoeven zijn echter wel een zorgpunt en zonder het beslag loopt ze extreem kreupel. (zware hoefzweer kreupel).
De hoef verslecht alleen maar, ondanks regelmatig bekappen en verzorgen, en wordt dus erg lastig om te gaan plakken of beslaan.
Hoe ver ga je daarin? maandelijks door een dierenarts sederen om te kunnen plakken? allerlei omwegen zoeken om het ijzer er op een andere manier onder te krijgen? wat als die pogingen niet lukken en het been toch naar voor moet. Is een keer in de 5 weken een hoop gedoe en wellicht pijn de moeite om dan 5 weken paardwaardig te kunnen rondlopen?
journee schreef:Je verteld dat het paard compenseert en daardoor last heeft van de schouder. Weet je zeker dat het paard geen artrose heeft? Daar kan met glucosamine nog veel winst behaald worden. Want de hoefsmid lijkt momenteel jullie grootste struggle?
Als dit niet het geval is en het paard ook geen cushing heeft of iets anders dat nog behandeld kan worden en verbetering in zijn gezondheid kan brengen, houdt het uiteindelijk wel een keer op. Als alles een gevecht wordt een het paard niet meer pijnvrij kan lopen (en je vind het moeilijk om zelf de knoop door te hakken), dan zou ik toch echt met de veearts in gesprek gaan om de mogelijkheid tot inslapen te bespreken.
DuoPenotti schreef:Persoonlijk klinkt mij dit niet als een pijnvrij paard alleen minder pijnlijk als het geplakt is.
Kousen schreef:Naar aanleiding van een recent topic waarin de discussie gevoerd werd over de verantwoordelijkheid van de eigenaar om een (kapot) paard wel of niet te 'mogen' verkopen. Als je je paard niet meer kunt houden, in welke situaties zou je kiezen voor inslapen in plaats van verkopen of weggeven, en waarom?
Ania schreef:Alls paarden die ik niet gezond weg kan doen blijven bij me, op het moment dat ze pijn (dreigen te) krijgen gaan ze alleen nog maar gestrekt van het erf.
Mensen zijn niet te vertrouwen, en ik wil de volledige verantwoordelijk hebben om het paard een eerlijk en levenswaardig leven te geven.
Duhelo schreef:journee schreef:Je verteld dat het paard compenseert en daardoor last heeft van de schouder. Weet je zeker dat het paard geen artrose heeft? Daar kan met glucosamine nog veel winst behaald worden. Want de hoefsmid lijkt momenteel jullie grootste struggle?
Als dit niet het geval is en het paard ook geen cushing heeft of iets anders dat nog behandeld kan worden en verbetering in zijn gezondheid kan brengen, houdt het uiteindelijk wel een keer op. Als alles een gevecht wordt een het paard niet meer pijnvrij kan lopen (en je vind het moeilijk om zelf de knoop door te hakken), dan zou ik toch echt met de veearts in gesprek gaan om de mogelijkheid tot inslapen te bespreken.
Klopt, op dit moment is het bekappen en plakken (ik bekap en plak zelf), de grootste struggle
De voeten zijn op foto schoon, wel verbening van het kraakbeen, maar verder geen echte artrose ondanks de leeftijd, ook in de kogels niet. Verderop is ze niet op foto geweest.
6 jaar geleden kreeg ze eigenlijk vanop de foto met de sinker en kanteling al advies inslapen, maar omdat ze klinisch nog vrij goed was (ijzerloos en licht onregelmatig in de weide) wel de mogelijkheid tot proberen met ijzers.
Met ijzers is het lange tijd goed gegaan maar laatste jaar verslechterde haar hoefkwaliteit aanzienlijk.
Met de plakijzers ging het deze zomer dan eigenlijk supergoed, maar nu met de natte winter is dit dan snel achteruit gegaan met vanaf december een hele grote achteruitgang.
Helaas moeten we het been nr voor trekken om te plakken, omdat plakken uit de hand geen optie is (ze knalt haar voet snel en hard neer en het ijzer blijft niet zitten , naar voor trekken, plakken en inwikkelen en dan met beleid neer is totnutoe het enige die werkt.
Ik heb ze niet hogerop op de foto, maar ik heb wel het idee (ook volgens de verandering in de hoeven) dat ze sinds december ergens heel hard gecompenseerd heeft (hielen nr achter, teen die plots énorm vooruit schuift, dus wellicht heeft ze toch ergens die teen weer ontlast en meer belast op de hiel die nu inklapt), dus er zitten denk ik wel andere lichamelijke problemen bij inderdaad.
Ik heb foto's, als iemand ze graag wil zien (maar ik weet niet of dit hét topic is daarvoor?).
Ze is sowieso zeer hard voor zichzelf. Als ik ze nu opzadel staat ze te springen om te gaan lopen, ook buiten op het harde. Dit paard laat ook niet van lopen omdat ze pijn heeft, begin dit jaar wat problemen dat ze zowel met of zonder kreupel was, en op een bepaald moment stond ze zonder, praktisch op drie benen (net zoals bij een hoefzweer), maar toch bleef ze rondlopen,, zowel op het harde als op het zachte, terwijl een ander paard wellicht niet meer rechtop zou komen.
Met het plakijzer loopt ze voor het oog rad, maar het is dus erg moeilijk inschatten in welke mate ze compenseert en verbergt. En dat is tegelijk ook het moeilijke, dit dier is vol leven en staat met de oortje erop, enkel die rotte voet hé...
Verbetering in de voet is niet realistisch, het hoefbeen is gezonken en de zool is maar 10 mm dik (moet er 22 zijn), dat zal niet veranderen. ER is wss sprake van WLD, maar dat is met "gewoon" te behandelen niet op te lossen. de hoefwand is ook superdun en broos, ook door die CPL natuurlijk.
BarbaLala schreef:Kapotte en/of oude paarden worden afgedankt dat het een lieve lust is omdat mensen te laf zijn om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. Die dieren belanden op grote schaal in de handel en gaan van hot naar her tot er geen cent meer aan te verdienen valt.
Dat hoor je een dier niet te gunnen.
En altijd onder het mom van "Maar hij is nog zoo jong", "maar hij wil nog zo graag leven", etc. etc.![]()
Ik zeg altijd; Niemand, maar dan ook NIEMAND zit te wachten op een dure grasmaaier.
Werkelijk niemand, behalve de mensen die er nog denken aan te kunnen verdienen.
Tilmar schreef:Ik vraag me oprecht af of er veel dierenartsen meewerken aan inslapen van een pijnvrij paard, volgens mij is dát de reden dat er zoveel weidemaatjes op Marktplaats staan.
Als je vroeger een paard met hoefkatrolonsteking had, kon niet meer in de sport: Inslapen.
Nu moet je eerst alle behandelingen uitproberen tot en met MRI scans en pas bij een niet-pijnvrij diagnose komt inslapen aan de orde.
Ik heb het gezien met mijn paard met PPID en ernstige kreupelheid, daar moest dan weer een prik in en weer boxrust en weer opbouwen (ze was pas 15). Die is echt een half jaar te laat ingeslapen.
Geen waardeoordeel he? Want het was natuurlijk eigenlijk best erg dat een paard dat niet meer geschikt is voor de sport maar dood moet.
Maar soms denk ik wel dat het nu weer doorschiet. Want niet iedereen kan een oud en krakkemikkig paard houden (als er in je buurt al een geschikte stal te vinden is), naast de toch oplopende dierenartskosten.
Een paard naar de slacht brengen is natuurlijk nog wel een stapje 'moeilijker', naast de meningen van andere mensen die dat zielig vinden.
Tilmar schreef:BarbaLala schreef:Kapotte en/of oude paarden worden afgedankt dat het een lieve lust is omdat mensen te laf zijn om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. Die dieren belanden op grote schaal in de handel en gaan van hot naar her tot er geen cent meer aan te verdienen valt.
Dat hoor je een dier niet te gunnen.
En altijd onder het mom van "Maar hij is nog zoo jong", "maar hij wil nog zo graag leven", etc. etc.![]()
Ik zeg altijd; Niemand, maar dan ook NIEMAND zit te wachten op een dure grasmaaier.
Werkelijk niemand, behalve de mensen die er nog denken aan te kunnen verdienen.
Ik vraag me oprecht af of er veel dierenartsen meewerken aan inslapen van een pijnvrij paard, volgens mij is dát de reden dat er zoveel weidemaatjes op Marktplaats staan.
Als je vroeger een paard met hoefkatrolonsteking had, kon niet meer in de sport: Inslapen.
Nu moet je eerst alle behandelingen uitproberen tot en met MRI scans en pas bij een niet-pijnvrij diagnose komt inslapen aan de orde.
Ik heb het gezien met mijn paard met PPID en ernstige kreupelheid, daar moest dan weer een prik in en weer boxrust en weer opbouwen (ze was pas 15). Die is echt een half jaar te laat ingeslapen.
Geen waardeoordeel he? Want het was natuurlijk eigenlijk best erg dat een paard dat niet meer geschikt is voor de sport maar dood moet.
Maar soms denk ik wel dat het nu weer doorschiet. Want niet iedereen kan een oud en krakkemikkig paard houden (als er in je buurt al een geschikte stal te vinden is), naast de toch oplopende dierenartskosten.
Een paard naar de slacht brengen is natuurlijk nog wel een stapje 'moeilijker', naast de meningen van andere mensen die dat zielig vinden.