Houden, inslapen of verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer zou je kiezen voor inslapen in plaats van verkopen of weggeven?

Het paard kan niet meer gereden worden, en zou (veel) pijn ervaren als dit wel zou gebeuren.
326 (15%)
Het paard heeft complex management (voer/training/stalling) nodig om gezond en/of pijnvrij te blijven.
307 (14%)
Het paard heeft permanent pijnstilling nodig om pijnvrij te kunnen zijn.
491 (23%)
Het paard heeft een chronische blessure die herhaaldelijk maakt dat het dier niet bereden kan worden.
281 (13%)
Het paard heeft een zodanige afwijking in bijvoorbeeld bouw, waardoor pijn en blessures in de toekomst onvermijdelijk zijn.
313 (15%)
Het paard is oud, niet alleen in leeftijd maar ook in gedrag/behoeften.
334 (16%)

Totaal aantal stemmen: 2052

D__S

Re: Houden, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 12:56

Ik heb alles aangeduid. In bepaalde gevallen zou ik ze zelf zeker nog houden (bijvoorbeeld niet meer te rijden), maar als je ze dan toch om de een of andere reden niet meer kan houden is inslapen voor mij een veel eerlijkere optie dan nog te zeulen met zo’n paarden en dan een dikke kans te hebben dat ze toch in de handel terecht komen.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 15:04

Mijn paard staat momenteel met een zeer ernstige peesblessure, prognose weidemaatje. Doel pijnvrij paard kunnen zijn op het land.
Ik verkoop em never nooit, dat levert mij niks op. Financieel en qua mentale gezondheid niet. Ik ga mij toch zorgen maken.

Mocht het doel niet behaald worden eind dit jaar, dan word de keuze inslapen overwogen. Omdat ik mijn lieve vriend niet een leven met pijn wil aan doen. Hij heeft al veel voor mij gedaan en met mij gedaan. Deze keuze is ook doordacht. Hij is namelijk bijna 12 en dus nog " jong". Ik ga er niet vanuit dat deze keuze gemaakt moet worden, omdat de dierenarts eigenlijk wel vertrouwen heeft erin dat hij pijnvrij gaat worden. Maar als dit met langdurige pijnstillers moet, dan houd het voor mij ook op want dat is geen pijn vrij leven, maar pijn vrij leven afdwingen. We gaan nog wel 1x een revalidatie traject proberen. Ik heb hem vaker kort durig opnieuw moeten opbouwen, vanwege kleine blessures. Dat vind ik geen reden tot inslapen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 12:11

Hoe staan jullie tegenover een (trek)paard die nog relatief jong is (17), maar met een hoefproblematiek en CPL
Zowel de cpl als de hoef is chronisch en progressief (hoef is een sinker met extreem dunne zool, hele slechte hoefwand kwaliteit en de hoef is in de laatste vier maand extreem achteruit gegaan, voordien had ze 6 maand op plakbeslag gelopen zonder issues, maar de nattigheid in de winter laat die voet uit elkaar vallen, met als gevolg een extreem verbrede witte lijn, uitgestulpte zool, hoefwand die extreem dun en broos is).
Momenteel is ze met plakbeslag wel rad, maar het aanbrengen van het beslag (elke 5 weken) wordt moeilijker en moeilijker. Door te compenseren heeft ze wss last van haar voorbeen / schouder, waardoor het been vooruit trekken en fixeren om te kunnen plakken erg pijnlijk is. Dit resulteert uiteraard in een heeeeeel boos paard die op dat moment ook gevaarlijk wordt naar zichzelf en de omgeving.
Eenmaal de voet terug neerstaat is ze wel weer oke en vriendelijk, en ze loopt ook regelmatig.
Is in het algemene leven erg happy, laat niet van rennen, bokken, springen. Is goed op gewicht, heeft goede eetlust, en heeft gewoon mooie kwaliteit van leven.

De hoeven zijn echter wel een zorgpunt en zonder het beslag loopt ze extreem kreupel. (zware hoefzweer kreupel).

De hoef verslecht alleen maar, ondanks regelmatig bekappen en verzorgen, en wordt dus erg lastig om te gaan plakken of beslaan.

Hoe ver ga je daarin? maandelijks door een dierenarts sederen om te kunnen plakken? allerlei omwegen zoeken om het ijzer er op een andere manier onder te krijgen? wat als die pogingen niet lukken en het been toch naar voor moet. Is een keer in de 5 weken een hoop gedoe en wellicht pijn de moeite om dan 5 weken paardwaardig te kunnen rondlopen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 12:20

Wat zegt de DA daar over? Is er nog kans op verbetering van de hoef of niet? Daar zou ik naar kijken..zo niet, het wordt alleen maar erger en paard heeft pijn. Tja..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 12:24

Persoonlijk klinkt mij dit niet als een pijnvrij paard alleen minder pijnlijk als het geplakt is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 12:36

Duhelo, wat naar voor je paard.

Als buitenstaander zonder band met je paard zou het voor mij een reden zijn om te laten inslapen. Als het dier zoveel pijn heeft en elke keer dat de hoefsmid moet komen zo'n ellende geeft. Veel sterkte!!

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 12:39

Duhelo, ik zou die denk ik nog een goede zomer geven, en dan toch afscheid nemen. Plakbeslag is symptoom bestrijding, en vooral bij een zwaar paard ligt compensatie en problemen daardoor op de loer, misschien zit er al iets waardoor ze rad lijkt te lopen maar doen beide voeten met plakbeslag evenveel pijn.
Sterkte met de beslissing, het zal sowieso een moeilijke zijn, maar waar trek je de grens?

Ontopic, ik zou alle 6 de situaties aan inslapen of slachten denken, maar met 1 uitzondering, een paard met een hartprobleem. Die heeft namelijk geen pijn maar is onberijdbaar omdat het niet veilig is voor de ruiter, maar in die situatie ligt het ook aan de leeftijd.

Mijn 29 jarige rijd ik nu ook niet meer ivm aritmie en ruis, want elk moment KAN het klaar zijn, ik longeer nog wel, ze kan naast de fiets, ze loopt in de wei in een groep. Als ik haar niet aan kan houden is inslapen of slacht reëel, was ze 15 jaar jonger geweest kon ze prima als weidemaatje dienen, maar dan wel in constructie dat ze mijn eigendom blijft, of ergens in een natuurgebied of iets.

Zelfs alleen een aanpassing als speciaal beslag denk ik al dat het reëel is bij niet kunnen houden om in te slapen, elk paard hoort namelijk zonder hulpmiddelen pijnvrij te kunnen lopen, in ieder geval op zachte ondergrond

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 13:05

Je verteld dat het paard compenseert en daardoor last heeft van de schouder. Weet je zeker dat het paard geen artrose heeft? Daar kan met glucosamine nog veel winst behaald worden. Want de hoefsmid lijkt momenteel jullie grootste struggle?

Als dit niet het geval is en het paard ook geen cushing heeft of iets anders dat nog behandeld kan worden en verbetering in zijn gezondheid kan brengen, houdt het uiteindelijk wel een keer op. Als alles een gevecht wordt een het paard niet meer pijnvrij kan lopen (en je vind het moeilijk om zelf de knoop door te hakken), dan zou ik toch echt met de veearts in gesprek gaan om de mogelijkheid tot inslapen te bespreken.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 14:02

Duhelo schreef:
Hoe staan jullie tegenover een (trek)paard die nog relatief jong is (17), maar met een hoefproblematiek en CPL
Zowel de cpl als de hoef is chronisch en progressief (hoef is een sinker met extreem dunne zool, hele slechte hoefwand kwaliteit en de hoef is in de laatste vier maand extreem achteruit gegaan, voordien had ze 6 maand op plakbeslag gelopen zonder issues, maar de nattigheid in de winter laat die voet uit elkaar vallen, met als gevolg een extreem verbrede witte lijn, uitgestulpte zool, hoefwand die extreem dun en broos is).
Momenteel is ze met plakbeslag wel rad, maar het aanbrengen van het beslag (elke 5 weken) wordt moeilijker en moeilijker. Door te compenseren heeft ze wss last van haar voorbeen / schouder, waardoor het been vooruit trekken en fixeren om te kunnen plakken erg pijnlijk is. Dit resulteert uiteraard in een heeeeeel boos paard die op dat moment ook gevaarlijk wordt naar zichzelf en de omgeving.
Eenmaal de voet terug neerstaat is ze wel weer oke en vriendelijk, en ze loopt ook regelmatig.
Is in het algemene leven erg happy, laat niet van rennen, bokken, springen. Is goed op gewicht, heeft goede eetlust, en heeft gewoon mooie kwaliteit van leven.

De hoeven zijn echter wel een zorgpunt en zonder het beslag loopt ze extreem kreupel. (zware hoefzweer kreupel).

De hoef verslecht alleen maar, ondanks regelmatig bekappen en verzorgen, en wordt dus erg lastig om te gaan plakken of beslaan.

Hoe ver ga je daarin? maandelijks door een dierenarts sederen om te kunnen plakken? allerlei omwegen zoeken om het ijzer er op een andere manier onder te krijgen? wat als die pogingen niet lukken en het been toch naar voor moet. Is een keer in de 5 weken een hoop gedoe en wellicht pijn de moeite om dan 5 weken paardwaardig te kunnen rondlopen?

Ik vraag me af in hoever dit paard ook niet hard voor zichzelf is? En inderdaad wat zegt de da hierover.
Ik sluit me denk ik aan bij de mening van Juval maar ook alleen omdat we als buitenstaander makkelijk praten hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 14:48

journee schreef:
Je verteld dat het paard compenseert en daardoor last heeft van de schouder. Weet je zeker dat het paard geen artrose heeft? Daar kan met glucosamine nog veel winst behaald worden. Want de hoefsmid lijkt momenteel jullie grootste struggle?

Als dit niet het geval is en het paard ook geen cushing heeft of iets anders dat nog behandeld kan worden en verbetering in zijn gezondheid kan brengen, houdt het uiteindelijk wel een keer op. Als alles een gevecht wordt een het paard niet meer pijnvrij kan lopen (en je vind het moeilijk om zelf de knoop door te hakken), dan zou ik toch echt met de veearts in gesprek gaan om de mogelijkheid tot inslapen te bespreken.

Klopt, op dit moment is het bekappen en plakken (ik bekap en plak zelf), de grootste struggle

De voeten zijn op foto schoon, wel verbening van het kraakbeen, maar verder geen echte artrose ondanks de leeftijd, ook in de kogels niet. Verderop is ze niet op foto geweest.

6 jaar geleden kreeg ze eigenlijk vanop de foto met de sinker en kanteling al advies inslapen, maar omdat ze klinisch nog vrij goed was (ijzerloos en licht onregelmatig in de weide) wel de mogelijkheid tot proberen met ijzers.
Met ijzers is het lange tijd goed gegaan maar laatste jaar verslechterde haar hoefkwaliteit aanzienlijk.
Met de plakijzers ging het deze zomer dan eigenlijk supergoed, maar nu met de natte winter is dit dan snel achteruit gegaan met vanaf december een hele grote achteruitgang.

Helaas moeten we het been nr voor trekken om te plakken, omdat plakken uit de hand geen optie is (ze knalt haar voet snel en hard neer en het ijzer blijft niet zitten , naar voor trekken, plakken en inwikkelen en dan met beleid neer is totnutoe het enige die werkt.

Ik heb ze niet hogerop op de foto, maar ik heb wel het idee (ook volgens de verandering in de hoeven) dat ze sinds december ergens heel hard gecompenseerd heeft (hielen nr achter, teen die plots énorm vooruit schuift, dus wellicht heeft ze toch ergens die teen weer ontlast en meer belast op de hiel die nu inklapt), dus er zitten denk ik wel andere lichamelijke problemen bij inderdaad.

Ik heb foto's, als iemand ze graag wil zien (maar ik weet niet of dit hét topic is daarvoor?).

Ze is sowieso zeer hard voor zichzelf. Als ik ze nu opzadel staat ze te springen om te gaan lopen, ook buiten op het harde. Dit paard laat ook niet van lopen omdat ze pijn heeft, begin dit jaar wat problemen dat ze zowel met of zonder kreupel was, en op een bepaald moment stond ze zonder, praktisch op drie benen (net zoals bij een hoefzweer), maar toch bleef ze rondlopen,, zowel op het harde als op het zachte, terwijl een ander paard wellicht niet meer rechtop zou komen.

Met het plakijzer loopt ze voor het oog rad, maar het is dus erg moeilijk inschatten in welke mate ze compenseert en verbergt. En dat is tegelijk ook het moeilijke, dit dier is vol leven en staat met de oortje erop, enkel die rotte voet hé...

Verbetering in de voet is niet realistisch, het hoefbeen is gezonken en de zool is maar 10 mm dik (moet er 22 zijn), dat zal niet veranderen. ER is wss sprake van WLD, maar dat is met "gewoon" te behandelen niet op te lossen. de hoefwand is ook superdun en broos, ook door die CPL natuurlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 15:02

Ik heb wel ervaring met een sincker, maar dat paard had eigenlijk vooral baat nij medisch beslag met zooltjes. Ik zou in jouw geval denk ik advies inwinnen van een medisch hoefsmid. Bij een gekanteld hoefbeen kan juist de manier van bekappen of beslaan een enorm verschil maken. Ook wat betreft compensatie.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 15:14

Ijzers zijn geen echte optie meer omdat er niks meer te nagelen valt. Voor de zomer hadden we het probleem dat alles eraf viel omdat de wand zo zwak geworden was (hoogstwaarschijnlijk ook oa door het nagelen). Door het beslag zijn haar voeten en kwaliteit veel erger geworden, werd ze ook super bodemnauw van. Vandaar dat ik opnieuw zelf gaan bekappen ben in combi met het plakbeslag.

Akimbootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 17:22

Ik vind de cijfers erg laag voor inslapen. Dit vind ik omdat “ pijnvrij” niet goed meetbaar is. Als het topje van de pijn eraf is en t paard redelijk normaal beweegt kan hij alsnog veel pijn ervaren. Ze verbergen veel. Ik loop niet kreupel en doe aan edelsmeden, hardlopen, breien terwijl ik echt altijd pijn heb door reuma. Ik wil nog geen euthanasie dat niet maar waarom zou een dier moeten door leven met ongemak en waarschijnlijk pijn ? Het gaat bij een dier niet om tijd, het weet niet of het een jaar of 30 jaar leeft, maar om kwaliteit. Zo vind ik als paraveterinair de oude paarden pensions ook tricky, waarom wil je dat ze nog wat “ goede” tijd krijgen, waarvan jij niet weet of zij zich wel zo lekker voelen. Bovendien is het vaak ver van huis, is er niet veel contact meer met de baas, en voor wie leeft het dier dan ?

Akimbootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 17:26

DuoPenotti schreef:
Persoonlijk klinkt mij dit niet als een pijnvrij paard alleen minder pijnlijk als het geplakt is.

Dat vind ik nu ook. Het gaat om kwaliteit van leven en het paard weet echt niet of het een jaar leeft of 30. Maar wel wat ongemak en pijn is. Liefde voor het dier is helaas soms het loslaten…

Akimbootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 17:28

Kousen schreef:
Naar aanleiding van een recent topic waarin de discussie gevoerd werd over de verantwoordelijkheid van de eigenaar om een (kapot) paard wel of niet te 'mogen' verkopen. Als je je paard niet meer kunt houden, in welke situaties zou je kiezen voor inslapen in plaats van verkopen of weggeven, en waarom?

Een “ kapot” paard klinkt toch al erg genoeg ? Waarom verder moeten leven en lijden. En je kan echt niet zoals een mens een pijnscore of comfortcijfer afnemen.

Akimbootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 17:35

Ania schreef:
Alls paarden die ik niet gezond weg kan doen blijven bij me, op het moment dat ze pijn (dreigen te) krijgen gaan ze alleen nog maar gestrekt van het erf.
Mensen zijn niet te vertrouwen, en ik wil de volledige verantwoordelijk hebben om het paard een eerlijk en levenswaardig leven te geven.

Helemaal mee eens.

Akimbootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 18:53

Duhelo schreef:
journee schreef:

Klopt, op dit moment is het bekappen en plakken (ik bekap en plak zelf), de grootste struggle

De voeten zijn op foto schoon, wel verbening van het kraakbeen, maar verder geen echte artrose ondanks de leeftijd, ook in de kogels niet. Verderop is ze niet op foto geweest.

6 jaar geleden kreeg ze eigenlijk vanop de foto met de sinker en kanteling al advies inslapen, maar omdat ze klinisch nog vrij goed was (ijzerloos en licht onregelmatig in de weide) wel de mogelijkheid tot proberen met ijzers.
Met ijzers is het lange tijd goed gegaan maar laatste jaar verslechterde haar hoefkwaliteit aanzienlijk.
Met de plakijzers ging het deze zomer dan eigenlijk supergoed, maar nu met de natte winter is dit dan snel achteruit gegaan met vanaf december een hele grote achteruitgang.

Helaas moeten we het been nr voor trekken om te plakken, omdat plakken uit de hand geen optie is (ze knalt haar voet snel en hard neer en het ijzer blijft niet zitten , naar voor trekken, plakken en inwikkelen en dan met beleid neer is totnutoe het enige die werkt.

Ik heb ze niet hogerop op de foto, maar ik heb wel het idee (ook volgens de verandering in de hoeven) dat ze sinds december ergens heel hard gecompenseerd heeft (hielen nr achter, teen die plots énorm vooruit schuift, dus wellicht heeft ze toch ergens die teen weer ontlast en meer belast op de hiel die nu inklapt), dus er zitten denk ik wel andere lichamelijke problemen bij inderdaad.

Ik heb foto's, als iemand ze graag wil zien (maar ik weet niet of dit hét topic is daarvoor?).

Ze is sowieso zeer hard voor zichzelf. Als ik ze nu opzadel staat ze te springen om te gaan lopen, ook buiten op het harde. Dit paard laat ook niet van lopen omdat ze pijn heeft, begin dit jaar wat problemen dat ze zowel met of zonder kreupel was, en op een bepaald moment stond ze zonder, praktisch op drie benen (net zoals bij een hoefzweer), maar toch bleef ze rondlopen,, zowel op het harde als op het zachte, terwijl een ander paard wellicht niet meer rechtop zou komen.

Met het plakijzer loopt ze voor het oog rad, maar het is dus erg moeilijk inschatten in welke mate ze compenseert en verbergt. En dat is tegelijk ook het moeilijke, dit dier is vol leven en staat met de oortje erop, enkel die rotte voet hé...

Verbetering in de voet is niet realistisch, het hoefbeen is gezonken en de zool is maar 10 mm dik (moet er 22 zijn), dat zal niet veranderen. ER is wss sprake van WLD, maar dat is met "gewoon" te behandelen niet op te lossen. de hoefwand is ook superdun en broos, ook door die CPL natuurlijk.

Voel ik het verkeerd maar hel je niet een beetje meer naar inslapen ? Ik begrijp je twijfel en ook dat je het moeilijk vindt om aan te zien en praktisch gezien meer problemen gaat ervaren. Je vraagt wat anderen zouden doen. Nog een zomer ,waarin het beter gaat , eraan plakken ? Is het niet zo dat we onder onze verantwoordelijkheid voor het bezitten van een dier niet te vaak verstaan : “ alles eraan doen “? Het geeft ons gemoedsrust om onze trouwe vriend zo lang en goed mogelijk in leven te houden. Ethisch en moreel. Niemand kan zeggen dat je niet alles voor hem/haar over hebt gehad.
Ik heb een pony ( meerdere keren hoefbevangen) en een hond, mijn soulmate, ( hartfalen) te lang en met alle medische ingrepen in leven gehouden, omdat ze emotioneel zo belangrijk voor me waren.
Ik weet dat ik een betere baas was geweest als ik ze eerder los had gelaten. En ook nog de dierenarts had overtuigd van mijn gevoel.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 19:09

Wij hebben een paar van dat soort paarden in pension staan, niet meer te berijden door x probleem (vul zelf maar in). De ene is 6 de andere 14..

Wij houden de paarden gewoon in de gaten en mocht het idd niet meer gaan ivm pijn of op een andere manier oncomfortabel leven, dan zullen we uiteindelijk toch adviseren om te overwegen om het betreffende paard in te laten slapen als andere opties niet werken. Slechts verlichting van de pijn ed is in mijn ogen een tijdelijke oplossing en niet geschikt om een paard door zijn laatste jaren heen te slepen terwijl hij eigenlijk gewoon verrot is.

Ik vind alleen niet geschikt om te rijden geen reden voor inslapen zolang het pijnvrij kan leven.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 19:46

Maar de vraag is ook niet of je een paard dat niet meer te rijden is, laat in slapen.
De vraag is, als je een paard hebt dat niet meer te rijden is ivm een chronische blessure, niet meer kúnt houden.
Wat doe je dan?

Doe je m de handel in, geef je m gratis weg, of is in laten slapen dan een optie?

Je kunt ook een paard hebben dat gewoon fit en gezond is, dat je om bepaalde redenen niet meer kunt houden.
Baan verliezen, chronisch ziek worden, relatie die uit gaat, weet ik veel.
Die kun je met een gerust hart verkopen.
Maar dat eerste paard?
Doe je die met een gerust hart van de hand in huidige tijd?
Of zul je dan je leven lang krom moeten liggen om je paard koste wat kost een goede oude dag te geven?
Omdat het paard er niks aan kan doen het geen waarde meer heeft om nog verkocht te worden?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 20:25

Ik heb alle opties aangekruisd, er van uitgaand dat je het dier zelf niet meer kunt of wil aanhouden.

Kapotte en/of oude paarden worden afgedankt dat het een lieve lust is omdat mensen te laf zijn om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. Die dieren belanden op grote schaal in de handel en gaan van hot naar her tot er geen cent meer aan te verdienen valt.
Dat hoor je een dier niet te gunnen.

En altijd onder het mom van "Maar hij is nog zoo jong", "maar hij wil nog zo graag leven", etc. etc. :z

Ik zeg altijd; Niemand, maar dan ook NIEMAND zit te wachten op een dure grasmaaier.
Werkelijk niemand, behalve de mensen die er nog denken aan te kunnen verdienen.
En dan zijn er natúúrlijk altijd uitzonderingen, de spelden in de hooiberg.
Die zogenaamd het tegendeel bewijzen, terwijl als je 1 rondje mp of fb doet, je ziet hoeveel kapotte paarden verhandeld worden (en ook verdwijnen).

Onderaan de streep zou ik daar never nooit op durven gokken.
Daarom neem ik mijn verantwoordelijkheid, hoe verdrietig ook.
Ik loop er niet voor weg, want dat paard is het waard.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 22:05

BarbaLala schreef:
Kapotte en/of oude paarden worden afgedankt dat het een lieve lust is omdat mensen te laf zijn om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. Die dieren belanden op grote schaal in de handel en gaan van hot naar her tot er geen cent meer aan te verdienen valt.

En altijd onder het mom van "Maar hij is nog zoo jong", "maar hij wil nog zo graag leven", etc. etc. :z

Ik zeg altijd; Niemand, maar dan ook NIEMAND zit te wachten op een dure grasmaaier.

Ik vraag me oprecht af of er veel dierenartsen meewerken aan inslapen van een pijnvrij paard, volgens mij is dát de reden dat er zoveel weidemaatjes op Marktplaats staan.

Als je vroeger een paard met hoefkatrolonsteking had, kon niet meer in de sport: Inslapen.
Nu moet je eerst alle behandelingen uitproberen tot en met MRI scans en pas bij een niet-pijnvrij diagnose komt inslapen aan de orde.
Ik heb het gezien met mijn paard met PPID en ernstige kreupelheid, daar moest dan weer een prik in en weer boxrust en weer opbouwen (ze was pas 15). Die is echt een half jaar te laat ingeslapen.

Geen waardeoordeel he? Want het was natuurlijk eigenlijk best erg dat een paard dat niet meer geschikt is voor de sport maar dood moet.
Maar soms denk ik wel dat het nu weer doorschiet. Want niet iedereen kan een oud en krakkemikkig paard houden (als er in je buurt al een geschikte stal te vinden is), naast de toch oplopende dierenartskosten.

Een paard naar de slacht brengen is natuurlijk nog wel een stapje 'moeilijker', naast de meningen van andere mensen die dat zielig vinden.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 23:26

Tilmar schreef:
Ik vraag me oprecht af of er veel dierenartsen meewerken aan inslapen van een pijnvrij paard, volgens mij is dát de reden dat er zoveel weidemaatjes op Marktplaats staan.

Als je vroeger een paard met hoefkatrolonsteking had, kon niet meer in de sport: Inslapen.
Nu moet je eerst alle behandelingen uitproberen tot en met MRI scans en pas bij een niet-pijnvrij diagnose komt inslapen aan de orde.
Ik heb het gezien met mijn paard met PPID en ernstige kreupelheid, daar moest dan weer een prik in en weer boxrust en weer opbouwen (ze was pas 15). Die is echt een half jaar te laat ingeslapen.

Geen waardeoordeel he? Want het was natuurlijk eigenlijk best erg dat een paard dat niet meer geschikt is voor de sport maar dood moet.
Maar soms denk ik wel dat het nu weer doorschiet. Want niet iedereen kan een oud en krakkemikkig paard houden (als er in je buurt al een geschikte stal te vinden is), naast de toch oplopende dierenartskosten.

Een paard naar de slacht brengen is natuurlijk nog wel een stapje 'moeilijker', naast de meningen van andere mensen die dat zielig vinden.

Volgens mij is er geen fatsoenlijk dierenarts die daar moeilijk over doet als ze de casus goed kennen en het goed beargumenteerd kan worden.

Ik ben zelf heel erg duidelijk hierin en mijn dierenarts weet ook dat ik 10x liever een dag te vroeg ben dan 1 dag te laat. Zij staan er hetzelfde in.

Het ligt denk ik ook deels aan jezelf.
Als jij resoluut bent dan is dat jouw keuze, daar heeft de arts zich naar te voegen want het is jouw dier.
Je bent absoluut niet verplicht om een heel arsenaal aan behandelingen te doorlopen om euthanasie te mogen laten uitvoeren.
Dierenartsen verdienen aan mensen die een rekbare grens hebben, vergeet dat niet.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 03:33

Tilmar schreef:
BarbaLala schreef:

Als dierenarts kan ik je zeggen dat het veelal de eigenaars zijn die er gewoon de ballen niet voor hebben om hun paard te laten inslapen “want hij verdient het om nog te leven”.
Niet al mijn collega’s gaan een pijnvrij paard laten inslapen, dat beslist iedereen voor zichzelf of die daaraan wil meewerken of niet, maar in het merendeel van de gevallen is het de eigenaar die moeilijk doet.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 06:27

Ik heb beide situaties meegemaakt bij dierenartsen
1 die eerlijk zei dat als ik nog wou rijden dat inslapen de keus is. Pony zou verder ook na behandeling misschien pijnvrij zijn op de wei. Die dierenarts wou ook maar 1x de behandeling (inspuiten en meso?) doen. Werkte het niet dan alsnog inslapen.

Pony laten behandelen, aantal maanden later ook als weide vulling zichtbaar pijn. Andere da gebeld (andere was van een kliniek ver van huis). Da wezen kijken, ik duidelijk verteld dat hij ingeslapen kon worden (ook aan de telefoon). Da wou het alleen niet doen want hij at en dronk nog... Dat die na een sprintje in de wei 2 dagen kreupel was is duidelijk acceptabel...
Was best boos toen en weer een andere da gebeld en laten komen. Die zag direct dat de pony niet goed meer zat in zijn lijf.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 07:44

Wanneer je steeds andere dierenartsen laat komen,.is er niemand met een compleet dossier.

Dan zullen ze toch idd zelf willen onderzoeken wat de daadwerkelijke status van een paard is, een eigenaar kan zoveel zeggen, als je het paard totaal niet kent, zomaar inslapen op een verhaal van een eigenaar, nee, dat begrijp ik wel.

Maar wanneer je met je vaste dierenarts overlegt en die het paard en de situatie kent en je geeft dan aan dat onderhouden om wat voor reden te zwaar voor je wordt, dan geloof ik wel dat die erin mee zal gaan, zonder nog allerlei extra onderzoeken te willen.