Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
rien10 schreef:Ik snap de minimale schofthoogte voor een opleiding heel goed.
Je moet (ook) paarden kunnen rijden. Ik vind -vanaf een bepaald niveau- een pony echt anders dan een paard. Denk aan een volte 10 meter in galop. Met een pony van 1.55 is dat echt anders dan met een slagschip van 1.80. Evenzo voor gebroken lijnen in galop. Ik vind het bij een allround opleiding horen.
Ayasha schreef:rien10 schreef:Ik snap de minimale schofthoogte voor een opleiding heel goed.
Je moet (ook) paarden kunnen rijden. Ik vind -vanaf een bepaald niveau- een pony echt anders dan een paard. Denk aan een volte 10 meter in galop. Met een pony van 1.55 is dat echt anders dan met een slagschip van 1.80. Evenzo voor gebroken lijnen in galop. Ik vind het bij een allround opleiding horen.
Kunnen we wat doen aan die ‘ik rij grote paarden dus kan beter rijden.’ Mentaliteit?
Binnen 5 minuten had ik Tinker weer terug. Ayasha schreef:rien10 schreef:Ik snap de minimale schofthoogte voor een opleiding heel goed.
Kunnen we wat doen aan die ‘ik rij grote paarden dus kan beter rijden.’ Mentaliteit?
Freyr schreef:Ayasha schreef:Kunnen we wat doen aan die ‘ik rij grote paarden dus kan beter rijden.’ Mentaliteit?
Het zelfde als 'Ik rij sportpaarden, dus kan beter rijden'. Weet je waar jevan leert rijden? Op een Shetlander in een (volle) manegeles. Wat niet te vergelijken is met sportpaarden of -pony's. Dat beter/slechter; laat elkaar in de waarde en geniet van het feit dat we bevoorrecht zijn om paard te rijden.
rien10 schreef:Waar zeg ik “beter”?
En ja dat weet ik uit praktijk. 
men moet elkaars paarden rijden vermoed ik? (Iig in de Belgische variant) en die man/vrouw van 1,80 zet je gewoon liever niet op die D van 1,42.Freyr schreef:Ayasha schreef:
Het zelfde als 'Ik rij sportpaarden, dus kan beter rijden'. Weet je waar jevan leert rijden? Op een Shetlander in een (volle) manegeles. Wat niet te vergelijken is met sportpaarden of -pony's. Dat beter/slechter; laat elkaar in de waarde en geniet van het feit dat we bevoorrecht zijn om paard te rijden.
Wiwabalia schreef:Waar ik tegenaan loop in de paardenwereld is dat ik mij voor m’n gevoel tussen twee werelden begeef.
Met één been nog in de traditionelere wereld, en met één been in de paardvriendelijke wereld (met alle paddock paradises, clickertraining, verrijking enz).
En toch pas ik niet volledig in beide werelden. De een soms vastgeroest in het verleden maar de andere soms te zweverig voor mij.. soms voel ik mij daar wat alleen in.
Onali schreef:Wiwabalia schreef:Waar ik tegenaan loop in de paardenwereld is dat ik mij voor m’n gevoel tussen twee werelden begeef.
Met één been nog in de traditionelere wereld, en met één been in de paardvriendelijke wereld (met alle paddock paradises, clickertraining, verrijking enz).
En toch pas ik niet volledig in beide werelden. De een soms vastgeroest in het verleden maar de andere soms te zweverig voor mij.. soms voel ik mij daar wat alleen in.
Wil je perse in een hokje passen dan?
Gewoon lekker je eigen ding doen.
Freyr schreef:Het zelfde als 'Ik rij sportpaarden, dus kan beter rijden'. Weet je waar jevan leert rijden? Op een Shetlander in een (volle) manegeles. Wat niet te vergelijken is met sportpaarden of -pony's. Dat beter/slechter; laat elkaar in de waarde en geniet van het feit dat we bevoorrecht zijn om paard te rijden.
). Ook juist goed om op verschillende paarden te kunnen stappen. Van een flematieke tot een hele vlugge. Caily schreef:Ja hoor, ze mogen wel een rondje komen doen op mijn 1.50 Tinkertje.
Jaren geleden eens gedaan toen ik met haar vader op een sportstal in de binnenbak reed. Een springruiter/dierenarts had een grote mond over de volte EBE in galop (Tinker was nog geen 4 jaar). Dus afgestapt en hem de teugels gegeven, laat maar zien dan. Hij kreeg hem niet eens correct aan gegaloppeerdBinnen 5 minuten had ik Tinker weer terug.
Het is gewoon allebei heel anders rijden en trainen. Kan niet zeggen dat het een beter is dan het ander. Ook niet dat elk individu hetzelfde is. Sommige slagschepen hebben een fantastische balans en achterbeen, en sommige pony’s crossen alleen maar rechtdoor. Dan weet ik wel met wie die volte 10 meter leuker gereden kan worden.
Babootje schreef:Caily schreef:Ja hoor, ze mogen wel een rondje komen doen op mijn 1.50 Tinkertje.
Jaren geleden eens gedaan toen ik met haar vader op een sportstal in de binnenbak reed. Een springruiter/dierenarts had een grote mond over de volte EBE in galop (Tinker was nog geen 4 jaar). Dus afgestapt en hem de teugels gegeven, laat maar zien dan. Hij kreeg hem niet eens correct aan gegaloppeerdBinnen 5 minuten had ik Tinker weer terug.
Het is gewoon allebei heel anders rijden en trainen. Kan niet zeggen dat het een beter is dan het ander. Ook niet dat elk individu hetzelfde is. Sommige slagschepen hebben een fantastische balans en achterbeen, en sommige pony’s crossen alleen maar rechtdoor. Dan weet ik wel met wie die volte 10 meter leuker gereden kan worden.
Dat heeft zo te lezen meer te maken met de mate van africhting. Anders rijden of trainen zou niet moeten kunnen. Tenzij je je paard echt andere hulpen aanleert. Een verschil kan er wel zijn natuurlijk door het verschil in beenligging tussen een langere of kortere ruiter.
mijn man reed zo op haar weg. Dit zijn nu twee uitersten om gewoon te onderbouwen wat ik bedoel. Gemiddeld genomen zal je die niet snel tegen komen. Reve tolereert sowieso weinig van mijn man dus wellicht dat iemand anders met meer kracht wel gewoon met haar weg rijdt. Heb er onervaren ruiters op gehad waar ze juist heel tolerant mee was dus vermoed dat het ook een stukje ‘persoonlijk’ was.