Waar lopen jullie tegen aan in de paardenwereld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Waar lopen jullie tegen aan in de paardenwereld?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:03

Ik snap de minimale schofthoogte voor een opleiding heel goed.
Je moet (ook) paarden kunnen rijden. Ik vind -vanaf een bepaald niveau- een pony echt anders dan een paard. Denk aan een volte 10 meter in galop. Met een pony van 1.55 is dat echt anders dan met een slagschip van 1.80. Evenzo voor gebroken lijnen in galop. Ik vind het bij een allround opleiding horen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:13

Ik zou heel graag weer een paard gaan verzorgen, na jarenlang de fulltime verantwoordelijkheid gehad te hebben voor een paard. Bij de meeste advertenties op fb mag je alleen maar rotklusjes doen en niet rijden en mag je er nog voor betalen ook. Nou, de groeten, ik ga niet betalen om stalhulp te mogen zijn.
Ik snap best dat iemand eerst wil weten wat voor vlees er in de kuip zit en niet meteen iemand laat rijden, maar helemaal niet mogen rijden is voor mij een no go.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:38

_Tristan schreef:
Altijd goed kwaliteit hooi hebben (De ene baal is fantastisch, de ander eten ze amper) , hoefijzers en sneeuw inderdaad, dierenartskosten.

Je zou voordroog kunnen nemen (van een goede leverancier) dat heeft vaak toch wel een meer constante kwaliteit en de paarden eten het beter.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:39

Cowgirl schreef:
Stalling

Yep stalling. Gewoon een goede stalling waarbij "alles klopt"

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:43

Goede (met nadruk op goede en kundige) smid die op locatie komt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:58

rien10 schreef:
Je moet (ook) paarden kunnen rijden. Ik vind -vanaf een bepaald niveau- een pony echt anders dan een paard. Denk aan een volte 10 meter in galop. Met een pony van 1.55 is dat echt anders dan met een slagschip van 1.80. Evenzo voor gebroken lijnen in galop. Ik vind het bij een allround opleiding horen.

Kunnen we wat doen aan die ‘ik rij grote paarden dus kan beter rijden.’ Mentaliteit?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:36

Ayasha schreef:
rien10 schreef:

Kunnen we wat doen aan die ‘ik rij grote paarden dus kan beter rijden.’ Mentaliteit?

Ja hoor, ze mogen wel een rondje komen doen op mijn 1.50 Tinkertje.

Jaren geleden eens gedaan toen ik met haar vader op een sportstal in de binnenbak reed. Een springruiter/dierenarts had een grote mond over de volte EBE in galop (Tinker was nog geen 4 jaar). Dus afgestapt en hem de teugels gegeven, laat maar zien dan. Hij kreeg hem niet eens correct aan gegaloppeerd := Binnen 5 minuten had ik Tinker weer terug.

Het is gewoon allebei heel anders rijden en trainen. Kan niet zeggen dat het een beter is dan het ander. Ook niet dat elk individu hetzelfde is. Sommige slagschepen hebben een fantastische balans en achterbeen, en sommige pony’s crossen alleen maar rechtdoor. Dan weet ik wel met wie die volte 10 meter leuker gereden kan worden.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:19

Ayasha schreef:
rien10 schreef:

Het zelfde als 'Ik rij sportpaarden, dus kan beter rijden'. Weet je waar jevan leert rijden? Op een Shetlander in een (volle) manegeles. Wat niet te vergelijken is met sportpaarden of -pony's. Dat beter/slechter; laat elkaar in de waarde en geniet van het feit dat we bevoorrecht zijn om paard te rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:23

Freyr schreef:
Ayasha schreef:

Het zelfde als 'Ik rij sportpaarden, dus kan beter rijden'. Weet je waar jevan leert rijden? Op een Shetlander in een (volle) manegeles. Wat niet te vergelijken is met sportpaarden of -pony's. Dat beter/slechter; laat elkaar in de waarde en geniet van het feit dat we bevoorrecht zijn om paard te rijden.

Eens. Het interesseert me niet welk ras je rijdt. Of ie 1.80 is of 90 cm (of aan de hand werkt of ment of gewoon graag aan de hand wandelt met het dier.)
Wat me interesseert is hóe je dat doet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:24

Waar zeg ik “beter”?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:26

Waar ik tegenaan loop in de paardenwereld is dat ik mij voor m’n gevoel tussen twee werelden begeef.

Met één been nog in de traditionelere wereld, en met één been in de paardvriendelijke wereld (met alle paddock paradises, clickertraining, verrijking enz).

En toch pas ik niet volledig in beide werelden. De een soms vastgeroest in het verleden maar de andere soms te zweverig voor mij.. soms voel ik mij daar wat alleen in.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:31

rien10 schreef:
Waar zeg ik “beter”?

Je insinueert het vrij duidelijk. Ik rijd hoofdzakelijk pony’s/paarden tussen de 1.48 en 1,58. Als de opleidingsgraad hetzelfde is rijd ik die volte 10m even simpel met 1,75 als met 1,30 hoor. :? En ja dat weet ik uit praktijk. :+
Dus nee, minimum schofthoogte heeft niets te maken met allround zijn van de deelnemers maar meer met de gemiddelde stokmaat van die deelnemers. :+ men moet elkaars paarden rijden vermoed ik? (Iig in de Belgische variant) en die man/vrouw van 1,80 zet je gewoon liever niet op die D van 1,42.

Die stokmaat is puur vanuit praktisch oogpunt. Als heel Nederland 1.60 was gemiddeld zou die minimum nooit in het leven geroepen zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:49

Je leest dingen die ik niet schrijf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:03

Vreemd dat meerdere het zo interpreteren dan. Wellicht heb je je verkeerd uitgedrukt. Dat kan. Overkomt mij ook vaker dan me lief is. Ik probeer dan veelal te verduidelijken wat ik wel bedoelde.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:25

Freyr schreef:
Ayasha schreef:

Ik denk dat er meer bedoeld wordt dat de meeste sportpaarden een tandje frisser zijn dan de gemiddelde Shet. Waarbij de Shet over het algemeen weer een tandje ondeugender kan zijn. :D
Wat er dan onder "rijden" verstaan wordt..tja imo kun je goed rijden als je met beide goed overweg kan. O:)

Wiwabalia, je bent niet de enige met dat gevoel hoor..ik heb ook al heel lang het gevoel dat ik net overal een beetje tussen in val.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:16

Wiwabalia schreef:
Waar ik tegenaan loop in de paardenwereld is dat ik mij voor m’n gevoel tussen twee werelden begeef.

Met één been nog in de traditionelere wereld, en met één been in de paardvriendelijke wereld (met alle paddock paradises, clickertraining, verrijking enz).

En toch pas ik niet volledig in beide werelden. De een soms vastgeroest in het verleden maar de andere soms te zweverig voor mij.. soms voel ik mij daar wat alleen in.

Wil je perse in een hokje passen dan?
Gewoon lekker je eigen ding doen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:11

Onali schreef:
Wiwabalia schreef:

Wil je perse in een hokje passen dan?
Gewoon lekker je eigen ding doen.

Niet perse, maar soms heb ik het gevoel mij daarin te moeten verdedigen. Bij de “all naturals” waarom ik andere keuzes maak of niet “all the way ga” alsin ook de traditionele wereld.

Ik denk dat bepaalde dingen samen kunnen gaan, met het paardenwelzijn voorop.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:31

Een soort ponykampen/ vakanties voor mensen met kleine niet rij paarden.

Meer aandacht voor het mennen.

Opleidingen niet perse gericht op het rijden.

Een basis opleiding voor mensen die met paardrijden beginnen. Met joker lessen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:44

Niet alleen een basisopleiding rijden maar vooral ook alles eromheen, verzorging, welzijn, etc…

En ik ga ook voor stalling, het blijft zeker in een vol deel van ons land lastig om echt fijne stalling te vinden, dit heeft zeker ook met kosten en ruimte te maken, maar soms kunnen hele kleine dingen al voor een grote verbetering zorgen, en dat is vaak nog lastig…

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:54

Ik denk ook dat regelgevingen en vergunningen etc. makkelijker of soepeler moet kunnen zodat het ook aantrekkelijker wordt voor mensen met plek voor pensionklanten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:25

Meerdere opties voor bitloze hoofdstellen

Ik zie vaak hele mooie hoofdstellen maar bitloos zit je vaak aan basic modellen vast

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:50

Freyr schreef:

Het rijden van sportpaarden is inderdaad niet te vergelijken met het rijden van een shetlander.
En nee je leert niet rijden op een shetlander in een (volle) manegeles.
Sterker nog in een manegeles leer je ook niet echt goed rijden. Dat is leuk om een beetje te leren zitten.
Waar je wel van leert rijden is prive op een eigen paard, of privepaarden kunnen rijden, veel begeleiding (priveles) en veel "vlieguren" maken (niet letterlijk natuurlijk :+ ). Ook juist goed om op verschillende paarden te kunnen stappen. Van een flematieke tot een hele vlugge.

Wat betreft stokmaat en opleidingen, heeft Ayasha gelijk. De paarden moeten een beetje een generieke stokmaat hebben omdat je voor het lesgeven soms ook op elkaars paarden moet kunnen stappen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:00

Caily schreef:

Jaren geleden eens gedaan toen ik met haar vader op een sportstal in de binnenbak reed. Een springruiter/dierenarts had een grote mond over de volte EBE in galop (Tinker was nog geen 4 jaar). Dus afgestapt en hem de teugels gegeven, laat maar zien dan. Hij kreeg hem niet eens correct aan gegaloppeerd := Binnen 5 minuten had ik Tinker weer terug.

Het is gewoon allebei heel anders rijden en trainen. Kan niet zeggen dat het een beter is dan het ander. Ook niet dat elk individu hetzelfde is. Sommige slagschepen hebben een fantastische balans en achterbeen, en sommige pony’s crossen alleen maar rechtdoor. Dan weet ik wel met wie die volte 10 meter leuker gereden kan worden.

Dat heeft zo te lezen meer te maken met de mate van africhting. Anders rijden of trainen zou niet moeten kunnen. Tenzij je je paard echt andere hulpen aanleert. Een verschil kan er wel zijn natuurlijk door het verschil in beenligging tussen een langere of kortere ruiter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:27

Babootje schreef:
Caily schreef:

Dat heeft zo te lezen meer te maken met de mate van africhting. Anders rijden of trainen zou niet moeten kunnen. Tenzij je je paard echt andere hulpen aanleert. Een verschil kan er wel zijn natuurlijk door het verschil in beenligging tussen een langere of kortere ruiter.

Of de ‘kracht’ die gezet wordt. Al dan niet onbewust.
Mijn man bv heeft veel kracht in zijn benen, zelfs wat voor hem licht voelt is in vergelijking met mij een flinke hulp. (Hij weegt dan ook meer dan het dubbel en is gewoon bizar sterk.)
Joy ‘tolereerde’ dat en paste zich aan omdat hij het verschil na een rondje voelde tussen ‘hulp’ en ‘los’.
Maar Rêve … Rêve tolereert dat dus niet. Dat is een stukje karakter en een stukje gebrek aan aanpassingsvermogen. Wat geen verwijt is want we hebben ook een vos gehad waarvoor ik simpelweg niet genoeg kracht in de benen had om haar duidelijkheid te geven. Ik kreeg er zonder hulp geen rondje uit. :+ mijn man reed zo op haar weg. Dit zijn nu twee uitersten om gewoon te onderbouwen wat ik bedoel. Gemiddeld genomen zal je die niet snel tegen komen. Reve tolereert sowieso weinig van mijn man dus wellicht dat iemand anders met meer kracht wel gewoon met haar weg rijdt. Heb er onervaren ruiters op gehad waar ze juist heel tolerant mee was dus vermoed dat het ook een stukje ‘persoonlijk’ was. :+
En als de vos verder door gereden was dan hoop ik dat ze op termijn ook mijn hulpen als hulpen gezien zou hebben maar die moest alleen zadelmak.

Nu snap ik nooit het trots zijn wanneer een ander niet weg komt op je paard. Dan schort het gewoon aan je opleiding. Erg jonge paarden uitgezonderd.

Dat is nog zo eentje. Dat trots zijn dat maar 1 persoon met een paard om kan… Dat is toch doffe ellende.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op Vandaag, 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:29

Nou zou zeggen, wees welkom. Heb er 2 staan die je kunt proberen.

Betreffende Tinker heeft het tot in het M gered voordat hij naar de andere kant van de wereld werd verkocht. Heeft weinig te maken met mate van africhting, wel de eerlijkheid waarmee je iets vraagt.

En instructie die ruiters dat correct kan leren, en ruiters die het geduld hebben om daar de tijd voor te nemen, ipv te gaan voor de ‘quik fix’ en het mooie plaatje, die zijn er imo dan weer veel te weinig in de huidige paardenwereld.