Ziek veulen uit belgie gekocht. Welke stappen kunnen we ondernemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:43

DuoPenotti schreef:
Maar zou niet direct blokken. Jij wel? (oprechte vraag)

Nee, en dat is ook precies wat ik (letterlijk) zeg enkele posts erboven ;)

XladyX schreef:
Nee klopt, maar de openings post en titel zijn wel met die insteek. Wat ik zeg ik zou ook niet meteen iemand blokkeren maar misschien speelt dit topic er wel een rol in.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:47

oh ja stom van me....
:o

Mijn vermoeden, maar dus vermoeden, ken de mensen natuurlijk niet.
Maar als ze zo met een veulen omgaan dat ze willen verkopen en nooit meer wat willen horen.

En volgende jaar weer..
Paar paarden bij elkaar gooien en huppa.
Weinig zorg, maar wel die 1500 cashen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:51

DuoPenotti schreef:
oh ja stom van me....
:o

Mijn vermoeden, maar dus vermoeden, ken de mensen natuurlijk niet.
Maar als ze zo met een veulen omgaan dat ze willen verkopen en nooit meer wat willen horen.

En volgende jaar weer..
Paar paarden bij elkaar gooien en huppa.
Weinig zorg, maar wel die 1500 cashen

Maar dat is niet iets wat TS zeker weet he. Dat hebben ze menen te vinden, ergens
We weten ook niet wat het contact tussen zusje en verkoper was. We weten niet of de verkoper blij was te zien dat ze goed was aangekomen en in TS haar tweede berichtje spreekt ze ook dat ze denkt dat ze wel gek waren op dit kleintje

Als ik zo’n topic met verwijten zou tegenkomen door een eigenaar van een door mij gefokt veulen zou ik misschien ook de deur dicht doen qua contact…

Daarnaast zijn de wonden pas 7 dagen na aankomst tot uiting gekomen terwijl het dier gelijk al bij andere paarden in stond. Lijken mij veulens, dus wie zegt dat het niet om een besmettelijke infectie gaat?
Vind dat alle pijlen nu wel naar de fokker gericht zijn

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:54

Omdat de dierenarts zegt dat het er al langer zit. Daarom zullen de pijlen die kant in gaan.

En jij speent geen veulen af met 3 maanden. Dus bent al een ander soort fokker.
En dat weten ze toch wel zeker?

Edit: ja dus :)
Citaat:
Met 3 maanden afgespeend en met 4.5 maand aan ons verkocht. We wisten pas dat ze met 3 maanden afgespeend was toen mijn zusje daar al stond om haar te halen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:59

DuoPenotti schreef:
Omdat de dierenarts zegt dat het er al langer zit. Daarom zullen de pijlen die kant in gaan.

En jij speent geen veulen af met 3 maanden. Dus bent al een ander soort fokker.
En dat weten ze toch wel zeker?

Ik ga met Kabayo mee. Rêve heeft zichzelf af gespeend op drie maanden.

Het hangt denk ik enorm af van op welke manier het contact verlopen is. Vriendin van mij verkoopt een paard zonder keuring. Een week later krijgt ze berichten dat het dier een chronische oogziekte heeft en het oog er uit moet. (Paard heeft drie maanden bij mij op stal gestaan en had nooit enig teken van last van de ogen getoond.)

Toen vriendin dat terug stuurde werd de toon al een stuk minder vriendelijk en zij heeft die mensen uiteindelijk ook geblokkeerd dan ze eisten dat de operatie betaald werd + geld terug (dier was voor minder verkocht dan dit veulen).

Zeker in emotie kan communicatie toch wel een ding zijn en er komt een punt dat je een lijn trekt…
Wij lezen 1 kant van het verhaal kwa communicatie.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:04

Zelf afgespeend is niet hetzelfde als de mensen dat gedaan hebben...

En uiteraard lezen wij hier 1 kant.
En ga ik er maar vanuit dat het nette contact van zus ook netjes was.
En als de fokker hier dan mee zo lezen en er staat een hoop onzin verkondigd door ts, dan is deze vrij een account te maken en te melden hoe het zit.

En ja kan het zomaar zijn dat ik dan ineens 180 omdraai in mijn mening.
Maar nu doe ik het hiermee.
Vast gekleurd door mijn eigen ervaring met mijn eigen veulentjes. :j

Gini

Re: Ziek veulen uit belgie gekocht. Welke stappen kunnen we ondernemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:21

Als ik fokker was en mijn veulen stond er een week na aankoop zo bij, had ik al lang en breed zelf de koper gebeld.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:30

Gini schreef:
Als ik fokker was en mijn veulen stond er een week na aankoop zo bij, had ik al lang en breed zelf de koper gebeld.

We weten niet wanneer er contact is gezocht met de verkopende partij. Dat kan ik zo niet terug vinden.

Sowieso ben ik het er mee eens als je zoiets simpels als ontworming prima even kan doorgeven. Maar ik ben dan ook niet anders gewend dat de koper dit gelijk aan mij vraagt wanneer het dier van mijn hand af gaat. Dan kunnen ze met hun eigen dierenarts overleggen wanneer en met wat ze de volgende keer gaan ontwormen. Dat is altijd handig te overleggen, altijd als je paard koopt. En als die nog nooit was ontwormd kan je dat gelijk thuis doen.
Maar wat kan de verkoper verder aan een vage infectie doen? Behalve zeggen dat het vervelend is. Er is ook geen keuring gedaan en de dierenarts van TS is zelf ook nog op een uitslag aan het wachten. Dus er is nog niet eens bekend wat het precies is en waar het weg komt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:45

Betrokkenheid tonen is in 9 van de 10 gevallen al voldoende.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:54

Gini schreef:
Betrokkenheid tonen is in 9 van de 10 gevallen al voldoende.

:j

dat denk ik ook.
Dan krijgt een koper al een heel ander beeld.

geef aan wanneer en met wat er is ontwormt.
Dat je het vervelend vind maar zelf niets hebt gemerkt, wat waarschijnlijk ook is omdat er toen geen wondjes waren.
Dat soort kleine dingen, dat doe je toch bij "jouw" veulentje.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 51 min geleden

Stel dat ts een rechtszaak zou beginnen wegens levering van een ondeugdelijk "product"(een dier wordt als een zaak gezien) en ze zou gelijk krijgen, dan zou waarschijnlijk de koop ontbonden worden, d.w.z. dat ts haar geld terugkrijgt en dat de verkoper het veulen terugkrijgt. Zou ts dat dan willen? Je hecht je meestal toch aan zo'n diertje en wat gebeurt er dan verder mee.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26 min geleden

We willen het dier sowieso houden en zullen gaan kijken.

Ik heb onderdehand normaal contact met de verkopende partij kunnen krijgen. De details hou ik voor onszelf, maar het is geen eerlijk zaakje geloof me maar.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 9 min geleden

Je schreef dat er ook bloedwormen waren. Die krijg je doorgaans niet weg met een gewone wormenkuur en de symptomen kunnen zich plots manifesteren. Ze kunnen daar erg verzwakt van zijn, zich heel slecht van voelen. Dat geldt nog meer voor veulens en oudere paarden.
Mijn pony heeft enkele jaren geleden (als oudje) een bloedwormeninfectie gehad die hij vermoedelijk nog op de vorige stal opgelopen had. Van de ene op de andere dag was hij één hoopje ellende, ik schrok echt toen ik hem zag. Hij was altijd netjes ontwormd geweest. Hij heeft toen speciale extra wormenkuur gekregen en moest nog een supplement bij nemen.
Komt daar, zoals bij jullie, een infectie bovenop, dan wordt het nog lastiger want het lichaam kan dan nog moeilijker tegen de infectie vechten.

Ik vind het heel erg voor jullie en zeker ook voor het veulen en ik hoop dat ie snel opknapt. Vreselijk om je paard / veulen zo te zien (lijden).

Welke stappen je kan zetten... ik denk inderdaad dat je dan al op papier gaat moeten krijgen wat er aan de hand is en dat dit met 100% zekerheid al langer speelt. Daarnaast lijkt het mij niet evident dan ook nog aan te kunnen tonen dat de verkopende partij dit wist of had moeten weten. Je zegt zelf dat ook de kliniek aangaf dat het niet onlogisch is dat dit zichtbaar geworden is door de verhuis en alles wat daarbij kwam kijken.
En nog los van wat je kan aantonen, zou ik mijzelf eerst een paar vragen stellen:
- Stel dat je hier een zaak van maakt (stappen onderneemt) met welk doel doe je dit dan? Wat hoop je te bereiken?
- Hoe belangrijk is het bereiken van dat doel voor jou(w zusje)?
- weegt de investering (geld, tijd, energie,...) op tegen hetgeen je ermee bereikt (of wil bereiken)?
Dat zijn vragen die alleen jullie kunnen beantwoorden, maar het is wel belangrijk om jezelf die vragen te stellen. Op basis van de antwoorden op die (en eventueel andere) vragen kan je een weloverwogen beslissing maken waar je echt achter staat als het aankomt op het al dan niet ondernemen van stappen tegen de verkopende partij.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 2 min geleden

Denk dat dit dier nog nooit 1 enkele ontworming bij de fokker gehad heeft.