Paard is na verkoop gaan luchtzuigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:10

DuoPenotti schreef:
Ik dacht dat de lucht zuig overneem fabel anno nu toch wel voorbij is. Dat is zo 1980. :+

Als ze het wel overnemen is omdat het hele management ruk is.
Dus op die stal waar hij dit nu geleerd heeft kan het ja.
Maar niet als je ze goed hebt staan.

Kawa heeft op pension jaren naast een zuiger gestaan.
En ik heb hier een wever en zuiger op pension gehad.
En geen van de paarden heeft dat na gedaan.
Ze deden het hier ook minimaal.
Maar over helaas niet.

Bij een paard op niveau gereden maakt het niets uit in prijs.
Maar een paard wat daar nog moet komen maakt het nog wel uit.

Ik geloof ook niet zozeer dat ze luchtzuigen overnemen maar toch zijn veel mensen daar bang voor of wat als toch.. daarom willen veel stallen ze niet op stal, geen klant die zijn paard daarnaast wilt hebben of tegenover. Ook kan het je klanten kosten, iemand die komt kijken en een paard ziet luchtzuigen kan toch gaan twijfelen over de huidige stal (
Ondanks dat die het al deed ).

Anomien

Re: Paard is na verkoop gaan luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:15

Ik heb het ook nog nooit gezien.
Heb er een gehad. Die werd gehouden in een groepsstalling. De rest heeft het nooit gedaan.
Paarden die het ook gaan doen heeft meer te maken met het stalmanagement.
De merrie in kwestie is dat gaan doen nadat ze met ruim 10 maand werd afgespeend en verhuisd. Hoewel ze het bij moeders op stal ook wel eens deed.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:21

Dressage1990 schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik dacht dat de lucht zuig overneem fabel anno nu toch wel voorbij is. Dat is zo 1980. :+

Als ze het wel overnemen is omdat het hele management ruk is.
Dus op die stal waar hij dit nu geleerd heeft kan het ja.
Maar niet als je ze goed hebt staan.

Kawa heeft op pension jaren naast een zuiger gestaan.
En ik heb hier een wever en zuiger op pension gehad.
En geen van de paarden heeft dat na gedaan.
Ze deden het hier ook minimaal.
Maar over helaas niet.

Bij een paard op niveau gereden maakt het niets uit in prijs.
Maar een paard wat daar nog moet komen maakt het nog wel uit.

Ik geloof ook niet zozeer dat ze luchtzuigen overnemen maar toch zijn veel mensen daar bang voor of wat als toch.. daarom willen veel stallen ze niet op stal, geen klant die zijn paard daarnaast wilt hebben of tegenover. Ook kan het je klanten kosten, iemand die komt kijken en een paard ziet luchtzuigen kan toch gaan twijfelen over de huidige stal (
Ondanks dat die het al deed ).

Op een vorige stal van mij stonden een heleboel paarden te luchtzuigen of te weven. Volgens mij kwam dat daar door het stresserende stal management, met o.a. heel vaak verwisselen van box en weidemaatjes etc. Overigens nam de mijne die dat wel zag het gedrag niet over. Ik denk dat een gevoelig paard op een handelsstal ,wat uiteraard ook een instabiele omgeving is, best snel zo'n stalondeugd kan ontwikkelen. Zelf ben ik ,als mens, eens gaan proberen wat het effect van weven zou kunnen zijn, en inderdaad, het werkt tegen stress! :+ Luchtzuigen ben ik niet gaan uitproberen :+Ter aanvulling: Dat weven ben ik niet op stal gaan uitproberen maar thuis waar de paarden het niet konden zien.....
Laatst bijgewerkt door anjali op Gisteren, 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:25

Ik bestrijd niet dat diverse stallen er geen willen.
Ikzelf vind het een erg naar geluid en van een wever word ik zelf zenuwachtig.
En heb je een zuiger die het ook nog eens op je wei palen doet ben je helemaal snel klaar.

Maar voor overnemen ben ik niet bang.
Dat is enkel zo als je het voor alle paarden niet voor elkaar hebt. Dat is echt een 1980 opvatting.

Dus ja dat je zo'n paard minder gemakkelijk kwijt kunt is een feit.
Maar als die handelaar bij de eerste zuig het paard buiten had gezet was het ook vast voorbij.

Als hij het al doet, want zonder beeldmateriaal kan het ook een smoes voor wat anders zijn

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:35

DuoPenotti schreef:
Ik bestrijd niet dat diverse stallen er geen willen.
Ikzelf vind het een erg naar geluid en van een wever word ik zelf zenuwachtig.
En heb je een zuiger die het ook nog eens op je wei palen doet ben je helemaal snel klaar.

Maar voor overnemen ben ik niet bang.
Dat is enkel zo als je het voor alle paarden niet voor elkaar hebt. Dat is echt een 1980 opvatting.

Dus ja dat je zo'n paard minder gemakkelijk kwijt kunt is een feit.
Maar als die handelaar bij de eerste zuig het paard buiten had gezet was het ook vast voorbij.

Als hij het al doet, want zonder beeldmateriaal kan het ook een smoes voor wat anders zijn

Die laatste regel van jouw post, daar had ik zelf ook al aan gedacht. Overigens, er zit toch een handelaarster in dit topic mee te reageren die zegt dat die handelaar geen poot heeft om op te staan. En zij kan het als professional weten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:48

Madiba schreef:
Als TS eens wat informatie over haar paard zou willen delen, is er misschien wel iemand die hem zou nemen, iemand die op zoek is naar een paard, zoals ik. Dan is het probleem snel opgelost. paard terug, verkocht naar een beter plekje, iedereen gelukkig. Maar veel reactie komt er niet.
Het paard staat nu in ieder geval in de kijker.

Dat moet ts nu juist helemaal niet doen, tussen de verkoop willen gaan zitten

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:53

Madiba schreef:
Als TS eens wat informatie over haar paard zou willen delen, is er misschien wel iemand die hem zou nemen, iemand die op zoek is naar een paard, zoals ik. Dan is het probleem snel opgelost. paard terug, verkocht naar een beter plekje, iedereen gelukkig. Maar veel reactie komt er niet.

Dat zou TS helemaal niet moeten willen op een openbaar forum als bokt, midden in een mogelijke juridische procedure. Het paard is verkocht, er zit niks meer van haar bij tenzij de rechter na een lange procedure besluit dat ze het paard terug moet nemen.

Zou lekker zijn als iedereen het paard, dat nog door de handelaar verkocht moet worden, direct op internet kan traceren als luchtzuiger. Terwijl de handelaar ook dingen in het management kan wijzigen waardoor dit gedrag nog op kan houden. Dan heeft ts zo nog een rechtzaak aan d’r broek hangen.

De handelaar baalt dat het paard niet kan omgaan met het spartaanse management van veel binnenstaan en weinig ruwvoer. Want stel je voor dat paarden een cent teveel kosten in onderhoud, voordat je ze doorverkocht krijgt. Als er dan zo nodig dramatisch gedaan moet worden in dit topic door bokkers, ga dan lekker inhakken op die handelaar die z’n paarden tekort doet in hun welzijn. Die handelaar kan de centen voor een rechtzaak beter in meer ruwvoer aankopen en een maagscopie uitvoeren steken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:14

Ik denk wel degelijk dat het over genomen kan worden, misschien wat meer door jonge dieren. Die doen echt wel copy gedrag :j

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:16

Heeft deze handelaar überhaupt wel bewijs geleverd van het luchtzuigen? Filmpje oid?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:19

Ik ben bang dat we niets meer van ts gaan horen.
Wat een juriste heeft aangeraden.

En dat snap ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:20

Cioccolato schreef:
Ik denk wel degelijk dat het over genomen kan worden, misschien wat meer door jonge dieren. Die doen echt wel copy gedrag :j

Wordt het echt niet, heb veel luchtzuigers gekend en zelf een gehad..ook die met jonge dieren stonden en nooit heeft er een het overgenomen.

Luchtzuigen is een copingsmechanisme, vaak ook erfelijk bepaald..het komt niet voor niets vaak terug in bepaalde bloedlijnen. Vaak ontstaat het door afspenen maar op latere leeftijd in zeer stressvolle situaties kan het ook naar voren komen. Dat is wat er hier gebeurd is denk ik, paard is totaal van de wap door de verhuizing en door de stress en het management is hij het gaan doen. Handelaar kan hem beter lekker buiten zetten met veel ruwvoer en een maatje en gewoon verkopen voor een wat mindere prijs.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:28

Ik zeg niet dat deze het over heeft genomen maar jonge paarden kopiëren wel degelijk. Observeer jonge dieren maar.
Het komt dus niet uit de lucht vallen, het is geen onzin. Het is een volkomen terecht argument voor mensen.
Al is de kans klein, maar die is er zeker wel.

Verder heb ik ook wel een zuiger op stal dus ben er niet gelijk bang voor, maar zet hem wel bewust op een gunstige plek. Hou er rekening mee.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:38

Ik had mijn jonge merrie ook op een stal gezet met een rot management. Lijnrecht tegenover wat ze gewend was.

Binnen 14 dagen al een maagzweer te pakken.
Stress van verhuizen èn rot voermanagement doet enorm veel
Ook zij begon al met knagen aan de waterbak. Gelukkig nog zonder zuigen.

Direct maag behandeld. Paard verhuisd en klaar. Niet weer gedaan. Maar als ze de kick hebben.... Kom je er moeilijk vanaf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:56

Cioccolato schreef:
Ik zeg niet dat deze het over heeft genomen maar jonge paarden kopiëren wel degelijk. Observeer jonge dieren maar.
Het komt dus niet uit de lucht vallen, het is geen onzin. Het is een volkomen terecht argument voor mensen.
Al is de kans klein, maar die is er zeker wel.

Verder heb ik ook wel een zuiger op stal dus ben er niet gelijk bang voor, maar zet hem wel bewust op een gunstige plek. Hou er rekening mee.

Niemand zegt dat ze het niet kunnen overnemen, want ja dat kan zeker.
Maar wel met een dikke maar.

Als een paard goed in zijn vel zit neemt deze het niet over.
Maar sta je op een k.t stal, ja dan is de kans erg groot.

Als je ergens staat waar meerdere het leren kun je beter achter de oren krabben waarom dat zo is.
Want daar zit dan het probleem, niet bij kopieergedrag.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:16

Het is vaak stress, een probleem etc. Maar jonge paarden kunenn het ook prima overnemen zonder gelijk een probleem te hebben en daarbj prima in hun vel zitten en goed management hebben. Al is die kans wel klein. Kans blijft. Ze nemen de domste dingen van elkaar soms over.
Dus reden is gewoon gegrond dat het lastiger verkoopbaar is, dat mensen het niet op stal willen etc.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:57

3heathcliff5 schreef:
Madiba schreef:

Dat zou TS helemaal niet moeten willen op een openbaar forum als bokt, midden in een mogelijke juridische procedure. Het paard is verkocht, er zit niks meer van haar bij tenzij de rechter na een lange procedure besluit dat ze het paard terug moet nemen.

Zou lekker zijn als iedereen het paard, dat nog door de handelaar verkocht moet worden, direct op internet kan traceren als luchtzuiger. Terwijl de handelaar ook dingen in het management kan wijzigen waardoor dit gedrag nog op kan houden. Dan heeft ts zo nog een rechtzaak aan d’r broek hangen.

De handelaar baalt dat het paard niet kan omgaan met het spartaanse management van veel binnenstaan en weinig ruwvoer. Want stel je voor dat paarden een cent teveel kosten in onderhoud, voordat je ze doorverkocht krijgt. Als er dan zo nodig dramatisch gedaan moet worden in dit topic door bokkers, ga dan lekker inhakken op die handelaar die z’n paarden tekort doet in hun welzijn. Die handelaar kan de centen voor een rechtzaak beter in meer ruwvoer aankopen en een maagscopie uitvoeren steken.

Het maakt nu geen jota meer uit of ie stopt hij moet het toch melden. Als ie het zelf op een verborgen gebrek wil gooien weet ie dat vast.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:22

Freya6 schreef:
Heeft deze handelaar überhaupt wel bewijs geleverd van het luchtzuigen? Filmpje oid?

Allemaal niet van belang. Ts is naar de handelaar toe niks verschuldigd.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:38

Voor wat het waard is. Ik heb in het verleden een merrie gehad, die stond lucht te zuigen midden in de wei, hoofd gestrekt omhoog. 24/7 buiten. Uit pure armoede een pennenband omgedaan wat niet hielp. Geen van de andere paarden in de kudde deed dat. Een volle broer deed dit absoluut niet, stond op stal 22/7 van een andere eigenaar overigens. Hoe het opgelost moet gaan worden in het geval van TS, laat ik graag aan anderen over.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:52

Ayasha schreef:
3heathcliff5 schreef:

Het maakt nu geen jota meer uit of ie stopt hij moet het toch melden. Als ie het zelf op een verborgen gebrek wil gooien weet ie dat vast.

Dat hij nu wel moet melden dat het paard onder bepaalde omstandigheden lucht kan gaan zuigen, mocht hij het opgelost krijgen met ander management, is iets anders als een vindbaar topic vol met het is een luchtzuiger. Dus in alle denkbare scenario’s juridisch/verkoop is het gewoon beter dat ts verder niks herleidbaars meldt in dit topic over dit paard.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:58

StalNollie schreef:
Freya6 schreef:

Allemaal niet van belang. Ts is naar de handelaar toe niks verschuldigd.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als de handelaar claimt dat het paard luchtzuigt, dan ligt de bewijslast bij hem. Hij moet aantonen dat het paard dit doet én hij zal ook moeten aantonen dat het paard dit al langer deed, van toen hij nog bij TS stond. In zo'n geschil is dit wel degelijk van belang.

Niks zegt dat het paard effectief luchtzuigt. Er zullen vast ook handelaren zijn die zoiets beweren om geld terug te krijgen of weet ik veel wat terwijl er niets aan de hand is of er iets anders is. Niet alle handelaren zijn ter goede trouw.
Als ik TS was, zou ik dus wel degelijk bewijs willen zien van het luchtzuigen voordat ik verder zou meegaan in dat verhaal of ingaan op de (dwingende) eisen van de handelaar in kwestie.

Dus TS: ik zou - als je dat nog niet gekregen hebt - toch wel vragen naar bewijs van het gemelde probleem.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:03

Om eerlijk te zijn zou ik hem zo helemaal niet willen verkopen. Lijkt me echt niet fijn voor het paard. En als je weet dat hij stress heeft dan snap ik niet dat je hem niet terug neemt en vanuit jou een ander huis zoekt. Ze staan toch buiten, dan kan er wel een bij toch?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:05

Pateeke handelaar koopt paard van particulier dus heeft hij idd bewijslast om aan te tonen dat dit voor aankoop al aanwezig was. Een filmpje maken op locatie waar het paard nu is, is geen bewijs dat het al aanwezig was.

Daarnaast sta je als handelaar nergens als je koopt van een particulier ( helaas in sommige gevallen, want soms zijn particulieren nog erger dan handelaren)

Maar in dit geval dus paard is daar geboren nooit stal gebreken getoond dus boek kan dicht. Heel simpel dat is nu eenmaal het makkelijke aan verkopen aan een handelaar en voor een handelaar in de meeste gevallen een mooie handel

Wat ts nu moet doen is helemaal niks doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:07

JessicaD88 schreef:
Om eerlijk te zijn zou ik hem zo helemaal niet willen verkopen. Lijkt me echt niet fijn voor het paard. En als je weet dat hij stress heeft dan snap ik niet dat je hem niet terug neemt en vanuit jou een ander huis zoekt. Ze staan toch buiten, dan kan er wel een bij toch?

heb jij haar berichten wel gelezen?!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:28

Het is geen bewijs dat hij het al deed toen hij nog bij TS stond, maar wel dat hij het doet. Want zoals gezegd kan de handelaar veel zeggen, maar het is nog niet zo dat hij luchtzuigt omdat de handelaar dat zegt... Zoals gezegd kan de handelaar dat ook beweren zonder dat daar effectief sprake van is. Handelaar moet met andere woorden niet alleen aantonen dat dit gedrag gesteld werd bij TS, maar ook dat hij dit gedrag effectief stelt. Dat is het begin...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:08

Nu, waarom zou de handelaar dit doen? Die draait waarschijnlijk toch al wel langer mee in het wereldje. Lijkt me dat die dan ofwel heel dom ofwel juist heel gewiekst is. Goed dat TS zich hier even stilhoudt en juridische hulp ingeschakeld heeft.