Ruin dekt merries nieuwe kudde, supplement?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:57

Als eigenaar van twee merries, waarvan één met "aanleg" voor baarmoederontsteking zou ik ook een dekkende ruin uit de groep willen.
Echter zonder medische voorgeschiedenis zou ik het ook een paar hengstigheden aankijken, maar wel met zowel merrie als ruin op supplement.

Toch denk ik ook dat we soms moeten accepteren dat bepaalde combinaties gewoon niet samen in één kudde matchen. Het proberen houdt een keer op natuurlijk.

Gini

Re: Ruin dekt merries nieuwe kudde, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:05

Wel gek dat de merrie geen supplement meer krijgt. 3 weken geleden kreeg ze wel nog toch? Je zou denken dat dan je emmertje nog niet leeg is. Ik ben het ermee eens dat het proberen eens een keer ophoudt natuurlijk, maar er is nu maar zo kort "geprobeerd" dat er tot nu toe alleen bewezen is dat het met supplement rustig was.
Maar goed, ik denk dat de merrie-eigenaren je ruin weg willen hebben en dan sta je schaakmat. Dergelijke issues los je helaas niet alleen op.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 17:25

Gini schreef:
Wel gek dat de merrie geen supplement meer krijgt. 3 weken geleden kreeg ze wel nog toch? Je zou denken dat dan je emmertje nog niet leeg is. Ik ben het ermee eens dat het proberen eens een keer ophoudt natuurlijk, maar er is nu maar zo kort "geprobeerd" dat er tot nu toe alleen bewezen is dat het met supplement rustig was.
Maar goed, ik denk dat de merrie-eigenaren je ruin weg willen hebben en dan sta je schaakmat. Dergelijke issues los je helaas niet alleen op.

De merrie eigenaar is niet van 'zooi' geven. Die wil dr cyclus niet beinvloeden.
Ergens wat voor te zeggen, maar ik het ging goed.
Merrie eigenaar is zelf opzoek naar een andere stal, voordat ik hier kwam was dat al aan de orde.
Mijn eigen merrie komt nu eerder hierheen, die moet opgebouwd worden op het land dus mijn ruintje wordt eerst aan haar 'gekoppeld'
Dan zien we over een tijdje wel weer verder.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 18:04

jolmer20 schreef:
ikke schreef:
Ja, daar is zomaar dikke kans op.

Bedenk ook dat als het niks met hormonen te maken heeft, hormonen ook weinig zullen doen.
Het is zeer waarschijnlijk een kunstje wat ie geleerd heeft en dan is de kans klein dat je het met middeltjes oplost…..

Maar merrie is nu wel weer hengstig. Dus dit heeft wel met hormonen te maken. Het is alleen lastig dat ik hem wat geef en de merrie krijgt nu op het moment niks.

@pol013: hier hebben ze ook eerst een aantal weken naast elkaar gestaan. Toen 0 reactie op elkaar gehad, tot ze samen kwamen te staan. Eerst werd merrie 1 hengstig, gelukkig maar een paar dagen. Dus weer proberen, toen merrie 2 die hengstig werd, weer uit elkaar en die hengstigheid duurde 2 weken. Toen toch samen gezet, laten gaan en toen was het op een gegeven moment over.
Het is 1,5 week goed gegaan en nu is merrie 1 weer hengstig.
Mijn ruin heeft nu ook het benenbijten ontdekt, dus steeds als merrie 2 eruit is, begint het vervelen.. dit duurt 2 minuten en dan is het weer rustig.
Maar vervelend is het wel, zeker omdat merrie 3 nog ingeschaard moet worden..

Dan zul je de merrie moeten behandelen want die worden gewoon elke vier weken hengstig, jaarrond.
Dat een ruin er aandacht aan besteed, maar het er niet minder op maar als die ruin niet met z'n hormonen reageert (wat niet kan want die zijn er niet) dan heeft het ook geen zin om de ruin te behandelen.