Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pol013 schreef:Channiechoco schreef:Omdat ik graag een hele diepe band wil opbouwen, en het altijd al een droom van me geweest om vanaf jong af aan tot het einde samen te zijn.![]()
Daarnaast heb ik gezien hoe sommige paarden getraind worden. Niet altijd even vriendelijk zegmaar.. daar sta ik ook niet achter en doe het liever op mijn eigen manier.
Ik pik deze er even uit.
Ik moest hier recent namelijk nog aan denken. Je hoort deze redenatie heel vaak. Maar ik zie dat echt heel anders.
Met dit doel voor ogen zou je misschien júist moeten gaan kijken naar een paard die al meer áf en ontwikkeld is. Dan kun je er namelijk één uitzoeken die écht bij je past. De band die je kunt krijgen met een paard waar het compleet mee klikt is namelijk niet te vervangen door tijd samen doorgebracht.
Ik heb 3 paarden, 2 vanaf heel jong en 1 juist pas vanaf 6. En hoewel ze me allemaal heel lief zijn kan niets tippen aan de band en samenwerking die ik heb met het paard wat ik op iets latere leeftijd gekocht heb. Juist omdat we elkaar echt snappen en aanvoelen. Bij de 2 jonge paarden kwam je pas later echt achter hun karakter en hoe ze gingen reageren op de dingen die ik samen met ze wilde doen.
Ik vergelijk het een beetje met jeugdliefdes. Ja, die zijn bijzonder. Maar maar heel zelden gemaakt om te blijven duren. Omdat je allebei nog niet echt weet hoe je gaat doorontwikkeling. Juist de partner die je vind als je allebei wat meer ontwikkeld bent, maakt meer kans op een lange goede relatie....
En zelfs dan is het nog aanpassen en elkaar blijven aanvoelen. Zoals in elke goede relatie.
Hmm ik zie dat ik spuit elf ben. Maar dan is het iets om over na te denken voor de volgende die een veulen wil kopen vanwege de goede band.
MyWishMax schreef:Channiechoco schreef:Ik heb er vertrouwen in, moeder is stamboom merrie en ik heb andere mensen gezien en gesproken die nakomelingen hebben van zelfde hengst, dat zit tot dus verre goed.
Hoe dan ook ben ik blij met haar.
Dit is echt heel naïef gedacht van je. Als het echt een stamboom merrie is zouden ze haar ook laten testen, juist omdat dit aandoeningen zijn die voorkomen bij dit ras. En ze zijn niet zichtbaar tot se er last van krijgen en al jouw dromen in duigen vallen want dan kan dat niet neer.
Nakomelingen zien zegt echt niks. Dat is leuk voor eventueel karakter en bouw,maar zelfs dat kan nog enorm verschillen onderling. De ziektes die bij de paneltest horen ga je niet zien, die merk je alleen en dan moet men het al serieus nemen en niet wegzetten als vervelend paard of gewoon lui en noem maar op.
Test haar dan zelf nog, maar je bent alsnog ergens ingesprongen zonder je eerst te verdiepen. Ik hoop dat het goed gaat, maar je kan jezelf enorm veel verdriet op de hals hebben gehaald. En dan gaat het ook nog enorm veel geld kosten
Channiechoco schreef:Sentir schreef:Navragen op koliek, histories ouders, ziektes ouders, in orde met entingen? Al een chip of niet? In orde met bekapping? ( en niet 1x int jaar voor verkoop) in orde met ontworming (vraag hun schema) welke wondjes hebben ze gehad? Ooit iets verokken/gebroken? Enz enz.
Je kan beter te veel vragen dan te weinig !!!
Ik heb m'n veulen afgelopen weekend al gekocht. Ik heb een paar reacties terug foto's gedeeld
janderegelaa schreef:Channiechoco schreef:
Het zijn geen volle rassen, maar mixen. Afstamming is niet bekend van de ouders, dus daar kan ik geen informatie uit halen.
Lekker laten staan. Dat is geen fokkerij maar vermeerderij. Ze zullen waarschijnlijk ook amper iets kosten. Ik hoop niet dat dat jouw motivatie is om daar iets te kopen.