En die man heeft uitvoerig onderzoek gedaan naar hittebeleving/ hittestress bij paarden.
Gelukkig weten veel Bokkers het beter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mika11 schreef:Half uurtje met de trailer met nog geen 30 graden moet toch wel kunnen denk ik?
Pas geleden het weekend was ook rond de 30 graden en de wedstrijden hier gingen gewoon door.
Als je je eigen paard goed kent, weet of hij relaxed blijft in de trailer, zou ik het niet direct afzeggen.
Zorg dat je het zo comfortabel mogelijk maakt voor je paard, zo snel mogelijk weer terug naar huis na het ritje etc.
En als het zaterdag echt toch veel te heet is, kun je alsnog besluiten het niet te doen toch.
Ninx schreef:mika11 schreef:Half uurtje met de trailer met nog geen 30 graden moet toch wel kunnen denk ik?
Pas geleden het weekend was ook rond de 30 graden en de wedstrijden hier gingen gewoon door.
Als je je eigen paard goed kent, weet of hij relaxed blijft in de trailer, zou ik het niet direct afzeggen.
Zorg dat je het zo comfortabel mogelijk maakt voor je paard, zo snel mogelijk weer terug naar huis na het ritje etc.
En als het zaterdag echt toch veel te heet is, kun je alsnog besluiten het niet te doen toch.
Het wordt 33 in die regio
Ninx schreef:mika11 schreef:Half uurtje met de trailer met nog geen 30 graden moet toch wel kunnen denk ik?
Het wordt 33 in die regio
Sanniej_ schreef:Sja ik ben normaliter ook geen groot voorstander van vervoeren met die temperaturen, maar afgelopen vrijdag met 29 graden toch gedaan ritje van 30 min om te gaan zwemmen met de paarden.
Ze kwamen er echt niet meer bezweet vanaf dan dat ze hadden gedaan terwijl ze vrijwillig gingen grazen in de volle zon. (En ja mijne hebben de keuze)
Wel extra water mee genomen, file gecheckt en alles open, soms extra rustig gereden zodat je helemaal niet hoeft stil te staan etc.
Ik denk dat 50-70% van bokt hun paard met die temperatuur zelfs verplicht op de wei staat zonder schaduw, vind ik veel kwalijker eerlijk gezegd.
Onali schreef:s0173957 schreef:Doe dat toch gewoon... zolang je paard niet uren in de blakende zon op de trailer moet staan is er geen probleem.
Onderweg is er luchtverplaatsing genoeg.
En wat nou als er onderweg file is.
Je hebt het overige verkeer domweg niet in de hand.
Jammer TS, maar welzijn voor dieren gaat voor op een bruiloft.
Eretria schreef:Ik vind het echt onbegrijpelijk dat er dus zat ‘paardenliefhebbers’ tussen zitten die hier geen enkel probleem in zien.
Het wordt ontzettend warm. Het is voor ons mensen ook niet te doen om in een auto zonder airco te zitten met 1 raampje op een klein kiertje. En dan kunnen mensen veel beter tegen warmte dan paarden.
Paard in de trailer zal weg staan koken. En dan ook in te spannen, nee, als je paard je lief is doe je het niet.
Ik begrijp echt wel dat het een bijzondere dag is voor je, maar ik denk dat je niet zou willen dat het mogelijk op een regelrechte nachtmerrie kan uitdraaien wanneer je paard door de hitte bevangen raakt. Dan verandert de dag die zo bijzonder hoort te zijn, in een gitzwarte dag.
De mensen die dus ook gewoon op wedstrijd gaan of weet ik veel wat, met zo’n temperaturen, ik vind dat echt onbegrijpelijk. Dan doe je dat echt niet meer uit liefde voor je dier.
De enige uitzondering op de regel vind ik een spoedgeval dat naar de kliniek moet wat onvermijdelijk is.
Ts, het feit dat je twijfelt dat zegt genoeg. Bij twijfel niet doen.