Paard in de trailer met hitte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 19:55

Dr David Marlin adviseert bij dit temperaturen een ventilator + continue nat houden wanneer vervoer noodzakelijk is.
En die man heeft uitvoerig onderzoek gedaan naar hittebeleving/ hittestress bij paarden.

Gelukkig weten veel Bokkers het beter :Y)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 20:06

Half uurtje met de trailer met nog geen 30 graden moet toch wel kunnen denk ik?
Pas geleden het weekend was ook rond de 30 graden en de wedstrijden hier gingen gewoon door.
Als je je eigen paard goed kent, weet of hij relaxed blijft in de trailer, zou ik het niet direct afzeggen.
Zorg dat je het zo comfortabel mogelijk maakt voor je paard, zo snel mogelijk weer terug naar huis na het ritje etc.
En als het zaterdag echt toch veel te heet is, kun je alsnog besluiten het niet te doen toch.

Eretria

Ik vind het echt onbegrijpelijk dat er dus zat ‘paardenliefhebbers’ tussen zitten die hier geen enkel probleem in zien.
Het wordt ontzettend warm. Het is voor ons mensen ook niet te doen om in een auto zonder airco te zitten met 1 raampje op een klein kiertje. En dan kunnen mensen veel beter tegen warmte dan paarden.
Paard in de trailer zal weg staan koken. En dan ook in te spannen, nee, als je paard je lief is doe je het niet.
Ik begrijp echt wel dat het een bijzondere dag is voor je, maar ik denk dat je niet zou willen dat het mogelijk op een regelrechte nachtmerrie kan uitdraaien wanneer je paard door de hitte bevangen raakt. Dan verandert de dag die zo bijzonder hoort te zijn, in een gitzwarte dag.

De mensen die dus ook gewoon op wedstrijd gaan of weet ik veel wat, met zo’n temperaturen, ik vind dat echt onbegrijpelijk. Dan doe je dat echt niet meer uit liefde voor je dier.
De enige uitzondering op de regel vind ik een spoedgeval dat naar de kliniek moet wat onvermijdelijk is.

Ts, het feit dat je twijfelt dat zegt genoeg. Bij twijfel niet doen.

prugelpiet

Er zijn zat vrachtwagens met climate control of ventilatoren in het paarden gedeelte. Wellicht een oproepje op Facebook of iemand voor je wil rijden? Dan kan paard tussendoor ook gewoon op de wagen in de koelte staan.

Het hele ritje voor de wagen en de foto’s moeten niet zo’n probleem zijn, maar ik zou dik een halfuur op de trailer net een tikkeltje lang vinden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 20:18

Hmm ik denk dat het valt of staat met hoe de trailer geparkeerd staat.
Staat die thuis al in de volle zon én dan op terrein ook nog eens, is het gewoon niet uit te houden in zo'n ding.
Staat die thuis koel, op terrein in de schaduw en kun je het evt nog nat spuiten dan scheelt dat zoveel graden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 20:19

mika11 schreef:
Pas geleden het weekend was ook rond de 30 graden en de wedstrijden hier gingen gewoon door.
Als je je eigen paard goed kent, weet of hij relaxed blijft in de trailer, zou ik het niet direct afzeggen.
Zorg dat je het zo comfortabel mogelijk maakt voor je paard, zo snel mogelijk weer terug naar huis na het ritje etc.
En als het zaterdag echt toch veel te heet is, kun je alsnog besluiten het niet te doen toch.

Het wordt 33 in die regio

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 20:22

Ninx schreef:
mika11 schreef:

Als het echt te heet is, dan niet doen.
Of de boel omgooien en zorgen dat het vroeg kan, voor de hitte weer terug naar huis.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 20:33

Ik zou het niet doen. Tenzij je een vrachtwagen met airo oid zou hebben.
Anders is het echt veel te warm vind ik persoonlijk.

Als je paard straks oververhit raakt is je trouwdag ook "verpest". Als je bijvoorbeeld een dierenarts moet bellen.

Wel net balen dat het jouw speciale dag net zo warm met worden.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 20:35

En het CHIO wat dit weekend gewoon vrolijk doorgaat, met rubrieken middag op de dag...

Sanniej_

Re: Paard in de trailer met hitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 20:45

Sja ik ben normaliter ook geen groot voorstander van vervoeren met die temperaturen, maar afgelopen vrijdag met 29 graden toch gedaan ritje van 30 min om te gaan zwemmen met de paarden.
Ze kwamen er echt niet meer bezweet vanaf dan dat ze hadden gedaan terwijl ze vrijwillig gingen grazen in de volle zon. (En ja mijne hebben de keuze)
Wel extra water mee genomen, file gecheckt en alles open, soms extra rustig gereden zodat je helemaal niet hoeft stil te staan etc.
Ik denk dat 50-70% van bokt hun paard met die temperatuur zelfs verplicht op de wei staat zonder schaduw, vind ik veel kwalijker eerlijk gezegd.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 20:56

Ninx schreef:
mika11 schreef:

Vanaf 35 graden is het bij wet verboden je paard in een trailer te vervoeren.

Nee, onmenselijk. Gewoon niet doe.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:18

Ook team ‘ niet doen’. En dan volgende week jullie kleding weer aan en dan maak je alsnog een mooie shoot. Je houdt van je paard, de mensen die komen ook zo schrijf je; die begrijpen het dus ook als je juist met je paard in gedachten nu een andere keuze maakt. For the horse. Je moet die dag ook lekker kunnen genieten en niet ergens in je hoofd denken; oohhh het is zo warm voor m’n paard. Dus het idee was heel leuk maar mother nature heeft anders besloten.
Het is niet anders zou ik denken. Laat het los, ga voor plan B, ontspan en geniet van jullie mooie dag. Wel heerlijk dat jullie zulk geweldig weer hebben zeg! Alvast gefeliciteerd!

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:19

En anders een paardentaxi oid inhuren met airco? Weet niet eens of dat bestaat. Maar op een vrachtwagentje is het misschien sowieso wel koeler dan in een trailer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:24

Sanniej_ schreef:
Sja ik ben normaliter ook geen groot voorstander van vervoeren met die temperaturen, maar afgelopen vrijdag met 29 graden toch gedaan ritje van 30 min om te gaan zwemmen met de paarden.
Ze kwamen er echt niet meer bezweet vanaf dan dat ze hadden gedaan terwijl ze vrijwillig gingen grazen in de volle zon. (En ja mijne hebben de keuze)
Wel extra water mee genomen, file gecheckt en alles open, soms extra rustig gereden zodat je helemaal niet hoeft stil te staan etc.
Ik denk dat 50-70% van bokt hun paard met die temperatuur zelfs verplicht op de wei staat zonder schaduw, vind ik veel kwalijker eerlijk gezegd.

Precies dit!
Oh en al heb je wel beschutting gaan ze nog heel de dag in de volle zon staan :')

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:44

Nou jongens...ik heb het eens ff uitgeprobeerd...een rijdende trailer met ramen + zeil open..in de zon...graad of 25 hier.
Hebben +- 5/10 minuten gereden met een gangetje van 30/50 kmpu, door de polder.

Niét te doen! Frisse wind? Me hoela... Dr waait geen reet aan frisse lucht door een trailer heen.

Indien wenselijk kan ik dit nog eens over doen met een thermometer bij de hand...

Alles behalve fijn..

En dan spreek ik nog even niet over het stilstaan ( om een stoplicht te situeren)

En dan geef ik ook nog eens minder warmte af dan een paard. Dus met paard is het nog warmer.

Dus nee ik zou het zeer zeker niet doen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:53

Onali schreef:
s0173957 schreef:
Doe dat toch gewoon... zolang je paard niet uren in de blakende zon op de trailer moet staan is er geen probleem.
Onderweg is er luchtverplaatsing genoeg.

En wat nou als er onderweg file is.
Je hebt het overige verkeer domweg niet in de hand.

Jammer TS, maar welzijn voor dieren gaat voor op een bruiloft.

Bij een file en zomerse temperaturen en hoger, Rijkswaterstaat en of politie bellen en dan mag je met een paard in de trailer langs de file rijden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:53

Eretria schreef:
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat er dus zat ‘paardenliefhebbers’ tussen zitten die hier geen enkel probleem in zien.
Het wordt ontzettend warm. Het is voor ons mensen ook niet te doen om in een auto zonder airco te zitten met 1 raampje op een klein kiertje. En dan kunnen mensen veel beter tegen warmte dan paarden.
Paard in de trailer zal weg staan koken. En dan ook in te spannen, nee, als je paard je lief is doe je het niet.
Ik begrijp echt wel dat het een bijzondere dag is voor je, maar ik denk dat je niet zou willen dat het mogelijk op een regelrechte nachtmerrie kan uitdraaien wanneer je paard door de hitte bevangen raakt. Dan verandert de dag die zo bijzonder hoort te zijn, in een gitzwarte dag.

De mensen die dus ook gewoon op wedstrijd gaan of weet ik veel wat, met zo’n temperaturen, ik vind dat echt onbegrijpelijk. Dan doe je dat echt niet meer uit liefde voor je dier.
De enige uitzondering op de regel vind ik een spoedgeval dat naar de kliniek moet wat onvermijdelijk is.

Ts, het feit dat je twijfelt dat zegt genoeg. Bij twijfel niet doen.

Exact dit. Zo enorm mee eens!! Waarom houden niet meer mensen rekening met hun paard als het gaat om hitte? In de winter krijgen die beesten weet ik hoeveel grams aan dekens op en in de zinderende hitte moet alles maar kunnen? Bizar..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:55

Tienus63 : ik heb een maand geleden met een babytje in de file gestaan.... De weg was afgesloten...dicht..geen mogelijkheid om eruit gehaald te worden..
2.5 uur gestaan.

Je zal er maar staan met je paard..

Leuk de politie of Rijkswaterstaat..maar als de brokstukken over de weg liggen krijgen ze je niet weg.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 22:02

Uitzonderingen zullen er altijd zijn, maar weet dat men kan bellen in die situatie.

Wij hebben ooit vast gestaan vanaf strand Zandvoort. Wat een ellende. Gelukkig niet bloedheet die dag, maar als je stil staat, warmt het hard op in een trailer.

Ooit ook gemerkt met merrie en veulen in baustelle, we waren met een vrachtwagentje, die had geen airco voor paardengedeelte.
Arme dieren waren zeiknat.

PienenMette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 22:09

Ik hoop dat je voor jou gevoel de juiste keuze hebt kunnen maken ts. Fijne bruiloft!❤️

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 22:11

Trailers zijn wel ruk ja met deze hitte. Vooral de aluminium. Zijn net koek blikken.

In de 2 paards wagens heb je en ramen die open kunnen en ventilatie. Dat is nog wel te doen maar ook warm hoor.
Vrachtwagen idem, ramen open plus ventilatie vol gas.
Zelden hebben ze hier echte airco op de trucks. (Ja die naar Dubai geleverd worden)
Paarden die vaak reizen hebben er niet veel van. Zijn best wat gewend maar gaan bij lange afstanden snachts de weg op. Paarden die zelden op stap gaan ervaren meer stress en zou je nu liever/beter thuis laten staan.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 22:17

Succes met het maken van de juiste keuze en geniet van je dag zaterdag. :)

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 22:36

Ik wens je een hele mooie dag! Ga ervan genieten en volg je eigen gevoel wat je doet met je paard.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 23:03

Volg je eigen gevoel hierin. Op een landgoed is voldoende schaduw en je paard hoeft alleen te stappen. Het heen en weer rijden is de uitdaging, maar alleen jij weet de route en weet de verkeerssituatie.

In elk geval een hele fijne dag gewenst!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 23:22

Ligt aan je paard. Als deze zich niet druk maakt op de trailer en er weinig kans is op oponthoud zou ik gewoon de planning aanhouden.

Extra water aanbieden is altijd goed.

2 jaar geleden zaten we op het randje van een vervoersverbod. 34 graden en onweer op komst. Ervoor gekozen om wel de terugreis te maken. Paard afgespoeld voor de rit en vochtig op de trailer gezet. Raampjes open en continue door kunnen rijden. Uur gereden en bij uitladen een droge pony waar hooguit 5 liter water in te krijgen was bij thuiskomst. In de wei stonden de paarden te zweten. Trailer was koeler door de rijwind dan de schaduwplek in de wei.