Welk ras kan het meest tillen of muilezel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:20

Luxstable schreef:
Lees mijn berichten daarna

Oooh, het bericht wat je plaatste terwijl ik mijne aan het typen was. Sorry hoor dat ik mijn post niet heb onderbroken om te zien of je meteen nog wat zou plaatsen.

Van paardrijden val je niet af. Van paardrijden word je, als je het goed doet, wel leniger.

Van uitmesten, hooi sjouwen enz val je wel af. Helpt je vriend mee op stal?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:57

Luxstable schreef:
amyz schreef:
Dat. Dat mensen het doén maakt het nog niet acceptabel. Paarden lopen lang, heeeeel lang, dapper door.
In Egypte trekken ze nog karretjes met toeristen terwijl ze gebroken benen, open wonden, en afgescheurde pezen hebben. Is dat dan ook prima, omdat de paarden heus zoet doorlopen?

Paarden zijn zo bunkerhard voor zichzelf en meestal wordt ze van jongs af aan geleerd dat protest niet mag. Wat moeten ze dan doen om aan te geven dat een ruiter te zwaar is, beleefd met hun hoefje naar de weegschaal wijzen?

Zoals iemand eerder al zei: we moeten zelf ook daar logisch over nadenken en onze paarden in bescherming nemen. Hoeft heus niet overal een lichtgewichtje op, maar zelf een beetje fit blijven en het gezond verstand blijven gebruiken goes a long way.
zeker waar hij is bezig met afvallen maar gaat niet zo snel daarom vroeg ik is er een ras wat hier minder last van zou hebben sinds paardrijden ook helpt met afvallen ik zou een paard NOOIT bewust pijn doen

Een paard is toch geen fitnessapparatuur, geen middel om af te vallen?
Als ik het begrijp wil je dus een beginnend ruiter (aangezien jij het paard dressuurmatig moet gaan bijhouden) van 110 kilo en met zadel 120 kilo op een paard zetten en dat vind je fair naar het paard?

Lau

Re: Welk ras kan het meest tillen of muilezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:03

Nou om heel eerlijk te zijn ik ben heel lang te zwaar geweest. Ik heb de 160kg aangetikt. Toen begon mijn afval journey, had eerder gemoeten to be fair. Maar hee na mijn scheiding ging er pas echt een lampje branden. Ik heb mijn reet kort geleden ook op een paard geparkeerd. Maar dat was echt niet voor ik onder de 80 kilo zat. Persoonlijk vind ik dat gewoon niet fair. Ga zelf maar eens rondrennen met de Max van 20% van je gewicht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:26

Gewicht kan je niet inschatten.

Ik heb 2x een quarter op een weegschaal gehad. Beiden rond de 1.50m. Eentje was 525 in slechte conditie en de andere was 560kg in normale, goede conditie. Wel ook veel breder dan de 1e.

Ik zat eerst ronde de 50kg en nu al jaren net rond de 60kg, maar onze zadels wegen ook 20kg. Daar hou ik wel rekening mee, zeker nu met de 3jr inrijden straks.

Ik zie ook veel cowboys die imo wat (te) stevig zijn op quarters rijden. Bij sommige ziet het er verder oke uit en bij andere zie je wel wat weerstand van het paard. Maar dat kan ook weer door de manier van rijden zijn, een niet passend zadel, het bit etc etc etc. Dat kan je zo niet beoordelen.

Jaren geleden ook al een flinke discussie gehad of de bounce van evt vet nog effect heeft. Imo zie je dat wat achterblijven in de beweging. En waar mensen niet in het zadel passen, lijkt het mij dat de drukverdeling ook nadelig is.

Ondanks alles wat we weten zie ik toch nog steeds veel mensen met zichtbaar veel gewicht paardrijden. Maar merk ook dat het een heel gevoelig onderwerp is en dat mensen het moeilijk vinden als je ze hun sport/hobby wil afnemen.

Bij mennen zou ik ook wel op de combinatie letten. Waar wil je rijden? Wij hadden bijv de shet voor een sulky en zowel mijn man als zoon zijn lichtgewicht, maar die stapte in zand toch wel af, zeker bij stappen. Steviger zand en in draf of galop ging het prima. En de pony had oortjes erop, ging vlot en bleef goed in model en conditie.
Maar zou als je serieus wil mennen toch kijken naar een maatje die een marathon wagen en 1 of 2 personen makkelijker kan trekken.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:44

germie schreef:
Kennelijk moeten volgens sommigen alle ruiters afgetraind zijn.
Maar vrijwel niemand zegt dit. Men zegt wees op een gezond gewicht, fit (is niet hetzelfde als afgetrained) en binnen de perken dat op een paard past (en dat als je 1 van die uitzonderingen bent die niet gezond op een paardvriendelijk gewicht kan zitten je niet moet rijden. Maar echt, de meeste kunnen dat prima. Ook lange mensen, en dat zeg ik als vrouw van 1,80m). En ja, dan zijn er altijd nuances is (bijv. hoe bepaald je een gezond gewicht, hoeveel ervaring heb je, is het vet of spier, etc), en daar zit wat discussie, maar ik lees hier niemand die zegt dat je compleet afgetrained moet zijn. En 110 is ook voor een lang persoon hoog, zeker als die dan als beginner op een paard moet zitten voor sporadische buitenritjes waarbij de eigenaar blijkbaar eens weet hoe zwaar die zijn voor het dier. Dat moet je niet willen.

Zo jammer dat het altijd weer naar het extreme moet worden getrokken terwijl dat er niet is wat men zegt, en dat er uitzonderingen bij gehaald moeten worden die 9 van de 10 keer niet van toepassing zijn. Enige wat daarmee bereikt wordt is dat men excuses krijgt om het paardenwelzijn aan de kant te schuiven zodat zij lekker kunnen rijden.

Best wat mensen hebben een heel vertekend beeld van hoe veel vet nog gezond kan zijn. Helaas een trend die je tegenwoordig veel ziet. Als men niet obees is, herkent men overgewicht vaak niet eens en vind met het tegenwoordig prima. En iedereen die daar wel wat van vind zou opeens enkel afgetrained lichamen of gratenhuisjes willen zien. Ik vind dat echt een slechte ontwikkeling. En voor de duidelijkheid, het zou me echt een worst wezen wat men weegt en of die overgewicht heeft (ik vind er alleen wat van dat bepaalde dingen als normaal/gezond bestempeld worden wanneer dat niet zo is). Zolang ze maar niet een dier ermee willen belasten iig, dan ga ik er wel wat van vinden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:50

Het is ook nog maar de vraag of mennen wel gelijkwaardig is aan rijden voor de persoon die graag wil rijden. Daar waar ik paarden leuk vind en echt niet veel en intensief meer rij, vind ik mennen eigenlijk niet zo leuk. Ik heb mijn paard voor de wagen beleerd, ze is er goed in, maar tja, baasje heeft er weinig interesse in. Het is ook veel gedoe, ik span dan ook alleen in en rij alleen, maar sommigen vinden dat weer niet zo veilig. Ook is mennen vaak lastiger te organiseren dan rijden. Je hebt een wagen nodig. Waar stal je die? En als je op een pensionstal staat mag je vaak niet mennen als er ruiters in de bak zijn (en daar vind ik ook wat van, want je kunt paarden prima laten wennen aan menwagens en menners krijgen geen korting omdat ze minder gebruik kunnen maken van de faciliteiten). Als ze de ene avond van 7 tot 8 menners voorrang geven en de andere avond ruiters en dan zo een gelijkwaardige verdeling maken vind ik dat nog wel ok, maar vaak zijn menners op pensionstallen, net als springruiters wel de ondergeschoven kindjes.

Ik denk dat als je niet meer op een paard zou mogen rijden dat er heel wat minder mensen een paard hadden. Het rijden is toch onderdeel van de hobby.

Ik ben gelukkig geen 100kg en heb geen overgewicht, maar vind wel dat het soms wel heel extreem laag qua gewicht getrokken wordt. En als iemand dat voor z'n eigen paard vindt, prima. Maar een ander zal een andere keuze maken.

Een winteclite is een heel erg lichtgewicht zadel, en van goede kwaliteit met een zeer zachte vulling. Moet nog steeds op je paard passen, maar zo kun je ook weer een paar kg besparen. Dat is misschien nog een idee voor de ts.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:57

Cambionn ik ben niet obees maar denk maar wel dat men hier bij mij het vet herkent.

Vind dat persoonlijk een bijzondere uitspraak.
Dat vertekende beeld is er juist heel vaak andersom.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 13:24

DuoPenotti schreef:
Cambionn ik ben niet obees maar denk maar wel dat men hier bij mij het vet herkent.
Vind dat persoonlijk een bijzondere uitspraak.
Dat vertekende beeld is er juist heel vaak andersom.
Tja, ik ken jou niet dus kan daar weinig over zeggen. Jij komt mij hier iig niet over als iemand die te zwaar op een paard zou zitten maar geen idee of ik ooit een foto heb gezien. Dingen kunnen soms idd vertekenen, maar ik heb het ook over momenten waar de gewichten gewoon bekend zijn. Toen ik zelf bijna 10kg overgewicht had vond men het belachelijk dat ik wou afvallen terwijl zelfs 15 kilo lichter er nog duidelijk vet overal rond m'n lichaam zit (dat ik in foto's weg edit, daar zal ik niet over liegen, maar deze mensen zagen mij in het echt). En zo zie ik het wel meer, online en offline. Ook bij mensen die ik ken en waarvan ik de gewichten en hun gezondheid ken. Mensen die echt wel een paar kilo over de max voor hun lichaam zitten, maar die als "normaal" worden bestempelt, en als je dat niet vind dat je dus te horen krijgt dat je blijkbaar enkel dunne sprietjes zou willen. Terwijl er echt nog wel een wereld zit tussen geen overgewicht en een dun sprietje.

Maar ja, gezond heeft idd voor de meeste mensen nog gewoon vet. Dat aan zich is normaal. Je hebt gelijk dat er ook mensen zijn die idd de andere kant op gaan waar ze roepen dat het te veel is zodra je vet ziet. Dat is ook niet correct, en zou juist wel ontmoedigt moeten worden. En zeker online (maar ook offline) was dat heel lang ook de norm. Maar zelf zie ik het tegenwoordig veel vaker goedgepraat en genormaliseerd worden om wat kilo's te veel te hebben dan te weinig. Wellicht ook als counter-reactie op dat men vroeger te dun normaal vond. Terwijl beide dus niet goed is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:27

germie schreef:
Die man is niet buiten adem, dat komt omdat hij praat terwijl hij rijdt en heel veel mensen klinken dan stom of buiten adem, maar dat zijn ze echt niet hoor. Die man is in mijn ogen ook niet te zwaar voor zijn paarden. Rijdt er immers ook vele per dag en heeft dus echt wel conditie. Is niet mijn manier van rijden overigens, dus ik volg hem verder niet.
Kennelijk moeten volgens sommigen alle ruiters afgetraind zijn. Maar dat afgetraind zijn is ook zeer sterk afhankelijk van je bouw. .

Die man is wel degelijk buiten adem. Veel mensen met overgewicht ademen op deze manier.
ik vind hem ook te zwaar/ log/ vormeloos/ slap om te rijden.

Je hoeft niet afgetraind te zijn. En ook niet vrij van vet te zijn.
Maar een gezond gewicht voor je lengte met een paar kilo marge, en vooral conditie en nog belangrijker: balans.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:28

Tim Anderson is absoluut een dikkerd. Maar wel een enorm succesvolle/ goede ruiter. Rijdt op van die kleine brede bulldog model quarters. Zullen zo doorgaans rond de 145 zitten. Maar goed, die kan je absoluut niet vergelijken met een gemiddelde ruiter..

Cultuur daar in de VS is heel anders, 25% ruitergewicht wordt daar als normaal gezien

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:04

troi schreef:
Cultuur daar in de VS is heel anders, 25% ruitergewicht wordt daar als normaal gezien

Niet zo gek wanneer je ziet hoe ze daar eten... ik ben er meermaals geweest, het is een hele opgave om gezond eten te vinden.
In Nederland gaan we hard op dezelfde toestanden af...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:57

Ninx schreef:
troi schreef:

Niet zo gek wanneer je ziet hoe ze daar eten... ik ben er meermaals geweest, het is een hele opgave om gezond eten te vinden.
In Nederland gaan we hard op dezelfde toestanden af...

Of normale hoeveelheden :') zelfs de gezonde dingen zijn porties wat hier echt veel minder is. Zelfs drinken is veel meer.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:08

Tim Anderson haalt maar net de 1m70 toch?
Dat scheelt ook weer in gewicht :+
Maar zelfs de langere ruiters in NL, als ik even naar bekenden kijk.
Tijdens de OS was mijn staleigenaar bijna 1m90 en maar 79kg.
Nu hij wat meer met trainen en coachen bezig is wel wat meer maar haalt nog de 90kg niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:30

Maar wat weegt ton duivenvoorden?
Hij zit natuurlijk perfect in balans.
Maar toch hoor ik daar de klassieke ruiters niet over

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:51

germie schreef:
Quarterhorses worden vaak gereden door mannen en een westernzadel is ook zwaarder dan een Engels zadel. Toch hoor je daar nooit wat over. Dus het is allemaal niet zo zwart wit.

in de western speelt gewicht niet echt daar word niet echt op gelet ook

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:17

speurneusc schreef:
germie schreef:
Quarterhorses worden vaak gereden door mannen en een westernzadel is ook zwaarder dan een Engels zadel. Toch hoor je daar nooit wat over. Dus het is allemaal niet zo zwart wit.

in de western speelt gewicht niet echt daar word niet echt op gelet ook

Met die zware zadels en die iele Quarter pootjes….. lekker handig :-(