Waarom is de konik niet populairder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 10:04

Fly_high schreef:
Als ik een Oost Europese oertype pony zou willen trouwens is hutzul imo een veel logischere keuze, net zo "wild", nuchter en gezond, ook op dezelfde manier gehouden (= zelfstandig leven in een natuurgebied :j ) maar wel veel meer rijtypisch :)

Hun aanlegtest is ook soort TREC-parcours, super leuke pony's om mee te crossen.

Eerste beste advertentie van een hutzul als voorbeeld

[ Afbeelding ]

https://www.olx.pl/d/oferta/klacz-huculska-hucul-CID103-ID15MBtS.html

Als ik iets kleiner was :') dan zou ik er zeker eentje hebben als allround rijpony!

Ik kijk inderdaad ook wel verder.... Zo had ik de Hutul/ Huzul...Hutzul (kom het overal anders tegen) al gespot.
Maar ook de Karakachan, Zemaitukas, nog 1 waarvan ik nu spontaan de naam kwijt ben.... en vooral de Bosnian Mountain Horse.
Laatstgenoemde vind ik buitengewoon knap, krachtig en ben daar wel een beetje verliefd op.

Ik weet echter niet in hoeverre genoemde rassen erg van elkaar verschillen waar het gaat om management. Dus het sober houden.

Ik heb nu sobere paarden. Voor mij is het dus een tweede natuur dat op een bepaalde manier te doen.
Maar uiteraard valt er iets te zeggen voor een beetje meer 'gemak'.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 10:11

Fly_high schreef:
Alleen worden ze in Nederland dus niet gezond - gezien hoe sober ze moeten worden gehouden en hoe gevoelig ze zijn voor hoefbevangenheid.

Dat zie je ook terug bij alle andere primitieve rassen in Nederland, verreweg de meeste zijn moddervet met alle gevolgen van dien :

Edit. En ik denk dat het mentale aspect van het leven op 3 plukjes hooi en nooit gras mogen zien ook iets is wat men rekening mee zou moeten houden - in het oosten van Polen kan een konik lekker hele dag in de wei staan en zijn natuurlijke gedrag vertonen (=grazen), her gras daar is zodanig arm dat import warmbloeden het hele jaar door onbeperkt hooi moeten krijgen en dikke kilo's krachtvoer om überhaupt op gewicht te blijven. Denk dat een konik echt veel gelukkiger is in Biłgoraj waar die vandaan komt dan ergens in Nederland :o

Structurele overbelasting (omdat Nederlanders zwaar zijn) is ook niet per se gezond denk ik. En meeste koniks beschikbaar te koop in Nederland zijn helemaal niet gefokt met het oog op hun gezondheid en functionele bouw, maar door een willekeurige hengst tussen een kudde willekeurige merries neer te pleuren :')

Hier houd ik ze goed door veel ruimte op een pp... altijd toegang tot eten, maar geen rijk eten.... en ja: beperkt grazen..... ondanks het feit dat ik 'paardengras' heb.
Ik weet inmiddels niet beter, maar het is best even een puzzel. Op een reguliere pensioenstal houd je zulke paarden niet gezond nee.

Ik geef je gelijk dat veel paarden natuurlijk sowieso gelukkiger zijn in een groot gebied waar ze in de groep altijd hapje/ stapje kunnen doen.

Ik kan kiezen voor wat kleiner spul omdat ik niet erg groot ben en 55 kilo weeg.

prompter

Re: Waarom is de konik niet populairder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:15

Het is zo persoonlijk welk paard je wil. Ik hou van dravers. Legio mensen die ook geen draver willen. Prima toch? Ik koop alleen maar dravers. Voor mijn doel super geschikt, en tot nu toe altijd gezonde gehad omdat ik ze als veulen al koop en dus precies weet wat er mee gebeurd is. Ik zie voor mezelf dus geen reden om over te stappen naar een Konik, al vind ik ze best leuk. Maar niet voor mezelf.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 10:21

DuoPenotti schreef:
Ik sluit mij toch ook bij San aan.
De geplaatste gezondheids voordelen zie ik er niet in.

En nee veel andere rassen zijn ook niet gezond.
Maar passen dan wel beter met de lange Nederlanders.
Want veel pony's zijn dan toch een stuk groter.

En persoonlijk vind ik een konink ook niet mooi.
Maar dat is natuurlijk smaak.

Er is mij op dit moment niet echt een 'ras' bekend dat gezond is (sta er wel voor open wanneer dat wel zo is natuurlijk). Er zijn wel gezonde exemplaren binnen een ras, maar die moet je dan natuurlijk maar net vinden.
Er zijn koplopers qua kwalen, en nog wel rassen die redelijk scoren.

Vermoedelijk is in het oosten van Europa de gekte nog niet helemaal toegeslagen. Net als bij het fokken van honden zijn we bij paarden ook steeds verder gegaan.
Hopelijk raken ze daar nog niet geïnfecteerd met dezelfde drang naar perfectioneren.
Mijn hoop en vermoeden is, dat je binnen de rassen daar nog echt sterke paarden kunt vinden.

Omdat ik dus niet zo lang en zwaar ben past een pony prima. Ik heb al mijn hele leven pony's.
Ik heb recent ook wel eens wat andere dingen geprobeerd, ook grote paarden. De PRE sprak me erg aan.
Maar daar moet je denk ik ook wel HEEL zorgvuldig zoeken, keuren, een betrouwbare koper vinden en een realistische zak geld meebrengen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 10:24

prompter schreef:
Het is zo persoonlijk welk paard je wil. Ik hou van dravers. Legio mensen die ook geen draver willen. Prima toch? Ik koop alleen maar dravers. Voor mijn doel super geschikt, en tot nu toe altijd gezonde gehad omdat ik ze als veulen al koop en dus precies weet wat er mee gebeurd is. Ik zie voor mezelf dus geen reden om over te stappen naar een Konik, al vind ik ze best leuk. Maar niet voor mezelf.

Ik vind dravers ook altijd aansprekend.
Het is een groot voordeel dat veel dravers heel veel buiten gehouden worden.

Maar wanneer ze al in training zijn geweest, en bergen krachtvoer hebben gegeten zou ik wel 10x nadenken. Ik begrijp dus dat jij voor een veulen kiest.

Ik ben trouwens niet bekend met gezondheidsproblemen binnen dat ras.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:13

Helaas zie je bij dravers ook ECVM steeds meer voorkomen, al is het nog beperkt. En niet vanuit het ras, maar vanuit het werk enorm veel peesblessures (net als bij polopaarden, daar nog veel meer bij).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:27

De berber is ook nog wel zo’n oerras. Ook iets groter. Er zat een tijd geleden een bokker die ze fokte en nog zo natuurlijk mogelijk hield (dus buiten in kudde op een enorm stuk grond met verschillende types flora zeg maar, die zat ergens in de Ardennen of Luxemburg? Iig ook nog rotsgrond gebieden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:50

Ninx schreef:
Fly_high schreef:
Alleen worden ze in Nederland dus niet gezond - gezien hoe sober ze moeten worden gehouden en hoe gevoelig ze zijn voor hoefbevangenheid.

Dat zie je ook terug bij alle andere primitieve rassen in Nederland, verreweg de meeste zijn moddervet met alle gevolgen van dien :

Edit. En ik denk dat het mentale aspect van het leven op 3 plukjes hooi en nooit gras mogen zien ook iets is wat men rekening mee zou moeten houden - in het oosten van Polen kan een konik lekker hele dag in de wei staan en zijn natuurlijke gedrag vertonen (=grazen), her gras daar is zodanig arm dat import warmbloeden het hele jaar door onbeperkt hooi moeten krijgen en dikke kilo's krachtvoer om überhaupt op gewicht te blijven. Denk dat een konik echt veel gelukkiger is in Biłgoraj waar die vandaan komt dan ergens in Nederland :o

Structurele overbelasting (omdat Nederlanders zwaar zijn) is ook niet per se gezond denk ik. En meeste koniks beschikbaar te koop in Nederland zijn helemaal niet gefokt met het oog op hun gezondheid en functionele bouw, maar door een willekeurige hengst tussen een kudde willekeurige merries neer te pleuren :')

Hier houd ik ze goed door veel ruimte op een pp... altijd toegang tot eten, maar geen rijk eten.... en ja: beperkt grazen..... ondanks het feit dat ik 'paardengras' heb.
Ik weet inmiddels niet beter, maar het is best even een puzzel. Op een reguliere pensioenstal houd je zulke paarden niet gezond nee.

Best een puzzel ja, dan heb je al het antwoord waarom ze niet zo populair zijn in ieder geval ;)

Opmerking mbt gewicht en overbelasting ging uiteraard ook niet specifiek over jou hoor, maar ik denk dat je zelf ook al weet dat je met je 55 kilo flink stuk lichter bent dan een gemiddelde Nederlandse amazone.

Mbt gezondheid anders dan overgewicht / bevangenheid, wordt het beeld niet vertekend door de manier waarop mensen deze paarden inzetten? Poolse manege- en basissport-koniks die ik kende hadden ook gewoon artrose, HKO, peesblessures etc. misschien minder vaak dan de kwpners die ik nu om me heen zie maar dan nog.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 12:56

Ayasha schreef:
De berber is ook nog wel zo’n oerras. Ook iets groter. Er zat een tijd geleden een bokker die ze fokte en nog zo natuurlijk mogelijk hield (dus buiten in kudde op een enorm stuk grond met verschillende types flora zeg maar, die zat ergens in de Ardennen of Luxemburg? Iig ook nog rotsgrond gebieden.

Ja... daar zeg je iets....
Ook het ouderwetse type arabier schijnt nog behoorlijk sterk te zijn.
Al is al te stuiterig of hittepetitterig ook iets wat me niet zo past

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 13:03

Fly_high schreef:
Best een puzzel ja, dan heb je al het antwoord waarom ze niet zo populair zijn in ieder geval ;)

Opmerking mbt gewicht en overbelasting ging uiteraard ook niet specifiek over jou hoor, maar ik denk dat je zelf ook al weet dat je met je 55 kilo flink stuk lichter bent dan een gemiddelde Nederlandse amazone.

Mbt gezondheid anders dan overgewicht / bevangenheid, wordt het beeld niet vertekend door de manier waarop mensen deze paarden inzetten? Poolse manege- en basissport-koniks die ik kende hadden ook gewoon artrose, HKO, peesblessures etc. misschien minder vaak dan de kwpners die ik nu om me heen zie maar dan nog.

Tja, ik ben er ook niet op tegen om mijn leven iets makkelijker te maken hoor ;-) Al denk ik dat mijn huidige bejaardjes door de uitstekende verzorging (ahum) ook nog wel een poos blijven leven ;-)

Kijk, ik baseer me nu vooral op die dissecties en gepubliceerde onderzoeken die op het web toegankelijk zijn.
Veel van de genoemde sobere pony's zijn natuurlijk wel veelvuldig ingezet voor van alles, maar het is niet zo dat alles daarover gedocumenteerd wordt ofzo. We hebben hier veel meer inzicht in wat belasting doet met dieren die niet meer zo robuust gefokt worden.

Er bestaat de kans dat ik mezelf blij maak met een dooie mus door zo zorgvuldig te zoeken naar een zoveel mogelijk 'probleemvrij' ras, want je kunt niks uitsluiten.
Wat je NIET moet kiezen is voor nu duidelijker dan wat je WEL moet kiezen.

Maar wanneer je een oertype koopt dat in de dissecties hoog scoorde op meer rigiditeit, je ze echt goed laat uitgroeien en de belasting verstandig opbouwt (en ze even door de scanner trekt met de arts) bestaat er een kans dat het leuk kan aflopen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:17

Maar ook dat zegt niet alles over toekomstige gezondheid. Risico op hoefbevangenheid bij deze sobere paarden, besmetting door teken bij een pony die in de natuurgebied gelopen heeft, wormen, Jacobskruiskruid, er kan zoveel mis gaan…

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 13:20

Miran schreef:
Maar ook dat zegt niet alles over toekomstige gezondheid. Risico op hoefbevangenheid bij deze sobere paarden, besmetting door teken bij een pony die in de natuurgebied gelopen heeft, wormen, Jacobskruiskruid, er kan zoveel mis gaan…

Uiteraard... al kun je daar natuurlijk wel invloed op uitoefenen. Niet alle oertypen komen uit natuurgebieden.
Maar je kunt in ieder 1 grote verdrietfactor uitsluiten: defect zijn door toedoen van de mens en haar wil tot perfectioneren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:26

TS: heb je niet ook een vertekend beeld van hoe vaak de problemen voorkomen? Zet je de aantallen probleem gevallen wel af tegen de totale populatie?

Als je 20 gevallen van, zeg, ECVM/CPL/astma hoort en ziet bij een bepaald type paard over de jaren heen lijkt dat heel veel. Maar als je het afzet tegen de totale populatie? Is het dan nog een veel voorkomend probleem? Met name voor de grotere groepen zoals warmbloeden en bepaalde pony rassen waar we massaal aantallen van hebben rondrennen in europa.

Volgens mij ben je iemand met best wat interesse in gezondheid van paarden maar mijn ervaring leert dat als je daar wat in geïnteresseerd bent, je dan ook véél problemen tegen lijkt te komen (want dat is interessant om te lezen). Als je vervolgens gewoon om je heen kijkt in de echte wereld zie je vervolgens overal paarden rond lopen die gewoon aardig probleemloos hun werk doen. Het merendeel is namelijk gewoon functioneel gezond.

En om gewoon lekker km's te maken in de natuur in NL heb je helemaal niet zo'n spannend paard nodig. (itt tot km's maken in ruw bergachtig gebied bv) Dat is namelijk een fluitje van een cent. En ik denk dat 90% van de paarden die door een normale keuring komen dat moeiteloos jaren volhouden. Zeker met een baasje die zich verdiept in goed management.

Natuurlijk ken ik ook paarden met blessures en dingetjes om mij heen. Maar het merendeel heeft en krijgt echt niet iets waar ze structureel last van hebben en houden en wat ze blijvend beperkt in leuke dingen doen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:55

Een welshje is volgens mij ook gezond en sterk. Die ik zie, lopen op hun 25e nog pittig mee in elk geval en zien er nog niet afgetakeld uit. Als ik voor een gezond ras zou willen kiezen met een beetje sportaanleg, zou ik daar eerder naar kijken. Sowieso hebben pony's minder problemen dan paarden. Ik zie de meerwaarde van een konik niet zo. Zouden er echt wilde paarden zijn, waar bijv meerdere hengsten het moeten uitvechten en de sterkste wint, waar merries al honderden jaren zich voortplanten op basis van kwaliteiten in de natuur zeg ik ja er is wat voor te zeggen. Maar volgens mij wordt er nu gewoon een groep merries en 1 willekeurige hengst bij elkaar gesmeten en krijg je allemaal dezelfde lijn koniks in 1 gebied. En op willekeur wordt dan een deel geslacht/verkocht. Maar om nu aan te nemen dat dat gezonder is of dat de mens er minder mee gemoeid is... nja ik trek dat dus in twijfel. En ook dat deze rassen per definitie gezonder zijn eigenlijk. Hoe weet je ook dat ze gezonder zijn als het gros ervan nooit belast wordt en de oudere paarden met eventuele problemen naar de slager gaan..
Ga maar fanatiek 80-100cm springen met je konik, ik vermoed dat ie eerder versleten is dan een springgefokt dier wat van nature goed zijn lichaam gebruikt in de sprong. De bouw van een konik is zo gunstig nog niet om fanatiek sport mee te beoefenen én gezond te blijven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:57

Als antwoord op de vraag: ik denk eerder dat Nederland niet geschikt is voor de konik dan andersom. Nederland heeft een andere insteek wat paarden betreft (van oorsprong vnl warmbloeden waar het aankwam op koets- en rijpaarden) en voor het segment bosruiter zijn er al decennialang paarden van verschillende rassen die goed voldoen. Zoals de haflinger, fjord en tinker. Daar zijn er volop van, en nog een ras erbij wat minder ver ontwikkeld is richting wat de Nederlandse recreant zoekt voegt niet echt wat toe.
Daarnaast is Nederland een land waar de manier van houden niet goed aansluit bij de behoeftes van een konik. Het is hier niet zo gezond voor ze.
Overigens eens met Diddykong: wie zegt dat een konik gezond is als ze nooit wat meer doen dan begrazen. Heb je ergens gegevens van hoe oud een konik wordt als hij als recreatiepaard bij een particulier of manege staat, en heb je dat vergeleken met paarden van andere rassen onder dezelfde omstandigheden?

Persoonlijk antwoord aangaande populariteit: ik vind ze niet mooi. Als ik een paard zou zoeken (wat ik niet doe) zou ik geen rijpaard willen dus dingen als bouw, stokmaat enzo spelen voor mij niet mee. Maar ik vind wildkleuren bepaald niet mooi. Het oog wil ook wat. En mijn oog wil gewoon bruin, schimmel, zwart of vos.

Om ook even in te haken op de discussie hier: TS wat is je doel? De titel doet vermoeden dat je een discussie over koniks wil. Je eigen reacties laten doorschemeren dat je voor jezelf probeert te beoordelen of een konik voor jou een fijn paard zou zijn. En dan vraag ik mij af: waarom een konik? Je schrijft ook over Bosnische ponies, zemaitukas enz en dan vraag ik mij af: waarom zo exotisch? Wat is er mis met een fijne haflinger of welsh K? Daar is meer aanbod van, ze hebben als het meezit een fokker die je van alles kan vertellen over hun ouders en overige familieleden waar het op karakter en gezondheid aankomt en ze zijn wat beter bestand tegen de leefomstandigheden (voornamelijk ruwvoeromstandigheden) in Nederland.
Ik vind jou niet iemand die interessant wil lopen doen met de keuze van een ras. Geen kijk mijn camargue eens iemand. Vandaar dat ik mij oprecht afvraag waarom je je het jezelf ingewikkeld maakt, als oriëntatie op een paard voor jouzelf het doel is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 17:13

pol013 schreef:
TS: heb je niet ook een vertekend beeld van hoe vaak de problemen voorkomen? Zet je de aantallen probleem gevallen wel af tegen de totale populatie?

Als je 20 gevallen van, zeg, ECVM/CPL/astma hoort en ziet bij een bepaald type paard over de jaren heen lijkt dat heel veel. Maar als je het afzet tegen de totale populatie? Is het dan nog een veel voorkomend probleem? Met name voor de grotere groepen zoals warmbloeden en bepaalde pony rassen waar we massaal aantallen van hebben rondrennen in europa.

Volgens mij ben je iemand met best wat interesse in gezondheid van paarden maar mijn ervaring leert dat als je daar wat in geïnteresseerd bent, je dan ook véél problemen tegen lijkt te komen (want dat is interessant om te lezen). Als je vervolgens gewoon om je heen kijkt in de echte wereld zie je vervolgens overal paarden rond lopen die gewoon aardig probleemloos hun werk doen. Het merendeel is namelijk gewoon functioneel gezond.

En om gewoon lekker km's te maken in de natuur in NL heb je helemaal niet zo'n spannend paard nodig. (itt tot km's maken in ruw bergachtig gebied bv) Dat is namelijk een fluitje van een cent. En ik denk dat 90% van de paarden die door een normale keuring komen dat moeiteloos jaren volhouden. Zeker met een baasje die zich verdiept in goed management.

Natuurlijk ken ik ook paarden met blessures en dingetjes om mij heen. Maar het merendeel heeft en krijgt echt niet iets waar ze structureel last van hebben en houden en wat ze blijvend beperkt in leuke dingen doen.

Leuke post, en voor een groot deel vast best heel 'raak'.... Ik kijk een beetje met een bezorgde bril.
Ik heb met mijn eigen paarden ook problematiek gehad die behoorlijk rasgebonden bleek te zijn. Daarom ben ik ook eens een deurtje verder gaan kijken.
Vroeger had ik meer mixjes.... nrps kruising arabier met nog wattes.... dat was minder gevoelig.

Ik ga ook inderdaad geen spectaculaire prestaties vragen. Maar wanneer er nog een paard komt, wordt dat de laatste.... en door schade en schande denk ik dat ik nu met een enorm vergrootglas aan het kijken ben wat het dan moet worden.

Nu ben ik denk ik ook wel (nog meer dan voorheen) iemand die sowieso een freak is waar het om kennis vergaren gaat. Natuurlijk helpt dat, maar het werkt ook remmend. Want dan zijn er opeens wel heel veel beren op de weg.
Aan de andere kant kan ik het ook niet meer uitzetten wanneer ik teveel heb gelezen op pub med, dingen van bevriende dierenartsen hoor en de info van die dissecties lees. Er zijn echt wel veel rassen met problemen.
Tot slot moet je het dan ook nog zien.
Ik ken genoeg zorgeloze hele blije eigenaren met een 'paard dat nooit iets mankeert', terwijl dat dier dan dus kreupel is.... maar men ziet het niet.

Nou ja, de conclusie is dat ik me voor nu dan dus nog maar even lekker in alle ins and outs verdiep van de rassen die me aanspreken.... misschien dat ik, wanneer ik er dan straks eindelijk uit ben, zo oud ben dat ik maar scootmobiel koop... grinnik!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 17:22

Koper schreef:
Als antwoord op de vraag: ik denk eerder dat Nederland niet geschikt is voor de konik dan andersom. Nederland heeft een andere insteek wat paarden betreft (van oorsprong vnl warmbloeden waar het aankwam op koets- en rijpaarden) en voor het segment bosruiter zijn er al decennialang paarden van verschillende rassen die goed voldoen. Zoals de haflinger, fjord en tinker. Daar zijn er volop van, en nog een ras erbij wat minder ver ontwikkeld is richting wat de Nederlandse recreant zoekt voegt niet echt wat toe.
Daarnaast is Nederland een land waar de manier van houden niet goed aansluit bij de behoeftes van een konik. Het is hier niet zo gezond voor ze.
Overigens eens met Diddykong: wie zegt dat een konik gezond is als ze nooit wat meer doen dan begrazen. Heb je ergens gegevens van hoe oud een konik wordt als hij als recreatiepaard bij een particulier of manege staat, en heb je dat vergeleken met paarden van andere rassen onder dezelfde omstandigheden?

Persoonlijk antwoord aangaande populariteit: ik vind ze niet mooi. Als ik een paard zou zoeken (wat ik niet doe) zou ik geen rijpaard willen dus dingen als bouw, stokmaat enzo spelen voor mij niet mee. Maar ik vind wildkleuren bepaald niet mooi. Het oog wil ook wat. En mijn oog wil gewoon bruin, schimmel, zwart of vos.

Om ook even in te haken op de discussie hier: TS wat is je doel? De titel doet vermoeden dat je een discussie over koniks wil. Je eigen reacties laten doorschemeren dat je voor jezelf probeert te beoordelen of een konik voor jou een fijn paard zou zijn. En dan vraag ik mij af: waarom een konik? Je schrijft ook over Bosnische ponies, zemaitukas enz en dan vraag ik mij af: waarom zo exotisch? Wat is er mis met een fijne haflinger of welsh K? Daar is meer aanbod van, ze hebben als het meezit een fokker die je van alles kan vertellen over hun ouders en overige familieleden waar het op karakter en gezondheid aankomt en ze zijn wat beter bestand tegen de leefomstandigheden (voornamelijk ruwvoeromstandigheden) in Nederland.
Ik vind jou niet iemand die interessant wil lopen doen met de keuze van een ras. Geen kijk mijn camargue eens iemand. Vandaar dat ik mij oprecht afvraag waarom je je het jezelf ingewikkeld maakt, als oriëntatie op een paard voor jouzelf het doel is.

Mijn eerste pony was vroeger een haflinger. Dat was een robuust vierkant dier met dikke poten dat onverwoestbaar was.
Al zijn familieleden waren net zo.
Tegenwoordig zijn het een soort langbenige palomino sportpony's. De Tinker kent ook ontzettend veel gezondheidsproblemen.
De Fjord is volgens mij nog aardig gezond, en ik heb het idee dat het stamboek ook nog best serieus is.

Ik schreef hiervoor al ergens dat je inderdaad niet kunt staven of de konik zich bij intensief recreatief gebruik echt goed houdt. Ik was eerst geïnteresseerd in andere Oostblok-rassen, maar vroeg me toen opeens af hoe het nou zat met die Konik. Omdat ze veel fysieke kenmerken hebben die gunstig zijn voor duurzaamheid, maar hier echt vaak eindigen bij louche handelaren.
De reden dat ik in het Oostblok keek, en niet Spanje of IJsland of Zuid Amerika... omdat ik denk dat alles in Noord-/ en Oost-Europa nog aardig overeenkomst waar het gaat om klimaat en vegetatie. Voor PRE's of IJslanders is het al lastiger hier.
Dit zijn redenaties die ontsproten aan dit brein hoor, dus ik heb ze niet kunnen verifiëren ;-)

Hihi, nee... ik wil inderdaad niet interessant doen met een ras... dat klopt.
Maar het is gewoon ook iets dat ik graag doe, veel info verzamelen over iets dat ze me heel erg interesseert. Gewoon omdat ik daar een blij brein van krijg.
Als de uitkomst daarvan dan uiteindelijk ook nog eens is dat ik iets vind dat me aanstaat, dan is het helemaal mooi.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:41

Ik heb nog nooit een palomino haflinger gezien.

Als ik je goed begrijp beschouw jij de konik als een bruikbaar recreatiepaard en vraag je je af waarom er niet meer van zijn behalve dan in de begrazing. Op die manier zijn ze bij jou in beeld gekomen en nu vraag je je af waarom koniks begrazingspaarden zijn en geen rij- of recreatiepaarden. Klopt dat? En wat bedoel je precies met "duurzaamheid"?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 19:38

Ik moest aan een Fjord denken bij je wensen. Zijn hele sterke en gezonde paarden. Komen soms alleen met een boel eigenzinnigheid. En er zijn verschillende types, voor elk wat wils dus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 21:16

Gezondheid inschatten bij paarden die zelden voor aankoopkeuring komen voornamelijk terecht komen bij mensen die iets goedkoops zoeken of iets willen redden is natuurlijk ook lastig.
Net zo goed blijken ze bijv. gevoelig voor spat (willekeurig voorbeeld) maar hebben ze daar in hun normale begrazingstoestand geen last van.
Heel veel paarden worden immers pas kreupel gezien omdat ze problemen krijgen in het werk, niet tijdens het eten.

TS, veel kan je er niet aan verliezen. Als ze je aanspreken zou ik het gewoon proberen.

Maar blijkbaar wel een uitbreek veilig hekwerk aanschaffen :D

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 07:48

Kwa medische dingen zorgt mijn konik zelf wel voor de rekeningen.... Heb al eens haar voorhoofd moeten laten hechte ivm een uitbreekt poging.

Tevens heeft mijn vriendin een konik gehad die jong is overleden aan koliek. Koniks kunnen wat gevoelig zijn voor het eten van zand.

Daarbij is de beenstand van mijn huidige merrie ook niet optimaal, die heeft 1 scheefstaand hoefje/been. Als dat als veulen was gecorrigeerd kwam het nog wel goed, maar dat doen natuurbeheerders niet. In mijn geval doe ik veel rechtrichten aan de hand, maar zal altijd een dingetje blijven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 07:56

Mungbean schreef:
Gezondheid inschatten bij paarden die zelden voor aankoopkeuring komen voornamelijk terecht komen bij mensen die iets goedkoops zoeken of iets willen redden is natuurlijk ook lastig.
Net zo goed blijken ze bijv. gevoelig voor spat (willekeurig voorbeeld) maar hebben ze daar in hun normale begrazingstoestand geen last van.
Heel veel paarden worden immers pas kreupel gezien omdat ze problemen krijgen in het werk, niet tijdens het eten.

Dat. Er zijn weinig gegevens. Waardoor er weinig te vergelijken valt.

Of koniks dan dus gezond zijn kunnen we niks over zeggen. Enige wat we kunnen concluderen is dat we er niet genoeg informatie over hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 08:40

Het is wel bekend bij dierenartsen dat pony's bijna nooit OCD krijgen..in die zin zijn ze dus wel gezonder.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 11:29

Koper schreef:
Mungbean schreef:

Dat. Er zijn weinig gegevens. Waardoor er weinig te vergelijken valt.

Of koniks dan dus gezond zijn kunnen we niks over zeggen. Enige wat we kunnen concluderen is dat we er niet genoeg informatie over hebben.

Oer-rassen zijn uit elkaar getrokken en hun bewegingen zijn geanalyseerd.
Bij deze oerrassen bleek de nekband intact. Waar bij gedomesticeerde rassen deze er (niet opzettelijk) uit gefokt is.
Daardoor is er meer stevigheid en rigiditeit in het hals/ borstgebied, en is ook de rug sterker en beschikken ze over een krachtiger achterhand, bovendien bezitten ze grotere psoasspieren.
Door dat 'recht' zijn zie je geen overbouwde groeifasen. Ze groeien gelijkmatiger.
Er is ook geen sprake van 'natuurlijke' (hoe natuurlijk is dat dus?) scheefheid of een graasvoet.

Of al deze eigenschappen ook voor de Konik gelden is even de vraag. Maar ook de Konik verschilt dus op 34 punten van het gedomesticeerde (zeg liever 'door mensen gemanipuleerde) paard.
Want veel van die 'oer-rassen' (ook de Konik) zijn in het buitenland gewoon gebruikspaarden.

Een veel voorkomend probleem is ook hypermobiliteit. Iets waar deze rassen ook geen last van hebben.

Er is inmiddels behoorlijk wat onderzoek gedaan en gepubliceerd over de problemen waarmee het moderne paard kampt. Er is veel mis gegaan toen het engels volbloed overal doorheen gegooid werd. Maar ook het blijven fokken op nog meer beweging en expressie en bij ponyrassen meer hoogte, heeft ze slappere lappenpoppen gemaakt. Het is rete interessant, maar dus ook wel een beetje klote.

We weten dus wel degelijk dat deze dieren biomechanisch gezonder zijn.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 12:20

De Konik ís een gedomesticeerd paard. Het enige niet-gedomesticeerde paard is de Przewalski en daar stamt geen enkel huispaard vanaf (volgens mij zijn ze alleen recent gebruikt om het Heck paard te creëren). Ja, het is een oerras, maar dat maakt ze niet ineens wild. Net zo goed dat een Husky gewoon een gedomesticeerde huishond is ondanks dat het een oertype is en meer op een wolf lijkt dan een Chihuahua. En daar heb je ook gelijk het verschil in karakter te pakken. Huskies staan ook niet per se bekend om hun will to please en zijn moeilijker 'gehoorzaam' te krijgen dan een herder of Labrador. Niet iedereen kan daarmee omgaan.

Wat ik me afvraag is waarom je specifiek naar de Konik kijkt? Er zijn veel meer oerrassen, zoals de Exmoor en Sorraia bijvoorbeeld, beide ouder dan de Konik. De Exmoor blijkt zelfs zo 'oer' te zijn dat sommige wetenschappers ze op hetzelfde niveau plaatsen als de Tarpan.

Het oudste paardenras schijnt de Kaspische pony te zijn. Ik vraag me daarbij af of ze ook die oereigenschappen hebben die je bij de Konik ziet, want de Kaspische pony is geen pony (ja, qua maat), maar een volbloed. Ze hebben dezelfde voorouders (of mogelijk zijn ze dat zelf) als de Arabier.