Koper schreef:Als antwoord op de vraag: ik denk eerder dat Nederland niet geschikt is voor de konik dan andersom. Nederland heeft een andere insteek wat paarden betreft (van oorsprong vnl warmbloeden waar het aankwam op koets- en rijpaarden) en voor het segment bosruiter zijn er al decennialang paarden van verschillende rassen die goed voldoen. Zoals de haflinger, fjord en tinker. Daar zijn er volop van, en nog een ras erbij wat minder ver ontwikkeld is richting wat de Nederlandse recreant zoekt voegt niet echt wat toe.
Daarnaast is Nederland een land waar de manier van houden niet goed aansluit bij de behoeftes van een konik. Het is hier niet zo gezond voor ze.
Overigens eens met Diddykong: wie zegt dat een konik gezond is als ze nooit wat meer doen dan begrazen. Heb je ergens gegevens van hoe oud een konik wordt als hij als recreatiepaard bij een particulier of manege staat, en heb je dat vergeleken met paarden van andere rassen onder dezelfde omstandigheden?
Persoonlijk antwoord aangaande populariteit: ik vind ze niet mooi. Als ik een paard zou zoeken (wat ik niet doe) zou ik geen rijpaard willen dus dingen als bouw, stokmaat enzo spelen voor mij niet mee. Maar ik vind wildkleuren bepaald niet mooi. Het oog wil ook wat. En mijn oog wil gewoon bruin, schimmel, zwart of vos.
Om ook even in te haken op de discussie hier: TS wat is je doel? De titel doet vermoeden dat je een discussie over koniks wil. Je eigen reacties laten doorschemeren dat je voor jezelf probeert te beoordelen of een konik voor jou een fijn paard zou zijn. En dan vraag ik mij af: waarom een konik? Je schrijft ook over Bosnische ponies, zemaitukas enz en dan vraag ik mij af: waarom zo exotisch? Wat is er mis met een fijne haflinger of welsh K? Daar is meer aanbod van, ze hebben als het meezit een fokker die je van alles kan vertellen over hun ouders en overige familieleden waar het op karakter en gezondheid aankomt en ze zijn wat beter bestand tegen de leefomstandigheden (voornamelijk ruwvoeromstandigheden) in Nederland.
Ik vind jou niet iemand die interessant wil lopen doen met de keuze van een ras. Geen kijk mijn camargue eens iemand. Vandaar dat ik mij oprecht afvraag waarom je je het jezelf ingewikkeld maakt, als oriëntatie op een paard voor jouzelf het doel is.
Mijn eerste pony was vroeger een haflinger. Dat was een robuust vierkant dier met dikke poten dat onverwoestbaar was.
Al zijn familieleden waren net zo.
Tegenwoordig zijn het een soort langbenige palomino sportpony's. De Tinker kent ook ontzettend veel gezondheidsproblemen.
De Fjord is volgens mij nog aardig gezond, en ik heb het idee dat het stamboek ook nog best serieus is.
Ik schreef hiervoor al ergens dat je inderdaad niet kunt staven of de konik zich bij intensief recreatief gebruik echt goed houdt. Ik was eerst geïnteresseerd in andere Oostblok-rassen, maar vroeg me toen opeens af hoe het nou zat met die Konik. Omdat ze veel fysieke kenmerken hebben die gunstig zijn voor duurzaamheid, maar hier echt vaak eindigen bij louche handelaren.
De reden dat ik in het Oostblok keek, en niet Spanje of IJsland of Zuid Amerika... omdat ik denk dat alles in Noord-/ en Oost-Europa nog aardig overeenkomst waar het gaat om klimaat en vegetatie. Voor PRE's of IJslanders is het al lastiger hier.
Dit zijn redenaties die ontsproten aan dit brein hoor, dus ik heb ze niet kunnen verifiëren 
Hihi, nee... ik wil inderdaad niet interessant doen met een ras... dat klopt.
Maar het is gewoon ook iets dat ik graag doe, veel info verzamelen over iets dat ze me heel erg interesseert. Gewoon omdat ik daar een blij brein van krijg.
Als de uitkomst daarvan dan uiteindelijk ook nog eens is dat ik iets vind dat me aanstaat, dan is het helemaal mooi.