cissy schreef:Het gaat juist om de druk op tijd los te laten. Award the slightest try.
Laat het paard ook gewoon uitgebreid kijken en snuffelen aan de trailer, hij kan niet logisch nadenken en moet die grot op wielen leren vertrouwen.
Eigenaar moet zich niet als een roofdier gedragen (voorbeeld: trekken aan touw, midden op de klep gaan staan en paard aankijken en zeggen: kom maar paardje en dan ook nog wat buigen en je ogen groot en glimlachen... = No Go! voor het paard.)
Paarden lezen mensen feilloos maar andersom worden er nogal eens wat signalen gemist.
Wij zijn roofdieren en paarden zijn prooidieren. Wij reageren dus anders op spanning dan prooidieren.
Als je je daar bewust van bent scheelt dat al enorm veel.
Precies dit! Ook dat niet naar ze kijken op die manier, want je blokkeert ze juist. Ik word voor gek verklaard dat ik mijn merrie elke keer laden aan de trailer en de klep laat ruiken voordat we er echt op gaan. Ja, dat betekent dat we soms een 2e keer moeten lopen, maar regelmatig ook in 1 keer zonder te ruiken erop. Ze loopt er altijd op zonder gedoe. En omdat ze het vertrouwen in de trailer, en ons, heeft gaat ze ook niet meer onder de stang door zodra de klep opengaat of als je te langzaam was met klep dichtdoen. Ze wacht nu keurig tot ik toe maar zeg en valt te sturen zodat ze niet ernaast stapt.
En dat vergeleken met jaren geleden dat we steeds iets langer bezig waren, steeds iets meer moesten doen en op het laatst 2 uur bezig zijn geweest op vreemd terrein.
Had niks te maken met leuke dingen gaan doen met de trailer wat sommige mensen wel eens roepen. Dat je moet laden en dan dingen gaan doen die ze leuk vinden. Dat heeft, imo, niks met elkaar te maken. Ze gaat er nu net zo goed in als we op buitenrit gaan, naar huis gaan, op wedstrijd gaan als dat ze gaat als wr half jaar alleen maar naar de kliniek rijden.
Wij hebben bij vorige 2moons gehad en was ik heel blij mee. Die was van de 1 op andere dag niet meer te laden toen we nieuwr trailer hadden en hij naast de klep stapte bij het uitladen de 1e keer. Ineens weigerde hij erop te gaan en de ouderwetse staleigenaar zou hem er wel opkrijgen (moesten naar de da en wisten niet dat hij dus problemen had gekregen met de trailer, want na het eraf storten was hij gewoon er weer op gegaan en thuis er normaal af). Dat resulteerde in gebroken halster en paard door tussen de trailer en muur door probeerde te komen en bijna achterover ging. We hebben toen meteen gebeld en binnen 1 training stond hij erop. Pure angst en dat werd blinde paniek. Ja die ene training was aantal uur en we hebben nog vaak geoefend voordat hij er weer zonder lijnen opging in 1 keer, maar nooit meer langer als 5 minuten bezig geweest.
Huidige heb ik de lijnen niet gebruikt, maar wel het stuk van elke voorwaartse intentie belonen. Dus ook alleen het gewicht naar voren. En haar laten kijken en ontdekken... Wel hulp van vriendin die ook opleidong gedaan had, maar die gaf aan dat ze eigenlijk niks extra kon leren. Dat we gewoon op onszelf moesten vertrouwen en de tijd nemen. Op haar tempo ipv de mijne of dat je binnen 5 minuten weg wilde. De trailer is idd niet het ding, het blijven luisteren en geen spanning opbouwen. Dus ook kunnen stoppen met lopen halverwrge en weer eraf gaan als jij het vraagt. Zij was niet bang voor de trailer, maar wilde alles in de gaten blijven houden en haatte het om bij andere paarden weg te gaan en de trailer beperkte haar zicht. Er zat wel spanning bij hoor, want eten deed ze pas zodra we gingen rijden. Je kon haar niet belonen met voer want dat pakte ze niet aan en hooi begon ze dus pas als we wegreden. Op locatie at ze wel altijd ook al stond ze er bij wijze van nog een uur op.
Ik heb wel geleerd dat ik dus echt altijd ruim de tijd in plan voor het laden. Als ik half 10 weg moet rijden gaan we kwart over 9 laden in schema en 9 uur klaarmaken qua beschermers. Dat betekent eigenlijk dat we 5 over 9 gaan laden en dus bijna half uur hebben, terwijl ze al 7 jaar er binnen 1 minuut op staat
Maar dit zorgt voor ontspanning bij mij, ja wel eens stress voor waar we heen gaan maar daar reageert zij niet op en ik heb het geduld om rustig te laden.
Ts, ik kan je echt aanraden een professional in te huren. Vooral als je al zolang bezig bent. Het is een uitgave, hoewel ik sommige wel absurd vind en geen fan van de methode, maar als je dan zoals wij de rest van het paardenleven zonder zorgen kan laden is dat het dubbel en dwars waard. En dus zelfs het volgende paard kan helpen en ook bij andere situaties gebruik ik het wel eens.