Jillzie schreef:Je snapt blijkbaar de uitleg niet. Zoals gezegd is het niet de twijfel of het er al zat of niet. Ze zien dat het nieuw letsel is, maar zijn nog niet zeker over de ernst van het letsel. Het kan zijn dat de banden er omheen een ruk hebben gehad waardoor het er uit ziet als een breuk. Daarom wachten ze 3 dagen om te wachten tot de zwelling weg is en het dan beter kunnen beoordelen
Natuurlijk heeft je paard ook nieuwe schade als gevolg van het ongeluk.
Maar je zegt ook dit:
Jillzie schreef:Nee komt met zekerheid door de val gelukkig. De twijfel is anders. Bij jonge paarden zitten de botten natuurlijk nog niet overal mooi aangesloten zoals bij een volwassen paard. Ze vragen zich dus af of dit 1 van de botjes is die zich sws nog moet sluiten of dat het toch een breukje is.
Ik neem aan dat dit je door de veearts is verteld of de nieuwe eigenaren. Dat klinkt dus erg als een oc(d) proces.
Dat is een verstoring in het groeiproces; de normale verbening van kraakbeen is verstoord, waardoor er stukken kraakbeen en/of bot op bepaalde plaatsen in een gewricht loskomen. Dat heet osteochondrose (OC) als de stukken nog aan het loskomen zijn en osteochondrose dissans als het fragment geheel los ligt.
Ocd is makkelijker te opereren met een kijkoperatie. OC zit nog vast en kan eruit zien als een scheurtje in het bot. Ook daar kunnen ze tegenwoordig operatief wel wat mee (door het stukje vast te zetten met een oplosbare schroef) zodat het niet verder los komt.
Een jong paard heeft dan nog een prima prognose mits geopereerd.
Van het verse letsel (schaafplekken en zwelling) is met zekerheid te zeggen dat dat door het ongeluk komt.
Maar het kan zijn dat de veearts zegt: Hee dit scheurtje kan ook oc zijn. Door de plaats waar het zit. En dat ze daarom nog meer foto's gaan nemen om dit beter te kunnen bekijken. Dat moet ook want oc(d) heeft een hele andere prognose dan een gewoon scheurtje in het bot.
Ik zeg niet dat het zo is, maar het klinkt als logisch. Wat mij betreft is dit geen discussie of zo, maar ik wil daarmee maar aangeven dat het ingewikkelder kan liggen dan het zo lijkt.