Shetlander ging rollen met mijn kind erop in stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nannyrana7

Re: Shetlander ging rollen met mijn kind erop in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 22:48

Ha ha staan wel erg leuke dingen in dit topic
Zelf ook eigenaar van een hele lieve Shetlander van 26 die super door de wol geverfd is en precies weet met wat voor mensen hij op pad is of die wat met hem doen . Dit is dan wel een erg lieve variant want deze zie je denken van dit mens snapt er niks van dus ik ga gewoon mijn eigen gang en blijft altijd lief voor de kinderen. Maar ik vraag me in dit verhaal heel erg af van hoe zit het eigenlijk met de eigenaar geeft die helemaal geen hulp of aanwijzingen en mag je alles helemaal zelf weten en uitvinden . Ik als eigenaar zou dus er op staan om de eerste periode erbij te wezen en de persoon begeleiden tot ik er een beetje vertrouwen heb dat ze een goeie en leuke combi zijn en dan misschien onder toezicht een paar keer lekker poetsen . Maar zeker niet zeggen dit is hem en ga je gang maar. En dan zou ik nog weten dat de pony zich zelf wel gaat redden maar het heeft ook met verantwoording te maken en je weet niet wat nieuwe mensen doen natuurlijk dus bij mij mag een hoop maar ben er wel zelf bij en als het dan na een tijd goed gaat lukken we altijd zien hoe we het later verder gaan doen ☺️

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 23:07

Met een moeder met Z1 wedstrijdervaring, zou de eigenaar juist wel moeten kunnen zeggen 'dit is hem, veel plezier'... Er mag van TS verwacht worden dat ze de pony correct in kan schatten en begeleiden...

Verder kan ook ik er eigenlijk wel om lachen...typische shetlander-streken dit :') Ik houdt van deze pony-humor.

Wonders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 23:23

Goh ik heb een dochter van bijna vijf en herken dit wel. Heb zelf vier mini paarden thuis en heb meer dan twintig jaar gereden en bijna dertig jaar ervaring met paarden. Met haar zie ik dat mijn ervaring zorgt voor veel spanning en stress als zij erbij is. Heb geen advies, zit zelf een beetje in dezelfde situatie waar je ervaring de evolutie van je dochter in de weg kan zitten, onder het mom van ik weet er kan gebeuren. Ik zou op dezelfde manier gereageerd hebben bv in de trailer situatie maar waarschijnlijk hadden we daar het meeste hebben uit geleerd als kind (omdat zij, eens uit de situatie, ook wel snappen wat gevaarlijk was). Ik heb nu een stop gezet op haar om te leren rijden (ze is ook nog wel klein) maar geen idee hoe ik daar mee om ga moeten gaan in de toekomst. Geen advies dus maar hart onder de riem, ik snap het wel.
Laatst bijgewerkt door Wonders op 29-03-25 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 23:30

Leeftijd van de pony zegt echt niet alles. Ik ken er genoeg die tot aan hun dood nog allerlei “grappen” uithalen.

Ik denk eigenlijk niet dat iemand hier zegt dat “alles misliep”, in tegendeel. Je wordt er enkel op gewezen dat zulk gedrag niet “stout”, “onbetrouwbaar”, “oneerlijk”… is, maar juist vaker voorkomt bij pony’s in het algemeen en Shetlanders in het bijzonder.

Het beste wat je kan doen in situaties zoals degene waarin de pony ging liggen om te rollen, is zorgen dat je 1) voorkomt dat zoiets gebeurt en 2) als het dan toch gebeurt (kan altijd dat je het te laat opmerkte of zo), je zelf rustig, zelfverzekerd en kordaat handelt.
Het is echt niet ongewoon dat je dochter nog niet weet wat er gebeurt en wat ze moet doen; ze is nog jong en moet nog veel ervaring opdoen en leren. Daarom moet jij als ouder/begeleider/instructeur/… zelf de rust bewaren en kordaat kunnen optreden.

Natuurlijk wil jouw dochter graag dingen zelfstandig doen. Dat is ook helemaal niet verkeerd. Het is wel zo dat kinderen hun eigen kunnen vaak nog niet zo goed kunnen inschatten. In combinatie met dieren is dat ook best moeilijk want je moet subtiele signalen kunnen oppikken, rekening houden met het dier en wat deze aangeeft en tegelijkertijd ook reflecteren op jezelf (wat wil ik? Wat kan ik al? Wat kan ik nog niet? …). In de situatie die je beschrijft: dochter wil zonder zadel rijden? Dat kan, maar doe dat bij voorkeur in de bak (met rijhelm aan!). Als sturen, voorwaarts gaan, halthouden,… al moeilijk zijn, hou de pony dan best vast met het halstertouw. Je kan ook het hoofdstel over het halster aan doen zodat jij de pony met het halstertouw kunt vasthouden . Je dochter kan nog steeds zelf sturen, maar als de pony dan een ander idee heeft, kan je wel snel ingrijpen. Dat lijkt saai voor veel kinderen en misschien denk je dan zelf ook dat ze daar niet veel uit kan leren, maar eigenlijk leer je ook daar veel uit.
Ik denk dat jullie nu gewoon teveel in 1 keer wilden. Het voorwaarts gaan, stoppen, sturen ging nog niet helemaal goed en dan wil je ook nog zonder zadel rijden wat de balans vinden en behouden moeilijker maakt. Probeer stap voor stap te werk te gaan en niet zoveel in één keer te verwachten. Uiteindelijk gaat jouw dochter daar meer uit leren dan uit “alles in één keer” willen doen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 00:09

Hoe dichter bij de grond, hoe dichterbij de hel :') }:) dit geldt ook voor honden trouwens hahah

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 00:25

Hoi TS,

Je zorgen kan ik me goed voorstellen. De situaties die je beschrijft klinken mij niet fijn in de oren, al helemaal niet in combinatie met een meisje van 8 met een jaar ervaring. Aan het gedrag van de shetlander lees ik niets geks; het blijven dieren met eigen behoeftes, karakters en meningen. Daar is in principe niets mis mee. Wat ik in je verhaal lees is dat je zelf ook niet goed wist wat je met de situaties aanmoest in de momenten zelf. Dat lijkt me beangstigend wanneer je niet alleen verantwoordelijk bent voor je eigen veiligheid, maar ook voor nog veiligheid van je dochter. Voor haar zijn mogelijke gevaren natuurlijk een stuk moeilijker in te schatten.

Om nu gelijk te stoppen met de paardensport lijkt me voor zowel jou als je dochter helemaal niet nodig. Ik lees dat jullie het beide geweldig vinden. En hoe leuk is het om dat met zijn tweetjes te kunnen doen! Wel denk ik dat het een goede zet is geweest om te stoppen bij de stal van de verzorgpony. De omstandigheden op die stal (de overvolle bak, de chaotische gang van zaken, de nonchalante eigenaar, het leeftijdsverschil met de andere verzorgsters) klinken niet als een fijne en leerzame situatie voor jou en je dochter. Tussen de regels door lees ik dat je moeite hebt met het gebrek aan communicatie door de eigenaar van de pony en met de (in jouw beleving) chaotische manier waarop dingen gebeuren en dat kan ik me helemaal voorstellen. Zo hoeft de omgang met paarden namelijk niet per se te gaan. Dat is een kwestie van smaak; zo vind ik bijvoorbeeld dat er helemaal niets mis is met even communiceren of het volgende paard geladen kan worden in de vrachtwagen, bijvoorbeeld. :)

Het gedrag van de verzorgpony lijkt me overigens helemaal normaal en wat dat betreft sluit ik me aan bij de eerdere reacties; dat is een kwestie van overwicht en leiderschap. Dat zouden jij en je dochter absoluut kunnen ontwikkelen met de juiste begeleiding (van een eigenaar, een behulpzame stalgenoot of een instructeur). De kans is ook heel groot dat jullie dat allebei ook ontzettend leuk zouden vinden, want hoe tof is het om handiger te worden in het samenwerken met een paard? :) Dat is ook een gemiste kans van de eigenaar van de shetlander, maar gezien zijn nonchalante houding lag zijn interesse daar waarschijnlijk niet en dat is jammer.

Ik zou dus vooral op zoek gaan naar een ander verzorgpaardje waarbij jij als moeder en de eigenaar van de pony een goede match zijn, waardoor jij je dochter ook echt vrijer durft te laten omdat er daadwerkelijk begeleiding is. Daarin is het jouw taak om goed voor ogen te hebben wat je wel/niet wilt en daar ook voor te gaan staan. Wat "normaal" is maakt daarin eigenlijk niet zo heel veel uit, want het gaat erom dat jij er als moeder vertrouwen in kunt hebben. Alleen dan heeft het een goede kans van slagen en op die manier is het ook voor je dochter het leukst. :j
Laatst bijgewerkt door Incroyable op 30-03-25 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 00:38

c_alsemgeest schreef:
Wij hadden vroeger een manege pony die altijd in het heerlijke zachte zand van de duinen ging rollen als je even niet op lette... incl zadel en ruiter als deze in de weg zat :')
Je werd er snel en handig van. :+

Hier moest ik ook meteen aandenken. Jeroen weer boos als je weer eens naast Goldy stond _O-

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 06:38

Koop alsjeblieft geen eigen pony. Daar zijn zowel jij als je dochter nog niet aan toe. Als je van dit soort dingen al onder de indruk bent, gaat dat niet goedkomen.
Ik zou inderdaad privé les nemen, en wellicht als je dochter een paar jaar ouder is, een wat grotere verzorg pony zoeken en haar haar ding laten doen.
Op die leeftijd die jouw dochter nu heeft, ben ik zo veel van Shetlanders afgevallen, maar heb ik ook o zo veel geleerd.
Rond die leeftijd gingen wij met een groepje meiden en groepje Shetlanders de bossen in, rond crossen, op stal hindernis parcours, gewoon lekker aan kloten en genieten van de pony tijd.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 07:19

Ik dacht even te maken te hebben met 2 beginners in de paarden, maar dat is niet zo.

Ik denk juist als jouw dochter het allemaal niet als eng of erg heeft ervaren dat ze onwijs veel kan leren van deze shetlander.

Ik lees dat het geen match is van velen, maar het is eerder geen match tussen mama en pony dan tussen kind en pony.

Mijn eerste pony was een Welsh. Zo vaak vanaf gevallen, mijn ouders waren er echt niet altijd bij.

Heel eerlijk zou ik als eigenaar ook niet begeleiden als ik weet dat moeder Z1 heeft gereden. :o die zou dat prima zelf kunnen met haar dochter.

Dus adem in, adem uit. Zolang dochter weer lachend op stapt gewoon lekker door laten modderen met de shet. Ze leert misschien niet heel netjes dressuur rijden, maar wel overwicht en doorzettingsvermogen. En mama neem een wijntje.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 07:36

Het is geen fiets die je uitleent. Dus zelfs als ankie van grunsven aanklopt zou ik de eerste paar keer even willen kijken hoe het loopt en hoe ze met m'n dieren omgaat. De ander leren kennen en kijken of er een klik is tussen zowel mij als met m'n dieren vind ik belangrijk voor de vertrouwensband. En zeker in dit geval als een jong kind aan de slag gaat met de pony. Dan kun je hopen dat de moeder het gedrag op tijd leest. Of je geeft in het begin even wat aandachtspunten mee over de grapjes van je pony. Hoeven ze het wiel niet opnieuw uit te vinden. Daarna is het ook gewoon goed en kan ik het los laten.

Door de jaren heen heb ik genoeg mensen gezien die in de ring goed presteerden, maar die ik niet perse m'n pony's zou toe vertrouwen door de manier waarop ze werken of naar paarden kijken.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 07:39

Ik denk dat de Shetlander een van de meest onbegrepen rassen is. En duidelijke signalen als snel worden weggedaan als ‘Shetlander streken’. Al sluit ik daarmee zeker niet uit dat ze ook gewoon heel grappig zijn ;)

Je dochter is te groot, dat weet je zelf ook wel lees ik in je OP. Die pony is oud. Misschien moeite met balans en heeft inmiddels geleerd hoe je dat oplost.
Luister naar signalen en ga er lekker aan de hand mee aan de slag. Als dat goed zit groeit het zelfvertrouwen voor de volgende stap vanzelf (erop). Maar dan is een grotere pony handiger denk ik zo.

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 08:19

Sunshinedaan schreef:
Marigold schreef:
@verootjoo: ik begrijp juist wel waarom onze ouders vroeger geen doodsangsten hebben uitgestaan: ze waren er niet bij, en er niet van op de hoogte. Iedereen was om half zes weer thuis voor het eten, en verder…. Geen internet geen mobieltjes, en al helemaal geen vader of moeder die mee ging.
Nou is acht wel jong maar ik denk dat ik vanaf mn 10e ofzo toch wel al alleen de hort op ging hoor, naar verzorgpony’s etc. Het platteland was ook gelijk om de hoek.
Met vallen en opstaan wel veel geleerd.
Ik vind dat zelf wel een vrij groot contrast ten overstaande de angsten die TS nu uitstaat. Het is denk ik goed om de veiligheid van je kind in de gaten te houden. Maar gaandeweg ze groter worden zijn ze ook wat vrijheid nodig en de ruimte te leren van eigen fouten.
Daarbij denk ik uit het hele verhaal op te kunnen maken dat het waardevol zou zijn voor TS en dochter om meer te verdiepen in het dier ‘paard’ zodat je het goed gaat begrijpen en lezen. Rijden hoort m.i pas daarna te komen en niet op de eerste plaats te staan. (Maargoed dat is slechts mijn zienswijze).

Precies dit.
Ik had geen ouders, die iets om paarden gaven, dus ik ging naar verzorgshetje, daarna verzorgwelshje en ze hadden geen idéé wat voor toestanden ik daar allemaal uithaalde :+ (gelukkig maar, haha)
Ik heb wel leren rijden en paarden(taal) begrijpen.

Haha ik moest zo lachen om deze posts. Precies dit, zo herkenbaar. :=
Heerlijke ponytijd gehad!
Veel geleerd en veel maar net goed gegaan... :D en misschien maar beter dat m'n ouders niet alles hebben gezien/geweten.. O:)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 08:22

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 08:40

Afbeelding

Hier heb ik het voorbeeld van verschillen. Links een ervaren moeder met haar dochter en mijn mini toen er een seconde niet werd opgelet tijdens het aan de hand wandelen. Rechts een 6 jarige een van de eerste keren op een paard met mijn toen 7 jarige rijpaard hengst. Op de pensionstal waar ik stond en als er mensen hielpen uit de weide halen, zeiden mensen met minder ervaring ook snel ‘geef dat kleintje maar’, waarop de mensen van de stal dan zeiden dat ze beter de grote mee konden nemen. Die kleine heeft ook vaak zat losgelopen als hij er ook maar iets de kans voor kreeg bij z’n begeleider.

Die kleintjes zijn gewoon wat anders, daar moet je wel extra humor voor hebben. En inderdaad zoals bovengenoemd heb je ook grotere welke dat kunnen doen. Daarom is ervaring en snelheid opbouwen, ook als begeleider, belangrijk (zeker bij die kleintjes). De schuld kun je niet aan de pony geven, je dochter heeft nog te weinig ervaring en jij was niet snel genoeg.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 08:40

felicity schreef:
c_alsemgeest schreef:
Wij hadden vroeger een manege pony die altijd in het heerlijke zachte zand van de duinen ging rollen als je even niet op lette... incl zadel en ruiter als deze in de weg zat :')
Je werd er snel en handig van. :+

Hier moest ik ook meteen aandenken. Jeroen weer boos als je weer eens naast Goldy stond _O-

Inderdaad _O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 08:41

truitje schreef:
Het eraf vallen was 1 keer gebeurd 4 weken geleden tijdens haar eerste les omdat de pony in draf ineens stilstond. Tot afgelopen donderdag verder niet meer.
Dat zonder zadel rijden wilde ze graag oefenen in stap vooral en evt klein pasje draf. Dat was nog voor ze eraf viel. Ze viel er pas af toen de pony weer stilstond en ze zonder zadel zat en toen zadel opgelegd en toen weer toen de pony stilstond na het balkje.
Het leek me wel kunnen in stap zonder zadel, de pony is eerder lui dan moe.

Het lijkt nu net alsof alles mis is gegaan maar dat is niet zo.
Ik ben er continu bij om haar te helpen en heb dus ook met alles geholpen, van opzadelen tot instructies geven. Ook continue gevraagd of ik haar kon helpen tot ze ook wel regelmatig aangaf van nee mam ik kan het wel zelf. Het was voor mij ook een beetje zoeken hoeveel ze al wist en kon na een jaar manege en wat nog niet. Wat dat betreft was de situatie voor ons allebei nieuw en daarom leek me deze pony ivm de leeftijd en dat hij al veel gezien heeft, dus juist zo geschikt. Het laden was alleen het aangeven van de pony op de vrachtwagen aan de eigenaar (die hem dan goed erop zette, het schot deed en aan 1 van de 2 kettingen vast zette en ze mocht dan de tweede zelf doen. Als ik haar dan vroeg of ze hulp nodig had zei ze nee hoor. Dus ik ging ervanuit dat ze van de eigenaar geleerd had/heeft hoe ze de pony moest vast zetten.

Fijn dat niet alles mis is gegaan, het is inderdaad lastig om van achter een beeldscherm een volledig beeld te krijgen.

Ik denk ook zoals al aangegeven wordt dat dit leerprocessen zijn, pony leren kennen met diens ondeugden en dan nog net een beetje meer en beter begeleiden. Gewoon zadel nog even oplaten totdat het kind een betere houding en zit heeft en dan nog is een keer vallen natuurlijk niet erg. Dat hoort er bij, maar gewoon wat meer in stapjes opdelen en de veiligheid in acht blijven nemen. (niet op de pony in de stal, dat soort dingen)

En wellicht ook communiceren met de eigenaar over wie wat doet? Dat lijkt nu ook wat onduidelijk.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 09:02

Nog een paar vragen om eea wat duidelijker te krijgen. Omdat ook ik idd vanaf een schermpje niet alles kunt overzien.
Hoeveel verzorgers heeft deze pony?
Met de vrachtwagen naar les…met meerdere pony’s van die stal….dat moeten jullie want…dat kan niet op de plek waar de pony nu staat?

Krijg ook de indruk dat je het een beetje van je af wilt schrijven wat ik wel kan begrijpen hoor. Loslaten is een proces. De staleigenaar vraagt je wellicht met een reden mee om te gaan mesten…
Je dochter heeft er lol in, da’s belangrijk denk ik. Cap op, eventueel een bodyprotector en gaan met de banaan.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 09:05

Ik heb eerst poosje mee gelezen, maar nu toch ff reageren op t geen wat word gezegd dat grotere paarden dit ook doen.. mijn paard is t levende bewijs hiervan :+ ik was een week of 6 aan t wandelen met m'n paard en m'n dochter van 6 jaar erop zonder zadel gewoon ff lekker wandelen klein stukje, gras eten etc... op een gegeven moment zie ik dat m'n paard door z'n knieën gaat en m'n dochter zei: mama wat doet proff..? (Paard)ik moest lachen en zei vrij direct oh (naam dochter) kom er maar vanaf... hij gaat rollen >;) ( was in stuk gras)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 09:25

De pony is niet oneerlijk. Jij wel om van een pony automatisch allerlei ideaal gedrag te verwachten, zonder dat er vanuit de eigenaar of jullie perfectie als voorbeeld is. No offense(en dan volgt er vaak offense, zo ook in dit geval maar ik hou niet van sugarcoaten) JIJ laat je kind de stal in rijden, omdat JIJ niet ziet dat de deur open staat en JIJ aan het praten bent en je dochter nog niet ervaren genoeg is om er iets aan te doen(niet gek overigens). de pony gaat rollen, omdat pony dat vaker heeft gedaan en er dus vaak onervaren kinderen mee aan de slag gaan, is het voor de pony logisch. Shetlanders zijn heel trainbaar want intelligent en echte overlevers, ze zijn inventief om aan eten te komen en zien snel mogelijkheden, dat is hun blauwdruk. Dat kun je wel veranderen, met heel veel kennis en kunde en inlevingsvermogen. In de pony dan wel.
Leuk dat je je dochter meer gunt dan in een rijtje rijden, misschien een andere manege zoeken waar dat minder gebeurt? Een leasepony op de manege? Waar ze wel mee mag wandelen, rommelen en priveles rijden maar waar wel veel (hopelijk) kundige begeleiding is? Je geeft aan zelf veel ervaring te hebben, maar dat is met goed opgeleide wedstrijdpaarden las ik, dat is niet hetzelfde als de gemiddelde pony op de boerderij, overigens wel de dieren waar je ècht handig en ervaren van word dus misschien juist wel leuk voor jullie beiden. maar je mindset veranderen in: pony is dood eerlijk, ik moet eerder signalen zien. Niet alles hoef ik iets aan te doen, soms kan iets pijn doen maar is een calculated risk. Zoals zonder zadel in een afgesloten bak galopperen op een shet, de kans dat er iets gruwelijk mis gaat is heel klein. De kans op een valpartij overigens zeer groot, prima, leren ze van!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:12

Ik begrijp je heel goed :j

Er zullen veel Bokkers zijn die meteen negatief gaan doen over jullie ervaring / doortastendheid.
Er zullen veel Bokkers zijn die vinden dat jij je aanstelt en overbezorgd bent.

Die eerste categorie haalt graag anderen naar beneden / kijkt en denkt niet verder dan de neus lang is.
De tweede categorie daarvan zullen de meesten zelf geen kinderen hebben.

Het is allemaal leuk en dolle pret en hartstikke leerzaam zolang het min of meer goed gaat.
Veel Bokkers hebben in hun jeugd heel veel geluk gehad in allerlei eigenlijk onveilige en onverantwoorde situaties. Het is dan makkelijk om over andermans kind te zeggen "laat haar lekker gaan joh, komt wel goed".

Maar als het je eigen kind is dan voelt de verantwoordelijkheid heel groot en zwaar en wil je gewoon zoeken naar een evenwicht tussen niet te zeikerig doen maar ook niet teveel gevaar opzoeken. En dat is wat ik in je verhaal lees en waarin je volgens mij ook groot gelijk hebt :j

Ik zou adhv jouw verhaal dan ook zeggen: stoppen op deze stal. Niet zozeer vanwege de Shet.
Maar vooral vanwege hoe makkelijk ze er daar maar vanuit lijken te gaan dat alles wel goed komt.
Allemaal leuk / aardig / leerzaam....tot het wel een keer flink fout gaat -O-

Ik zou zeggen: zoek een veiligere omgeving waar je niet zo afhankelijk bent van de oplettendheid en goodwill van anderen. Zodat je haar inderdaad wat meer los kan laten en het dan ook wat veiliger en overzichtelijker is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:19

Beauty26 schreef:
Ik heb eerst poosje mee gelezen, maar nu toch ff reageren op t geen wat word gezegd dat grotere paarden dit ook doen.. mijn paard is t levende bewijs hiervan :+ ik was een week of 6 aan t wandelen met m'n paard en m'n dochter van 6 jaar erop zonder zadel gewoon ff lekker wandelen klein stukje, gras eten etc... op een gegeven moment zie ik dat m'n paard door z'n knieën gaat en m'n dochter zei: mama wat doet proff..? (Paard)ik moest lachen en zei vrij direct oh (naam dochter) kom er maar vanaf... hij gaat rollen >;) ( was in stuk gras)

Oh ja, grote paarden kunnen ook allerlei fratsen uithalen, die Shetten ook kunnen, maar... Meestal worden grote paarden door volwassenen gereden, die beter leiding kunnen geven, waardoor het meestal niet zo uit de hand loopt als bij een Shet, of Haflinger/fjord.

Verder is een Shet domweg wendbaarder dan een grote warmbloed.
Ook ziet men meer door de vingers, want het is zo grappig...
Overigens heb ik een volwassen instructeur als een Penny meisje meegesleept zien worden door de manege-mascotte, en ja, dat was een Shet.
Later op een officiële keuring overkwam het een andere instructeur, met een andere Shet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:23

Shetten zijn nog steeds sterk, een hond van 60kg sleept je ook mee dus een pony van 150 kg heeft daar ook geen moeite mee.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:54

Ik lees een hele hoop dingen die bij ons de manege standaard waren :')
Wij hielpen ook pony's en paarden laden - snel wegwezen na het laden was de boodschap, het moest vooruit gaan :')

Het is een goeie leerschool hoor - mits er nooit iets ernstigs voorvalt.

Paarden (of misschien eerder pony's) die het plots in hun bol halen om te gaan rollen - ik ben het ook vaak tegen gekomen. Nogmaals: 't is een goeie leerschool, en heerlijk om zo te mogen opgroeien.

De pony in kwestie zal al heel wat lessen doorgegeven hebben aan beginnende ruiters. Ik lees vooral typische shetlander-streken. Je leert ervan, denk ik. Oa dat je ze niet los in de gang laat staan met jouw dochter er nog op, want: hij loopt zo de stal in en gaat rollen. Les geleerd.
Idem het plots stil staan en voorover duiken voor een grasspriet. We've all been there.

Je kan rustig verder met deze pony, maar ik zou wel privéles aanraden. Je dochter is jong en onervaren (en dat mag gewoon!), maar gaat het niet "vanzelf" leren.
Als je de piste aan de kleine kant vind, en die ook nog eens door anderen gebruikt wordt - laat je dochter dan privéles volgen. Over een jaar lach je je krom om wat er nu is voorgevallen hoor, ze zal met sprongen vooruit gaan als je haar kwalitatieve lessen laat volgen.
En dat kan best op een ondeugende shetlander, daar leer je net het meeste van :)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:41

pmarena schreef:
Ik zou zeggen: zoek een veiligere omgeving waar je niet zo afhankelijk bent van de oplettendheid en goodwill van anderen. Zodat je haar inderdaad wat meer los kan laten en het dan ook wat veiliger en overzichtelijker is.

Hoe zie je dit dan? Op iedere (pension)stal / manege ga je afhankelijk zijn van anderen bij het gebruik van de bak (je kan de bak niet "opeisen"). Het enige wat soms mogelijk is, is de bak reserveren voor een privéles. Verder voor zaken als een pony die bij het binnenhalen de stal in loopt en wil gaan rollen... het lijkt me net goed dat er andere mensen aanwezig zijn in zulke situaties. TS was zelf heel erg onder de indruk, waardoor handelen moeilijk is (bevriezen zegt ze zelf) en dan is het net wel goed als er anderen aanwezig zijn die kunnen ingrijpen.
Wat denk ik wel zo is, is dat eigenaars, andere verzorgers die er al langer zijn,... nonchalant kunnen worden en inderdaad niet altijd een probleem gaan zien. Zij kennen de pony en weten hoe te handelen mocht zo'n situatie zich voordoen en/of maken zo'n situaties niet (meer) mee waardoor ze er ook minder alert voor worden en er niet bij stilstaan dat de pony de ruimte gaat nemen die hij krijgt.
Ik zou als ik TS was net niet naar een plek gaan waar je alleen bent als dochter voor de pony gaat zorgen. Dan moet TS zeker alleen alles in de gaten houden om te zien of het veilig is, dochter begeleiden, zeker zelf in actie komen bij zulke situaties,... Dat lijkt mij niet veiliger.
Ik ben het helemaal met je eens dat veiligheid voorop moet staan en dat dat helaas op veel plaatsen niet het geval is. Maar dan moet je als ouder ook wel doortastend zijn, een juiste inschatting kunnen maken van wat veilig is en wat niet (en nee dit is absoluut geen verwijt naar TS, ik ken genoeg mensen die al dan niet met hun eigen paard dingen doen die absoluut niet veilig zijn...),...
Ik zou bij een verzorgpony (deze of een andere) zorgen voor goede afspraken. Wat zijn wederzijdse verwachtingen? (dat lijkt mij niet duidelijk voor beide partijen in deze situatie). Hoe gaat men om met de paarden en kan je je daar als verzorger / ouder in vinden? Waar moet je rekening mee houden bij de pony in kwestie? enz. Maak je in het begin geen duidelijke afspraken, dan kan er bij beide partijen al snel irritatie / frustratie ontstaan.

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 12:54

Ik denk inderdaad ook dat hier veel mensen zonder kinderen reageren. Beetje eens een keertje te vaak overbezorgd

Ik voel denk ik bij het vrachtwagenvoorval en het rollen het verantwoordelijkheidsgevoel en het « wat als… » idee bij jou (kans dat er iets misgaat is klein, maar jij schat realistisch goed in dat het wel kán fout gaan). Waardoor je je dan weer schuldig voelt want jij bent op dat moment de verantwoordelijke volwassene en had deze situaties kunnen voorkomen. Aan de andere kant heb je dan de eigenaar die de situatie luchtig opneemt omdat die het waarschijnlijk al vaker gezien heeft en het altijd wel goed afloopt, waardoor jouw gevoelens geminimaliseerd worden.

Volg je buikgevoel mama. Het is denk ik belangrijk dat jij zo snel mogelijk de pony goed leert kennen en inschatten. Jij bént ook de volwassene, jij moet jouw verantwoordelijkheid nemen. Als andere daar lacherig over doen, jammer maar helaas, het is jouw kind. Dus als iets niet goed voelt, reageer. Beter dan je achteraf te beklagen niks te hebben gedaan. Klikt het daardoor niet met de eigenaren dan is het maar einde verhaal.
Durf grapjes maken rond je eigen bezorgdheid, maar geef geen cm toe op veiligheid van je kind. Niemand anders gaat het doen.

Ik zou de activiteiten met de pony tot je zelf vertrouwen hebt beperken tot simpele dingen. Alleen met zadel, met cap, drukke situaties vermijden, geen balkjes doen,… vertrouwen opbouwen in de basisdingen.