Ondernemen in de paardenwereld – Ervaringen en tips voor ZZP’ers!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 22:50

Ik lees dit topic met interesse!

Ik zit niet in de paarden, maar ben hondentrainer met een eigen hondenschool. En ik loop dus tegen dezelfde dingen aan. Ik ben wel aangesloten als gedragstherapeut bij een landelijke organisatie, maar moet toch zelf voor mijn klanten zorgen.

En de dingen zoals een website tob ik ook mee. Ik zit niet op TikTok en ben daar ook terughoudend in maar misschien is het toch wel de toekomst. Er is momenteel ook in hondenland een hele grote verscheidenheid aan trainingsmethodes, voersoorten en allerlei randzaken. En ik heb het idee dat ook hier de content van je sociale media steeds belangrijker wordt. De succesverhalen en mooie plaatjes lijken dan echt heel goed te verkopen.

Ik maak ook gebruik van de plaatselijke verkoopgroepen op facebook. Maar ook bijvoorbeeld van Prikbord van Zeelandnet. Dat heeft een flink groot bereik hier in de regio. Misschien zijn er voor de mensen die regionaal werken ook regionale mogelijkheden om meer mensen te bereiken dan alleen marktplaats. Mijn commerciële vaardigheden zijn minimaal en dat merk je toch in de aanwas van klanten.

Krijgen jullie echt meer interesse via TikTok dan via facebook/Insta of Youtube? Ik denk namelijk dat de doelgroep elkaar deels overlapt en zeker vergelijkbaar is.

Laurievc

Re: Ondernemen in de paardenwereld – Ervaringen en tips voor ZZP’ers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 07:06

Ik wilde dezelfde vraag stellen idd! Ik ben actief op insta en fb omdat daar volgens mij toch mijn grootste doelgroep zit, maar zit er al langer over te denken om TikTok bij te pakken.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:18

Leuk topic! Ik ben foto/videograaf en met name gericht op de paardensport :P Ernaast nog een bijbaan in een fietsenwinkel maar hoop uiteindelijk de fotografie wel met meer uren te kunnen doen. Doel is ook wel om wat meer bedrijven als klant te krijgen en zodoende grotere opdrachten te kunnen doen :)

Ben overigens vooral actief op Instagram en een beetje op TikTok. Ik vergeet Facebook altijd haha. Moet dat ook eens gaan implementeren

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:25

TikTok doe ik zelf niet aan. Heb mijn handen vol aan Instagram (en passief Facebook maar dat doet weinig). Denk ook niet perse dat mijn doelgroep op TikTok te vinden is, maar wie weet sla ik daar wel volledig de plank op mis. :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:43

Ik ben niet serieus met de filmpjes, maar merk wel dat TikTok sneller gaat. Daar heb je sneller veel views, maar ook echt uit verschillende landen.

Insta moet je denk ik wat meer je best voor doen om er ergens tussen te komen.

Youtube zit daar een beetje tussenin. Denk dat mensen daar steeds meer gericht zoeken.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:59

superpony schreef:
Ik ben niet serieus met de filmpjes, maar merk wel dat TikTok sneller gaat. Daar heb je sneller veel views, maar ook echt uit verschillende landen.

Insta moet je denk ik wat meer je best voor doen om er ergens tussen te komen.

Youtube zit daar een beetje tussenin. Denk dat mensen daar steeds meer gericht zoeken.

Viraal gaan is leuk maar al die buitenlandse volgers heb je weinig aan, want die reageren 9/10x niet onder je post of boeken daadwerkelijk een dienst bij je (omdat ze te ver weg zitten) dus je engagement zakt dan ook.
Hoe vaak zie je niet iemand met 20K volgers of meer die nog geeneens 1000 likes halen op 1 post. Je kan beter minder en actieve volgers hebben dan allemaal van die buitenlandse accounts. Ook beter voor je zichtbaarheid in het algoritme van bijvoorbeeld instagram. Ik ga zelfs 1x in de zoveel tijd door mijn volgers heen om inactieve accounts te verwijderen, ja je volgers aantal zakt maar je engagement en betrokkenheid blijft zoveel beter :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:04

Nee precies het is leuk als je heel bekend wordt maar ik heb er weinig aan als mijn leuke filmpje is 20 andere landen bekeken wordt dan in NL waar mijn klanten zitten. De één op één sessies zou ik best nog Engelstalig kunnen voeren maar de hele academy 'even' vertalen zit er natuurlijk niet zomaar in. Dat is ook helemaal niet wat ik wil en mijn bedrijf is erg gericht op de gehaaste Nederlandse cultuur dus zal in het buitenland (oké wellicht België) niet aanslaan. Soms frustreert het me dan ook als ik vrouwen uit NL als target group instel voor advertenties en de posts vervolgens toch getoond worden aan Amerikaanse mannen. Daar wilde ik niet voor betalen. :=

Waar ik trouwens wel voor wilde betalen en waar ik heel trots op ben is wat ik zojuist binnen kreeg met de post:

Afbeelding

Bedrijfskleding en drukwerk. *\o/*

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:19

Dat is leuk!! Mooie kleurstelling ook!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:37

Mooi! Waar laten doen?
Ik wil deze week ook ergens een bestelling plaatsen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:42

Bedankt! Vond het wel spannend om die kleding te bestellen. Toch een flinke investering weer.

Het papieren drukwerk komt dit keer bij Drukzo vandaan en zelf ontworpen overigens. De kleding is besteld bij Spreadshirt. Was voor mij een onbekende partij maar daar hadden ze net wat meer aparte kleding, zoals meer cropped items wat ik fijn vond bij mijn hoge (rij)broeken. Ben erg tevreden over de kwaliteit van de kleding en de bedrukking is ook netjes.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:46

Erg netjes, daar mag je mee gezien worden!

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:47

Wat een leuk topic! Ik doe veel dressuur matig grondwerk en wil hier ook les in gaan geven. Ik heb in het buitenland al veel les gegeven, daar was het heel makkelijk om klanten te vinden via regionale paarden Facebook groepen, die heb ik helaas nog niet in Nederland/ of specifiek voor mijn regio gevonden. Binnenkort heb ik wel mijn papiertje zodat ik me ook kan verzekeren!

Daarnaast heb ik de perfecte kaptoom nog niet gevonden en inmiddels wel een idee om die te maken, wellicht dat ik die ooit ook op de markt wil of kan brengen. Ik kan alleen geen leer bewerken :’)
Iemand tips op hier een fabrikant voor te vinden?

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 20:22

Ellekebr schreef:
Daarnaast heb ik de perfecte kaptoom nog niet gevonden en inmiddels wel een idee om die te maken, wellicht dat ik die ooit ook op de markt wil of kan brengen. Ik kan alleen geen leer bewerken :’)
Iemand tips op hier een fabrikant voor te vinden?

Ik kon de perfecte kaptoom ook niet vinden en heb hem zelf "ontworpen" door alles bij elkaar te zoeken/beschrijven wat ik wilde en heb hem later op maat laten maken door een zadelmaakster (Mirela Fenes). Zij is inmiddels terug verhuisd naar Roemenië maar er zijn meer zadelmakers die dit kunnen.
Helaas lukt foto's uploaden mij niet anders zou ik er een plaatje bij doen van mijn perfecte maatwerk kaptoom. Heb er ook wel eens over gedacht om deze op de markt te brengen maar heb het niet gedaan.
En waarschijnlijk heeft iedereen andere ideeën over perfect, al is de mijne dat wel :D

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 21:50

Ik meld me hier ook!
Ik ben al zo'n 10 jaar de vaste fotograaf bij vele Welsh Pony evenementen in binnen- en buitenland. Dat heb ik altijd part-time gedaan. Daarnaast ben ik 4 jaar geleden een nieuw bedrijf gestart in het maken van rozetten. Sinds een jaar werk ik volledig voor mezelf.
Dit jaar de beslissing genomen om veel minder te gaan fotograferen en verder te groeien met de rozetten.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik sociale media maar weinig gebruik. Mijn groei is al enorm snel gegaan, ik was/ben bang dat ik met reclame maken het té druk ga krijgen.
Ik heb wel gebruikt van mijn netwerk als fotograaf om stamboeken, organisaties en verenigingen op de hoogte te brengen van mijn nieuwe werkzaamheden

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 22:20

Ik wilde naar je rozetten kijken maar de link in je onderschrift gaat naar een niet werkend Google Drive bestand. :o

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 23:45

Oh goede! Ik heb inmiddels een website (soort van :Y) )
Ik ben wel bezig met een nette site, maar ik wil de mogelijkheid inbouwen dat de klanten zelf hun rozet kunnen samenstellen. Dus dat je een tekening van het model met de beschikbare kleuren kunt inkleuren, zodat je direct weet hoe het er uit gaat zien.
Mijn man doet zo'n dingen voor zijn werk, maar je weet hoe het gaat met eigen projecten :=

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 23:48

Ik verwachtte als UX Designer toch wat anders van een website. _O-

Maar wat een berg rozetten zeg! Wist niet dat je daar zoveel verschillende dingen in kon maken en kiezen. Is hier veel animo voor bij je? Nouja dat zal wel als je heen reclame durft te maken omdat het al zo druk is. Wat goed zeg!

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 02:14

Ik mag niet klagen :D
Ik werk vooral nog aan de efficiëntie, omdat ik mijn rozetten ook betaalbaar wil houden.
Zo komt er ergens dit voorjaar nog een nieuwe lintsnijmachine.
Ik ben in Nederland (volgens mij) de enige die ovale en conische rozetten levert. En doordat alles handgemaakt wordt, kunnen er ook andere dingen dan de standaard gemaakt worden. Zo maak ik regelmatig eenhoornrozetten, maar heb ik ook al (zwarte) pietjes, kerstmannen en een kerstboom gemaakt _O-
Afbeelding
Afbeelding

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:11

Wauw wat gaaf die rozetten! En de bedrukte shirts en papierwerk is ook mooi geworden Celebi!
Ik heb onlangs bij Print&Bind mijn kadobonnen af laten drukken. Zeer betaalbaar en het ziet er goed uit :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:14

Dankjewel!

Die eenhoorn rozet is leuk. <3

Dit soort foto's zouden het geweldig doen op een website. Daar zou ik toch mee aan de slag gaan hoor. Al is het maar een simpele site waarop wat voorbeelden staan, wat uitleg en een bestel formuliertje. Dan komt zo'n gave 'bouw je eigen rozet' later wel erbij. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:50

Mooie outfits Celebi!

En die rozetten zijn echt fantastisch. Zou ik zeker ook vast op een site zetten. Andere opties kun je altijd nog toevoegen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:20

Wie van jullie staat er ook op Equiday met een stand?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:29

Celebi, mooi! Spreekt ook erg aan.

VivianHesen, wat leuk gemaakt. Nog nooit gezien ook. Hoe kom je erop, echt heel leuk.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:00

Daihyo schreef:
Wie van jullie staat er ook op Equiday met een stand?

Ik! :) in Hal C aan de zijkant.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:43

Oh leuk, ik sta ook in Hal C, achterin aan de linkerkant.