Ervaringen hoefschoenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 16:50

cinniz123 schreef:
Mij lijkt de enduro met de achterkant ook fijner voor de hoefballen als de gewone maar dat komt denk ik omdat een rot ervaring heb gehad met de gewone scoots.

Ben benieuwd wat er is gebeurd! Slechte en goede ervaringen zijn welkom. Ik had zelf daarstraks met slim 6 aan te trekken Dr hoefbal geschaafd vanachter _/-\o_

Celebi

Re: Ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 17:49

Hmm ik vond de normale scoots juist top. Doordat het een geheel is heb je weinig wrijving of beweging wat schuurplekken kan geven. Met die enduros heb ik toch het idee dat dat meer kan zijn. Maar het is gewoon per paard verschillend wat goed past.

Die laatste foto's heb ik trouwens niet het idee dat het een perfect fit is. Ze lijken wat te lang, de ronding van de hoef loopt niet gelijk aan de schoenen aan de zijkant lijkt het.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:16

Tieme schreef:
maralyn schreef:
Hoofarmor moet je zien als een flexibel epoxylaag over de zolen en hoefranden van de hoeven.

Normaliter zit het ongeveer 4 tot 6 weken. Als je paard buiten staat op harde ondergrond, zoals gravel of beton, en je rijdt veel buiten, houdt dan 4 weken aan.

Eigen ervaring?
Mijn merrie was door natte ondergronden telkens kort, dunne zolen en gevoelig. Zo gevoelig dat mevrouw er zelfs kreupel van liep.

Ik gebruik het nu 4 maanden en dat gekke beest loopt als een tierelier. Ook over kiezels. Hoefgroei als nooit te voren. Haar voeten worden sterk!!

Ik doe met één tube, 2x met een klein paard. En heb nu intervallen van 6 weken.

Starterkit is het duurste. De rest valt opzich wel mee.

Bij mij kost een jaarkit minder dan twee x rondom ijzers er onder slaan.

Ik heb er voor gekozen, omdat 24/7 hoefschoenen niet erg fijn zijn.
Er zijn modellen die het kunnen, maar die slijten sneller.

Als je vragen hebt, pb me maar.

Dus als ik het goed begrijp smeer je dit op de onderkant van de hoef en dan hard dit uit? En beschermd het de hoeven dan tegen o.a. steentjes?

Ik zoek namelijk een oplossing voor mijn paard. Die staat op een wei met een verhard pad. Een puinpad. Paard heeft op zich hele goede hoeven maar ze zijn nu flink afgebrokkeld door de stenen en kiezels waar ze overheen lopen. ijzers eronder vind ik voor dit zonde en paard is niet echt te hanteren bij de smid
Hoefschoenen elke dag aantrekken is geen optie...

Dat klopt!

Mijn merrie staat op gravel en draaft nu ook over kiezels en alles heen.
Normaliter met dit weer, is mevrouw gevoelig wegens dunne zolen.

Ondanks gravel, zit het er nu echt 6 weken al op! Valt mij niet tegen.

Je moet het zien als soort beschermende nagellak.
Mijne had rotstraal, met nadruk op had. Sinds ik dit gebruik kan ik het veel effectiever behandelen omdat het droog blijft. En hoefgroei van heb ik jou daar!!

Kosten van reuze mee.
Ik ben per jaar ongeveer 250 kwijt? Dus iets meer dan 20 euro per maand.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 18:20

Celebi schreef:
Hmm ik vond de normale scoots juist top. Doordat het een geheel is heb je weinig wrijving of beweging wat schuurplekken kan geven. Met die enduros heb ik toch het idee dat dat meer kan zijn. Maar het is gewoon per paard verschillend wat goed past.

Die laatste foto's heb ik trouwens niet het idee dat het een perfect fit is. Ze lijken wat te lang, de ronding van de hoef loopt niet gelijk aan de schoenen aan de zijkant lijkt het.

Idd dat is rechtsachter.. maar als ik ze sluit is het wel goed.
Daarom eerst testen de scootboot zat veel te strak daar. Mss maat 7 ?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:22

Sentir schreef:
cinniz123 schreef:
Mij lijkt de enduro met de achterkant ook fijner voor de hoefballen als de gewone maar dat komt denk ik omdat een rot ervaring heb gehad met de gewone scoots.

Ben benieuwd wat er is gebeurd! Slechte en goede ervaringen zijn welkom. Ik had zelf daarstraks met slim 6 aan te trekken Dr hoefbal geschaafd vanachter _/-\o_

Ik heb echt een dood brave pony maar met aantrekken na een aantal keer ging hij volkomen flippen,hangen en 2 touwen kapot getrokken en bij de laatste keer sloeg hij zo hard door zn ongecontroleerde bewegingen met zn hoofd op mn rug dat ik er klaar mee was.
Ik denk door dat de druk van de achterkant zo’n pijn deed bij het aantrekken.

Afbeelding
Bij de rode pijlen stond heel veel druk op zelfs uittrekken was een hel.

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:25

Dan passen ze gewoon niet helaas. Je moet daar, met wat moeite, gewoon je vinger tussen kunnen steken en dus het plastic wat kunnen bewegen. Je ziet het ook van voor dat de schoenen al enorm breed staan van boven. Dit is gewoon niet de maat/model wat je paard past.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:03

Celebi schreef:
Dan passen ze gewoon niet helaas. Je moet daar, met wat moeite, gewoon je vinger tussen kunnen steken en dus het plastic wat kunnen bewegen. Je ziet het ook van voor dat de schoenen al enorm breed staan van boven. Dit is gewoon niet de maat/model wat je paard past.

Helemaal mee eens tijdens het pasconsult moest er ook al een langere front strap op.
Maar daar dacht hoofwear anders over ik had gewoon goed passende schoenen mee gekregen en terwijl ik daar bij het consult al de tip kreeg pony met zn gewicht in de schoen te laten gaan staan want dan gleed de schoen aan….heb nog wel meer dingen gehoord waarvan ik dacht serieus?
Ik dacht ik doe het gelijk goed en laadt pony in en ga voor een pasconsult omdat je dan ook een pasgarantie hebt maar alleen mn voor schoenen heb ik mogen retourneren en achter schoenen kon ik het mee bekijken die liggen hier nog nieuw te zijn dus was en een dag kwijt aan tijd door het reizen,mn trailer huur,pasconsult en achter schoenen met antislip zootljes en nog heb ik niets :(

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 19:20

@Ciniz wat naar. Echt de reden waarom ik het zelf wil doen. :') je vertrouwd dan op iemand en dan uiteindelijk blijkt het slechter te zijn dan het zelf te doen. Of ze schatten iets verkeerd in of weten het zelf niet helemaal. Normaal krijg je die schoennen wel netjes terug verkocht hoor. En mss een idee om zelf een fitkit te bestellen? Die schoenen lijken idd veel te klein.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:21

Hoofware is ook niet zo best qua advies en hulp

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:35

Hoofwear zei me doodleuk dat echt niks zou gaan passen en zeker geen scootboots naar aanleiding van mijn foto's en maten. Ze gaven de Cavallo's als enige mogelijkheid die heel misschien zou kunnen matchen, maar ik zocht juist iets met zo min mogelijk stof vanwege veel water en blubber tijdens onze ritten.

Toen advies gevraagd bij Equischoen en die vonden dat heel gek omdat juist de Scootboots heel erg passend leken qua vorm en maat. En jahoor, van alles gepast en de Scootboots kwamen er toen uit. Heb er ruim 2 jaar echt heel veel mee gereden en daarna op blote voeten en uiteindelijk ook ijzers verder maar ben dus blij dat ik het advies van Hoofwear toentertijd links heb laten liggen. :=

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:41

Ik had juist wel goede verhalen gehoord over daar maar ja wellicht ben ik een zeikerd en teveel eisend :') maar had dit inderdaad met een paskit beter zelf kunnen doen.

Ik heb daarna ook contact gehad met equischoen en mn verhaal gedaan en ze was super meedenkend alleen omdat mn pa toen terminaal ziek werd en recent is overleden en alle rompslomp erom heen stonden schoenen helaas even op laag pitje.
Als ik het straks rustiger heb en zn voeten zijn weer een beetje gegroeid (want helaas nu door slijtage breeder als de lengte) ga ik er weer mee aan de slag.
Het komt wel weer goed maar zoveel mensen roepen opladen en naar hoofwear maar mijn ervaring is dus niet positief.

Ik hoop zelf een beetje op equine fusions want die doen bij mn shet al ruim 8 jaar dienst en nu wel op aan het raken maar mn tinker is toontrader en zal ze eerder slijten denk ik.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 13:11

Hopelijk vindt je snel weer schoentjes cinniz!

Hier antwoord gehad van equischoen :D en idd echt leuk hoe ze meedenken met je! Ik moet wat extra fotos maken om zeker te zijn van de maat dit is voor deze middag !

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:35

Hi! Is hier iemand die toevallig met mij mee kan kijken naar de beste keuze voor mijn paard? Het zal gaan om een tijdelijke oplossing, maar ze moeten wel goed passen. Ik heb de 2 bekende webshops geappt maar er is een klein beetje haast bij en ik ben bang dat tegen de tijd er een advies uitrolt de schoenen pas na het weekend binnen zijn…

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:37

Equischoen is altijd snel met reageren en dan heb je het beste advies. Als je aangeeft dat je wat haast hebt willen ze ook nog wel snel versturen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:41

Lastige is dat je wel snel schoenen in huis kunt hebben, maar de kans dat die in een keer echt goed passen is vrij klein.

Beste kun je eerst een fitkit bestellen met diverse hulzen, daarna een week een test set met het best passende merk en maat en als je dan in die week denkt dat dat echt een goede match is de set bestellen. Mijn ervaring is dat er op die manier wel 3 a 4 weken overheen kan gaan eer dat je echt goede schoenen hebt (al kun je met de test set al gewoon aan de slag). Hoefschoenen goed aanmeten en haast is geen fijne combinatie.. En iets gebruiken wat (net) niet past geeft alleen maar ellende met wondjes en discomfort..

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:07

Equischoen reageerde gelukkig heel snel! Heel fijn advies uitgerold!

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 11:29

Iemand toevallig de enduro maat 6 liggen?

Therarides gaan momenteel maar rot maat 5v :') en het duurt een maand of 2 tegen dat maat 6 er zal zijn

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 12:35

Nog even een vraag. Ik zag dat er mensen zijn die springschoenen gebruiken over hoefschoenen? Wat is de reden hiervan? Het tegengaan van aftrappen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:09

Ja ik heb dat een tijdje gedaan. Mijn paard begon zijn voeten minder goed op te tillen (ouderdom/artrose) en hij haalde zijn ene voet dus langs het schroefje van de andere scootboot met lopen waardoor de schoenen helemaal stuk gingen. Heb er toen een tijdje springschoenen overheen gedaan en dat werkte prima.

Tegen aftrappen kan het ook werken, maar dan moet je paard wel daadwerkelijk echt de schoenen uittrappen en niet dat ze makkelijk afvallen omdat ze net niet passen. Dan heeft het natuurlijk weinig nut.

Niet hij elke schoen werkt het fijn trouwens. Die hele hoge grove Equine Fusions bijvoorbeeld is dat geen doen. Maar die dunne lage scootboots geven meer dan voldoende ruimte in de kootholte voor een springschoentje.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:20

Hier juist iemand die groot fan is van Renegade viper hoefschoenen. Ik gebruik ze soms wel en soms niet. Afhankelijk van de lengte van de hoef, zachte hoefballen door veel regen of gevoelige hoeven. Ik vind ze ideaal. Eerste keer om was direct kunnen wegrijden.
Ze worden ook veel in de endurance gebruikt, dus zouden ook uitstekend moeten kunnen blijven zitten.

Hier staan ook geweldige foto's van de schoenen in actie. Ja, dit is natuurlijk hun eigen verkoopsite, maar ik ken meerdere echte buitenruiters die hier ook echt op wisselend terrein mee rijden.

https://renegadehoofboots.com/

Enige nadeel is dat ze niet goedkoop zijn, maar ze gaan wel erg lang mee. Ik heb ze inmiddels ruim 10 jaar, ben achter met het tweede paar bezig (paard sloft enorm, daarvoor ook aangeschaft), maar voor zijn het nog steeds dezelfde.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 20:09

Hier zijn de therarides!
Afbeelding

Nog even inlopen, maar ze doet alsof ze niet anders kent :j

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:10

Netjes! Zijn deze nou ook hoger dan de normale scoots?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:21

Nice!

Ik las juist dat de schaal wat lager is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 00:15

Ik bedoelde vooral de zool, maar misschien is het gezichtsbedrog of ben ik te lang gewend geweest aan mijn afgesleten scootboots. :+

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 06:20

Celebi schreef:
Netjes! Zijn deze nou ook hoger dan de normale scoots?

Ik denk van niet haha er is wel 8 mm waar de zool in steekt dus het zou wel kunnen