Paard verkopen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 13:55

Gini schreef:
Eigenlijk is het niet relevant of er wel of geen liefde is. Voor een paard is verkocht worden of naar een pensioenplek gaan 1 op 1 hetzelfde: alles nieuw, weg van het vertrouwde, goede zorg zal moeten blijken.

Ik herinner me van jaren geleden dat een paard op een pensionplek in Engeland is gezet. Leek allemaal fantastisch en veel goedkoper dan in NL. Het oudere paard ging van s nachts op stal naar 24/7 op de wei in zomer en winter. Die hebben ze uiteindelijk dood in een greppel teruggevonden. Lag er al een week.
Geen idee of en hoe dat paard heeft liggen creperen. Moraal: als je zelf geen zicht meer hebt op hoe je paard wordt verzorgd, dan niet doen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 13:57

Arthrose is heel vervelend en ik zou hem dan ook zeker zelf aanhouden en niet van de hand doen.
Echter op de juiste soort weide kunnen paarden met arthrose echt nog heel een fijn leven leiden. Helaas zijn dat meestal niet de weides die je in Nederland ziet. Weides met veel ruimte (en dan praat ik over hectares), wisselende ondergrond en heuvels waardoor lopen gestimuleerd word zorgt voor paarden die soepel blijven en happy in hun hoofd.
Als TS dus een pensioenplek kan vinden die dit kan bieden lijkt me dat een hele prima optie.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 15:12

Toen TS begon over een pensioenplek in Frankrijk via Marktplaats, heb ik jullie aangedragen Lizy29, het lijkt me bij jullie prima voor elkaar en je hebt dan ook de zekerheid dat er goed met je paard omgegaan wordt en dat hij niet zomaar stiekem van de aardbodem verdwijnt terwijl jij nog denkt dat hij daar vrolijk rond loopt. Ik durf dat niet van iedere plek in Frankrijk/Duitsland/België/Nederland te zeggen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 15:17

Ibbel schreef:
Fly_high schreef:
Denk dat Dorine ons allemaal mag inlichten hoezo een "paard verkopen of niet?" topic met TS die best letterlijk schrijft over het verkopen of anders afstand doen van haar paard toch een hele andere betekenis hoort te hebben :')

Misschien omdat TS ergens op pagina 2 allang heeft geconcludeerd dat de in de titel gestelde vraag niet met 'verkopen' maar met 'of niet' wordt beantwoord, en dat ze nu aan het kijken is naar een goede 24/7 buiten pensioenplek, al dan niet in Frankrijk?

Iedereen lijkt te stoppen met lezen bij de titel en de OP.

Dus dit. En zelfs in de OP staat al super super super duidelijk dat ze het paard niet bij het oud vuil zal zetten. Gelukkig dat er nog iemand kan lezen :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 16:47

Jet schreef:
Toen TS begon over een pensioenplek in Frankrijk via Marktplaats, heb ik jullie aangedragen Lizy29, het lijkt me bij jullie prima voor elkaar en je hebt dan ook de zekerheid dat er goed met je paard omgegaan wordt en dat hij niet zomaar stiekem van de aardbodem verdwijnt terwijl jij nog denkt dat hij daar vrolijk rond loopt. Ik durf dat niet van iedere plek in Frankrijk/Duitsland/België/Nederland te zeggen.

Dank voor het compliment. Ontzettend lief en waardevol.

Helaas voor TS zitten wij momenteel vol. De vraag naar een fijne pensioen en opfokplek blijkt echt enorm te zijn :j Overigens heeft TS geen contact met ons gehad dus neem aan dat ze een andere heeft gevonden. Er zijn er diverse in onze regio al weet ik niet wie wel of geen plek heeft. Helaas heb ik ook al wel van 1 of 2 stallen gehoord waar het echt niet ok was dus voorzichtigheid is zeker geboden en ik zou ook altijd gaan kijken voordat je je paard erheen brengt als je die mogelijkheid hebt. De goede stallen zullen dit alleen maar verwelkomen en waarderen. En als het niet goed voelt, niet doen!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 16:50

Jammer dat jullie vol zitten, maar je hebt verder wel waardevolle tips!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 16:55

L_Ruiter schreef:
Zijn er opties waarbij ik zeker weet dat hij nooit “afgedankt” zal worden en nooit bij de slacht zal belanden? Ik zou het mezelf nooit vergeven als hij bij mensen komt die niet van hem houden zoals ik dat doe en niet het beste met hem voor hebben.

Dus het is okay dat jij hem afdankt, terwijl je het dier al 8 jaar hebt en er zegt van te houden....maar het is voor jou niet okay als hij straks bij een koper komt die hem afdankt, iemand die hem dan net heeft.

En nee, er is geen enkele optie waarbij je zeker weet dat hij nooit afgedankt wordt. Je kan niet van een koper verwachten te doen waar jij zelf niet toe bereid bent, nl van hem houden en goed voor hem zorgen zo lang als hij leeft, en de beslissing tot inslapen nemen om te voorkomen dat hij in de handel terecht komt.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 17:05

Ik begrijp dus uit je verhaal dat jullie niet matchen omdat jij buiten wil rijden en je paard dat niet alleen kan. Dat is vervelend maar op te lossen. Jouw paard is nog maar 18 jaar wel met artrose maar dat zegt ook niet alles dus na mijn idee kan die nog heel wat jaren mee. Je zegt ook zelf een angstige ruiter te zijn en daar gaat het in mijn ogen mis, paard en leider beide angstig dat werkt niet.

Ik zou dus een professioneel iemand dit probleem met jouw paard laten oplossen, iemand die vanaf het begin afaan met jouw paard gaat werken om op buitenrit te kunnen gaan. En die later als jouw paard zo ver is ook met jouw angst aan de slag gaat. En ja zoiets kost veel geld, maar als jij zoveel van je paard houd als dat je zegt moet dat niks uit maken. Ervan uitgaande dat het financieel goed zit gezien je anders een nieuw paard wil kopen.

Ik heb mijn paard zelf ook al 8 jaar, ik raak alleen al in paniek bij de gedachte dat ze ouder word (is nog maar 13) of bij de gedachte van verkopen.

L_Ruiter

Re: Paard verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 18:59

Professionele hulp hebben we zeker gehad, anders zou ik het ook niet “opgeven”. Je wil niet weten hoeveel tijd, moeite en geld er al in dit probleem zit.

Voor de mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in hoe verder: ik heb inmiddels heel leuk contact gehad met iemand die hem in bruikleen zou willen. Zo blijft hij van mij en behoud ik de controle over wat er met hem gebeurt.

Voor de doemdenkers: ik weet alle voor- en tegenargumenten van een dergelijke constructie. Hier wordt over nagedacht.

Dierenarts controleert hem jaarlijks. Conclusie: geen belemmeringen geconstateerd.

Bij deze dan nu écht mijn laatste reactie in dit topic.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 19:39

Super. Vervelend dat je zo aangevallen wordt op dingen die je niet eens hebt gezegd. Maar fijn dat je een oplossing hebt gevonden die eigenlijk precies is wat je daadwerkelijk zocht

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 20:17

Dat lijkt me een mooie oplossing TS!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 09:14

Wat betreft het niet in z'n eentje willen buitenrijden: Er zijn enorm veel paarden die dat niet willen. als dat juist je doel is, dan zou ik goed selecteren bij de aanschaf van een paard. Natuurlijk is alles te trainen, maar voor een ontspannen buitenrit is het fijn een paard te hebben die het in zich heeft om daar geen moeite mee te hebben.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 09:35

mavantos schreef:
Is ze braaf en zou ze nog gezond genoeg zijn voor manegelessen? Anders zou je eens kunnen kijken of je haar in bruikleen kan geven. Blijft ze van jou en nemen zij de kosten op zich.

Volgens mij kan dit bij manege De Hazelaar (is een stichting). Zij zijn zover ik weet erg goed voor hun paarden en pony's.

Artrose en dan naar manegelessen om een paard gelukkig te maken?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 09:37

Rizette schreef:
mavantos schreef:
Is ze braaf en zou ze nog gezond genoeg zijn voor manegelessen? Anders zou je eens kunnen kijken of je haar in bruikleen kan geven. Blijft ze van jou en nemen zij de kosten op zich.

Volgens mij kan dit bij manege De Hazelaar (is een stichting). Zij zijn zover ik weet erg goed voor hun paarden en pony's.

Niet elke manege is hetzelfde. Hier rijden ze maximaal 2 uur per dag, wordt er werkschema gemaakt dat ze niet alle lesdagen evenveel lopen, krijgen vrij en staan 24/7 buiten. Regelmatig fysio en echt al het onderhoud wat mensen met maar 1 paard doen.
Sommige lopen juist de beginner lessen,anderen gevorderden. Ligt aan karakter maar dus ook of paard iets mankeert oid.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 09:41

Goede oplossingsrichting ts. Als het goed geregeld wordt tenminste. Maar eigenaar blijven is gewoonweg de enige oplossing die enige zekerheid geeft.

En eerlijk: het IS ook een rot situatie en rottige keuze. Maar het blijft wel jouw verantwoordelijkheid en jouw keuze, het is geen moeten of overmacht.

Zoals Marije al eerder schrijft: je mag prima kiezen om een paard waar je niet gelukkig van wordt weg te doen. Maar dat doe je alleen met heel kansrijke paarden wat mij betreft (al je tenminste echt een goede toekomst voor ze wil). En kansrijk is gezond en jong genoeg. Óf je paard moet ergens gruwelijk in uitblinken. Een oude winstpunten machine of niet gek te krijgen uberbraaf buitenritten paard kun je nog wel ergens fatsoenlijk kwijt als er wel iets mee is.

Anders is het een Russische roulette om een ander huis te zoeken voor een paard.

En die keuze maak je dus op tijd. Als een paard nog in de bloei van zijn leven is.
Ik heb nu een 12 jarige staan waarbij ik daar nu al over nadenk. Als ik hem in de toekomst nog kwijt wil moet dat in de komende jaren. Doe ik hem nu de komende jaren niet weg, betekend dat ook dat ik hem ga aanhouden.
En ik wéét hoe lang dat nog kan duren met een 28 jarige op stal. Die houd je dan ook al kun je er niet meer mee doen wat je wil. En die hou je ook al vind je ze irritant worden. Ook al worden ze duur en vies en lastig.
Slachten voor er serieuze mankementen zijn zie ik ook niet zitten. Maar is wel het enige echte alternatief.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 09:45

L_Ruiter schreef:
Professionele hulp hebben we zeker gehad, anders zou ik het ook niet “opgeven”. Je wil niet weten hoeveel tijd, moeite en geld er al in dit probleem zit.

Voor de mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in hoe verder: ik heb inmiddels heel leuk contact gehad met iemand die hem in bruikleen zou willen. Zo blijft hij van mij en behoud ik de controle over wat er met hem gebeurt.

Voor de doemdenkers: ik weet alle voor- en tegenargumenten van een dergelijke constructie. Hier wordt over nagedacht.

Dierenarts controleert hem jaarlijks. Conclusie: geen belemmeringen geconstateerd.

Bij deze dan nu écht mijn laatste reactie in dit topic.

Ik heb eerder niet gereageerd omdat je eigenlijk continue dezelfde adviezen krijgt maar als je in jouw schoenen staat dit enorm moeilijk is.

Dit lijkt mij een goede oplossing, sterkte!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 09:59

MyWishMax schreef:
]
mavantos schreef:

Niet elke manege is hetzelfde. Hier rijden ze maximaal 2 uur per dag, wordt er werkschema gemaakt dat ze niet alle lesdagen evenveel lopen, krijgen vrij en staan 24/7 buiten. Regelmatig fysio en echt al het onderhoud wat mensen met maar 1 paard doen.
Sommige lopen juist de beginner lessen,anderen gevorderden. Ligt aan karakter maar dus ook of paard iets mankeert oid.[/quote]
14 uur in de week dus minimaal? En als er wat paarden niet in orde zijn wordt het dan meer toch? 14 uur rondjes lopen voor een paard met artrose waarvoor het in de meeste gevallen beter is om een vrije beweging te hebben en misschien nog wat rechtuit op een goede bodem.Neem aan dat ze ook veel op stal staan? Alhoewel dat op sommige plekken wel verbetert. Lijkt me toch echt niet wenselijk of je moet er vrede mee hebben om een paard te verbruiken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 10:05

Volgens mij lees je niet goed, @Rizette.
Maximaal 2 uur per dag en vrije dagen, dan kom je toch nooit op 14 uur minimaal maar op minder dan 14 maximaal.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 10:30

Gaan we van 10 uur rondjes lopen uit. Nog teveel. Een paard met mankementen moet niet ingezet worden in manegewerk totdat hij finaal op is maar op prepensioen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 10:59

Dus elk paard met artrose of iets moet stoppen met rijden? Zelfs als ze gewoon het werk aankunnen? Ook privé paarden allemaal met pensioen? Nooit meer opstappen, want het manegewerk hier is niet zwaarder als bij maar 1 eigenaar. Zat mensen die paarden hebben met artrose en ook gewoon meerdere dagen per week kunnen rijden en buitenritten van aantal uur maken. Of alleen maar in de bak rijden.

Maar je leest idd slecht, want ze staan ook nog 24/7 buiten. Plus dat er gekeken wordt naar het paard dus 1 die het niet aan kan loopt minder.

Niet elke manege is hetzelfde, net als dat niet elke privé eigenaar hetzelfde is. Er zijn eigenaren waar het paard het zwaarder heeft en er minder naar gekeken wordt en andersom ook. Jij kent dus alleen maar slechte maneges en ik geef aan dat er ook goede zijn waar het verschil alleen de verschillende ruiters zijn. Hoewel ze hier dus soms wel dezelfde ruiters hebben als dat beter is voor het paard. Komt nog steeds bij dat ook maximaal 2 uur per dag ook echt maximaal en geen standaard is en geen 7 daagse 'werkweek', voor geen enkel paard.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 29-10-24 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 11:00

Rizette schreef:
Gaan we van 10 uur rondjes lopen uit. Nog teveel. Een paard met mankementen moet niet ingezet worden in manegewerk totdat hij finaal op is maar op prepensioen.

Rust roest en helemaal bij artrose. Dit paard word nog 5 dagen in de week gereden door TS, dus zo ernstig zal de artrose (nog) niet zijn.

Een paard is gemaakt om heel veel te lopen en die 2 uur per dag met kindjes in de manegelessen is natuurlijk helemaal niet intensief.

Maar volgens mij heeft TS mogelijk een oplossing die voor haar paard en haarzelf heel fijn lijkt +:)+

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 11:13

mavantos schreef:
Rizette schreef:

Rust roest en helemaal bij artrose. Dit paard word nog 5 dagen in de week gereden door TS, dus zo ernstig zal de artrose (nog) niet zijn.

Een paard is gemaakt om heel veel te lopen en die 2 uur per dag met kindjes in de manegelessen is natuurlijk helemaal niet intensief.

Maar volgens mij heeft TS mogelijk een oplossing die voor haar paard en haarzelf heel fijn lijkt +:)+

Vraag dit maar eens aan een dierenarts of het wijs is om een paard met artrose rondjes te laten lopen. Of dat nu artrose is of pezen of rug of hals Rondjes lopen geeft vrijwel in alle gevallen de meeste belasting. Manegepaarden lopen maximaal 60 meter rechtuit en dan hebben we het over een ideale situatie en niet over de bakken die nog minder dan 40 meter lang zijn. Of alle rondjes die ze moeten lopen aan de longe. Meestal komt er ook nog springen bij. Het is niet voor niets dat er veel manegepaarden niet zuiver lopen. Maar we gaan er even vanuit dat dit paard niet in bruikleen gaat bij een manege.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 11:23

Goh, mijn artrose paarden mochten allemaal gewoon in de bak lopen hoor. Longeren en springen werd soms afgeraden, in de bak rijden juist niet. Wel op goede bodem, maar geen enkele belemmering erop.

Zat privé paarden die ook niet zuiver lopen. Het ligt niet aan de maneges, het ligt aan de mensen en diezelfde heb je ook bij eigen paarden. Er zijn goede en slechte, maar jij oordeelt over plaatsen die je niet kent waar al jouw vooroordelen niet over kloppen. Net als de artrose, ik heb nog nooit hoeven stoppen met in de bak rijden en als dat echt zo zou zijn zou dat ook voor het paard van ts gelden en niet alleen voor manegepaarden

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 12:09

Artrose hoeft echt niet zo dramatisch te zijn als velen doen voor komen. Met goed management en met hulp van goede artsen houd je ze prima aan het lopen. Je moet daar echter wel in willen investeren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 13:20

Je moet ze juist aan het lopen houden zolang het gaat en binnen hun grenzen, heb al zo vaak gezien dat zulke paarden stil gezet werden en er binnen enkele maanden niet meer waren. Of een manege daar de aangewezen plek voor is, dat is de vraag. Maar gelukkig hier niet meer relevant.