Hulp gezocht! Probleem in kudde!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:09

Popstra schreef:
sneu dat die jaarling niet gewoon in een degelijke opfok tussen leeftijd genoten word gezet.

Ik ben wel voor leeftijdsgenoten, echter niet enkel leeftijdsgenoten, een kleuter leert een kleuter niks. Ik vind het altijd prettig als er oudere merries en ruinen bij staan.
Niet iedereen heeft het hoog zitten met een opfok, dus dat is niet gelijk sneu.

Je praat nog steeds denigrerend over de eigenaresse van de 1 jarige TS, over haar paard ook, niet netjes.

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 18:28

Wintu schreef:
Popstra schreef:
sneu dat die jaarling niet gewoon in een degelijke opfok tussen leeftijd genoten word gezet.

Ik ben wel voor leeftijdsgenoten, echter niet enkel leeftijdsgenoten, een kleuter leert een kleuter niks. Ik vind het altijd prettig als er oudere merries en ruinen bij staan.

Je praat nog steeds denigrerend over de eigenaresse van de 1 jarige TS, over haar paard ook, niet netjes.

Hoezo denigrerend? Omdat ik zeg dat ze niet bereid is om in oplossingen te denken?

Zou niet weten waarom ik geen feiten mag benoemen? Is niks denigrerends aan, dit is gewoon hoe het is. Kan het niet mooier maken dan het is.
En wat heb ik in godsnaam over dr paard gezegd dan?

quintusgl

Re: Hulp gezocht! Probleem in kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:35

Ik zie ook nergens denigrerende reacties.
Als je je paard in een kudde wilt hebben dan weet je dat er meer risico is op verwondingen door andere paarden. Dus de veearts betaal je gewoon zelf (in principe... of in overleg samen).
Je kan niet verwachten dat er niet gejaagd wordt als.je je paard in een kudde zet. Ook niet als je ze eerst bv een maand ofzo ernaast zet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:39

Daihyo schreef:
Popstra schreef:

Als het een gemengde kudde is met diverse leeftijden is daar niks mis mee. En dan wel gemengd als in verschillende leeftijden. Met speelmaatjes, kroelmaatjes en opvoeders.
Ik denk dat hier ook vooral te makkelijk is gedacht met introduceren. Maar goed, niets meer aan te doen.

anjali schreef:
Wie betaalt de veearts als je paard door een ander wordt geblesseerd? :( :+

Jijzelf. Daarom snap ik de eigenaresse van de jaarling ook wel.

@Daihyo: Inderdaad zit je als eigenaar van het geblesseerde paard ook nog met de DA-kosten.Wel werd op mijn stalling ooit een rechtszaak geprobeerd tegen de eigenaren van het paard dat een ander zijn knie aan gort had geschopt. Dat duurde heeeel lang en ik weet niet hoe het is afgelopen- zoiets wordt meestal nogal in de doofpot gehouden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:44

Onder een andere orde: schade gemaakt door je dier ben je officiëel wel verplicht te vergoeden. Als je een AVP hebt ben je hiervoor ook verzekerd. Richt je paard schade aan in de kudde, dan kan je dat in de basis gewoon verhalen op de verzekering. Echter, het is vaak lastig te bewijzen in een groep welke de dader is en dan kan het niet. Dus of je moet iemand hebben die het expliciet gezien heeft en dat aan de verzekering kan vertellen of je paard moet één op één staan zodat er maar één dader kan zijn. In veel gevallen heb je als eigenaar dus gewoon pech en moet je het zelf ophoesten, maar theoretisch is de schade wel te verhalen bij de verzekering van een ander. Ik weet dat ze op mijn vorige stal daar heel erg tegen waren. Vonden ze schandalig en niet kunnen. Maar aan de andere kant: schade gemaakt dus aansprakelijk. Regelen met de verzekering en klaar. Kost de eigenaar van de dader niks behalve een mailtje en telefoontje en de eigenaar van het slachtoffer is enorm geholpen met een financiële bijdrage in een tijd van ellende met een blessure.

Maar dat zijn weer hele andere zaken. Nogmaals: hopelijk vind je snel een fijne plek. Het feit dat de jaarling door anderen al gepakt wordt zegt mij eigenlijk meer dat die er niet lekker tussen past. Dat heb ik ook wel vaker gezien dat een (niet heel stabiele) kudde eentje grotendeels niet tolereert. Vaak is dat dan toch een herrieschopper, onzeker ding, eentje die ziek is of wat dan ook ervoor zorgt dat het niet bij de groep past. Maar dat is eigenlijk ook niet te bepalen op jouw tekst. Het is gewoon lastig en vervelend voor alle partijen denk ik. Aldoende leert men.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:55

Wintu schreef:
Popstra schreef:

Maar een baby tussen enkel oudere en die dan "gepest" word is ook niet ideaal!

Een goede opfok heeft er altijd een ouder dier tussen. Vooral bij een hengsten groep om de boel te sussen als spelen iets te ruig gaat.

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 18:59

Popstra schreef:
Maar een baby tussen enkel oudere en die dan "gepest" word is ook niet ideaal!

Een goede opfok heeft er altijd een ouder dier tussen. Vooral bij een hengsten groep om de boel te sussen als spelen iets te ruig gaat.

Er staat ook een veulen bij.
Echt gepest wordt hij volgens mij niet.. staat alleen veel apart, is niet heel geliefd in ieder geval in de groep.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 01:06

TS, ik snap jou wel hoor, En je bent afhankelijk van de stal, dus kan niet anders doen dan wat zij willen en dat is verhuizen.

Maar als ik het zo lees is het wel heel sneu voor de jaarling. Die mist dan toch ergens een goede basis om met andere paarden om te gaan.

Grote kans dat jouw ruin eigenlijk doet wat hij moet doen en er echt een reden is voor zijn gedrag naar de jaarling. Maar dat is zo veel te moeilijk om te beoordelen.

Mijn super lieve ruin die echt bij alles kon staan en ook is ingezet om paarden weer sociaal te krijgen viel ooit een andere pony aan en lelijk ook. Bleek dat die pony wat mankeerde en is ook terug gegaan naar de verkoper. Was net gekocht. Ik vond het vreselijk hoor en je haalt ze uit elkaar, maar ik kon me niet voorstellen dat hij het zomaar zou doen.

Van de quarters die we nu hebben weten we gewoon dat ze soms sociale !@#$% zijn en daar houden we dan rekening mee met koppelen. Van mn ruin was 100% de basis wel goed, maar is later wel een en ander mis gegaan.

Ik hoop dat jullie ene leuke plek vinden.

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 07:24

superpony schreef:
TS, ik snap jou wel hoor, En je bent afhankelijk van de stal, dus kan niet anders doen dan wat zij willen en dat is verhuizen.

Maar als ik het zo lees is het wel heel sneu voor de jaarling. Die mist dan toch ergens een goede basis om met andere paarden om te gaan.

Grote kans dat jouw ruin eigenlijk doet wat hij moet doen en er echt een reden is voor zijn gedrag naar de jaarling. Maar dat is zo veel te moeilijk om te beoordelen.

Mijn super lieve ruin die echt bij alles kon staan en ook is ingezet om paarden weer sociaal te krijgen viel ooit een andere pony aan en lelijk ook. Bleek dat die pony wat mankeerde en is ook terug gegaan naar de verkoper. Was net gekocht. Ik vond het vreselijk hoor en je haalt ze uit elkaar, maar ik kon me niet voorstellen dat hij het zomaar zou doen.

Van de quarters die we nu hebben weten we gewoon dat ze soms sociale !@#$% zijn en daar houden we dan rekening mee met koppelen. Van mn ruin was 100% de basis wel goed, maar is later wel een en ander mis gegaan.

Ik hoop dat jullie ene leuke plek vinden.

Op stal denken ze dat het de leeftijd een beetje is. Te groot geworden om nog met alles weg te komen, zoals als ze veulen zijn. En daarbij toch nog te klein om de paardentaal echt goed te snappen….

Maar ik weet het niet of het dat is. Wellicht is het gewoon die van mij die eindelijk een kans ziet om hoger in rang te komen. Zou goed kunnen. Het zijn en blijven dieren.
Hoe ontzettend lief hij ook altijd geweest is, instinct zal sterker zijn.

We gaan vandaag weides af… zoeken zoeken!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 07:56

Paardentaal snappen ze vanaf het moment dat ze geboren worden, gelukkig maar anders zouden ze als zwakste van de kudde snel het haasje zijn.

Het uitbereidingspakket van de paardentaal leren ze van hun kudde genoten tijdens het groter worden. Hoe ouder ze worden, hoe meer ‘taken’ en verantwoordelijkheid ze krijgen binnen de kudde. Dit leren ze van de volwassen dieren, die die ontwikkeling al hebben doorgemaakt. Dat is ook de reden dat ik persoonlijk niet zo’n fan ben van opfok groepen.

Daarnaast moeten we anno 2024 echt af van het idee van een rangorde. Paarden leven niet in een rangorde waarin er eentje ‘lager’ is dan een ander en er 1 of 2 zijn die ‘de baas’ zijn en verantwoordelijkheid dragen over de hele kudde. Dat zou een onmogelijk zware taak zijn.
Daarnaast zou een rangorde die met veel geweld bepaald wordt compleet onlogisch zijn omdat je de gezondheid van de kudde in gevaar brengt. Een kudde is zo sterk als de zwakste schakel.

Het is voor niemand hier in te schatten wat er aan de hand is want niemand van ons heeft iets gezien en daarnaast wordt paardengedrag al snel vermenselijkt en worden er allerlei interventies gedaan omdat we dingen zielig vinden.

Als ik puur op de gegeven informatie af ga zou ik ook zeggen dat het opvoed gedrag is maar ik vind het erg snel voor een nieuw paard in de kudde.

Voldoende plekken om te kunnen eten is zo belangrijk, scheelt een berg stress. Ik hoop voor jou dat je een fijne nieuwe plek vindt TS en dat een eventueel nieuw paard in deze kudde wel de ruimte krijgt voor (natuurlijk) gedrag en ze durven te investeren.

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 08:29

Mallow schreef:
Paardentaal snappen ze vanaf het moment dat ze geboren worden, gelukkig maar anders zouden ze als zwakste van de kudde snel het haasje zijn.

Het uitbereidingspakket van de paardentaal leren ze van hun kudde genoten tijdens het groter worden. Hoe ouder ze worden, hoe meer ‘taken’ en verantwoordelijkheid ze krijgen binnen de kudde. Dit leren ze van de volwassen dieren, die die ontwikkeling al hebben doorgemaakt. Dat is ook de reden dat ik persoonlijk niet zo’n fan ben van opfok groepen.

Daarnaast moeten we anno 2024 echt af van het idee van een rangorde. Paarden leven niet in een rangorde waarin er eentje ‘lager’ is dan een ander en er 1 of 2 zijn die ‘de baas’ zijn en verantwoordelijkheid dragen over de hele kudde. Dat zou een onmogelijk zware taak zijn.
Daarnaast zou een rangorde die met veel geweld bepaald wordt compleet onlogisch zijn omdat je de gezondheid van de kudde in gevaar brengt. Een kudde is zo sterk als de zwakste schakel.

Het is voor niemand hier in te schatten wat er aan de hand is want niemand van ons heeft iets gezien en daarnaast wordt paardengedrag al snel vermenselijkt en worden er allerlei interventies gedaan omdat we dingen zielig vinden.

Als ik puur op de gegeven informatie af ga zou ik ook zeggen dat het opvoed gedrag is maar ik vind het erg snel voor een nieuw paard in de kudde.

Voldoende plekken om te kunnen eten is zo belangrijk, scheelt een berg stress. Ik hoop voor jou dat je een fijne nieuwe plek vindt TS en dat een eventueel nieuw paard in deze kudde wel de ruimte krijgt voor (natuurlijk) gedrag en ze durven te investeren.

Ik heb oprecht geen idee. Heb echt geen kaas gegeten van het opgroeien van jonge paarden. :')

En op dit moment maakt het ook allemaal niet meer uit want de eindstand blijft toch gelijk.
Of mijne nou normaal opvoed gedrag vertoont, de jaarling het uitlokt op een of andere manier of dat mijne gewoon een rotzak is… weg moet hij toch.

Dankjewel. Ik hoop ook dat we snel een fijne plek hebben waar hij zich weer thuis mag voelen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:07

Waarom zouden we af moeten van het idee van rangorde terwijl iedere kudde een duidelijke rangorde heeft?

Hier al 30 jaar paarden en het is nooit anders geweest, natuurlijk kan de rangorde wisselen maar er is altijd duidelijk een leider.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:14

Nou dat vind ik wel interessant,ik deel de mening van mallow namelijk wel.

Want wat doet de leider bij jou dan, hoeveel paarden staan er?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:19

Voor zover ik weet is een kudde ook heel dynamisch ja. Was laatst nog even. Ze waren hier werkzaamheden aan het doen, de paarden uit de kudde vonden dat heel eng. Mijn oudje vond daar niks van en stond gewoon lekker te eten. Zijn rust hielp de rest om ook rustiger te worden en ze gingen achter hem staan eten ter bescherming. En dat terwijl hij normaal het pispaaltje is en hij snel weg gestuurd wordt. Nu hadden ze hem juist even nodig.

Alleen de kuddes hier in Nederland zijn vaak geen echte kuddes en laten niet altijd echt correct natuurlijk gedrag zien. Er gebeurt te weinig voor een mooi dynamisch beeld en de ruimte is vaak te klein waardoor je bijna overal wel het beeld ziet dat paarden onderling enorm worden weg gestuurd of inderdaad soms worden aangevallen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:28

ellepel schreef:

Op dit moment 3, de oudste merrie is de leidende merrie. De twee daarna staan op volgorde qua rangorde op dit moment van leeftijd.

Hiervoor stond er nog een oudere Fries bij, dat was de oorspronkelijke leidende merrie maar toen die ziek werd verloor ze haar positie en werd de huidige oudste merrie de leidende merrie.

Was ook wel sneu want toen dat dier ziek werd begon de laagste in rang haar een soort van 'te pesten", er heen lopen met de kont en dan meppen. Beestje kon niet snel genoeg meer wegkomen dus die hebben we toen apart gezet. Als leidende merrie eerst was een oor naar achteren doen al voldoende om anderen voor haar aan de kant te laten gaan.

Dus dynamisch ja, maar wel altijd met een leidende merrie/ ruin.

In het verleden hebben we ook ruinen gehad die de leidende ruin waren, waarvan eentje ook wel graag op andere joeg. Eentje werd leidend tegen wil en dan (was meer een loner) en had een soort adjudant die van alles regelde voor hem in de kudde en onder hem stond.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:35

Dit zijn geen natuurlijke kuddes. Een stel paarden die geen verwantschap hebben worden samen op een klein veldje gezet waar ze niet afkunnen. En dan nog te weinig gras of voederplekken. In de natuur zou de hoogste in rang, de kuddeleider of leidster, juist niet degene zijn die anderen pest , maar degene die zorgt voor het welzijn van de hele groep. Zoals bij olifanten, de oude leidster die weet waar in tijden van droogte nog water te vinden is en daar de hele groep mee naartoe neemt.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:36

Onze eigen paarden vormen zelf een hele mooie, gebalanceerde kudde. Met 1 alfamerrie en 1 ruin die echt de rol van hengst op zich neemt.

Hier ook al 30 jaar paarden maar dit was mijn eerste alfamerrie, heel bijzonder om mee te maken. Dit soort paarden heeft jagen als opvoeding niet eens nodig, paarden luisteren vanzelf.

Onze klanten vormen we geen kudde of groepjes meer mee, daar zijn we definitief mee gestopt. Iedereen per 2, en dat geeft rust.

Het is namelijk zo dat de ene klant heel erg voorstander is van 'ze zoeken het maar uit, een trap is niet erg', en de andere klant al bleek wegtrekt bij het idee dat er wat kan misgaan. Je krijgt er een punthoofd van.

Wat dat jagen betreft, dit soort jagen zoals hier beschreven heeft niets met opvoeden te maken. Dit is gewoon vervelend gedrag. Jagen uit opvoeden / communiceren verloopt anders, samen uitglijden en op de grond belanden hoort daar in ieder geval niet bij.

Sommige ruinen jagen uit vervelend gedrag.. de reden dat het paard van TS altijd laagst in rang was, was waarschijnlijk omdat andere paarden hem meteen kort hielden. De jaarling doet dit niet en dan kan hij het gedrag gewoon vertonen.

Als er op dat moment niet een ander paard is die de haflinger corrigeert (wegens storend gedrag in de kudde) kan dat nog lang doorgaan zo, wat echt niet fijn is voor de jaarling.

Dus iedereen heeft hier goed gekozen vind ik door op zoek te gaan naar een nieuwe stal, zowel TS, als de staluitbater, als het 15-jarige meisje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:38

Anjali:
Volgens mij lees je niet goed, de "pester" was niet de leidende merrie.

Genoeg voederplekken en gras hebben ze gelukkig wel. ;-)

En uiteraard bestaan er geen natuurlijke kuddes in Nederland..wil niet zeggen dat de dynamiek niet overeen komt. Het is mooi te zien als de paarden aan huis staan. :)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:49

TS mag toch gewoon balen van de situatie? Ze heeft zich juist heel erg begripvol opgesteld en het is buitengewoon vervelend om je paard na zo'n betrekkelijk korte periode weer te moeten verhuizen.

Als dit topic verder gaat als een algemene discussie over inscharen zou ik het nog blijven volgen, want interessant. Zoveel mensen zoveel meningen blijkt maar weer.

Maar zo gaan bashen op TS, haar paard of er een welles/nietes discussie van maken, daar is niemand mee geholpen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:53

Het is altijd zo dat de eigenaar van het "gepeste" paard er volkomen anders instaat dan de eigenaar van de "dader".

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:55

Mwa, mijn kudde hier thuis heeft wel degelijk al jaren een rang orde. Ik observeer ze iedere dag.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:06

anjali schreef:
Het is altijd zo dat de eigenaar van het "gepeste" paard er volkomen anders instaat dan de eigenaar van de "dader".

Dus dat is een saaie discussie. Zullen we daar nu mee ophouden? Zo niet prima dan ontstip ik.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 12:31

Niet belangrijk meer voor de TS, maar mensen moeten wel echt onderscheid maken in wat voor kuddes je houdt en welk gedrag daaruit voortkomt.

Er zijn heel veel paarden in Nederland die alleen overdag bij elkaar gezet worden en de avond/nacht op stal staan. Die vormen nooit een echte kudde en reageren op het korte samen zijn in die omgeving.

En soms houden we hele verschillende paarden bij elkaar wat ook weer een ander effect heeft op het kuddegedrag.

Wij hebben de afgelopen jaren verschillende samenstellingen gehad en ook doorgaans 24/7 samen buiten.
De afgelopen 5 jaar kijk ik vrijwel non stop op ze en ik ga regelmatig ook 's nachts op ene geluid af en kijken.

Het is niet zo zwart-wit als veel mensen stellen of altijd hebben gedacht. Elk paard heeft een rol, zijn of haar eigen karakter, behoeftes etc. Mijn ene merrie zou misschien als leider worden aangezien omdat ze wel veel respect kan afdwingen, maar de rest weet ook hoe ze daarmee om moeten gaan. Mijn oudste ruin is de meest stabiele factor. En zo kan je wel van elk paard wat zeggen.
Maar het is absoluut niet zo dat de grootste blaaskaak ook de leider is. Dat is bij mensen ook niet altijd zo ( gelukkig)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:48

Er bestaan zeker leiders, dit zijn over het algemeen wijze paarden met voldoende vitaliteit om evt te kunnen vechten en beschermen.
Wat ik bedoel met rangorde is dat er dus niet in een bepaalde volgorde vast te stellen is wie daar onder komt en daar onder etc.
Ieder paard in de kudde heeft een taak die in verschillende situaties belangrijk kan zijn. Zo kan het paard wat ‘onderin rangorde’ staat in een bepaalde situatie ineens een hele belangrijke rol vervullen. Dit is afhankelijk van fysieke gezondheid, karaktereigenschappen, leeftijd, (familie)band met de leidende merrie/hengst ed.

Daarnaast is het altijd een samenwerking natuurlijk, het is niet zo dat een leider alles bepaald en de rest dit klakkeloos volgt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:28

ellepel schreef:

Ik denk dat het lastig te zeggen is als er veel verloop is in een kudde.

Wij hadden een vaste kudde en mijn merrie was baas. Tot ze echt te oud werd, toen nam de ruin onder haar het stokje over. Maar dat zijn dan kuddes waar weinig verloop is en rust. Dat kun je op de meeste pensionstallen niet zeggen, dus hoe kuddes dan werken heb ik geen idee. Mijn ruin heeft paar jaar terug in een kudde gestaan met een pismerrie die het voor het zeggen had, hij is zo enorm over de kling gejaagd. Er kwam gemiddeld per paar weken een nieuw paard bij en de nieuweling was altijd zwaar de Sjaak. Uiteindelijk is een paard gewond geraakt, de ander ingeslapen.