germie schreef:superpony schreef:Laatst zei ik tegen iemand; als je het goed WIL doen, is het niet snel goed genoeg. Dat zijn de mensen die altijd willen verbeteren.
Velen zullen graag beter willen worden. Maar er is ook een hele grote groep recreatieruiters, die hebben veelal geen ambities, maar willen gewoon lekker met het paard omgaan. EN het beste voor het dier.
Zijn die paarden dan slechter af? Ik denk het niet. Gewoon een fijn baasje wat zorgt voor natje, droogje, vriendjes, goed passend zadel, indien nodig de tandarts of een masseur er af en toe bij en verder wat bosritjes of niet al te moeilijke trainingen in de bak en een sprongetje.
Een paard vraagt niet om wedstrijden. Er zijn zeker paarden die de drukte op wedstrijden fijn vinden, mijn paard ook, maar mijn paard is net zo blij met een buitenritje hoor. Of gewoon in de wei lummelen met vriendjes. Niet rijden is voor het paard niet erg.
Staat los van niveau en ambities.
Als iemand het goed wil doen is iemand gewoon altijd zoekende naar het goed doen, beter worden etc. Dat kan zijn als je net begint, maar ook als je alleen door het bos rijdt, of op hoog niveau in de sport.
Het kan hem ook zitten in je houding, zit en hulpen verbeteren. Het beste zadel willen, zoeken naar fijnste bit of bitloze hoofdstel.
Zoekende naar een fijne plek, goed willen voeren, kritisch is naar de hoefsmid etc
En er zijn gewoon mensen die snel tevreden zijn of denken; ik doe het altijd al zo en vind het prima.