Angst voor paardrijden, helemaal stoppen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: Angst voor paardrijden, helemaal stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 14:27

De BM is te lang, komt voorbij de 18e borstwervel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 14:29

Ja dat zal zo zijn :j

Maar waar het om gaat: komt er ook druk (gewicht) op het achterste stuk?
Want normaals gesproken is dat niet zo.

Je ziet best vaak dat mensen denken dat ze er beter aan doen een korter zadel te gebruiken.
Dan vaak ook nog voor extra korte kussens gaan. En daarmee juist het probleem verergeren, omdat het ruitergewicht dan te ver naar achteren komt in het zadel (dat vaak net iets te krap wordt gekozen om het zo kort mogelijk te krijgen) en dan juist de achterkant van de kussens heel vervelend in de onderrug van het paard geduwd wordt.... ik zie bij de GM op de foto's dat potentieel ook.

Maar ik wil er ook niet over zeuren want in het echt kan het anders zijn. Wil het alleen meegeven als iets om rekening mee te houden, om in je achterhoofd te houden om een beetje kritisch naar te kijken :)

Want je zou de eerste niet zijn die door iemand met weinig verstand van boomloze zadels, uit zijn eigenlijk prima zadel gepraat wordt "want het is te lang" en dan vervolgens van de regen in de drup komt....
Laatst bijgewerkt door pmarena op 03-10-24 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 14:31

Dat zei ik al tegen haar, omdat het boomloos is komt er geen druk op het achterste stukje. Maar daarvoor is het ook nog wat te lang, Mercy heeft een erg korte rug.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 15:46

Vandaag wou ik weer gaan rijden, prachtig weer, helderblauwe lucht, graad of 20 in de zon. Helemaal omgekleed, alle spullen klaar gelegd. Pak ik Mercy, flink zwelling op de borst van de enting. Geen koorts, wel wat pijnlijk. Dus maar niet gaan rijden, alleen geborsteld en laten grazen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 15:48

Tinka schreef:
Vandaag wou ik weer gaan rijden, prachtig weer, helderblauwe lucht, graad of 20 in de zon. Helemaal omgekleed, alle spullen klaar gelegd. Pak ik Mercy, flink zwelling op de borst van de enting. Geen koorts, wel wat pijnlijk. Dus maar niet gaan rijden, alleen geborsteld en laten grazen.

Ow dat ken ik. Ben je helemaal klaar ervoor en dan is er iets waardoor het niet kan. Ik heb nu al 2 weken spit en kan dus ook niet rijden. Hoop toch dat het binnenkort weer kan, het is zulk prachtig weer, hahaha bijna te warm om te rijden (30 graden hier)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 15:52

Ja echt balen, dacht eerst nog doe alleen een stapritje, maar vind het zielig als ze dan pijn zou hebben, we moeten ook eerst 250 meter omhoog voordat we bij een platter stuk zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 15:57

@tinka: balen van je ritje. Misschien volgende enting vragen om een entstof met een ander vulmiddel. Paarden kunnen nl heel verschillend reageren op entingen.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 16:13

Tinka schreef:

Das pech, en de andere dan ?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 16:22

Ik heb dit vaccin zelf gekocht, gebruik deze altijd zonder problemen, al jaren. Maar een reactie kan natuurlijk altijd, het is niet heel ernstig. De andere paarden hebben niets.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 18:30

Tinka schreef:
Ik heb dit vaccin zelf gekocht, gebruik deze altijd zonder problemen, al jaren. Maar een reactie kan natuurlijk altijd, het is niet heel ernstig. De andere paarden hebben niets.

Ik bedoelde meer voor rijden, je hebt toch nog 2 rijpaarden?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 18:48

Oh haha, klopt, maar ik ging rijden omdat ik mijn zadel wou testen, die zal op Pathos absoluut niet goed liggen.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 19:47

Hier heb ik grondwerk gedaan en dat ging niet helemaal lekker. M’n paard trok zich los en dat is nu toch wel al 2-3 keer gebeurd… morgen heb ik een rijles gepland en afgelopen donderdag heb ik voor t eerst in maanden weer opgestapt. Nouja, mijn angststoornis en hoofd zorgen er voor dat ik denk dat dag voorval vandaag een slecht teken is voor morgen -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 19:49

Omdenken.. na wat er vandaag is gebeurd ben je morgen extra alert waardoor het niet meer gebeurd en gaat alles goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 19:52

@Furst: wat ik dan wel eens doe is de bak op de helft afzetten met een koord en dan eerst 5 minuten gewoon los gooien. Dan is de gekkigheid er wel uit en kun je gewoon weer aan de longeerlijn longeren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 20:16

Furst schreef:
Hier heb ik grondwerk gedaan en dat ging niet helemaal lekker. M’n paard trok zich los en dat is nu toch wel al 2-3 keer gebeurd… morgen heb ik een rijles gepland en afgelopen donderdag heb ik voor t eerst in maanden weer opgestapt. Nouja, mijn angststoornis en hoofd zorgen er voor dat ik denk dat dag voorval vandaag een slecht teken is voor morgen -O-

Hier is het altijd rust op de poetsplaats maak je borst maar nat voor onderweg. Draak op de poetsplaats? Onderweg zo mak als een lam haha.
Bij jou vast ook. Vandaag zot, morgen relaxxxxx

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 20:33

Tinka schreef:
De zadelverkoper gaf juist aan dat dit zadel wel ideaal is zowel voor mij als mijn paard.
Er zijn hier trouwens helemaal geen zadelfitters.

Nou hij is dus niet ideaal voor jou. Ideaal is als jij er helemaal lyrisch over bent. Dat ben je niet
En hij ligt ook niet eens perfect op je paard. Dus dan zit je zelfs met een nieuw zadel al aan een pad. Lijkt me niet echt een goed idee

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 14:42

Vandaag weer gereden met het nieuwe zadel. Het waaide erg hard, 70 km/u en Mercy was nog steeds gevoelig op de steentjes. Ik kwam er moeilijk op, dat ligt vooral aan mijzelf. Toen ik eenmaal zat ging het wel lekker. 1e helft windstil door luwte van de berg. Maar bovenaan waaide het toch wel heel erg hard, nog maar een klein stukje daar gereden en toen omgekeerd.
Zaten een paar goede stukjes tolt tussen, ze liep ook lekker op het gladdere asfalt.
Dus ik denk dat ik het zadel toch maar ga houden, voor Mercy is het sowieso fijner.
Ik merk trouwens wel met bergop en bergaf dat ik wat naar achteren of naar voren glij, dat zal bij het nieuwe huis niet gebeuren.
Nog wat foto's van mijn houding tijdens het rijden.
Ik heb trouwens een handbreedte ruimte achter het zadel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 14:51

Dit zadel is helemaal niet goed voor jou :n

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 14:56

Achterom schreef:
Dit zadel is helemaal niet goed voor jou :n

Waarom niet?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 14:59

Je knieën steken voor het zweetblad uit en je zit op de lepel omdat je in stoelzit zit. Daarmee creëer je extra druk achterop de rug.
Kort gezegd: het is te kort voor jou met je lange benen.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 15:01

Ik vind het er ook niet comfortabel uitzien, Odette!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 15:05

Achterom schreef:
Je knieën steken voor het zweetblad uit en je zit op de lepel omdat je in stoelzit zit. Daarmee creëer je extra druk achterop de rug.
Kort gezegd: het is te kort voor jou met je lange benen.

Dit zadel heeft niet echt een zweetblad, een hele korte die eindigt een stuk boven mijn knieën.
Ik heb verschillende maten zadels geprobeerd in de winkel, kwa maat zou deze goed zijn.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 15:14

Ik vind het ook geen fijn beeld. Je zit idd erg achterop het zadel. Je ziet ook goed dat Mercy haar rug wegdrukken.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 15:18

Odette hoe lang ben jij ook alweer?
Ik heb ook idee dat je een halve inch grotere zitmaat nodig hebt vanwege je lange benen. Mijn kont kon altijd gemakkelijk in een 17 inch, maar ik heb met mijn lange stelten echt een 18 inch nodig.

verder top dat je gereden hebt. Ik ben stiekem een beetje jaloers, ik mis mijn meisje zo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 15:37

Ik vind het zadel ook te klein en als je paard gevoelig loopt op steentjes zou ik toch eens hoefschoenen proberen.