Exorbitante hoefsmid rekening of normaal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 16:29

Hey Daphne,
Puur uit nieuwsgierigheid, welke kliniek en vooral, welke hoefsmid was dit?
Het lijkt allemaal zo sterk op mijn ervaring maar deze hoefsmid was niet meer werkzaam bij een kliniek (jarenlang wel geweest) dus ik vroeg me af of we het toevallig over dezelfde hadden...?

Mag per pb ook hoor!

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 16:34

Little_Gift schreef:
Goh dat valt nog mee...

Hier in België is er ene die begonnen is in de kliniek en nu voor zichzelf verder gegaan is op zijn eentje dus en die rekent zo maar 390 euro voor 2 ijzers vooraan waarvan de ijzers samen (dus per set) slechts 72 euro (btw inbegrepen) bedragen van zijn ganse factuur...

De rest is werkuren en consult...
Hij is nog geen uur bezig geweest...

OH ja en verplaatsingskosten want hij kwam aan huis terwijl hij anderhalf uur te laat was (beide keren) omdat hij van een klant kwam op nog geen 15 km verderop maar rekent wel verplaatsingskosten vanaf zijn thuisbasis en terug voor in totaal 90 euro van het factuurbedrag.

Hij is 2x langs geweest op eigen aandringen in 3 weken tijd... Dus dat was dan 2 x 390 euro nadien...

Absurd gewoon!

Hier precies dezelfde ervaring met waarschijnlijk dezelfde persoon. Op aanraden van onze veearts.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 18:58

Sky_As schreef:
En zo komen ze er altijd mee weg en kunnen ze vragen wat ze willen...
Het is gewoon een belachelijke prijs die nergens op slaat.

En les voor ts, voortaan altijd bij alles de prijs opvragen vooraf....

Ik vraag me vooral af, als je dit geweten had, had je er dan op de kliniek ijzers onder laten zetten, of had je dan gewacht op je eigen smid?

Precies dat! De grap is nog dat hij zelf zei ‘oo niks aan de hand scheur is oppervlakkig laten we eruit groeien. Ik vind hem wel wat kort zou er een ijzer onder doen’ Een ijzer kost in mijn belevenis geen €275 ex btw. Mijn eigen hoefsmid had dit ook prima gekund dit was niet een de vraagstelling dat was de scheur daar was het ijzer niet voor nodig. De dierenarts vond het nodig dat ik naar hun kwam met die scheur.

Gaat idd niet meer gebeuren zonder prijsopgave, heb er overigens toch nog een mailtje aan gewaagd zit me toch niet lekker. Gaat niet om het geld ben voor dit paard bij hun al aan 15k kwijt voor een eerdere operatie maar het voelt gewoon enigszins genaaid zeg maar :+

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 19:07

Zo dan, wat een geld.
Ik denk dat ik me ook maar ga laten opleiden tot hoefsmid.
Goed betaalde baan, zeg.

Ladygiroc

Re: Exorbitante hoefsmid rekening of normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 19:14

Vraag mij af wat er precies orthopedisch aan is?

Dubbellips om de scheur bij elkaar te houden? Want verder zie ik er niks onder?
Of is het ijzer zelf speciaal? lijkt wat afgerond te zijn maar geen idee of dat iets betekend, heb er gelukkig weinig ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 19:54

Pareltjes schreef:
Nielojram schreef:
Wat een geld...

En dat had wellicht voorkomen kunnen zijn door een goede smid/bekapper, die had gezorgd dat de scheur niet verder was gegaan, icm kennis over huisvesting/voer&training door de eigenaar zelf.. Scheuren in hoeven ontstaan door een reden, en die is altijd te linken aan de bovenstaande 3.

Maar goed, TS, je bent wakker, en heb gekozen voor een dure quick-fix.

Staat hier op bokt ontzettend veel informatie van echte paardenmensen over voer, voeten, huisvesting en training die je in de toekomst dit soort uitgaven kunnen behoeden.

Ga je nu serieus beweren dat ze haar info beter van Bokt kan halen dan van een gerenomeerde kliniek?
Het gaat over een te duur uitgevallen rekening, niet over gebrek aan kennis!

Wat een aanname doe jij over de TS!

De aannames heeft de TS zelf hier neergetypt.

Daar reageert een forummer dan weer op.

Fijn dat je nu weet waar het aan lag @ DaphneR93

Gezien je bezorgdheid, komt het helemaal goed met je mooie paard.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 20:26

Nielojram schreef:
Pareltjes schreef:
[

Ga je nu serieus beweren dat ze haar info beter van Bokt kan halen dan van een gerenomeerde kliniek?
Het gaat over een te duur uitgevallen rekening, niet over gebrek aan kennis!

Wat een aanname doe jij over de TS!

De aannames heeft de TS zelf hier neergetypt.

Daar reageert een forummer dan weer op.

Fijn dat je nu weet waar het aan lag @ DaphneR93

Gezien je bezorgdheid, komt het helemaal goed met je mooie paard.

Zeg maar gewoon jijzelf hoor :')

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 20:29

Ik vind het wel goed van je dat je nog een mail er achteraan hebt gestuurd hoor TS. Je krijgt wellicht je geld er niet mee terug maar ik vind dit toch ook wel een bijzonder hoge prijs ja.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 20:41

Als deze ijzers er onder uit gaan, hang je ze aan de muur? :7
Orthopedisch kan nog wezen in specifiek bewerkt. Maar heel eerlijk: iedere smid zal het fabrieksijzer specifiek bewerken naar de hoef. Ik vind het ook een bijzondere rekening. Hoop dat ze tenminste hun werk goed doen.

Uit pure nieuwsgierigheid: met welk trauma heeft je paard deze uiterst dure scheur voor elkaar geknutseld?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 21:14

Holy moly. Ik zou nog maar een stel springschoenen erom doen dan. Dure boel…

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 21:24

Juut schreef:
Orthopedisch kan nog wezen in specifiek bewerkt. Maar heel eerlijk: iedere smid zal het fabrieksijzer specifiek bewerken naar de hoef. Ik vind het ook een bijzondere rekening. Hoop dat ze tenminste hun werk goed doen.

Uit pure nieuwsgierigheid: met welk trauma heeft je paard deze uiterst dure scheur voor elkaar geknutseld?

Hij had een oppervlakkige haarscheur eigenlijk al vrij lang (voor) na een hoefzweer die we niet goed weg kregen. Dit kreeg hij na een artrodese operatie van het hoefgewricht (achter). Ik was bang dat hij voor verkeerd belast door de operatie achter. Vandaar dat ik het naar de chirurg stuurde. Die vervolgens zei je moet komen maar de hoefsmid daar vond de scheur niet spannend en zwaar oppervlakkig heeft hem weg gevreesd. Achter alles goed ook aan zijn geopereerde been. Heb er een foto bij gedaan van zijn geopereerde been en de scheur voor. IJzer was puur omdat hij hem kort vond staan.

Afbeelding

Afbeelding

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 21:25

Sanet schreef:
Holy moly. Ik zou nog maar een stel springschoenen erom doen dan. Dure boel…

Zit er zeker omheen

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 21:32

[quote="Little_Gift"]Hey Daphne,
Puur uit nieuwsgierigheid, welke kliniek en vooral, welke hoefsmid was dit?
Het lijkt allemaal zo sterk op mijn ervaring maar deze hoefsmid was niet meer werkzaam bij een kliniek (jarenlang wel geweest) dus ik vroeg me af of we het toevallig over dezelfde hadden...?

Mag per pb ook hoor![/quote

Equitom, volgens mij werkte hij hiervoor bij Het Bokt in België ook.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 21:34

Ladygiroc schreef:
Vraag mij af wat er precies orthopedisch aan is?

Dubbellips om de scheur bij elkaar te houden? Want verder zie ik er niks onder?
Of is het ijzer zelf speciaal? lijkt wat afgerond te zijn maar geen idee of dat iets betekend, heb er gelukkig weinig ervaring mee.

Ja dubbellips omdat hij ze echt makkelijk aftikt niet eens voor de scheur die had hij er al helemaal uit gevreesd. De schuine rand aan het ijzer zit er standaard in.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 03:35

Waar is de tijd dat ik 55 euro betaalde voor vierkant beslaan :+ Later werd dat 75 voor enkel vooraan orthopedisch beslag. Mooie evolutie in die 20 jaar dat ik mijn oudje heb :P

Nu betaal ik net geen 130 voor enkel vooraan :')
Maar ik ben enorm tevreden over mijn smid dus betaal het met plezier.

Maar het blijft een dure rekening TS, gelukkig is het maar eenmalig en kan je eigen smid het overnemen. Ik ben wel benieuwd naar hun reactie.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 07:34

Juut schreef:

Ik heb het ijzer van mijn overleden paard laten beplakken met steentjes en in een lijstje laten doen. Ik zou dat bij deze dure parels ook overwegen _O-

Belachelijke prijs. Ik betaalde nog ruim onder de €200 voor breakover ijzers (vierkant op ijzers).

Dubbele lip zou ik er persoonlijk nooit onder laten slaan, maar kan me voorstellen dat je naar een kliniek luistert. Pas eentje bij ons die het ijzer half aftrapte en daarna in de lippen ging staan. Geen fraai gezicht.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 07:58

Mijn paard trapte ook zowat wekelijks zijn ijzer eraf. Bij huidige smid geen probleem meer mee (of echt een uitzondering eens) maar paard heeft om die reden ijzers zonder lippen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 09:08

_bloempje01_ schreef:
Little_Gift schreef:
Goh dat valt nog mee...

Hier in België is er ene die begonnen is in de kliniek en nu voor zichzelf verder gegaan is op zijn eentje dus en die rekent zo maar 390 euro voor 2 ijzers vooraan waarvan de ijzers samen (dus per set) slechts 72 euro (btw inbegrepen) bedragen van zijn ganse factuur...

OH ja en verplaatsingskosten want hij kwam aan huis terwijl hij anderhalf uur te laat was (beide keren) omdat hij van een klant kwam op nog geen 15 km verderop maar rekent wel verplaatsingskosten vanaf zijn thuisbasis en terug voor in totaal 90 euro van het factuurbedrag.

Hij is 2x langs geweest op eigen aandringen in 3 weken tijd... Dus dat was dan 2 x 390 euro nadien...

Absurd gewoon!

Hier precies dezelfde ervaring met waarschijnlijk dezelfde persoon. Op aanraden van onze veearts.

Nou ben ik benieuwd wie dat was... Als je wil, mijn pb staat open.
Ik heb het uiteraard wel betaald maar heb er nog steeds een zure nasmaak van en hoorde inderdaad al van meerderen dat hij altijd zo duur is

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 09:11

Absurd gewoon!
[/quote]

Hier precies dezelfde ervaring met waarschijnlijk dezelfde persoon. Op aanraden van onze veearts.[/quote]

Nou ben ik benieuwd wie dat was... Als je wil, mijn pb staat open.
Ik heb het uiteraard wel betaald maar heb er nog steeds een zure nasmaak van en hoorde inderdaad al van meerderen dat hij altijd zo duur is[/quote]

Ik ben bij Equitom geweest.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 09:21

Beetje late reactie, maar wil nog even zeggen dat ik wel de ervaring heb dat een medische hoefsmid die verbonden is aan een kliniek duurder is dan een reguliere smid. Al vind ik dat allemaal bij elkaar zonder BTW ook wel extreem duur.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 13:21

DaphneR93 schreef:
Nou we hebben een uitslag }:0 Receptie heeft het nagevraagd en volgens hun hoefsmid is dit orthopedisch beslag. Dat het een standaard fabrieksijzer is schijnt hier geen rol te spelen. Ik laat het verder rusten, maar blijft gevoelsmatig aan de exorbitante kant :D

Hierbij een foto van de goudstaven.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

zie ik op deze eerste foto trouwens links een steunsel die nog zo lang is dat die onder het ijzer uitkomt? >;)

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 13:27

Duhelo schreef:
DaphneR93 schreef:
Nou we hebben een uitslag }:0 Receptie heeft het nagevraagd en volgens hun hoefsmid is dit orthopedisch beslag. Dat het een standaard fabrieksijzer is schijnt hier geen rol te spelen. Ik laat het verder rusten, maar blijft gevoelsmatig aan de exorbitante kant :D

Hierbij een foto van de goudstaven.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

zie ik op deze eerste foto trouwens links een steunsel die nog zo lang is dat die onder het ijzer uitkomt? >;)

Uhm nee, althans ik zie het niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 13:29

Dit stukje, maar kan vertekenen door het zand, het is niet heel duidelijk te zien.

Afbeelding

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 13:31

Duhelo schreef:
Dit stukje, maar kan vertekenen door het zand, het is niet heel duidelijk te zien.

[ Afbeelding ]

Nee komt er zeker niet onderuit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 17:48

Arthrodese operatie. Interessant. Dat is - wat ik ervan weet - het vastzetten van een gewricht. Waarom was dat nodig en hoe werkt dat dan door? Ik kan me voorstellen dat daardoor wel een andere belasting van de voet ontstaat.