Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mce schreef:lees je goed in over wat een overbeet kan betekenen en welk een invoed dat op het paard cq voeren kan hebben
Babootje schreef:sharet schreef:We weten veel over de overbeet, we hebben de tandarts en een andere tandarts gesproken , hij moet gewoon 2 keer per jaar naar de tandarts ipv 1 keer en elektr gevijld worden .
Hij maakt z’n eten anders dan een paard zonder overbeet . Dus slijt z’n tanden ook anders .
Ligt eraan hoe ernstig de overbeet is. Paard moet wel kunnen grazen natuurlijk. En, eens met MCE: het kan de schraalheid van het paard verklaren.
Hij moet vaker naar de tandarts omdat de boven voortanden te lang worden. Het paard slijt ze niet "natuurlijk" af. Als een paard nageeft schuift de onderkaak wat naar voren (paard opent de kaak). Als de voortanden te lang zijn kan het paard ook niet/nauwelijks/moeilijk nageven.
anjali schreef:Eerlijk gezegd ts, als dit paard te koop staat voor 5500 en jij vindt hem leuk, dan zou ik hem als de wiedeweerga laten keuren en als hij redelijk gezond is snel kopen want anders is een ander je voor.
anjali schreef:anjali schreef:Eerlijk gezegd ts, als dit paard te koop staat voor 5500 en jij vindt hem leuk, dan zou ik hem als de wiedeweerga laten keuren en als hij redelijk gezond is snel kopen want anders is een ander je voor.
Ik heb zo'n idee dat de paardenmarkt weer is ingezakt want anders kan ik niet verklaren dat dit leuke paard voor deze lage prijs niet allang weg is! Voor deze prijs zijn er ook genoeg mensen trouwens die hem met alleen klinische keuring of zelfs ongekeurd, mits op het oog rad, meenemen. Ts is bezig zijn verleden na te trekken. Enkele jaren geleden had je daar de tijd niet voor- het was toen meteen beslissen, betalen en meenemen anders had je niets. Is de handel nu zo veranderd?
Padoertje schreef:Ik zou wat Anjali zegt allang een keuring hebben ingepland. Leuk dier, nette prijs en de rest is aan de DA om uit te zoeken over de gezondheid. Je kan wel de hele historie van een dier willen uitpluizen, maar zo´n dier kan natuurlijk ook gewoon op de markt komen door een mismatch, pech, of uitdunning van een stal/eigenaar. Zoveel redenen te verzinnen waar het dier wellicht niets aan kan doen.
Je kunt zo'n paard wel 6x kunnen proefrijden, maar voor dat geld is er zo iemand die hem ongekeurd op de wagen laadt en dan is hij weg.
Keuren, foto's maken en bij twijfel de pezen scannen. De rest zal TS zelf moeten ondervinden als hij bij haar op stal staat.
shaniasofia schreef:Padoertje schreef:Ik zou wat Anjali zegt allang een keuring hebben ingepland. Leuk dier, nette prijs en de rest is aan de DA om uit te zoeken over de gezondheid. Je kan wel de hele historie van een dier willen uitpluizen, maar zo´n dier kan natuurlijk ook gewoon op de markt komen door een mismatch, pech, of uitdunning van een stal/eigenaar. Zoveel redenen te verzinnen waar het dier wellicht niets aan kan doen.
Je kunt zo'n paard wel 6x kunnen proefrijden, maar voor dat geld is er zo iemand die hem ongekeurd op de wagen laadt en dan is hij weg.
Keuren, foto's maken en bij twijfel de pezen scannen. De rest zal TS zelf moeten ondervinden als hij bij haar op stal staat.
6 x proefrijden is wel overdreven.
Handel is handel. Als hij weg is is hij weg.
Idd meerdere miskopen gehad dus logisch dat er dingen moeten worden uitgezocht. Zoals hierboven ook al meerdere keren benoemd. Word hij sws gekeurd.
Maar ook die afspraak is niet meer binnen een week te maken ivm drukte.
Uitpluizen zolang ik nog niks heb besloten voor de keuring lijkt me niks mis mee. Beter wat vaker nadenken dan hals over kop beslissen. En neemt een ander m dan mee. Dan was het niet mijn paard. En moest het zo zijn.
shaniasofia schreef:Hi lieve mensen,![]()
Ik zou graag wat advies van jullie willen hebben, kennis, ervaringen etc.
Ik ben opzoek naar een paard, er is er 1 die mijn hart gestolen heeft.. maar....
Beestje is op vroege leeftijd naar Ierland verkocht vanuit België
Nu weer terug gekocht door een handelsstal hier in Nederland.
Hij word omschreven als ontzettend nuchter en heb ook het idee dat hij in Ierland wellicht is gebruikt voor de jacht of voor de cross, ik heb geen idee..
Hij is 7 jaar, Zangersheide.
Ik sta nogal versteld om het feit dat hij ontzettend nuchter is, hij is schraal en wat leeg in zijn bespiering.
Hij kijkt nergens van op, je kan zo gek doen als je wilt. Hij is nieuwsgierig naar alles en kijkt, maar absoluut nergens van onder de indruk.
Je kan alles met hem doen en hij vind het wel oke.
Dit is wat ik zoek.... maar.. waar ik een beetje bang voor ben.
Is dat als hij aankomt, betere bespiering krijgt, lekkerder in zn vel gaat zitten (hij is nu bijna 2 maanden terug hier, vervoert met de boot.) dat zijn gedrag gaat veranderen...
Het kan ook zijn dat hij al een hoop heeft gezien en zoveel gewend is al.. zo een reis heen en terug is natuurlijk ook niet niks.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee. Doe ik hier goed aan, hebben jullie advies?
Ik hoor het heel graag ! BVD
Babootje schreef:Ik denk ook wel dat het gebrek aan goede stallen echt een issue wordt voor de paardenhandel in NL.
Als ik naar de randstad kijk ken ik al een stuk of 5 grote stallen die in de afgelopen paar jaar hun deuren hebben gesloten. Niet omdat het niet uit kan, maar omdat ze zijn verkocht en een andere bestemming krijgen. Zo zijn er 2 grote stallen in de omgeving van waar ik nu sta verkocht aan de hoogste bieder voor migrantenhuisvesting op die locatie. Dat jaagt ook de prijzen van stalling omhoog.
Dus a) geen stalling meer te vinden en b) voor een goede prijs. Ja dan koop je ook geen paard meer.
De verkoop in het duurdere segment naar het buitenland verkoopt nog gewoon zoals het was.
sharet schreef:Nee we hebben het toch niet gedaan . We hebben hierna een vos merrie op mp gezien en zijn erheen gegaan maar na contact te hebben gehad met de fokker die we op de papieren zagen kwamen we erachter dat daar niet meer op gereden mocht worden .
Gelukkig hebben we ons huiswerk gedaan maar deze staat gewoon te koop nog in Budel .
Echt de leugens van sommige handelaren !