Paard wel of niet kopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard wel of niet kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 13:43

Daarom is goed laten keuren en je daar laten informeren zo belangrijk.
Voor elk paard, niet alleen deze

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 14:50

mce schreef:
lees je goed in over wat een overbeet kan betekenen en welk een invoed dat op het paard cq voeren kan hebben

die overbeet kan ook heel goed zijn schraalheid verklaren, paarden eten anders en wat dat betekent voor hun darmflora is bekent, uiteindelijk bepaald een gezonde darmflora - mede - hun conditie
en is dit - in dit geval - mogelijk de reden van verkoop

Zou dat goed met de DA bespreken

Tips voor Management:
• Regelmatige gebit controles.
• Pas het dieet aan voor gemakkelijker kauwen.

https://dierenklinieklandhorst.nl/paard ... ierenarts/[/quote]

Ja, zijn we idd van op de hoogte, thanks voor je aanvullende informatie.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 15:05

Babootje schreef:
sharet schreef:
We weten veel over de overbeet, we hebben de tandarts en een andere tandarts gesproken , hij moet gewoon 2 keer per jaar naar de tandarts ipv 1 keer en elektr gevijld worden .
Hij maakt z’n eten anders dan een paard zonder overbeet . Dus slijt z’n tanden ook anders .

Ligt eraan hoe ernstig de overbeet is. Paard moet wel kunnen grazen natuurlijk. En, eens met MCE: het kan de schraalheid van het paard verklaren.
Hij moet vaker naar de tandarts omdat de boven voortanden te lang worden. Het paard slijt ze niet "natuurlijk" af. Als een paard nageeft schuift de onderkaak wat naar voren (paard opent de kaak). Als de voortanden te lang zijn kan het paard ook niet/nauwelijks/moeilijk nageven.

Oke! nageven heeft hij totaal geen moeite mee en is erg licht in de mond, dus dan zullen ze nu na het tandarts bezoek kort genoeg zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 15:33

anjali schreef:
Eerlijk gezegd ts, als dit paard te koop staat voor 5500 en jij vindt hem leuk, dan zou ik hem als de wiedeweerga laten keuren en als hij redelijk gezond is snel kopen want anders is een ander je voor.

Ik heb zo'n idee dat de paardenmarkt weer is ingezakt want anders kan ik niet verklaren dat dit leuke paard voor deze lage prijs niet allang weg is! Voor deze prijs zijn er ook genoeg mensen trouwens die hem met alleen klinische keuring of zelfs ongekeurd, mits op het oog rad, meenemen. Ts is bezig zijn verleden na te trekken. Enkele jaren geleden had je daar de tijd niet voor- het was toen meteen beslissen, betalen en meenemen anders had je niets. Is de handel nu zo veranderd?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 15:36

Gelukkig worden mensen steeds verstandiger....en na een of een aantal miskopen beseffen dat keuren toch wel belangrijk is.

Aankoop is maar een klein puntje van wat een paard kost......Een kapot paard, kost net zo veel, zelfs meer geld op jaarbasis dan een gezonde ;-)

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 15:45

Ik zou wat Anjali zegt allang een keuring hebben ingepland. Leuk dier, nette prijs en de rest is aan de DA om uit te zoeken over de gezondheid. Je kan wel de hele historie van een dier willen uitpluizen, maar zo´n dier kan natuurlijk ook gewoon op de markt komen door een mismatch, pech, of uitdunning van een stal/eigenaar. Zoveel redenen te verzinnen waar het dier wellicht niets aan kan doen.
Je kunt zo'n paard wel 6x kunnen proefrijden, maar voor dat geld is er zo iemand die hem ongekeurd op de wagen laadt en dan is hij weg.

Keuren, foto's maken en bij twijfel de pezen scannen. De rest zal TS zelf moeten ondervinden als hij bij haar op stal staat.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 15:55

anjali schreef:
anjali schreef:
Eerlijk gezegd ts, als dit paard te koop staat voor 5500 en jij vindt hem leuk, dan zou ik hem als de wiedeweerga laten keuren en als hij redelijk gezond is snel kopen want anders is een ander je voor.

Ik heb zo'n idee dat de paardenmarkt weer is ingezakt want anders kan ik niet verklaren dat dit leuke paard voor deze lage prijs niet allang weg is! Voor deze prijs zijn er ook genoeg mensen trouwens die hem met alleen klinische keuring of zelfs ongekeurd, mits op het oog rad, meenemen. Ts is bezig zijn verleden na te trekken. Enkele jaren geleden had je daar de tijd niet voor- het was toen meteen beslissen, betalen en meenemen anders had je niets. Is de handel nu zo veranderd?

Geen idee. Wel is het nu vakantietijd en kunnen mensen maar slecht aan een fijne stal komen. Daarnaast ook veel financiële onzekerheid, want (stal)kosten vliegen omhoog. Plus dat veel mensen nog steeds voor 6k een paard willen kopen die alle vakjes afvinkt, gezond is en het liefst al ZZZ heeft gelopen :') Al met al is een paard kopen en aanhouden voor een grote groep mensen nu echt wel te duur geworden.

Verkoop van de jonkies gaat hier wat minder hard, want ondanks dat de goed zadelmak zijn, zijn er mensen die zichzelf overschatten en het toch wel 'groen' vinden. Ja, gek he als zo'n beestje net een paar maanden onder het zadel is en hooguit 2 a 3x per week een kwartiertje loopt. Dan stuur je ze geen L proef door nee :+ Daarnaast zitten wij wel in het hogere segment, dus kleinere doelgroep. Verkoop naar buitenland met paarden die Z2 of hoger lopen, gaat nog wel en ook nog steeds voor behoorlijk geld. Ook trainingspaarden komen nog steeds deze kant op. Dus voor de mensen die altijd al (financieel) goed een paard konden aanhouden, is er niet heel veel veranderd denk ik. Die gaan nog steeds op les, wedstrijd, clinics etc. Maar ik kan me voorstellen dat veel mensen afwachten wat de economie doet en of een paard houden nog haalbaar is.

sharet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 20:33

[quote="Sky_As"]Gelukkig worden mensen steeds verstandiger....en na een of een aantal miskopen beseffen dat keuren toch wel belangrijk is.

Aankoop is maar een klein puntje van wat een paard kost......Een kapot paard, kost net zo veel, zelfs meer geld op jaarbasis dan een gezonde ;-)[/quo
Idd en als t paard verkocht wordt dan is het dikke pech voor ons .

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 23:04

Padoertje schreef:
Ik zou wat Anjali zegt allang een keuring hebben ingepland. Leuk dier, nette prijs en de rest is aan de DA om uit te zoeken over de gezondheid. Je kan wel de hele historie van een dier willen uitpluizen, maar zo´n dier kan natuurlijk ook gewoon op de markt komen door een mismatch, pech, of uitdunning van een stal/eigenaar. Zoveel redenen te verzinnen waar het dier wellicht niets aan kan doen.
Je kunt zo'n paard wel 6x kunnen proefrijden, maar voor dat geld is er zo iemand die hem ongekeurd op de wagen laadt en dan is hij weg.

Keuren, foto's maken en bij twijfel de pezen scannen. De rest zal TS zelf moeten ondervinden als hij bij haar op stal staat.

6 x proefrijden is wel overdreven.
Handel is handel. Als hij weg is is hij weg.
Idd meerdere miskopen gehad dus logisch dat er dingen moeten worden uitgezocht. Zoals hierboven ook al meerdere keren benoemd. Word hij sws gekeurd.
Maar ook die afspraak is niet meer binnen een week te maken ivm drukte.
Uitpluizen zolang ik nog niks heb besloten voor de keuring lijkt me niks mis mee. Beter wat vaker nadenken dan hals over kop beslissen. En neemt een ander m dan mee. Dan was het niet mijn paard. En moest het zo zijn.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 23:05

Sky_As schreef:
Gelukkig worden mensen steeds verstandiger....en na een of een aantal miskopen beseffen dat keuren toch wel belangrijk is.

Aankoop is maar een klein puntje van wat een paard kost......Een kapot paard, kost net zo veel, zelfs meer geld op jaarbasis dan een gezonde ;-)

Precies

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 23:38

shaniasofia schreef:
Padoertje schreef:

6 x proefrijden is wel overdreven.
Handel is handel. Als hij weg is is hij weg.
Idd meerdere miskopen gehad dus logisch dat er dingen moeten worden uitgezocht. Zoals hierboven ook al meerdere keren benoemd. Word hij sws gekeurd.
Maar ook die afspraak is niet meer binnen een week te maken ivm drukte.
Uitpluizen zolang ik nog niks heb besloten voor de keuring lijkt me niks mis mee. Beter wat vaker nadenken dan hals over kop beslissen. En neemt een ander m dan mee. Dan was het niet mijn paard. En moest het zo zijn.

Helemaal gelijk. Laat je niet opjagen en maak een weloverwogen beslissing. Je kan je geld maar één keer uitgeven en als het paard toch ineens verkocht is was het gewoon niet 'meant to be'.

Een dierenarts voelt overigens ook de pezen na tijdens een keuring. Je kan het paard ook altijd nog verzekeren voor de zekerheid. Al is het maar het eerste jaar ;)

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 10:36

Nou precies !, dankje

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:09

Ik denk ook wel dat het gebrek aan goede stallen echt een issue wordt voor de paardenhandel in NL.
Als ik naar de randstad kijk ken ik al een stuk of 5 grote stallen die in de afgelopen paar jaar hun deuren hebben gesloten. Niet omdat het niet uit kan, maar omdat ze zijn verkocht en een andere bestemming krijgen. Zo zijn er 2 grote stallen in de omgeving van waar ik nu sta verkocht aan de hoogste bieder voor migrantenhuisvesting op die locatie. Dat jaagt ook de prijzen van stalling omhoog.
Dus a) geen stalling meer te vinden en b) voor een goede prijs. Ja dan koop je ook geen paard meer.
De verkoop in het duurdere segment naar het buitenland verkoopt nog gewoon zoals het was.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:18

shaniasofia schreef:
Hi lieve mensen, ;)

Ik zou graag wat advies van jullie willen hebben, kennis, ervaringen etc.

Ik ben opzoek naar een paard, er is er 1 die mijn hart gestolen heeft.. maar....
Beestje is op vroege leeftijd naar Ierland verkocht vanuit België
Nu weer terug gekocht door een handelsstal hier in Nederland.
Hij word omschreven als ontzettend nuchter en heb ook het idee dat hij in Ierland wellicht is gebruikt voor de jacht of voor de cross, ik heb geen idee..
Hij is 7 jaar, Zangersheide.
Ik sta nogal versteld om het feit dat hij ontzettend nuchter is, hij is schraal en wat leeg in zijn bespiering.
Hij kijkt nergens van op, je kan zo gek doen als je wilt. Hij is nieuwsgierig naar alles en kijkt, maar absoluut nergens van onder de indruk.
Je kan alles met hem doen en hij vind het wel oke.
Dit is wat ik zoek.... maar.. waar ik een beetje bang voor ben.
Is dat als hij aankomt, betere bespiering krijgt, lekkerder in zn vel gaat zitten (hij is nu bijna 2 maanden terug hier, vervoert met de boot.) dat zijn gedrag gaat veranderen...
Het kan ook zijn dat hij al een hoop heeft gezien en zoveel gewend is al.. zo een reis heen en terug is natuurlijk ook niet niks.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee. Doe ik hier goed aan, hebben jullie advies?

Ik hoor het heel graag ! BVD :D

Mijn volbloed was erg mager en had 0 bespiering toen ik hem kocht. Hoorde links- en rechts ook: straks als hij op gewicht is, heb je een heel ander paard. Ik wilde hem niet heet hebben, werd volledig afgemaakt hier op bokt want mijn paard ondervoeden en maar mager houden was dierenmishandeling, kwam het op neer.
Mijn advies: begin met keuren volledig hoofd nek/hals, rug, benen. Foto's. Echo.

Hij is bij ons behandeld voor maagzweren, 5 maanden omeprazol onder dierenartssupervisie.
Beest is heel erg opgeknapt, had al veel eerder om omeprazol moeten komen maar daar dacht niemand aan. Niemand legde de link met maagzweren.

Enfin: laag in suiker voer, laag in zetmeel, hoog in eiwit - daar is hij erg mee opgeknapt. Zo veel mogelijk hooi.

Ik weet dat paarden als ze op transport gaan, vaak afvallen. In de handel moeten ze geld opleveren dus veel eten krijgen ze daar ook niet. Heb er meerdere gezien, die na zo'n transport graatmager waren. Goed laten keuren kan ik adviseren, gewicht krijg je er wel weer op met onbeperkt hooi en in het geval van een volbloed, voer hoog in eiwit, hoog in vet, laag in suikers. Met maagzweren voerde ik 2x 2 kg bietenpulp per dag bij en hij kwam maar traag aan, na de omeprazol had ik 'm zo op gewicht met max 1 kg bietenpulp. Nu er weinig gras staat, wordt hij weer erg schraal... dus weer bijvoeren.

Lang verhaal kort: schraal betekent niet altijd slecht. Advies: keuren. En goed. Niet half. Foto's van hoofd, nek, rug, benen. Weet wat je koopt, zeker met zo'n achtergrond.

Overigens heb ik een vrij rustige volbloed, bomproef is de mijne niet maar ook zeker niet heet. Geef ik hem granen en melasse, dan heb ik een steigerende bom die bij elk geluidje heel hard aan de kletter gaat. Dus ik ben heel erg met voeding bezig.
Hij is prima op gewicht gekomen, vooral niet heet en qua karakter heb ik echt geen ander paard dan toen hij zo schraal was. Dus ik geloof daar niet altijd zo in. Voer doet een heleboel.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:27

Babootje schreef:
Ik denk ook wel dat het gebrek aan goede stallen echt een issue wordt voor de paardenhandel in NL.
Als ik naar de randstad kijk ken ik al een stuk of 5 grote stallen die in de afgelopen paar jaar hun deuren hebben gesloten. Niet omdat het niet uit kan, maar omdat ze zijn verkocht en een andere bestemming krijgen. Zo zijn er 2 grote stallen in de omgeving van waar ik nu sta verkocht aan de hoogste bieder voor migrantenhuisvesting op die locatie. Dat jaagt ook de prijzen van stalling omhoog.
Dus a) geen stalling meer te vinden en b) voor een goede prijs. Ja dan koop je ook geen paard meer.
De verkoop in het duurdere segment naar het buitenland verkoopt nog gewoon zoals het was.

Te weinig hooi, vieze stallen, amper buiten, allemaal gezien.
Oplossing: alles zelf doen, maar met fulltime werken (want paard kost hier al snel richting de 1200/maand) is dat niet haalbaar. Een volgend paard komt hier niet zomaar meer, het is altijd zorgen en kosten , ik rij geen wedstrijden, maar veel ellende gehad afgelopen jaren , mede op pensionstallen. Veel kosten. Veel stres. Mijn ideaal is of aan huis(met wat hulp zodat ik niet alles zelf moet doen), of anders hierna geen paard meer. Het is altijd wat.

Wij betalen voor de verzekering ik dacht iets van 30-40 euro per maand, maar veel kosten zijn niet gedekt. Enkel de levensbedreigende dingen. Afgelopen jaren veel kosten gehad. Je kan ook voor veel meer verzekeren, maar lees de kleinere lettertjes. Zijn vast topics te vinden over voor- en tegens en ervaringen.

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 17:31

Ik ben nu wel benieuwd of je hem hebt meegenomen / gekeurd hebt!

Zag hem wel is voorbijkomen bij tamara, leuk dier!

sharet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 18:39

Nee we hebben het toch niet gedaan . We hebben hierna een vos merrie op mp gezien en zijn erheen gegaan maar na contact te hebben gehad met de fokker die we op de papieren zagen kwamen we erachter dat daar niet meer op gereden mocht worden .
Gelukkig hebben we ons huiswerk gedaan maar deze staat gewoon te koop nog in Budel .
Echt de leugens van sommige handelaren !

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:39

sharet schreef:
Nee we hebben het toch niet gedaan . We hebben hierna een vos merrie op mp gezien en zijn erheen gegaan maar na contact te hebben gehad met de fokker die we op de papieren zagen kwamen we erachter dat daar niet meer op gereden mocht worden .
Gelukkig hebben we ons huiswerk gedaan maar deze staat gewoon te koop nog in Budel .
Echt de leugens van sommige handelaren !

Fijn dat je "het huiswerk" goed gedaan hebt, en je inmiddels weet hoeveel leugens er zijn, maakt het wel steeds lastiger om een goed paard te vinden.

Succes met zoeken en dan veel rijplezier.