Motorrijder wijkt uit voor pony en komt ten val, wie is aansprakelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:19

pmarena schreef:
Maarja het is allemaal natuurlijk wel een beetje zeikerig als pony inderdaad in de berm liep, daar ook bleef en motorrijder door zijn eigen angst is gaan liggen terwijl er helemaal geen dreiging voor hem was.....

Het is alleen natuurlijk lastig van "wie heeft er gelijk". Ruiter die zegt dat paard niks bijzonders deed, of motorrijder die er een spektakel verhaal van maakt van een op hem af steigerend paard.

Inderdaad.

Artikel 179
De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

Hierbij zal de eiser dus moeten bewijzen dat de schade die hij heeft is aangericht door het dier (dus directe gevolgen van gedragingen van het dier). Welk verhaal dan ook maar klopt maakt in dit geval niet zoveel uit. Er is namelijk geen contact geweest tussen dier en eiser. Daarnaast is het nog maar de vraag of de eiser de gedragingen van de pony niet zelf heeft veroorzaakt door de manier van passeren. Als zij gewoon door waren gereden was de pony wellicht een stuk minder nerveus geworden.

Sowieso is het verplicht wanneer je iemand aansprakelijk stelt je duidelijk dient aan te geven waarvoor je diegene aansprakelijk stelt en om welke schade het precies gaat en wat er is gebeurt. Daarom bevreemd de manier van werken van de advocaat mij ook zo. Je zou verwachten dat een letselschade advocaat hiervan op de hoogte is. Het gebeurt vaker dat een buurman met een juridische achtergrond zich voordoet als ' advocaat' zou mij niet verbazen als dat in dit geval ook zo is. Al hoef je natuurlijk ook geen advocaat te zijn om iemand aansprakelijk te kunnen stellen. Ik schrijf dit vooral op omdat ik hoop dat je niet te veel stress ervaart.

Al met al hoop ik dat je verzekering dit gewoon oppakt en afhandelt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 16:24

Ik deel het nog eens:

Aansprakelijkheid, paarden en verzekeren!

De afgelopen 15 jaar is het aantal actieve paardensporters in Nederland verdubbeld. Het aantal ongevallen waarbij paarden betrokken zijn, is daardoor ook sterk toegenomen. Omdat veel paardensporters zich altijd maar weer afvragen hoe het zit met de aansprakelijkheid en de verzekering, zal ik hierbij trachten een leesbaar en begrijpbaar verhaal te schrijven dat ook zonder juridische voorkennis te volgen is. Ik wil er wel even op wijzen dat een aantal zaken vereenvoudigd zijn weergegeven, omdat eigenlijk iedere aansprakelijkheidskwestie uniek is met zijn eigen specifieke omstandigheden.

Basisprincipe

Ik begin maar bij het basisprincipe waar vanuit gegaan wordt: 'ieder draagt zijn eigen schade'. Dit is een principe dat door veel mensen onmiddellijk wordt overgeslagen als er sprake is van schade. Men kijkt al vlot om zich heen om te bezien wie er voor de geleden schade kan gaan opdraaien. Onterecht, want soms is er gewoon niemand aansprakelijk en dan is dit wel de realiteit.

Voordat ik in ga op de verschillende wetsartikelen die een rol kunnen spelen bij de aansprakelijkheid, wil ik even de aandacht erop vestigen dat deze artikelen ook gelijktijdig van toepassing kunnen zijn. Op welk artikel een benadeelde zijn vordering zal baseren zal afhangen van de eenvoud waarmee hij daarop een beroep kan doen. Hoe minder hij hoeft aan te tonen hoe eenvoudiger het zal zijn namelijk.

Aansprakelijkheid

In eerste instantie speelt het algemene aansprakelijkheidsartikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek. Dit is een vrij algemeen artikel en is gebaseerd op 'schuld' aansprakelijkheid. Wil je dus als benadeelde je vordering hierop baseren, dan zal je aan moeten tonen dat er sprake is van een onrechtmatige daad (schuld in de volksmond) van de veroorzaker van de schade. Als benadeelde zal je alles wat je stelt ook door middel van bewijs hard moeten maken. Dat kan natuurlijk soms een lastige opgave zijn.

Maar het artikel waar we in de paardensport natuurlijk het meest mee te maken hebben is art.6:179 van het Burgerlijk Wetboek. Dit artikel gaat eigenlijk niet over paarden specifiek, maar gaat over dieren in zijn algemeenheid (dus ook cavia's, katten, honden, kanaries enz). Dit artikel zegt:

'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad'.

Onthoud hiervan alleen maar het eerste deel, alles achter de komma mag je gewoon vergeten. Dit laatste deel is erg lastig te begrijpen en is eigenlijk nooit van toepassing. Goed, de bezitter is dus aansprakelijk voor schade die zijn dier aanricht. Wie is de bezitter? In de regel is dit de eigenaar. In uitzonderlijke gevallen waarbij het paard zich buiten de invloedsfeer van de eigenaar bevindt en iemand anders het paard ten eigen nutte gebruikt kan het bezitterschap zijn overgegaan naar de ander. Iedere situatie zal hiervoor apart bekeken moeten worden als er twijfel over het bezitterschap is. Verder is voor dit artikel noodzakelijk dat de schade is ontstaan door een eigen gedraging van het dier. Van belang hiervoor is dat het een gedraging is die voortkomt uit de eigen energie van het dier.

En waarom is het nu eenvoudiger om een claim te baseren op artikel 6:179 BW? Dit artikel vestigt namelijk een risico aansprakelijkheid op de bezitter en geen schuld aansprakelijkheid. Baseer je je vordering dus hierop dan hoef je geen schuld van de bezitter aan te tonen! De bezitter is gewoon direkt aansprakelijk als er schade ontstaat door een eigen gedraging van zijn dier.

Maar waarom wordt dan vaak toch niet de hele schade vergoed als de bezitter wél aansprakelijk is? Dat komt omdat nog een ander artikel een rol speelt, namelijk artikel 6: 101 BW, het 'eigen schuld' artikel. Hiermee in de hand wordt bekeken of de schadelijdende partij wellicht zelf ook schuld treft aan het ongeval. Hoe groot het percentage 'eigen schuld' zal worden, hangt zo af van de feitelijke omstandigheden van het geval dat hiervan vooraf weinig te zeggen is. Wat wel te zeggen is, is dat het vastgestelde percentage eigen schuld in mindering wordt gebracht op de schadevergoedingsverplichting van de aansprakelijke. Het eigen schuld percentage kan varieren van 0 tot 100% en alles wat daar tussen zit.

Het komt er dus op neer dat je als bezitter van een paard al snel aansprakelijk bent voor schade door de eigen gedraging van het paard. Het is absoluut niet noodzakelijk dat je zelf erbij was of ook maar enige invloed erop kon uitoefenen. Je hebt een paard en dit is nou eenmaal het risico. Denk er ook aan dat bijrijders die schade oplopen ook gewoon onder dit artikel vallen! Een overeenkomst maken waarin deze aansprakelijkheid wordt uitgesloten is zinloos omdat de rechter hiervan al heeft uitgemaakt dat zo'n overeenkomst 'onredelijk bezwarend' is en dus geen werking heeft.

Verzekeringen

Hoe zit het dan met de verzekering? Eigenlijk vrij eenvoudig. Hoewel het in Nederland nog geen verplichte verzekering is, heeft eigenlijk iedere Nederlander zo'n beetje wel een AVP verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren). Deze verzekering dekt schade als gevolg van Wettelijke Aansprakelijkheid, dus ook schade door de dieren van de verzekerde. Daarvoor is wel noodzakelijk dat er géén sprake is van bedrijfsmatig paarden houden. Dit is in principe afhankelijk van hoeveel paarden de verzekerde heeft en wat hij ermee zoal doet. Per maatschappij wordt hier nog wel eens verschillend over gedacht. Twijfel je, vraag het gewoon even na bij jouw verzekeraar. Wanneer er sprake is van bedrijfsmatig paarden houden dan zal een AVB verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) gesloten moeten worden. Denk er wel aan dat bedrijfsresultaten bijvoorbeeld hierbij geen rol spelen, ook met negatief resultaat kan je als bedrijf worden aangemerkt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 18:12

Mijn vader is frontaal aangereden, motorrijder.
En hij kon lopen geen ambulance niks enkel de politie.
Thuis is hij in elkaar gestort: kniebanden allemaal zeer zwaar beschadigd een knie.

Gelukkig goed verzekerd voor rechtsbijstand en een letselschadezaak gewonnen.
Maar deze bestuurder was een spookrijder.
Mijn vader kon ook niet uitwijken.
Ja dan is het makkelijk: wat deed je op die weghelft? Daar hoorde je niet, einde discussie.

In dit geval is de man lijkt in de berm gekomen en daardoor gevallen.
Dat is toch wel les 1 bij auto en motorrijden om daar mee op te letten..?

Maar hier, de politie zag geen reden voor een ambulance en brachten hem alleen thuis.
Hij lag van de impact op het dak van de spookrijder, maar liep met een compleet kapotte knie op adrenaline! :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 18:34

LDRD schreef:
Goed, de bezitter is dus aansprakelijk voor schade die zijn dier aanricht.

Maar volgens mij gaat de vraag dus al over dit punt - voor zover we de situatie kennen HEEFT dit paard geen schade aangericht, behalve wellicht aan de berm een beetje. Het paard heeft de motor niet geraakt, en er was op de foto zelfs een behoorlijke marge te zien - paard aan de ene kant van de weg, motorrijder aan de andere. Als het paard geen oorzaak van de schade is, draagt de bezitter ook niet zomaar de aansprakelijkheid. Dat is volgens mij het punt hier.

Loe_Loe

Re: Motorrijder wijkt uit voor pony en komt ten val, wie is aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 18:50

Precies dat Shadow. LDRD vergeet dat er een causuaal verband moet zijn tussen enerzijds de gedraging van het dier in kwestie en anderzijds de schade.
Maar zoals meerderen hier zeggen: laat het lekkker over aan de verzekering!

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 19:18

Motorrijder hier... Deze rijder is gewoon te ver uitgeweken, op het gladde stuk terecht gekomen en daarna door zijn eigen schrikreactie gestuurd of voorrem ingeknepen.

Eigen schuld, dikke bult. Maar je kan altijd proberen de ander de schuld te geven.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 19:44

Neem van mij aan dat ik helemaal niets vergeet hier ;) .

Het is, zonder de juiste feiten te kennen, niet mogelijk om dit vraagstuk goed te kunnen beantwoorden.
We kennen simpelweg niet alle feiten hier.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 19:53

LDRD schreef:
Neem van mij aan dat ik helemaal niets vergeet hier ;) .

Je vergeet het vast niet, maar het hele stuk dat je schrijft is eigenlijk niet relevant, omdat het discussiepunt al bij het begin zit. IS hier uberhaupt sprake van schade door het paard? Geen schade door het paard = geen aansprakelijkheid. Als ik langs een weiland met paarden fiets en ik krijg een lekke band, is de bezitter van het paard niet aansprakelijk. Als ik langs een weiland met paarden fiets, en zo fijn aan het kijken ben naar de paarden dat ik over een paaltje klap is de bezitter van het paard niet aansprakelijk. Als je als motorrijder langs een verder stilstaand paard rijdt en daarbij zo dom bent om in de berm te vallen is de bezitter van het paard niet zomaar aansprakelijk.

Er moet dus op z'n minst een verband gelegd worden tussen het paard en het vallen van de motorrijder. Ja, die motorrijder claimt dat het paard 'naar hem steigerde' maar tegelijkertijd is dat met een hele weg ertussen niet zomaar aannemelijk. Maar daarmee gaat de discussie dus wel om een heel ander punt dan het meeste van jouw tekst.

(En... we kennen nooit alle feiten. Dus doen we het meestal met de feiten voor zover die aannemelijk gemaakt zijn. Mochten er dan ineens andere feiten boven tafel komen, dan wordt de situatie wellicht anders, maar het helpt om je scope een beetje te beperken want anders kun je nooit een conclusie trekken.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 19:55

Het is natuurlijk wel heel lastig te bewijzen waar het paard precies liep en wat het precies deed. Van de motor zie je sporen, dat die te diep de kant in is gegaan. Maarja je ziet niet of het paard de motor van de weg gedrukt heeft.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 20:00

Zeker shadow zal er enig verband moeten zijn.
Maar hier op bokt dit juridisch juist beoordelen op grond van een verhaal van een eigenaar, die er zelf niet bij geweest is, is gewoon niet mogelijk.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 20:05

pmarena schreef:
Het is natuurlijk wel heel lastig te bewijzen waar het paard precies liep en wat het precies deed. Van de motor zie je sporen, dat die te diep de kant in is gegaan. Maarja je ziet niet of het paard de motor van de weg gedrukt heeft.
Dat is waar. Maar het enige fysieke bewijs momenteel is een schadeformulier waarop staat "geen contact" en een daarop ingetekende situatieschets met veel ruimte tussen beide partijen + fotos van de weg & bandensporen. Denk dat in een hij zegt-zij zegt senario als hier het al heel snel in het nadeel van de motorrijder zal uitvallen. Er is immers geen bewijs voor zijn casus, en die van TS is met het huidige bewijs aannemelijk.

Enige wat de motorrijder in z'n voordeel kan hebben, is dat zijn vrienden als getuigen zouden kunnen fungeren. Maar de vraag is of ze wel als onpartijdig genoeg worden gezien.

Uiteindelijk mag de verzekering dat allemaal uitvechten, dus het "probleem" zal voor TS in de praktijk meevallen en vooral bij gedoe blijven. Maar ik acht de kans best groot dat de motorrijder pech heeft.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 20:16

LDRD schreef:
Zeker shadow zal er enig verband moeten zijn.
Maar hier op bokt dit juridisch juist beoordelen op grond van een verhaal van een eigenaar, die er zelf niet bij geweest is, is gewoon niet mogelijk.

En toch plaats je een ellenlang stuk om op basis van de gebrekkige feiten, zelf een standpunt te maken... Vreemd :')

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 20:22

Ik maak helemaal geen standpunt.

Dit is een artikel waarin de theorie uitgelegd wordt.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:05

Aan de hand van dit topic toch maar eens mijn verzekering gecheckt: aansprakelijkheidsverzekering had ik al, en na telefoontje weet ik nu ook zeker dat mijn pony hier ook onder valt. Mocht er een wielrenner hier ook bedenken 'ik rijd je de sokken uit de schoenen, maar jij bent schuldig dat ik ben gevallen'...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 11:33

Juut schreef:
Aan de hand van dit topic toch maar eens mijn verzekering gecheckt: aansprakelijkheidsverzekering had ik al, en na telefoontje weet ik nu ook zeker dat mijn pony hier ook onder valt. Mocht er een wielrenner hier ook bedenken 'ik rijd je de sokken uit de schoenen, maar jij bent schuldig dat ik ben gevallen'...

Dit heb ik exact ook aan de hand gehad. En werd gewoon keurig opgelost door de verzekeringen. Ik heb een keer een formulier ingevuld en toen geloof ik nog een aanvullende schets moeten aanleveren na een telefoontje van mijn verzekering. Ze hebben toen geloof ik niks kunnen verhalen op mijn verzekering (al had de wielrenner best financiële schade en er was ook iets met een vakantie) en mijn verzekering heeft toen ook bevestigd dat dit gewoon bij mijn verzekering hoorde en ook geen gevolgen zou hebben voor toekomstige incidenten.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 17:06

SolarHertog schreef:
Artikel 179
De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

Hierbij zal de eiser dus moeten bewijzen dat de schade die hij heeft is aangericht door het dier (dus directe gevolgen van gedragingen van het dier). Welk verhaal dan ook maar klopt maakt in dit geval niet zoveel uit. Er is namelijk geen contact geweest tussen dier en eiser. Daarnaast is het nog maar de vraag of de eiser de gedragingen van de pony niet zelf heeft veroorzaakt door de manier van passeren. Als zij gewoon door waren gereden was de pony wellicht een stuk minder nerveus geworden.

Sowieso is het verplicht wanneer je iemand aansprakelijk stelt je duidelijk dient aan te geven waarvoor je diegene aansprakelijk stelt en om welke schade het precies gaat en wat er is gebeurt. Daarom bevreemd de manier van werken van de advocaat mij ook zo. Je zou verwachten dat een letselschade advocaat hiervan op de hoogte is. Het gebeurt vaker dat een buurman met een juridische achtergrond zich voordoet als ' advocaat' zou mij niet verbazen als dat in dit geval ook zo is. Al hoef je natuurlijk ook geen advocaat te zijn om iemand aansprakelijk te kunnen stellen. Ik schrijf dit vooral op omdat ik hoop dat je niet te veel stress ervaart.

Al met al hoop ik dat je verzekering dit gewoon oppakt en afhandelt.

Wat ik begrijp uit het contact wat ik zelf met de motorrijder(s) gehad heb is dat zij stellen dat de pony überhaupt niet had mogen reageren op andere weggebruikers ‘die daar gewoon mogen rijden’. Oftewel als de pony niet gereageerd had op de motoren had hij zich niet genoodzaakt gezien helemaal aan de andere kant van de weg te gaan rijden en was hij niet onderuit gegaan in de modder/berm. En dat de pony reageerde zegt volgens hen dat de pony niet onder controle was.
Nu is deze pony uitzonderlijk goed bij je te houden, maar zijn beentjes gaan wel een stuk sneller, hij piaffeert/dribbelt/hupst al snel, wat hij ook deed toen de motoren eerst snel aan kwamen rijden en vervolgens achter hem bleven hangen. Bijrijdster zegt pony was geen moment oncontroleerbaar, ze kon hem namelijk gewoon naar de berm sturen en wist dat ze hem prima bij zich kon houden. De enige grotere sprong die hij gemaakt heeft was toen de motorrijder viel.
Overigens is dit een weg waar aan het begin diverse waarschuwingsborden staan, ‘LET OP’, 30 km, ‘slecht wegdek’ en ‘zachte berm’.

Het gaat overigens zeker niet om iemand die zich voordoet als advocaat, helaas, maar om een vrij groot en bekend letselschadebureau via rechtsbijstand. Echt het enige wat er onder het kopje ‘aansprakelijkheidsstelling’ vermeld staat is dat het ongeval is veroorzaakt doordat hun cliënt moest uitwijken omdat het paard begon te steigeren, en ik daarom op grond van 6:179 BW aansprakelijk word gesteld voor alle materiële en immateriële schade als gevolg daarvan.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:20

Als de motorrijder in kwestie ook vroeger bij de verzekering heeft gewerkt.
Dan zal de advocaat nog best wel eens een vriendje van "vroeger" kunnen zijn

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:20

De pony had niet mogen reageren?!
Vergeten ze dat het om een levend wezen gaan?

Gevalletje 'actie, reactie'.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:21

nou, als de motorrijder zo schichtig reageert hoort hij zelf misschien niet op de weg... maar dat mag je waarschijnlijk niet zeggen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:08

Lekker realistisch ook..... Poeh wat zal deze motorrijder het zwaar hebben op de weg met al die weggebruikers die niet volmaakt stoïcijns hun perfecte lijntje vervolgen. Als pony gewoon in de berm bleef hoeft hij toch niet te mutsen.

Ik ga mee met Juval, zou dit ook serieus als reactie terug geven :j

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:54

Jolien87 schreef:
De pony had niet mogen reageren?!
Vergeten ze dat het om een levend wezen gaan?

Gevalletje 'actie, reactie'.

Eh...paard, hersenen, eigen mening....die verkeersacties hoe een paard te passeren zijn er niet voor niets geweest. Heel bijzondere redenatie.

ben benieuwd wat jouw verzekering hier van maakt.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:17

Ik geloof dat ik je reactie niet helemaal begrijp.

Ik citeer de motorrijder uit het bericht van TS die beweert dat de pony niet had mogen reageren.

Dommerikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:03

Supertje schreef:
Wat ik begrijp uit het contact wat ik zelf met de motorrijder(s) gehad heb is dat zij stellen dat de pony überhaupt niet had mogen reageren op andere weggebruikers ‘die daar gewoon mogen rijden’. Oftewel als de pony niet gereageerd had op de motoren had hij zich niet genoodzaakt gezien helemaal aan de andere kant van de weg te gaan rijden en was hij niet onderuit gegaan in de modder/berm. En dat de pony reageerde zegt volgens hen dat de pony niet onder controle was.
Nu is deze pony uitzonderlijk goed bij je te houden, maar zijn beentjes gaan wel een stuk sneller, hij piaffeert/dribbelt/hupst al snel, wat hij ook deed toen de motoren eerst snel aan kwamen rijden en vervolgens achter hem bleven hangen. Bijrijdster zegt pony was geen moment oncontroleerbaar, ze kon hem namelijk gewoon naar de berm sturen en wist dat ze hem prima bij zich kon houden. De enige grotere sprong die hij gemaakt heeft was toen de motorrijder viel.
Overigens is dit een weg waar aan het begin diverse waarschuwingsborden staan, ‘LET OP’, 30 km, ‘slecht wegdek’ en ‘zachte berm’.

Zoals al eerder aangegeven hoef je voor nu alleen maar rekening te houden met de reflexwerking van de wegenverkeerswet:
Je bent als ongemotoriseerde weggebruiker alleen aansprakelijk voor de schade van een gemotoriseerde weggebruiker wanneer jij je zodanig onvoorspelbaar had gedragen dat de ander daar geen rekening mee had hoeven te houden en de ander tevens geen enkel verwijt treft wat betreft eigen schuld (te hard rijden of telefoongebruik bijvoorbeeld).

Dat een dier angstig reageert wanneer motoren langsrijden is redelijk voorspelbaar gedrag, wat zij ook wisten door rustiger en met een grotere afstand te passeren, en als er diverse waarschuwingsborden stonden had hij moeten weten dat hij niet zo dicht op de berm had moeten rijden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 13:09

Jolien87 schreef:
Ik geloof dat ik je reactie niet helemaal begrijp.

Ik citeer de motorrijder uit het bericht van TS die beweert dat de pony niet had mogen reageren.

Ik ben net zo verbaasd als jij ;)

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 13:34

Ibbel schreef:
Jij als eigenaar bent aansprakelijk. Schakel je AVP in, en laat het aan hun over. De rest doet er niet toe, ook de meningen van bokkers niet, je verzekering moet dit oppakken. En doet dat hopelijk ook.

Precies dit. Laat de verzekering keert uitzoeken.

En als je echt mijn persoonlijke mening wilt, de kans is groot dat de verzekeraar (al dan niet gedeeltelijk) gaat uitkeren. De motorrijder weet niet dat de pony vaker zo doet en niet volledig op hol gaat. Ik kan mij voorstellen dat hij er enorm van schrikt en er alles aan doet om een botsing met de pony te voorkomen. Wat betreft de ruiter zou ik direct al in de berm stil zijn gaan staan als je de motor rijders ziet aankomen. Dan was er veel meer rust geweest bij het passeren