Nieuw paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 22:31

DuoPenotti schreef:
Ja echt een heel leuk paard :j

Ik vind het ook wel een goed idee dat diegene die rijd ook uitmest.

Maar complimenten hoeveel je bijdraagt aan je paard en hoe volwassenen je alle opmerkingen hier opvat.

Nou heel erg bedankt iedereen! Ik ga rustig met mijn moeder erover praten! Bedankt voor alle tips en jullie verhalen!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 22:57

Dat is ook wel een goede. Uiteraard heeft je moeder ook recht om te rijden, maar dan is het wel zo eerlijk dat ze op die dagen ook de stal uitmest. Met een beetje druk schema wil ze dan misschien ook wel want minder rijden omdat ze de tijd niet heeft om zolang bezig te zijn :) . Jij betaald in ieder geval genoeg om te verwachten dat je ook 2/3 dagen per week beschikking hebt over jullie paard. Wil je moeder je broertje laten rijden moet ze dat maar ten koste laten gaan van "haar dagen".

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 01:44

DuoPenotti schreef:
Ja echt een heel leuk paard :j

Ik vind het ook wel een goed idee dat diegene die rijd ook uitmest.

Maar complimenten hoeveel je bijdraagt aan je paard en hoe volwassenen je alle opmerkingen hier opvat.

Ik ben het alweer met dp eens.
Chapeau voor jou ts!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 09:04

Eef_Bam schreef:
Dat is ook wel een goede. Uiteraard heeft je moeder ook recht om te rijden, maar dan is het wel zo eerlijk dat ze op die dagen ook de stal uitmest. Met een beetje druk schema wil ze dan misschien ook wel want minder rijden omdat ze de tijd niet heeft om zolang bezig te zijn :) . Jij betaald in ieder geval genoeg om te verwachten dat je ook 2/3 dagen per week beschikking hebt over jullie paard. Wil je moeder je broertje laten rijden moet ze dat maar ten koste laten gaan van "haar dagen".

:j

Dit inderdaad en ik vind dat je ook alles top oppakt TS. Succes met het gesprek!

En leuk paardje!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 15:20

Ik snap je frustratie, ik zou het vroeger waarschijnlijk ook zo bekeken hebben.

Alleen ben ik nu een moeder en zie ik het ook wel even een beetje anders.
Misschien was het de enige optie om een eigen paard voor jullie te kopen wel juist als je zou bijdragen aan het onderhoud. En in dat geval lijkt het mij al heel mooi dat je überhaupt een “eigen” paard ter beschikking hebt.

“Mijn moeder kocht een eigen paard voor mij”. Je moeder kocht dus een paard en jij verwachtte dan eigenlijk dat alleen jij het paard zou gaan rijden. Dat snap ik dat je dat misschien dacht. Maar je moeder maakte wel een droom waar die voor vele kinderen nooit uit komt. Je moeder heeft je die kans dus ook gegeven.
Meerekenend dat zonder mee helpen in de kosten en onderhoud het paard misschien niet eens gekocht kon worden.

Als ze zelf vroeger altijd gereden heeft, snap ik dat het voor haar ook kriebelt om eens op het paard te rijden waar ze zelf ook veel aan heeft bijgedragen en waarschijnlijk ook nog steeds aan bijdraagt.
Teleurgesteld zijn dat zij hiermee ook een sluimerende droom ziet uitkomen, voelt een beetje aan als enkel naar jezelf kijken. Al bedoel je het misschien niet zo.

Ondanks de bijdrage voor sommigen veel lijkt, is dit ook maar een peulenschil in vergelijking met de totale kosten. En zonder die bijdrage zou je misschien niet eens dit paard ter beschikking kunnen hebben en reed je nog steeds op de manegepaarden of verzorgpaard.
De vergelijking met een bijrijder vind ik een beetje vreemd. Dit paard is gezamelijk aangekocht en wordt dus ook samen gedeeld. Net als de kosten. TS heeft een leeftijd waarop ze gerust een bijbaantje kan doen om haar droom mee waar te maken. Niet iedereen heeft ouders die de volledige kosten van hun dochters dure droom op zich kunnen nemen. Je zou ook een gat in de lucht kunnen springen dat dit paard er nu voor jullie is gekomen.

Stel je moeder kocht een paard helemaal voor zichzelf, zou je het dan ook niet leuk vinden als je er ook af en toe op mocht?
Misschien zelfs verwachten?

Ik schrijf dit niet om iemand te kwetsen of aan te vallen. Maar toen ik naar de reacties keek las ik dat er voornamelijk langs 1 kant bekeken werd. Maar ik vind dat er in dit verhaal toch wel meerdere kanten zijn waar empathie voor opgebracht kan worden.

Desondanks denk ik wel dat je eens goed in gesprek moet gaan om elkaars verwachtingen uit te spreken. En eigenlijk had dit voor de aanschaf moeten gebeuren. Misschien gaat het wel allemaal niet zo diep als je denkt.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 15:31

Maar als het paard niet aangeschaft zou kunnen worden zonder de hulp van TS dan is het nog oneerlijker wat er gebeurt. Ze betaald nu een deel mee, neemt de verzorging alleen op zich en kan er eigenlijk niks mee doen. Als ze niet mee betaald moet het paard in jouw voorbeeld weg maar heeft ze genoeg geld over om een paard te leasen oid. Dan hoeft ze niks te delen voor zoveel geld (voor een 16 jarige he!). Voor zover je van delen kunt spreken, daar is nu ook geen sprake van. Ze heeft alleen de lasten maar niet de lusten.

Ik vind het best bizar wat hier gebeurt. Je bent een soort werker voor de rest van de familie en je moet er nog best wat voor betalen ook. :+ Als ik TS was en moeder zou zoals ze zegt zo eigenwijs zijn zou ik het familiepaard laten voor wat het is en zelf iets gaan leasen. Mocht het familiepaard dan weg moeten is dat jammer maar je betaald er nu veel geld voor en krijgt er weinig in verhouding voor terug. Als je iets leased hoef je meestal ook niet te mesten oid. Ik zou dit in een gesprek aankaarten in de hoop dat je moeder niet doorheeft hoe het nu voor jou is, maar voor dat geld mag je echt wel 1/2 dagen verwachten en hun mogen ook wel eens mesten lijkt mij?

Bizar trouwens dat er op Bokt word aangeraden dat een paard best 7 dagen kan lopen, of zelfs 2x per dag. Iedere keer als ik denk dat het paardenwelzijn de goede kant op gaat... _O-

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 15:40

nikita390 schreef:
Hallo iedereen,
ik ben nieuw hier maar wou even wat kwijt. Ik ben momenteel 16 en ik heb samen met mijn moeder een paard gekocht voor mij. Het is mijn droom om springwedstrijden te gaan rijden en moet hier nog heel veel in groeien. Sinds kort wilt mijn moeder die vroeger ook veel heeft gereden ook gaan rijden op ons nisuwe paard, dit vind ik prima alleen gaat het steeds een stapje verder, mijn broertje rij sinds kort voor het eerst op een manege en wil ook op ons paard gaan rijden en mijn moeder zegt nu dat ze ook wilt gaan springen met ons paard. Voor mij voelt dit steeds meer alsof ik minder kan gaan rijden en hun meer. Met 1x per week springen gaat het mij nooit lukken om mijn droom te behalen en kan ik dit niet met mijn moeder bespreken omdat ze zegt dat het een '' familiepaard'' is. Zelf betaal ik mee aan de stalling en begin ik het gaan naar het paard steeds minder leuk omdat ik het idee krijg dat ze van me word afgepakt beetje bij beetje. iemand tips wat ik zou moeten doen?

Gewoon tegen je moeder zeggen dat je vooruit wilt met springen en of ze springles wil betalen op een manegepaard. Als ze dan komt met "maar je hebt zelf een paard" zeg je gewoon dat je er niet genoeg op kunt om echt verder te komen en als ze dan nog protesteert even een duidelijk schema opstellen. Maar het lijkt mij dat als je 3 x in de week op een paard rijdt dat zelf al kan springen, dat genoeg moet zijn om je te ontwikkelen.
Sowieso is een manegepaarden erbij rijden in springlessen altjd goed voor je ontwikkeling. Beter dan altijd op hetzelfde paard rijden!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 16:22

Als ze die kant op wil gaan en het paard wegdoen en een gaan leasen moet ze dat vooral doen. Dan is het wel geen “eigen” paard en kan je evengoed terug naar je verzorgpaard.

Dat de verhoudingen scheef zitten moet onder hen besproken worden. Voor wat ik betaal aan mijn paarden kan ik er ook 5 gaan leasen en heb ik geen of minder werk en waarschijnlijk dus ook een hoop meer tijd voor lol.
Maar ik heb geen eigen paard dan.
Een paard is veel werk als het niet in volpension staat. Takenverdeling moet je voor aan tafel gaan zitten. Degene die die dag rijdt, mest uit is een makkelijke en eerlijke regel.

De moeder buitenspel zetten is niet fair. Ze wordt hier neergezet als degene die fout is. Ze heeft het paard gekocht en draagt waarschijnlijk ook het merendeel van de kosten. Op die leeftijd moest ik mijn pony ook gewoon zelf onderhouden. Van mijn zakgeld en vakantiebaantjes. Dat is verantwoordelijkheid en zelfstandigheid leren opbouwen om je plannen te kunnen waarmaken.

Bovendien horen we maar 1 kant van het verhaal over met welke intentie het paard aangeschaft werd.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 16:28

Wij weten natuurlijk niet wat de achterliggende reden is of wat de redenering van de moeder is. Ik was even oud toen ik mijn pony kreeg. Het geld was geen probleem, maar ik moest wel bijdragen in de kosten met mijn zakgeld (bijbaantje oid kon ik niet doen). Mijn ouders wilden dat ik goed zou leren omgaan met geld en me bewust zou zijn van wat het allemaal kost. In de loop van de jaren moest ik meer en meer gaan betalen om uiteindelijk alle kosten op mij te nemen.
TS geeft aan dat moeder het paard aanvankelijk voor haar kocht en moeder van idee veranderde na aankoop van het paard. Dan kan ik mij heel goed voorstellen dat TS teleurgesteld is en ze het zich anders had voorgesteld. Het was anders geweest als het van in het begin duidelijk zou zijn geweest dat moeder het paard kocht als familiepaard.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 16:45

nevica schreef:
Maar als het paard niet aangeschaft zou kunnen worden zonder de hulp van TS dan is het nog oneerlijker wat er gebeurt. Ze betaald nu een deel mee, neemt de verzorging alleen op zich en kan er eigenlijk niks mee doen.

Eerlijk gezegd vind ik dat je overdrijft. Haar moeder wil er 2 of 3x per week op en haar broertje ook 1x. Dan zijn er nog 3 of 4 dagen over. TS wil zélf dat het paard 2 rustdagen in de week heeft. Maar er zijn zat paarden die 1 rustdag hebben. Dan kan ts, net als haar moeder, dus 2 of 3 dagen per week rijden. Niet slecht voor iemand die maar 150 euro per maand betaalt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 16:55

Lieser schreef:
nevica schreef:
Maar als het paard niet aangeschaft zou kunnen worden zonder de hulp van TS dan is het nog oneerlijker wat er gebeurt. Ze betaald nu een deel mee, neemt de verzorging alleen op zich en kan er eigenlijk niks mee doen.

Eerlijk gezegd vind ik dat je overdrijft. Haar moeder wil er 2 of 3x per week op en haar broertje ook 1x. Dan zijn er nog 3 of 4 dagen over. TS wil zélf dat het paard 2 rustdagen in de week heeft. Maar er zijn zat paarden die 1 rustdag hebben. Dan kan ts, net als haar moeder, dus 2 of 3 dagen per week rijden. Niet slecht voor iemand die maar 150 euro per maand betaalt.

Ik zou proberen af te spreken dat broertje rijdt op een dag dat moeder ook rijdt. Half uurtje moeder, dan half uurtje broertje. Kan prima.

Kan TS 3x rijden, moeder/broertje 3x en dan één dag vrij. In de praktijk rij je dan waarschijnlijk niet eens 6x per week, want als school straks weer begint is het druk druk en dan zal er vast wel een dag zijn dat het bij moeder/broertje toch niet uitkomt.

Overigens is het helemaal niet goed voor het paard om meerdere keren per week te springen. Één keer per week en af en toe een keer extra is echt ruim voldoende.

Maar zoals ik eerder aangaf. Degene die rijdt moet uitmesten en de verdere verzorging doen. Dat maakt de drempel ook iets hoger, want is toch meer werk ;)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 17:33

broertje kan nog niet eens rijden...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 17:42

nikita390 schreef:
Change3x schreef:
Jeetje wat flauw zeg..

Ik zou toch nog eens het gesprek aangaan, en ook benoemen dat het belangrijk is dat je paard 2 vrije dagen heeft. Het lijkt me sowieso voor je paard niet fijn als er 3 verschillende ruiters per week op rijden..

Ik zal het eens proberen, maar mijn moeder zegt dus steeds dat een paard gemaakt is om 16 uur per dag te bewegen en dat ik mij aanstel met de rustdagen en veel rijden..

Je broertje is 10 en kent wss weinig. Je moeder moet er nog helemaal inkomen en heeft volgens mij, als ik je tekst begrijp, toch niet zo hoog gereden. Jij rijdt ook nog maar 4 jaar.

Dus dat harde werken zal in de praktijk wel meevallen, schat ik zo in. Denk eerder dat je paard wat loopt en die ruiter die lift een beetje mee. Vooral in geval van je broertje. Een flinke gekke bui in de wei zal hem meer energie kosten.

Dat je in de toekomst steeds fanatieker wordt en je moeder/broertje ook, kun je altijd nog kijken of je dier echt rustdag of twee nodig heeft.

Dus die 7 dagen per week zal ik mij nu nog niet zo druk over maken. en wie weet vind je broertje het over een jaar niet meer zo leuk.

Wat ik wel vind is dat als jij de helft van het stalgeld en (misschien.. deel aanschaf) heb betaald je ook wel iets meer dagen mag rijden dan 1 a 2. Bijvoorbeeld Max 3 En je moeder max 3 en je broertje Max 1 en als iemand niet kan.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:47

Ik vind het eigenlijk een behoorlijk paard voor een kind van 10 zonder ervaring. Mijn zoon is 9 en ik geloof niet dat ik hem zomaar op zo'n paard zou zetten. Daar zijn veel beter geschikte dieren voor om het te leren. En als hij eenmaal een basis heeft, kan hij altijd nog les krijgen op dit dier. Maar ik weet niet of dit paard er beter van wordt als er een jonge beginner op klimt.

Anomien

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:49

Ach.. ts is toch ook nog een beginner. 4 jaar les waarvan 2,5 jaar op een manege. Het paard zal er vast op uitgezocht zijn!

Ook paarden met wedstrijdervaring kunnen lieve leermeesters zijn hoor.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:52

Het kan best hoor, ik oordeel van een foto. Maar ik vind hem best groot voor een 10-jarige zonder ervaring. Het kan geen kwaad om te beginnen op een manegepaard en dan de basis te leren. Dan heeft TS ook even de tijd om een ritme te vinden en Broertje kan ontdekken of paardrijden echt wat voor hem is.

En 16 jaar met 4 jaar rijervaring is toch wat anders dan 10 jaar en geen ervaring.

Maar goed, ligt erg aan het karakter van het paard inderdaad.

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-24 18:53

beert schreef:
Het kan best hoor, ik oordeel van een foto. Maar ik vind hem best groot voor een 10-jarige zonder ervaring. Het kan geen kwaad om te beginnen op een manegepaard en dan de basis te leren. Dan heeft TS ook even de tijd om een ritme te vinden en Broertje kan ontdekken of paardrijden echt wat voor hem is.

En 16 jaar met 4 jaar rijervaring is toch wat anders dan 10 jaar en geen ervaring.

Ze is niet heel groot. Ze is 162. Wel lief maar veel energy en merrie trekjes

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:13

Ik snap je angst en teleurstelling. Als volwassene en iemand die er wat verder van af staat zou ik niet direct heel bang zijn. Je broertje kan zich nog niet redden. Je moeder moet dus mee en hem helpen. Stel je moeder gaat 2 dagen in de week rijden. Je broertje rijdt 1 van die 2 dagen na haar. Dan heb je nog 4 dagen over. Daarnaast heeft je moeder waarschijnlijk nog niet de spieren om een uur intensief te trainen. Het kan dus best mogelijk zijn dat je zelfs de dagen dat ze heeft gereden het paard nog een half uurtje/3 kwartier onder het zadel pakt. Bijvoorbeeld om even lekker over de staat te gaan. Probeer eerst de rust te bewaren en kijk hoe het in de praktijk wordt gaat. Gaat het dan niet goed, dan kun je altijd het gesprek aan gaan. Nu weet je nog helemaal niet hoe het straks in de praktijk gaat.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:10

beert schreef:

Ik snap wat je bedoelt. Imo zegt grootte echter niet zoveel over hoe pittig het paard is. Ik ken paarden die beter geschikt zijn voor beginners dan bepaalde pony’s…

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:06

beert schreef:
Ik vind het eigenlijk een behoorlijk paard voor een kind van 10 zonder ervaring..

Ook voor een 16-jarige die pas 4 jaar rijdt (waarvan 2,5 jaar op een manege, dus 1 keer in de week les), eerlijk gezegd.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:07

Wel knap dat jullie dat vanaf een foto kunnen zien. :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:11

Nou zeg dat wel.
Ik heb paarden zadelmak gemaakt met zo'n braaf karakter dat ik er zo een beginner mee weg durfde laten rijden.
Maar waar ik ook een tijd later een foutloos parcours mee neerzette. Dus zet echt niet het typje ben te lui om te lopen.
Maar gewoon top karakter dat zich aanpast aan de ruiter

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 08:12

nevica schreef:
Wel knap dat jullie dat vanaf een foto kunnen zien. :+

Nou het paard is 162 cm. Niet heel groot dus. Ze is super lief maar is soms wel wat frisser en ze heeft wat merrie trekjes maar voor de rest een heel lief paardje die doet wat je van haar vraagt.

Op de manage waar ik heb gezeten waren de paarden niet allemaal luie langzame rustige paarden. Veel paarden waren vroeger eigen paarden geweest van de lesgever en hebben vooral met springen veel pit. En als je een eigen paard koopt moet je ergens beginnen toch?
Dit is een heel lief paard en zeker geen stout paard

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:21

Ik doelde op je broertje met die opmerking :-). Hij is 10 jaar oud zei je en heeft geen ervaring.

Als moeder zou ik liever zien dat mijn kind start op een manegepony. Daarop kun je ook vertrouwen en gevoel leren en met een instructeur heb je meteen de juiste begeleiding. Het kan best een superlief paard zijn, maar waarom zou je voor een jonge beginner niet gewoon kiezen om te beginnen met lessen? Zeker als je als moeder nog moet "inkomen", het paard nog nieuw is en onbekend en je als TS andere ambities hebt :-)

Ik heb net niet over TS. Zij heeft niet voor niks dit dier gekozen en daar zal goed over nagedacht zijn.

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 08:22

beert schreef:
Ik doelde op je broertje met die opmerking :-). Hij is 10 jaar oud zei je en heeft geen ervaring.

Als moeder zou ik liever zien dat mijn kind start op een manegepony. Daarop kun je ook vertrouwen en gevoel leren en met een instructeur heb je meteen de juiste begeleiding. Het kan best een superlief paard zijn, maar waarom zou je voor een jonge beginner niet gewoon kiezen om te beginnen met lessen? Zeker als je als moeder nog moet "inkomen", het paard nog nieuw is en onbekend en je als TS andere ambities hebt :-)

Ik heb net niet over TS. Zij heeft niet voor niks dit dier gekozen en daar zal goed over nagedacht zijn.

Mijn broertje heeft lessen op de manege. Maar wil ook op ons paard.