Even meningen met betrekking inslapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 21:47

Riel schreef:
Geniet van je paardjes. Ze hebben zo te horen een heel fijn leven bij jullie. Als de tijd komt lijkt mij het gezien jullie situatie (jullie persoonlijke situatie + ouderdom/gezondheid paarden -> deze paarden zijn niet gezond) het beste om ze samen te laten gaan. Op dit moment genieten de paardjes van hun pensioen en hebben ze het naar hun zin. Als de tijd komt, dan denk ik dat je ze met een gerust hart samen kunt laten gaan. Uiteraard hoop ik dat jullie nog heel lang van jullie paardjes kunnen genieten.

Precies dit.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 22:10

Little_Gift schreef:
Dat is maar hoe je het bekijkt hé... Is het egoïstisch een dier in te laten slapen als je niet aan alle behoeftes kan voldoen (dus óók wat betreft jarenlange maatje) of is het egoïstisch om dat dier dat treurt en waarvan de hele wereld plots op zijn kop staat én die zelf ook al oud is en de nodige kwaaltjes heeft, juist lijden te besparen door die te laten gaan op een mooi sereen moment in diens leven?

Wat ik al zei: het is egoïstisch om een kuddedier zodanig te houden dat het het ondraaglijk zou lijden als zijn ene maatje wegvalt. Dat wil niet zeggen dat daar niet heel erg veel moois tegenover kan staan (goede zorg, verder geweldige huisvesting), maar dat neemt het andere dus niet weg. Er is niets mis mee om daar eerlijk naar te durven kijken.

Maar goed, de situatie is zoals hij is en noch TS, noch ik, zal een hoop extra paarden op stal nemen om daarmee een minder kwetsbare kudde te vormen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 21:00

Anderhalve maand de stomme vraag gesteld... nooit verwacht, dat de dag "x" zo snel zou komen.
Vandaag om 17:30 heb ik mijn stoere, dikke Friesische hangbuikzwijntje moeten laten gaan.
Op ergens een manier moet hij vanacht idioot in de box zijn uitgegleden, gevallen of wat dan ook.
Vanochtend toen ik kwam het hele paard schreefalleen maar nog zijgang.
Dacht het had zich gewoon verstapt zoals normaliter 2x per jaar
Dus in eerste instantie terug in de box... hij was vrolijk, eten als een beer maar nog steeds scheef en kon zich niet dragen.
Dus da... heup en knie uit de kom... en misschien zelfs gebroken.

Eerst nog de hoop met mankracht alles weer op zijn plek te krijgen.
Maar niet dus.
Mijn da had nog overleg met anderen... maar kans om hem naar Utrecht te krijgen (had met takel gemoeten) minimaal en uitkomst waarschijnlijk hetzelfde.

Rust zacht mijn grote sterke beer. 20 jaar heb ik van jou en jouw streken mogen genieten...

Onze merrie stond de hele tijd ernaast en wij hebben haar daarna ook even bij gelaten.

Nu eens zien, hoe wij het verder aanpakken.

hagelslag

Re: Even meningen met betrekking inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 21:09

Ahh heel veel sterkte.
Misschien kun je ergens een oudere pony lenen voor de periode dat je merrie nog leeft.
Of je merrie ergens neer zetten maar deels nog wel de controle dus erover houden

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 21:10

Heftig dat zo plotseling de situatie ontstaat waarover je je topic gestart bent.
Ik wens je heel veel sterkte toe!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 21:16

Ooh wat erg. Heel veel sterkte :knuffel:

Articuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 21:31

Wat heftig zeg, heel veel sterkte!!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 21:47

Dankjewel allen...
Het is zo ontzettend onwerkelijk en nog niet echt geland.
Zal vanacht of morgen komen.
Was net nog op stal.
Merrie staat redelijk rustig...
Morgen even met rust overleggen wat we gaan doen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 21:51

Veel sterkte. :(:)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 22:02

Heel veel sterkte. Hopelijk blijft jouw merrie even rustig zodat je kan nadenken. Ze was erbij en zal het ook gevoeld hebben.
Ook al weet je dat het kan gaan gebeuren, vaak komt het toch nog onverwacht.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 22:04

Wat verdrietig. Heel veel sterkte.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 22:27

Ach zo snel al. Veelnsterkte.
Geef het een paar dagen. Merrie moet het ook even verwerken. Ik zou zelf denk ik een klein welshje erbij zetten. Verkoop je die later weer.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 22:47

Sterkte zeg wat sneu…’goed’ dat je merrie alles heeft kunnen volgen, dat zal ze goed snappen. Zou haar zeker even de tijd geven en niet meteen overhaast een ander paard erbij zetten. Kan goed zijn dat ze het voor nu even prima vind alleen. Dat geeft jullie de tijd een plan te maken. Mijn ruin kon het absoluut niet waarderen dat er snel een ander paard bij werd gezet. Maar goed, hij had wel zicht op de anderen. Hoe is dat bij jullie? Staan er bijv paarden van buren in het zicht?
Sterkte…wat jullie ook besluiten; jullie zorgen er al heel heel lang voor en kennen je merrie goed. Het besluit zal dus hoe dan ook goed zijn. Vertrouw daarop.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 23:57

lies schreef:
Ja, ik denk er hetzelfde over. Vind het wel heel 'makkelijk' om ze dan maar beide in te laten slapen.
Ze komen er wel overheen en over het algemeen duurt dat helemaal niet zo lang. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en als dat zo blijkt te zijn, kan je altijd nog in laten slapen. Het dier zal je niet nadragen dat je het geprobeerd hebt hoor.

(en ik eet geen vlees en red zielige muizen en ander ongewenst spul, maar heb wel mijn hanen moeten laten hemelen. Het leven is ingewikkeld..)

Het dier draagt niets na maar je mag als eigenaar ook voorkomen dat het een nare periode mee moet maken. Dier weet niet dat hij er morgen niet meer is maar maakt een nare periode wel heel bewust mee.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 02:09

Wat ontzettend verdrietig!
Heel veel sterkte!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 05:57

Heel veel sterkte met het verlies van je paardje TS. :knuffel:

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 07:24

sasja0705 schreef:
Anderhalve maand de stomme vraag gesteld... nooit verwacht, dat de dag "x" zo snel zou komen.
Vandaag om 17:30 heb ik mijn stoere, dikke Friesische hangbuikzwijntje moeten laten gaan.
Op ergens een manier moet hij vanacht idioot in de box zijn uitgegleden, gevallen of wat dan ook.
Dus in eerste instantie terug in de box... hij was vrolijk, eten als een beer maar nog steeds scheef en kon zich niet dragen.

Maar niet dus.
Mijn da had nog overleg met anderen... maar kans om hem naar Utrecht te krijgen (had met takel gemoeten) minimaal en uitkomst waarschijnlijk hetzelfde.

Rust zacht mijn grote sterke beer. 20 jaar heb ik van jou en jouw streken mogen genieten...

Onze merrie stond de hele tijd ernaast en wij hebben haar daarna ook even bij gelaten.

Ach, wat doet dit pijn om te lezen.. Ik herken het helaas maar al te erg, hier was het ook overduidelijk dat mijn merrie moet zijn uitgegleden en gevallen, en zij liep ook nog enkel zijwaarts.. Ik heb dezelfde beslissing moeten nemen als jij; ik wilde haar ook op die leeftijd de medische mallemolen niet insturen..

Ik wens je heel veel sterkte toe. Hoe oud ze ook mochten worden, het voelt altijd als "te vroeg" aan. Dus heel veel sterkte en moed gewenst, TS.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 08:05

sasja0705 schreef:

Maar niet dus.

Heel veel sterkte

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 08:10

Sterkte..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 08:24

Ah wat sneu, heel veel sterkte!

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:44

Heel veel sterkte.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:37

Excuus, ik had deze wending gemist. Heel veel sterkte. Ik herken het beeld van een paard waar neurologisch iets mee mis was. Attack in de hersens. Je kon nu niet anders. Heel veel sterkte.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 23:25

Weer dankjewel jullie allen.
Een ding is voor mij wel heel fijn om te weten... ik mocht zelfs 2 keer een "once-in-a-lifetime" paard mijn eigen noemen.
mijn Joe, die 27 jaar van mij was en Durkie, die 20 jaar bij mij was...en onze 3-tal kudde was toch 18 jaar bij elkaar.
Dat op zich is al een heel groot geluk en daar ben ik dankbaar voor

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:32

Wat ontzettend heftig ts, heel veel sterkte! Ik hoop dat je merrie deze periode goed doorstaat ook.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 15:00

Onze merrie is het zelfde zo van de leg als ik.
Ze draaid langsame maar constante rondjes in de box avonds en snachts ( ben gisteren nog eens naar toe geslopen)

Vroeger deed zij een moord voor een bepaald musli... nu eet ze met lange tanden kleine porties
Hooi laat ze ook zowat liggen.
Had eigenlijk ons weiland voor de winter afgesloten, maar vanochtend voor haar weer los gedaan zodat ze tenminste nog n beetje gras knabbelen kan.
Maar wat doet ze ?
Ze gaat precies op en rond de plek staan waar wij onze ruin neergelegd hadden voor de Rendac.
Als mijn hart niet al was gebroken, zou het nu breken.
Is gewoon niet om aan te zien.
Dus ik ben nu alles aan het afbellen voor een maatje... als het maar 4 benen heeft en kan hinniken