Paard gekocht en opgelicht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:33

Lieser schreef:
Dat lijkt mij ook. Mij is daarom niet duidelijk waarom je nu ineens, na twee maanden, de keuring door die veearts in twijfel trekt. Je paard is goedgekeurd én loopt goed. Dat jij weinig gereden hebt, staat daar los van.

Dat staat er in mijn ogen in dit geval zeker niet helemaal los van. Je hebt dus nog geen idee hoe het paard zich gaat houden bij serieuze inspanning en dat is uiteindelijk wel waar het om gaat. Waarom er nu twijfel ontstaat lijkt me niet zo ingewikkeld; door het contact met de vorige eigenaar is duidelijk geworden dat er sprake is van een verleden met herhaaldelijke peesblessures. Daar had TS o.b.v. de informatie van de handelaar en de keuring geen idee van en ik snap best dat je daardoor anders over je aankoop gaat denken.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:36

gomir schreef:
Lieser schreef:
Dat lijkt mij ook. Mij is daarom niet duidelijk waarom je nu ineens, na twee maanden, de keuring door die veearts in twijfel trekt. Je paard is goedgekeurd én loopt goed. Dat jij weinig gereden hebt, staat daar los van.

Dat staat er in mijn ogen in dit geval zeker niet helemaal los van. Je hebt dus nog geen idee hoe het paard zich gaat houden bij serieuze inspanning en dat is uiteindelijk wel waar het om gaat. Waarom er nu twijfel ontstaat lijkt me niet zo ingewikkeld; door het contact met de vorige eigenaar is duidelijk geworden dat er sprake is van een verleden met herhaaldelijke peesblessures. Daar had TS o.b.v. de informatie van de handelaar en de keuring geen idee van en ik snap best dat je daardoor anders over je aankoop gaat denken.

Precies dit en de kans dat het wel terugkomt als ze veel rijdt.

Daarom ben ik benieuwd of dat ze weten waar dit vandaan kan komen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:39

Sky_As schreef:
Ik denk dat de vraag meer is, is de dierenarts eerlijk geweest... En waarom is de handelaar niet eerlijk geweest toen er om gevraagd is?

Misschien wist de handelaar het niet. Het paard is toch van de oorspronkelijke eigenaar eerst nog naar iemand anders gegaan en daarna naar de handelaar?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:39

Zonnetje81 schreef:
Omdat je aan geen een paard kan zien of ie dat aan kan en bij keuren is het goed is goed. Door de duinen crossen vind ik sowieso onverantwoord gedrag maar goed dat is een andere discussie.

Wie heeft het over crossen?

Zelf rustig stappen door zwaar/mul zand kan al te belastend zijn na een flinke peesblessure.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:46

fransje23 schreef:
Zonnetje81 schreef:
Omdat je aan geen een paard kan zien of ie dat aan kan en bij keuren is het goed is goed. Door de duinen crossen vind ik sowieso onverantwoord gedrag maar goed dat is een andere discussie.

Wie heeft het over crossen?

Zelf rustig stappen door zwaar/mul zand kan al te belastend zijn na een flinke peesblessure.

Precies ik vermeed juist de mulle stukken als ik ging rijden in het bos. Ook voor een gezonde vind ik het niet normaal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:52

Zonnetje81 schreef:
fransje23 schreef:

Precies ik vermeed juist de mulle stukken als ik ging rijden in het bos. Ook voor een gezonde vind ik het niet normaal.

Moeten die stukken wel te vermijden zijn.
Bij ons is het duin hele stukken zwaar aangezien er maar een rondje ruiterpad is,is het niet te vermijden.
Ook de strandopgang is zwaar, tot zeer zwaar en voor een heel stuk enkel vua het duin te bereiken.

Met beleid, veel stappen,is het wel te doen voor een gezond paard.
Maar met een die meerdere peesblessures heeft gehad is het risicovol.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:01

Lieser schreef:
Sky_As schreef:
Ik denk dat de vraag meer is, is de dierenarts eerlijk geweest... En waarom is de handelaar niet eerlijk geweest toen er om gevraagd is?

Misschien wist de handelaar het niet. Het paard is toch van de oorspronkelijke eigenaar eerst nog naar iemand anders gegaan en daarna naar de handelaar?

TS heeft bewijs dat de handelaar het wel wist zei ze.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:02

Cambionn schreef:
Citaat:
Via haar kreeg ik alle informatie over mijn paard, inc alle gebreken die zij heeft (peesblessures) en waarvan de verkoper op de hoogte was (hier heb ik zwart op wit bewijs van)
[...]
De laatste peesblessure heeft zij in december 2023 opgelopen en heeft daarna 1,5 maand rust gehad. Toen is zij als weidemaatje weggegaan waarna ze na een aantal dagen op internet werd aangeboden als rijpaard.
Ik heb met die laatste zin overigens ook het idee dat de eerste eigenaar niet het paard met blessure heeft verkocht, maar de blessure heeft laten genezen en toen verkocht. Kun je nogsteeds wat van vinden bij een blessure gevoelig paard, maar toch een nuance die ik ff wou benoemen.

Sowieso is een peesblessure niet in anderhalve maand genezen. Dus nee, die nuance is er niet op de manier. Dat duurt langer, zelfs als een paard een lichte blessure heeft en heel snel geneest. Dan heb je al veel geluk als het na 6 weken op de echo weer goed gevuld lijkt, maar zelfs dan is het nog niet genezen.

Plus dat allerlei mensen doen alsof rad lopen met een peesblessure ineens betekent dat het geen probleem is en dat door klinische keuring komen betekent dat de peesblessures niet van belang zijn. Het allergrootste gevaar van peesblessures is dat ze juist helemaal niet onregelmatig hoeven te zijn en zelfs met klinische keuring helemaal goed en mensen dus veel te snel weer gewoon gaan rijden(of niet eens naar de dierenarts gaan want paard loopt goed) en de pees daarmee helemaal slopen. Want tegen de tijd dat het paard dan wel kreupel is is de pees er juist veel erger aan toe.
Ook het stuk dat er geen goed of helemaal geen revalidatie schema aangehouden is, die pees is misschien niet eens heel nu en de vezels hebben ook niet de kans gehad om weer de belasting aan te kunnen door rustig opbouwen.

Afkeuren als rijpaard door peesblessures komt juist regelmatig voor bij dieren die er meerdere hebben gehad, of waarbij de pees laat zien dat deze de belasting niet meer aan kan. Als dit dus peesblessure 3 of 4 is of zelfs 2 aan dezelfde pees of been kan het heel goed dat er gezegd wordt dat een paard de belasting van rijden niet meer aan kan. Ligt ook aan de zwaarte van de blessures en het herstel van het paard.

Verder het bericht van ingvdh over hoe nu te handelen ben ik het helemaal mee eens.

pateeke

Re: Paard gekocht en opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:14

Hmmm TS jij gaat ervan uit dat de DA ongeacht of je erbij bent eerlijk handelt… mijn ervaring, met meerdere dierenartsen, is toch echt wel anders… dierenartsen die niet eerlijk zijn bij een verkoop om de verkoper te helpen van het paard af te raken of die beginnen met onzin uit te kramen om een stalhouder tevreden te stellen… er zijn niet voor niets dierenartsen die nooit nog in de buurt van mijn paard mogen komen….

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:19

Wat ontzettend vervelend. Veel sterkte gewenst en hopelijk krijg jij je gelijk.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:20

pateeke schreef:
Hmmm TS jij gaat ervan uit dat de DA ongeacht of je erbij bent eerlijk handelt… mijn ervaring, met meerdere dierenartsen, is toch echt wel anders… dierenartsen die niet eerlijk zijn bij een verkoop om de verkoper te helpen van het paard af te raken of die beginnen met onzin uit te kramen om een stalhouder tevreden te stellen… er zijn niet voor niets dierenartsen die nooit nog in de buurt van mijn paard mogen komen….

Dat het gebeurt betekent nog niet dat een dierenarts dat mag doen. Zij hebben richtlijnen te volgen en als ze dat niet doen kan je een klacht indienen bij heg tuchtcollege. Het zou niet moeten gebeuren dat een da een oogje dichtknijpt.

Nou is een peesblessure een lastige, paard kan rad lopen met een (herstelde) peesblessure. Dus tenzij er aanleiding is om te scannen kan hij gewoon goedgekeurd worden. In dit geval is het simpel, bij de handelaar aangeven dat je hem terug wil brengen. Hij zal moeten bewijzen dat er geen peesblessures waren of dat hij hier niet van wist als hij dat niet wil. Als jij bewijs hebt dat hij het wel wist dan sta je in je recht.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:24

BoYo schreef:
In Zweden worden paarden die niet meer geschikt zijn voor rijden en wedstrijden (hooguit lichte bosritjes) door een veearts gemerkt met een duidelijk zichtbare driehoek. Dit is gekoppeld aan hetverzekeringsysteem. je krijgt dan als eigenaar geloof ik een deel geld uitgekeerd. Hoe dan ook is het duidelijk dat zo'n paard niet meer gebruikt kan worden voor de sport.

Ik snap dat het geen waterdicht systeem is, er moet eerst iemand met wel de goede bedoelingen het paard laten merken, maar het kan wel vervelende situaties als deze deels voorkomen. Waarom bestaat zo'n systeem niet in Nederland?

omdat we in nl. niet meer mogen brandmerken of vriesbranden

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:31

MyWishMax schreef:
Cambionn schreef:
Ik heb met die laatste zin overigens ook het idee dat de eerste eigenaar niet het paard met blessure heeft verkocht, maar de blessure heeft laten genezen en toen verkocht. Kun je nogsteeds wat van vinden bij een blessure gevoelig paard, maar toch een nuance die ik ff wou benoemen.
Sowieso is een peesblessure niet in anderhalve maand genezen. Dus nee, die nuance is er niet op de manier. Dat duurt langer, zelfs als een paard een lichte blessure heeft en heel snel geneest. Dan heb je al veel geluk als het na 6 weken op de echo weer goed gevuld lijkt, maar zelfs dan is het nog niet genezen.

Plus dat allerlei mensen doen alsof rad lopen met een peesblessure ineens betekent dat het geen probleem is en dat door klinische keuring komen betekent dat de peesblessures niet van belang zijn. Het allergrootste gevaar van peesblessures is dat ze juist helemaal niet onregelmatig hoeven te zijn en zelfs met klinische keuring helemaal goed en mensen dus veel te snel weer gewoon gaan rijden(of niet eens naar de dierenarts gaan want paard loopt goed) en de pees daarmee helemaal slopen. Want tegen de tijd dat het paard dan wel kreupel is is de pees er juist veel erger aan toe.
Ook het stuk dat er geen goed of helemaal geen revalidatie schema aangehouden is, die pees is misschien niet eens heel nu en de vezels hebben ook niet de kans gehad om weer de belasting aan te kunnen door rustig opbouwen.

Afkeuren als rijpaard door peesblessures komt juist regelmatig voor bij dieren die er meerdere hebben gehad, of waarbij de pees laat zien dat deze de belasting niet meer aan kan. Als dit dus peesblessure 3 of 4 is of zelfs 2 aan dezelfde pees of been kan het heel goed dat er gezegd wordt dat een paard de belasting van rijden niet meer aan kan. Ligt ook aan de zwaarte van de blessures en het herstel van het paard.

Verder het bericht van ingvdh over hoe nu te handelen ben ik het helemaal mee eens.
Ah oke. Ik wist niet dat peesblessures zo lang duren, dus met de melding dat het paard op rust had gestaan dacht ik dat dat mogelijk was om het paard eerst goed te krijgen. Ik heb er gelukkig weinig ervaring mee, en lease met een reden een paard waarbij de eigenaar elke dag op stal is. Ik heb nog veel te veel te leren voordat ik zonder begeleiding zou durven. Dan neem ik die tekst in de quote terug, en bedank ik je voor de verdere uitleg :j .

Het laatste stukje, dat is ook waarom ik ff wou benadrukken dat ik het las alsof het om meerdere blessures ging. Men leek steeds te praten alsof er 1 keer een blessure was ipv meerdere, wat al erg genoeg is om over te liegen natuurlijk. Maar zelfs als leek kan ik bedenken dat als het al een terugkomend probleem is dat dat er niet beter op wordt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:44

Dat maakt peesblessures juist zo enorm lastig en gevaarlijk. Ze kosten veel tijd, zelfs lichte en omdat ze niet onregelmatig hoeven te zijn denken mensen vaak makkelijk over wat zwelling oid. Maar op tijd erbij zijn en correct revalideren kan het verschil maken tussen niet meer te herstellen en volledig belastbaar weer.
Alleen idd hoe vaak, hoe ernstig welke pezen, welke benen en hoe het hersteld is is allemaal van belang

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:49

ingvdh schreef:
Zakelijk gezien.

Verkoper was handelaar en dat maakt het consumentenverkoop.
TS heeft meerdere malen gevraagd of het dier gezond was. Dat is meer dan genoeg om te voldoen aan de onderzoek plicht.
Verkoper wist dat er is mis was met het paard maar heeft deze informatie achter gehouden.

TS had het paard nooit gekocht of laten keuren als ze deze informatie wel had gehad.
TS kan op basis van dwaling de koop ongedaan laten maken.
Ik zou de keuringskosten dus ook terugvragen aan de verkoper.

Mijn advies hierin is wederom contact opnemen met de rechtsbijstand en vragen naar iemand die hier verstand van heeft. De uitslag van de keuring is eigenlijk niet relevant omdat op basis van een eerlijk verhaal het nooit tot keuren was gekomen.
Vaak is een brief vanuit de rb al voldoende en kiest de handelaar eieren voor zijn geld. Meestal komt het niet eens tot een rechtszaak en is het binnen een paar weken opgelost.

Als je zelf een brief/mail schrijft vermeld dan dat je de koop ongedaan wil maken op grond van dwaling. Je hebt informatie van de oude eigenaar gehad dat het paard gebreken vertoonde tijdens verkoop en dat dit bekend was bij de verkoper. Dat je daar niet van op de hoogte was gesteld ondanks meerdere keren vragen en je op basis van het echte verhaal het paard nooit had gekocht of laten keuren.
Hou hele emotionele verhalen erbuiten (het is zo'n lief dier, ik ben al gehecht etc).

Ik zou het paard overigens niet eens meer laten scannen, maar gelijk de koop ongedaan maken.

Succes.

Dit dus. Je kan zelfs de non-conformiteit erbij betrekken. Wanneer je bij de handelaar hebt aangegeven dat jouw doel is om frequent door duin te rijden dan voldoet het paard niet aan het doel waarvoor je het hebt aangeschaft.

Je hebt nu een best sterke zaak. Een zaak die je zelfs kan schaden door zelf onderzoek te laten doen. Is de uitkomst van jouw dierenarts dat hij (net als de keurende dierenarts) niets van een peesblessure kan vinden of niet in die mate wat de berichten van de vroegere eigenaar kan onderschrijven, dan sta je ineens 1:0 achter.
In mijn jaren als ondersteuner bij een advocatenkantoor een soortgelijke zaak meegemaakt waarbij de advocaat van de verkoper de uitslag van het onderzoek van de koper gebruikte om zijn zaak sterker te maken.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:52

Maar even alles bij elkaar

Paard is naar de handelaar gegaan als weidepaard? Als je zoveel om je dier geeft en het dier echt niet meer gereden kan en mag worden dan breng je deze toch niet naar een handelaar of ben ik nou de enige die dit heel raar vind.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:55

GabberGill schreef:
Maar even alles bij elkaar

Paard is naar de handelaar gegaan als weidepaard? Als je zoveel om je dier geeft en het dier echt niet meer gereden kan en mag worden dan breng je deze toch niet naar een handelaar of ben ik nou de enige die dit heel raar vind.

Nou, als jij zomaar een paar 1000 euro kunt missen, of misschien wel 5000 of meer, dan mag je het raar vinden. Maar als ik van mijn zuurverdiende centjes een paard koop, dan gaat die wel terug als die niet goed blijkt te zijn. Ik kan het me niet veroorloven om dan een ander te kopen.
Dus ik snap wel dat terugbrengen de beste optie is dan. Niet iedereen is gewoon rijk genoeg om miskopen te doen van enkele 1000-en euros. En dat heeft niets te maken met niet goed voor dieren zijn, het gaat er om wat je financieel kunt dragen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:57

GabberGill bedoel de eigenaar die hem verkocht heeft aan de handelaar Germie

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:04

Nee de eigenaar voor die eigenaar die hem aan de handelaar verkocht heeft had het paard weg gedaan als weide maatje

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:05

Popstra schreef:
Nee de eigenaar voor die eigenaar die hem aan de handelaar verkocht heeft had het paard weg gedaan als weide maatje

Ik las verkeerd. Nee, dat snap ik dan ook niet. Maar als de TS het paard terugbrengt, dat kan ik wel begrijpen, ook al is het paard de dupe.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:06

Maar waarom doe je hem naar een handelaar als weidepaard of heb ik het niet goed begrepen?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:11

Suzanne F. schreef:
Maar waarom doe je hem naar een handelaar als weidepaard of heb ik het niet goed begrepen?

Even de uitleg teruglezen van TS. Daarin heeft ze het uitgelegd. Paard is niet direct naar een handelaar verkocht maar naar iemand die beloofde haar als weidemaatje te gebruiken.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:13

Earth schreef:
Suzanne F. schreef:

Even de uitleg teruglezen van TS. Daarin heeft ze het uitgelegd. Paard is niet direct naar een handelaar verkocht maar naar iemand die beloofde haar als weidemaatje te gebruiken.

Maaaaar mijn vraag is dan

De handelaar weet dat het paard geblesseerd is van de eerste eigenaar.

Als ik een paard in de verkoop heb (dus de handelaar ben) wat het bij mij goed doet en door een keuring heen komt, dan neem ik die info van 2 eigenaren ervoor mee maar gebruik dit zeker niet als leidraad.

Ik vind de handelaar fout als hij het paard overneemt met deze info en dan de verkoop in gooit.

Nu heeft hij het dier dus van een 3e overgenomen en krijgt ineens info van de 1e ?

Ik snap dus ergens wel dat een handelaar zich vasthoud aan getoetste info. Het dier is daar goedgekeurd.

Eind 2023 had dit paard een blessure als ik goed opgelet heb.
Daar is ze 1.5 maand op de wei gezet dan zitten we dus net in 2024. Het is nu net augustus. 2 maanden is die in Ts der bezit dan kom je op mei a juni aangekocht?

Das de 5e maand van het jaar
Januari a februari miss als weidepaard weggegaan?
Dat betekent dat dit dier binnen een maand a 2 maanden van het adres zou zijn gegaan waar eigenaar 1 (die haar 8,5 jaar had) haar heen heeft gedaan.

Wie zit er tussen? Is dit bekend?

Ik vind het namelijk een verhaal met vraagtekens aan alle kanten
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 01-08-24 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:19

Jij bent te goed van vertrouwen. Er zijn zoveel handelaren die met een kulverhaal een paard weer verhandelen. Ook als iemand ter goeder trouw het paard aan de handelaar verkoopt met het eerlijke verhaal. Kijk maar naar Paard zoek baas, paarden worden daar als weidemaatje aangeboden en als rijpaard ter adoptie gezet. En dat gebeurt overal.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:20

Earth schreef:
Jij bent te goed van vertrouwen. Er zijn zoveel handelaren die met een kulverhaal een paard weer verhandelen. Ook als iemand ter goeder trouw het paard aan de handelaar verkoopt met het eerlijke verhaal. Kijk maar naar Paard zoek baas, paarden worden daar als weidemaatje aangeboden en als rijpaard ter adoptie gezet. En dat gebeurt overal.

Nou als iemand wantrouwt ben ik het wel. Daarom pluis ik alles uit.

Zit een edit op het bericht.

Ik zou alles willen weten en inzien. Veeartsrapporten vragen aan de 1e eigenaar alles.