Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
vierspan schreef:Popstra schreef:Medisch alles uitsluiten.
Ben je verder bekend mey Appaloosas?
Het zijn niet de gemakkelijkste paarden heb ik van vele ervaren trainers vernomen.
Is ook mijn ervaring mer meerdere appaloosas.
Fudge schreef:Jouw openingspost is alsof je over 1 van mijn paarden schrijft. Die vertoont hetzelfde extreme gedrag als je iets van hem vraagt (maar idd niet altijd). Na 2-3 jaar allerlei trainers/therapeuten/behandelingen etc te hebben doorlopen zijn wij geen enkele stap verder gekomen.
femskie schreef:Als veulen het hele veulen ABC bijgebracht. Met 6,5 maand naar de groepsopfok. Sinds maart 2022 op stal. Vanaf maart 2022 tot en met augustus 2022 zelf aan de gang gegaan met wennen aan alles tot en met de complete bepakking voor een rijpaard (en longeren en alles commando's die daarbij horen natuurlijk) en het moment dat er eigenlijk alleen nog maar iemand op hoefde te gaan zitten. Dit alles deed hij echt braaf! Geen wanklanken, niet rennen, niks. Echter, het onder de man brengen besteed ik uit omdat ik daar niet handig genoeg voor ben. Dus hij is naar een professional gegaan voor dat laatste stukje.
Beleerstal
Daar is mijn paard gereden geweest maar er is ook een nare gebeurtenis geweest (extreem gevlucht) waardoor hij enigszins gewond raakte. Het beleren was overigens ook lastig omdat mijn paard veel spanning opbouwde. En: het ging 4 dagen eigenlijk heel erg goed en de 5e dag ontplofte hij dan gigantisch. Vanuit het niets. Niemand zag enige voortekenen waardoor je kon bevroeden dat hij zou gaan exploderen. Het exploderen is rennen als een raket, bokken en niets meer zien. Maar dan extreem.
windsor14 schreef:Grote onzin.
Wij fokken grote appaloosa's en nog nooit, maar ook nooit een moeilijke gehad.
Avalanche schreef:Fudge schreef:Jouw openingspost is alsof je over 1 van mijn paarden schrijft. Die vertoont hetzelfde extreme gedrag als je iets van hem vraagt (maar idd niet altijd). Na 2-3 jaar allerlei trainers/therapeuten/behandelingen etc te hebben doorlopen zijn wij geen enkele stap verder gekomen.
Maar dit is niet een soms wel, soms niet verhaal. Dit is heel consistent wel, en nadat hij bij de trainingsstal is geweest niet meer.
ElCid schreef:windsor14 schreef:Grote onzin.
Wij fokken grote appaloosa's en nog nooit, maar ook nooit een moeilijke gehad.
Er is wel een verschil tussen Nederlandse en Amerikaanse appies; die laatste staan echt bekend om hun "wispelturige" karakters. Dat is ook mijn ervaring met de Amerikaanse appaloosa. Het zijn meestal niet de makkelijkste paarden.
Fudge schreef:Ik verwacht ook geen hersentumor maar wel een malformatie, zenuwbeklemming oid.
Ik heb hetzelfde destijds gedacht als wat jij nu oppert; emmertje vol, tijd geven, terug naar nul en rustig aan. Dit is allemaal gebeurd, maar vanaf het moment dat er gewicht op de rug komt gaat het weer mis. En ja het kan dan nog 1 of 2x goed gaan en dan vervolgens een ontploffing en je bent weer terug bij af. Verder een lief en welwillend beest. Dat maakt voor mij het idee dat er iets in de knel/verdrukking/pijn komt door gewicht op zijn rug.
En nee, doordat ik geen scans heb laten maken heb ik geen 100% garantie maar met zelf medische kennis en een hoop overleg met dierenartsen/therapeuten/trainers is dit voor mij wel het meest logische.
Sizzle schreef:Ik heb een knabje en die kan ook enorm opkroppen waarna aanval haar de beste verdediging lijkt maar ook dat is dan niet enkel als er een singel bij komt kijken.
Een vriendin heeft een knab met een enorm sterk karakter maar ook daar zie je dat ook in de omgang, niet enkel met werk.
Een paard dat als een blad omslaat als er een singel of hoofdstel in zicht komt heeft een ander probleem.
Rocamor schreef:Ik zit aan Bokker Leo met haar paard Rocky te denken. Die heeft hier geloof ik ook enorme last van gehad. Haar paard, als ik me goed herinner, was ook extreem gevoelig en het heeft lang geduurd voor ze de juiste aanpak voor hem hadden.
__Suzanne__ schreef:Maar al met al, dit extreme gedrag is erg heftig om alleen af te schuiven op ‘het is een appaloosa’