Extreem gevaarlijk vluchtgedrag/ hersentumor?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 15:08

Ik heb een paard gehad die we verdachten van een hersentumor. Het is wel al meer dan 20 jaar geleden, we hadden toen minder diagnostische mogelijkheden.

Ik heb haar zelf gefokt, een arabische merrie. Ze is 10 jaar lang de liefste en makkelijkste merrie geweest die ik ken. Toen ineens een keer onder het zadel heel erg schrikken en blind wegrennen. Ook dwars tegen een ander paard aan gerend. Toen heel erg onrustig op stal. Daarna heeft ze zware verstoppingskoliek gehad en heeft ze op de kliniek gestaan. Daar ging het prima. We zijn toen van stal verhuisd en dat ging ook goed. Maar een aantal maanden daarna begonnen de "aanvallen" zoals wij ze noemde. Volledige paniek, zweten en heen en weer rennen. De enige plek waar ze nog op haar gemak was was haar eigen paddock met haar vaste maatje. Tijdens die aanvallen die eerst een paar uur maar later een paar dagen duurde at en dronk ze nauwelijks. Ze is uit het land gesprongen, over een hek van 2 meter, door een dichte deur gerend, kilometers over de weg, bij de dierenarts uit de opvoelbox gesprongen, rechtop tegen een muur opgeklommen en achterover gevallen. Op stal stond ze dan te trippelen en tegen de deur aan te bonken. Ze zweette dan over haar hele lijf.

Het was hartbrekend om te zien. We zijn bij verschillende klinieken geweest en hebben ook Utrecht geraadpleegd maar we konden haar later ook niet meer veilig vervoeren. Uiteindelijk hebben we haar in laten slapen, het was toen nog maar een schim van het paard dat we kende.

Maar zij was dus tot 10 jaar een volkomen normaal braaf en lief paard. Nooit een stap verkeerd gezet tot die "aanvallen" begonnen. Tussen de aanvallen door was ze ook normaal. Maar op het laatst duurde de aanvallen langer dan dat ze normaal was.

Fudge

Re: Extreem gevaarlijk vluchtgedrag/ hersentumor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 15:56

Jouw openingspost is alsof je over 1 van mijn paarden schrijft. Die vertoont hetzelfde extreme gedrag als je iets van hem vraagt (maar idd niet altijd). Na 2-3 jaar allerlei trainers/therapeuten/behandelingen etc te hebben doorlopen zijn wij geen enkele stap verder gekomen.

Je hebt denk ik 2 keuzes:
- of medisch gezien alles tot op de bodem uitzoeken tot er iets gevonden is en dan hopen dat er iets aan gedaan kan worden.
- of accepteren dat hij niet ohz zal lopen.

Ik heb de keuze gemaakt om níet verder de medische molen in te gaan, het gaat een hele hoop centen kosten en áls daar al iets uit gaat komen zal het iets onbehandelbaars zijn (neurologisch, wervelmalformatie oid). Dus ik schiet er niks mee op. Bovendien heb ik gezien (en gevoeld) wat voor gevaarlijk gedrag hij kan laten zien. Ik ben mijn leven nog niet zat dus zal er toch nooit meer opstappen.

Ik heb het 'geluk' dat hij aan huis kan staan en ik nog een ander rijpaard heb, hij staat dus enkel en alleen grasmaaier te zijn. Zodra ik merk dat hij niet happy meer is zal ik hem laten inslapen. Verkopen van zo'n paard vind ik persoonlijk geen optie.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 16:04

vierspan schreef:
Popstra schreef:
Medisch alles uitsluiten.
Ben je verder bekend mey Appaloosas?
Het zijn niet de gemakkelijkste paarden heb ik van vele ervaren trainers vernomen.

Is ook mijn ervaring mer meerdere appaloosas.

Grote onzin.

Wij fokken grote appaloosa's en nog nooit, maar ook nooit een moeilijke gehad.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 16:07

Fudge schreef:
Jouw openingspost is alsof je over 1 van mijn paarden schrijft. Die vertoont hetzelfde extreme gedrag als je iets van hem vraagt (maar idd niet altijd). Na 2-3 jaar allerlei trainers/therapeuten/behandelingen etc te hebben doorlopen zijn wij geen enkele stap verder gekomen.

Maar dit is niet een soms wel, soms niet verhaal. Dit is heel consistent wel, en nadat hij bij de trainingsstal is geweest niet meer.

femskie schreef:
Als veulen het hele veulen ABC bijgebracht. Met 6,5 maand naar de groepsopfok. Sinds maart 2022 op stal. Vanaf maart 2022 tot en met augustus 2022 zelf aan de gang gegaan met wennen aan alles tot en met de complete bepakking voor een rijpaard (en longeren en alles commando's die daarbij horen natuurlijk) en het moment dat er eigenlijk alleen nog maar iemand op hoefde te gaan zitten. Dit alles deed hij echt braaf! Geen wanklanken, niet rennen, niks. Echter, het onder de man brengen besteed ik uit omdat ik daar niet handig genoeg voor ben. Dus hij is naar een professional gegaan voor dat laatste stukje.

Beleerstal
Daar is mijn paard gereden geweest maar er is ook een nare gebeurtenis geweest (extreem gevlucht) waardoor hij enigszins gewond raakte. Het beleren was overigens ook lastig omdat mijn paard veel spanning opbouwde. En: het ging 4 dagen eigenlijk heel erg goed en de 5e dag ontplofte hij dan gigantisch. Vanuit het niets. Niemand zag enige voortekenen waardoor je kon bevroeden dat hij zou gaan exploderen. Het exploderen is rennen als een raket, bokken en niets meer zien. Maar dan extreem.

Ik vind het hele verhaal van een hersentumor dus ook echt niet voor de hand liggend.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 16:21

windsor14 schreef:
Grote onzin.

Er is wel een verschil tussen Nederlandse en Amerikaanse appies; die laatste staan echt bekend om hun "wispelturige" karakters. Dat is ook mijn ervaring met de Amerikaanse appaloosa. Het zijn meestal niet de makkelijkste paarden.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:55

Avalanche schreef:
Fudge schreef:

Maar dit is niet een soms wel, soms niet verhaal. Dit is heel consistent wel, en nadat hij bij de trainingsstal is geweest niet meer.

Misschien lezen wij de OP anders. Maar ik lees dat sinds de trainingsstal het paard soms 2-3x normaal deed en vervolgens explodeert. Nu is een singel om doen al te veel, tenminste zo lees ik het. Dat is dus precies zoals mijn paard ook doet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:57

Ik weet niet hoe je dan leest.

"zelf aan de gang geweest met wennen, hij deed alles braaf, geen wanklank"

Op de trainingsstal ging het pas mis.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 19:27

Avalanche schreef:
Ik weet niet hoe je dan leest.

"zelf aan de gang geweest met wennen, hij deed alles braaf, geen wanklank"

Op de trainingsstal ging het pas mis.

En wie zegt dat dat bij ons niet zo ging?
Ik ga nu ophouden me tegen jou te verantwoorden. Dit is niet waar TS iets aan heeft.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 19:33

Dat vraag ik ook helemaal niet :) dus zet dat gevoel van je af alsjeblieft.

Ik wil vooral dat TS niet gelijk gaat panikeren nu over hersentumoren en weet ik wat niet. De kans is aanwezig dat het prima op te lossen is met kundige begeleiding. Als het paard op de trainingsstal overvraagd is, kan het heel goed werken om gewoon even een hele tijd rust te gunnen en dan thuis met begeleiding heel rustig het zelf doen. Paard was bij TS altijd heel braaf, dus de kans lijkt me redelijk aanwezig dat dat lukt.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 19:43

Ik verwacht ook geen hersentumor maar wel een malformatie, zenuwbeklemming oid.

Ik heb hetzelfde destijds gedacht als wat jij nu oppert; emmertje vol, tijd geven, terug naar nul en rustig aan. Dit is allemaal gebeurd, maar vanaf het moment dat er gewicht op de rug komt gaat het weer mis. En ja het kan dan nog 1 of 2x goed gaan en dan vervolgens een ontploffing en je bent weer terug bij af. Verder een lief en welwillend beest. Dat maakt voor mij het idee dat er iets in de knel/verdrukking/pijn komt door gewicht op zijn rug.

En nee, doordat ik geen scans heb laten maken heb ik geen 100% garantie maar met zelf medische kennis en een hoop overleg met dierenartsen/therapeuten/trainers is dit voor mij wel het meest logische.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:46

ElCid schreef:
windsor14 schreef:
Grote onzin.

Er is wel een verschil tussen Nederlandse en Amerikaanse appies; die laatste staan echt bekend om hun "wispelturige" karakters. Dat is ook mijn ervaring met de Amerikaanse appaloosa. Het zijn meestal niet de makkelijkste paarden.

Tja, ook niet mee eens, heb er verschillende gehad, en geen verschil gemerkt met andere paarden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:10

Wel apart dan dat van de Amerikaanse rassen dan de Quarters&Paints het meest gebruikt worden voor verschillende disciplines en je de Appaloosa daar tussen niet veel ziet :)

En ik neem ook aan dat de trainers het ook niet voor niks zo zeggen.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:24

Waarschijnlijk kan ik er dan gewoon briljant mee omgaan :+

Maar al met al, dit extreme gedrag is erg heftig om alleen af te schuiven op ‘het is een appaloosa’ ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:26

Er zit Quarterback in, die staat toch ook niet bepaald bekend om zijn eenvoudige karakter?
Anderzijds is Scen Tao een super fijn dier en die zit er 2x in.

Maar aangezien de problemen enkel in het werk zijn geloof ik niet zo in een karakter probleem. Er is of iets gebeurd waarbij de emmer overgelopen is, of er is iets mis in het lijf.

Een van mijn merries was complex in het werk, maar die was ook complex op stal en in de wei en was dat ook al als veulen.

Mijn ruin destijds die zo gevaarlijk deed als het paard van TS, deed dit ook op stal en ook zonder in het werk te zijn.

Een paard dat eerst altijd lief is en nog steeds lief is behalve als er een singel in de buurt komt heeft geen tumor, daar geloof ik niet zo in.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:00

Ik heb al vergelijkbare verhalen gehoord en in meer of mindere mate meegemaakt, ik vermoed ook een introvert paard dat opkropt tot het ontploft. Mijn merrie was ooit ook zo (bij haar waren haar "ontploffingen" bijtaanvallen), met begrip en vertrouwen veel verbeterd, en bizar genoeg is ze sinds haar koliekoperatie helemaal veranderd, ze is sindsdien erg extravert, zal snel een klein kneepje geven als iets haar niet bevalt ipv opkroppen en ontploffen. Van haar kon je het ook enkel aflezen van haar strakke mond, maar meestal deed ze het als je met je rug naar haar toe stond (bijv. hoeven uitkrabben, poetsen, aansingelen...)

In jouw geval zou ik vooral eerst die Lyme behandelen en onder controle krijgen en in die tijd weinig of niks ingrijpends vragen van het paard (want je weet nooit of er fysieke klachten zijn door de Lyme), gewoon het bekende herhalen, vertrouwen opbouwen en het paard paard laten zijn. De ogen zou ik eventueel wel laten checken, da's idd een bekende bij appaloosa's, net als het "speciale" karakter, is ook de reden dat ik een appaloosa denk ik zelf niet zou aandurven.

Maar persoonlijk denk ik idd dat je met een goede grondwerkjuf en begeleiding meer kan bereiken dan met de medische mallemolen (hoewel ik zelf nogal fan ben van osteo, myofasciale release, massage en dergelijke om de spanning wat uit het lijf te krijgen). En zelf ben ik ook voorstander van bitloos beleren, bij een onverwachte beweging kan daar toch net iets minder misgaan dan als je in de mond gaat hangen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:05

Ik heb een knabje en die kan ook enorm opkroppen waarna aanval haar de beste verdediging lijkt maar ook dat is dan niet enkel als er een singel bij komt kijken.

Een vriendin heeft een knab met een enorm sterk karakter maar ook daar zie je dat ook in de omgang, niet enkel met werk.

Een paard dat als een blad omslaat als er een singel of hoofdstel in zicht komt heeft een ander probleem.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:42

Fudge schreef:
Ik verwacht ook geen hersentumor maar wel een malformatie, zenuwbeklemming oid.

Ik heb hetzelfde destijds gedacht als wat jij nu oppert; emmertje vol, tijd geven, terug naar nul en rustig aan. Dit is allemaal gebeurd, maar vanaf het moment dat er gewicht op de rug komt gaat het weer mis. En ja het kan dan nog 1 of 2x goed gaan en dan vervolgens een ontploffing en je bent weer terug bij af. Verder een lief en welwillend beest. Dat maakt voor mij het idee dat er iets in de knel/verdrukking/pijn komt door gewicht op zijn rug.

En nee, doordat ik geen scans heb laten maken heb ik geen 100% garantie maar met zelf medische kennis en een hoop overleg met dierenartsen/therapeuten/trainers is dit voor mij wel het meest logische.

Snap ik hoor. En op een gegeven moment is het denk ik ook gewoon het beste voor jezelf en je paard om te stoppen :) Het geeft ook rust om op zeker moment te zeggen: het is goed zo, het hoeft niet meer :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:43

Sizzle schreef:
Ik heb een knabje en die kan ook enorm opkroppen waarna aanval haar de beste verdediging lijkt maar ook dat is dan niet enkel als er een singel bij komt kijken.

Een vriendin heeft een knab met een enorm sterk karakter maar ook daar zie je dat ook in de omgang, niet enkel met werk.

Een paard dat als een blad omslaat als er een singel of hoofdstel in zicht komt heeft een ander probleem.

Dit denk ik dus idd ook :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 00:38

Maar omgekeerd geeft een goed onderzoek als het meezit sneller antwoorden. Problemen in het hoofd, de hals en of de rug opzoeken kan je op zich snel doen en dan kan je die problemen wel uitsluiten.

Als je nu weer de training opstart en het gaat niet, blijf je toch een tijd zoeken; wie past bij het paard, welke aanpak past, en wat is normaal bij dit paard?
Wanneer je lichamelijke problemen al hebt uitgesloten kan je wel de training "de schuld" gaan geven en de aanpak toch misschien beter vorm geven als je weet dat het paard fysiek gezond is.

Uiteraard heb je dan nog steeds de goede weg nodig en blijft het zoeken, maar je weet wel waar je aan moet en kan werken.

Wij hebben toen echt een tijd gezocht en ook echt onszelf wel de schuld gegeven. Dat maakt het werken en de aanpak echt niet makkelijker. Toen we wisten dat het wel echt fysiek was, was dat een opluchting ondanks dat het ook einde verhaal was.
Was het de training geweest, hadden we alles gedaan om passende training toe te passen of een andere, beter passende baas.

En buiten dat allemaal werd bij ons het probleem van kwaad tot erger en echt gevaarlijk. Mijn man was al heel hard eraf gevallen en onze merrie had al een vreselijke bijtwond. Moet eerst gebeuren voor je weet dat het kan gebeuren en zo erg is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 06:41

Citaat:
Beleerstal
Daar is mijn paard gereden geweest maar er is ook een nare gebeurtenis geweest (extreem gevlucht)

ik denk dat het antwoord daar misschien in zit.

wat is er precies gebeurd?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 07:09

Rocamor schreef:
Ik zit aan Bokker Leo met haar paard Rocky te denken. Die heeft hier geloof ik ook enorme last van gehad. Haar paard, als ik me goed herinner, was ook extreem gevoelig en het heeft lang geduurd voor ze de juiste aanpak voor hem hadden.

Mijn paardje heeft idd ook een verleden met extreem vluchtgedrag tijdens het beleren. Het kon 4 keer goed gaan en de 5e keer was er paniek, paniek en blind rennen. Lichamelijk was hij helemaal goed.

Hij is nu een betrouwbare rijpony, dus in zijn geval is het goed gekomen, maar het is niet vanzelf gegaan.

Voor evt een filmpje en ons ervaringsverhaal mag je altijd een pb sturen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 08:04

Als zo'n paard gezond is, zou ik hem naar featherlight brengen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 09:09

Of naar Elise buiten :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 09:10

__Suzanne__ schreef:
Maar al met al, dit extreme gedrag is erg heftig om alleen af te schuiven op ‘het is een appaloosa’ ;)

Maat het kan wel een combinatie zijn van een al bestaande karaktertrek, die "normaal" zich niet heel sterk toont, maar die in geval van stress of pijn veel "groter" wordt. Kan natuurlijk ook zijn dat door een slechte ervaring op de beleerstal het dier compleet in defensief gedrag is geschoten en dat dat er nu wat heftiger uitkomt dan bij een ander (ras)paard.

Maar zolang er geen verder onderzoek gedaan wordt door TS, hetzij naar Lyme, hetzij röntgenfoto's, etc. blijft het gissen.

Paard naar de volgende beleerstal doen is natuurlijk zinloos; die kunnen ook geen wonderen verrichten en die zullen wel gek zijn om zo'n paard aan te nemen............als ze tenminste hun beroep met een gezond lijf willen blijven uitoefenen.

En daarbij, iets wat weinig mensen willen horen: sommige paarden zijn simpelweg ongeschikt als rijpaard, wat je ook doet en wie je ook inhuurt. Ik heb er al meerdere gezien en of het nu door trauma, slechte gezondheid, slechte bouw of karakter komt maakt dan niet uit. Sommige paarden kunnen gewoon niet gereden worden zonder (nog meer) gevaar voor eigen leven.............

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 09:18

MarjanB schreef:
Of naar Elise buiten :D

Die ken ik nog niet. Die ga ik ff zoeken. Houd er wel van om een lijst te hebben met "als het niet gaat, waar naar toe!"