Wedstrijd met warm weer, waarop letten we?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:59

Ineke2 schreef:
In NL moet je ook wachten op je protocol tot de prijsuitreiking, maar ook wij zijn weleens naar huis gegaan, omdat het veel te lang zou duren.
Dat had niets met warmte te maken, maar zo’n wedstrijd is al vermoeiend genoeg voor paard, ruiter en groom zonder zo ontzettend lang te moeten wachten.

Gewoon zeggen dat je de protocollen mee wilt. Vaak zeggen ze dan dat je prijs komt te vervallen, maar jammer dan. Ik vond die meetmomenten echt super fijn. Vaak had je de protocollen al wanneer je nog aan het uitstappen was. Voor de kantine minder fijn, maar beter voor je paard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:07

Padoertje schreef:
Popstra schreef:
climat control in een truck is geen airco zoals wij die kennen. :) Het is een ventilatie systeem. Komt bij dat als er daadwerkelijk een airco geplaatst het paarden gedeelte hermetisch afgesloten moet zijn. Net als in de afgesloten veewagens voor slachtvee.
Niet bepaald gezond voor je dieren...

Het ventilatie systeem voldoet overigens prima hoor. Er is dan voldoende lucht verplaatsing wat voor verkoeling zorgt.

Waarom zo eigenwijs? Als ik zeg dat wij airco hebben, dan is dat airco en geen climat control. Mag ook wel in een 2 paards wagen van bijna 150k. Ik ken echt het verschil wel. Klopt dat in de meeste alleen ventilatie zit, dat had de vorige wagen ook en nu juist speciaal in laten bouwen. En wat betreft vlachtvee; die dieren staan er heel wat uurtjes langer op hè…

Wow, relax zeg!!

Nou gaaf hoor een wagentje van 150.000K zodat jij lekker op hete dagen wedstrijd kunt rijden.

Wij hebben climat control in zowel onze 2 paards als in onze 5 paards truck.
Volstaat prima maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt overdag met extreme hitte paarden op de wagen te zetten.
Hebben eens 5 uur stil gestaan op de snelweg in Duitsland met 3 paarden achterin vanwege een ongeluk. Die wegen sluiten ze gewoon af tot alles opgeruimd en gerepareerd is.
Gelukkig was dit savonds laat want met extreme hitte reizen wij enkel snachts. Je zal er overdag staan, 5 uur lang onder de brandende zon...

Moet je wel een hele knappe wagen hebben die stil staand 5 uur zn airco draaiende kan houden!

Ineke2

Re: Wedstrijd met warm weer, waarop letten we?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:11

Wow popstra, heftige reactie zeg terwijl Padoertje alleen extra uitleg geeft, omdat jij haar in eerste instantie notabene niet lijkt te geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:13

Ineke2 schreef:
In NL moet je ook wachten op je protocol tot de prijsuitreiking, maar ook wij zijn weleens naar huis gegaan, omdat het veel te lang zou duren.
Dat had niets met warmte te maken, maar zo’n wedstrijd is al vermoeiend genoeg voor paard, ruiter en groom zonder zo ontzettend lang te moeten wachten.

Op de enkele wedstrijden die ik dit jaar heb gereden heb ik maar bij 1 wedstrijd moeten wachten tot het einde van de rubriek. Bij de andere wedstrijden kon je je protocol al ophalen zodra je afgezadeld had. 2 weken terug was het zelfs zo snel dat ik nog aan het uitstappen was na de 2e proef en terwijl ik nog op het paard zat had mijn vriend al mijn protocol van de eerste proef opgehaald. Als ik moet wachten tot na einde rubriek breng ik paard alvast naar huis als ik dat haal qua tijd.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:17

Sunnda schreef:
Jorex schreef:
Hij is niet echt overleden. Alleen het leek zo. Da zei dat het puur hittestress gevolgd door shock was geweest, waardoor dus het brein het seintje geeft "alles moet even uit". Het lijkt inderdaad veel erop alsof ze een soort toeval krijgen. Daarom dat ik zelf ook dacht in het moment die heeft een beroerte en valt me dood neer. Na het infuus vond meneer het zelfs alweer nodig om te gaan drammen en draven. Daarvoor was het een zielig hoopje. Later nog algemeen onderzoek gedaan en alles was perfect op de lever na, die had nog veel te verwerken. Ze hadden het daarvoor ook al warm door inspanning, dus wij waren al rustig aan het uitstappen richting het terrein na de bosrit. Dus ja, ik waarschuw mensen heel erg graag nu dit me overkomen is. Beter voorkomen dan genezen.

Ik vind het ergens wel schokkend dat daarvoor dus niets waargenomen is bij de pony?

Nee niks, alleen dat hij erg aan het zweten was en ademhaling was ook zwaar en de andere pony zweette net zo erg. Ja hij gaf 1 keer een hele heftige knik met zijn hoofd. Maar hij heeft wel vaker tikjes, want het is ook een headshaker. Ik heb toen zelfs nog gecontroleerd of alles aan zijn hoofd wel goed zat. En daarbij viel me alleen op dat zijn ademhaling ook snel was, verder was zijn respons nog normaal. Het was ook een zware rit geweest met veel mulle stukken. Maar bij een temperatuur van net boven de 20 graden had ik dit niet zien aan komen. Overigens is dit een pony die erg graag werkt en kennelijk houdt hij niet rekening met zichzelf tijdens het werk. Dus ik zorg er nu wel voor dat ik goed op hem blijf passen zodat dit nooit weer gebeurt. Hij heeft 2 weken later ook de Eper paarden 4 daagse goed uit gelopen. Wel met extra drinkpauzes.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:23

Padoertje schreef:
Popstra schreef:
climat control in een truck is geen airco zoals wij die kennen. :) Het is een ventilatie systeem. Komt bij dat als er daadwerkelijk een airco geplaatst het paarden gedeelte hermetisch afgesloten moet zijn. Net als in de afgesloten veewagens voor slachtvee.
Niet bepaald gezond voor je dieren...

Het ventilatie systeem voldoet overigens prima hoor. Er is dan voldoende lucht verplaatsing wat voor verkoeling zorgt.

Waarom zo eigenwijs? Als ik zeg dat wij airco hebben, dan is dat airco en geen climat control. Mag ook wel in een 2 paards wagen van bijna 150k. Ik ken echt het verschil wel. Klopt dat in de meeste alleen ventilatie zit, dat had de vorige wagen ook en nu juist speciaal in laten bouwen.

Het is alleen onzin om het in dit topic over wagens van 150K met airco te hebben terwijl je doorsnee ruiter op pad gaat of met een trailer, of met een ouderwetse wagen zonder airco. Mooi dat je bovengemiddeld luxe vervoer voor je paarden hebt kunnen aanschaffen hoor, maar als deze discussie over regio wedstrijden gaat dan slaat zo'n voorbeeld echt als een tang op een varken :=

-------------------

Protocollen ophalen hoef je geen paard bij je te hebben toch? Als het lang duurt zou ik dan het paard afspuiten en laten drinken, naar huis brengen en dan pas terugkomen voor de protocollen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:28

Moet het qua afstand en tijd wel passen om het paard thuis te brengen, spullen uit te laden, trailer schoon te maken en weer terug te rijden.

Wij zijn niet terug gegaan voor de protocol. Een maand later hadden we weer wedstrijd daar, toen kregen we hem alsnog.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:40

Het gaat hier helemaal niet over het wel of niet hebben van een luxe. Maar ik weet toch zelf wel het beste welk systeem er in de wagen zit of niet. En daarvoor hoef ik geen verantwoording af te leggen wanneer iemand tot 3x toe tegengas geeft en blijft volhouden dat het een climat control betreft.

En nee, met hoge temperaturen gaan wij ook niet op pad. Zelfs niet met die bovengemiddelde luxe kar waar iedereen nu over valt…. Nergens zoveel misgunning als in paardenland zeg..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:45

Padoertje schreef:
Het gaat hier helemaal niet over het wel of niet hebben van een luxe. Maar ik weet toch zelf wel het beste welk systeem er in de wagen zit of niet. En daarvoor hoef ik geen verantwoording af te leggen wanneer iemand tot 3x toe tegengas geeft en blijft volhouden dat het een climat control betreft.

En nee, met hoge temperaturen gaan wij ook niet op pad. Zelfs niet met die bovengemiddelde luxe kar waar iedereen nu over valt…. Nergens zoveel misgunning als in paardenland zeg..

Zo, koekoek. Niemand misgunt je iets. Maar hoeveel amateurruiters ken jij met een paardenvrachtwagen van 150k?

Die staan er niet/nauwelijks op de gemiddelde KNHS wedstrijd. Zo'n wagen kun je dan toch niet vergelijken met de gemiddelde vrachtwagen, die zeer waarschijnlijk gewoon geen airco of climate control heeft.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:53

De prijskaartjes zie ik niet aan de buitenkant, maar kom… Tegenwoordig staan er meer 2paards vrachtwagentjes dan trailers op een voorterrein. Zelfs op kleinere wedstrijden. Ik had op mijn vorige stal zo al 12 wagentjes staan. Zijn er echt veel die zoiets op lease basis doen. Of een wagentje kopen en deze verhuren.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 15:15

Wij hadden afgelopen weekend (weer) een horseboard wedstrijd met 30 graden. Dan kan je gelukkig elke 5 minuten heel veel koelen met emmers water, maar een doorsnee dressuurwedstrijd op een (vaak) beschut veld is dit meestal niet mogelijk. Wij merken dat de paarden er minder last van hebben dan de ruiters en de boarders. Na de wedstrijd en in de pauze staan de paarden in de paddocks aan de schaduwkant van de trailers.

KNHS heeft in het regelement dat je boven de 27?? graden mag kiezen om de wedstrijd af te lassen zonder extra verenigingsafdacht (30 euro, dus ook nog te overzien). Helaas is het huren van materialen voor een springwedstrijd en het sponsorgeld wat je mist nog een groter gat in de begroting van een vereniging.

Op dit filmpje is het zaterdagmiddag 15uur en als het paard het zat was geweest, had hij echt niet meer meegewerkt: https://fb.watch/lJ3XStRjs2/

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 15:26

Padoertje schreef:

Het heeft niets te maken met misgunnen en alles met het feit dat het bestaan van wagentjes met airco van anderhalve ton niet relevant is voor de omstandigheden waarin een gemiddeld paard naar een KNHS wedstrijd vervoerd wordt.

De hele discussie gaat over wel en niet paarden vervoeren met warm weer en verreweg de meeste wedstrijdruiters hebben een paardenwagen met airco nooit van dichtbij gezien := laat staan dat ze eentje tot beschikking hebben. Dus het doet er gewoon helemaal niet toe.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 15:37

Afgelopen weekend bij de regiokampioenschappen mocht je het protocol fotograferen en naar huis gaan als je dat wilde na de proef. De protocollen werden snel opgehaald en de standen werden continue weergegeven op schermen, dus je hoefde niet lang te wachten om te weten hoe je gereden had. Ik vond het wel een mooi alternatief.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:33

_San87_ schreef:
Padoertje schreef:

Zo, koekoek. Niemand misgunt je iets. Maar hoeveel amateurruiters ken jij met een paardenvrachtwagen van 150k?

Die staan er niet/nauwelijks op de gemiddelde KNHS wedstrijd. Zo'n wagen kun je dan toch niet vergelijken met de gemiddelde vrachtwagen, die zeer waarschijnlijk gewoon geen airco of climate control heeft.

Je vergist je in hoe makkelijk een wagen met opties over de 100.000 gaat en hoeveel mensen er een hebben. Hier staan net zoveel vrachtwagens als trailers op het terrein en de meeste hebben climate control of airco. Op wedstrijd is het helemaal erg. Ook de jongste komen tegenwoordig in vrachtwagens met een foto van hun eigen pony op de zijkant. En dat start B/L.

Verder is het natuurlijk wel irritant als jij een mooie wagen hebt staan en dat regelt en iemand gaat op een forum beweren dat het niet bestaat. :Y)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:36

Sunnda schreef:
_San87_ schreef:

Je vergist je in hoe makkelijk een wagen met opties over de 100.000 gaat en hoeveel mensen er een hebben. Hier staan net zoveel vrachtwagens als trailers op het terrein en de meeste hebben climate control of airco. Op wedstrijd is het helemaal erg. Ook de jongste komen tegenwoordig in vrachtwagens met een foto van hun eigen pony op de zijkant. En dat start B/L.

Verder is het natuurlijk wel irritant als jij een mooie wagen hebt staan en dat regelt en iemand gaat op een forum beweren dat het niet bestaat. :Y)

Okay, I stand corrected then. Er is een hoop veranderd in een paar jaar tijd, blijkbaar :=.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:40

Je zou voor de grap dan eens moeten gaan kijken. Ik sta regelmatig met mijn mond vol tanden wat een absurde luxe tegenwoordig normaal is. :D
Topruiters hebben minder luxe dan de gemiddelde hobbyruiter.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:55

Ineke2 schreef:

Lang niet altijd hoor. Er zijn genoeg wedstrijden waar je gewoon eerder protocol mag ophalen. Je doet alleen afstand van een prijs mocht je die hebben.

Afgelopen weekend ook, mijn protocol was er eerder dan dat de naverzorging van paard klaar was.
Maar ik was erg blij dat de wedstrijd dus om 10 uur klaar was. Mijn oude tijd van kwart voor 4 had ik afgemeld.

En wij waren in de minderheid met trailer, ja := Heel veel vrachtwagentjes. Maar de parkeerplaats van trailers was veel beter. Ja, wel de hele dag schaduw, dat bestaat ook nog.

Maar ik was blij dat onze regio itt anderen wel flink gepuzzeld heeft en een hele fijne wedstrijd heeft kunnen organiseren. Niet rijden in 30 graden en niet wachten.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 11-07-23 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:58

Nog niet eerder meegemaakt dan :D Zou wel fijn wezen en dan voornamelijk als het koud is / er een vieze koude wind is. Elke minuut langer er zijn dan nodig is er 1 teveel wat mij betreft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:01

Ineke2 schreef:
Nog niet eerder meegemaakt dan :D Zou wel fijn wezen en dan voornamelijk als het koud is / er een vieze koude wind is. Elke minuut langer er zijn dan nodig is er 1 teveel wat mij betreft.

Gewoon vragen, ik ken maar 1 wedstrijd die het niet doet en die hebben 30 minuten ma laatste start uitreiking. Maar herkenbaar hoor ;) Ik blijf ook niet langer als nodig, kost al genoeg energie

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:33

Sunnda schreef:
Je zou voor de grap dan eens moeten gaan kijken. Ik sta regelmatig met mijn mond vol tanden wat een absurde luxe tegenwoordig normaal is. :D
Topruiters hebben minder luxe dan de gemiddelde hobbyruiter.

Ik ben er zelf ook zo eentje, kom met een 3-paards vrachtwagen met living naar een simpele B proef :') Maar mijn moeder rijd in de paradressuur en doet ook meerdaagse wedstrijden rijden, dan is dat ding enorm handig! We zien niet in waarom we een aparte zouden moeten halen voor kleine wedstrijden dus dan ook maar met de grote wagen.

Ik zie trouwens op de wedstrijden waar ik heen ga vooral veel trailers, niet zo veel vrachtwagens/busjes

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 12:33

Sunnda schreef:

Ik begrijp nu iig ineens wel waarom padoertje ooit zei dat ze dure dromen op stal had staan. _O- _O- (en padoertje dit is een goedmoedig grapje dus neem het niet te zwaar op alsjeblieft.)

Ik weet niet in wat voor gebied jullie zitten natuurlijk maar als ik op wedstrijd rond kijk dan staat er echt geen vrachtwagen met airco bij de paarden op het terrein. Misschien ééntje van een ruiter die ook internationaal gaat maar de regionale ruiters? Nee echt niet. Ik zie hier nog steeds hoofdzakelijk trailers (zowel modern als die wat je voor 500 op 2ehands vindt). Ofwel zijn het oude busjes die omgebouwd zijn, kleine C vrachtwagens (veelal ook van gezegende leeftijd.) of de duurdere varianten en dat zijn de wagentjes van 60k waarbij het hengstenschot de voornaamste optie is.

Ik denk niet dat je een mening over regionaal wedstrijd moet baseren op een uitzondering met een dure (het is je gegund, begrijp me niet verkeerd) wagen.... het is onrealistisch om te denken dat de meerderheid van de basis ruiters een wagen van 150k heeft.

Wij hebben hier nog prijsuitreikingen te paard trouwens dus als je bij de prijzen bent doen ze nogal gefrustreerd als je je paard naar huis brengt. :+

edit; quote verkloot. :=

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:03

Ayasha schreef:
Ik weet niet in wat voor gebied jullie zitten natuurlijk maar als ik op wedstrijd rond kijk dan staat er echt geen vrachtwagen met airco bij de paarden op het terrein. Misschien ééntje van een ruiter die ook internationaal gaat maar de regionale ruiters? Nee echt niet. Ik zie hier nog steeds hoofdzakelijk trailers (zowel modern als die wat je voor 500 op 2ehands vindt). Ofwel zijn het oude busjes die omgebouwd zijn, kleine C vrachtwagens (veelal ook van gezegende leeftijd.) of de duurdere varianten en dat zijn de wagentjes van 60k waarbij het hengstenschot de voornaamste optie is.

Ik denk niet dat je een mening over regionaal wedstrijd moet baseren op een uitzondering met een dure (het is je gegund, begrijp me niet verkeerd) wagen.... het is onrealistisch om te denken dat de meerderheid van de basis ruiters een wagen van 150k heeft.

Hier dezelfde ervaring hoor, ik zie overal met name trailers (van tweedehands spul tot gloednieuwe alu trailers maar zeker zonder airco ;) ) en wagentjes betreffen vooral omgebouwde busjes van tweecijferige leeftijd. Er komen ook wat profs langs met grote vrachtwagens maar ook daar is meestal vrij weinig luxe te bekennen.

Mensen die op regioniveau rondreizen met gloednieuwe paardenwagens, vaak inderdaad met eigen foto en naam ruiter + naam discipline daarop :Y) zijn nog steeds op 1 hand te tellen.

Daarom doet het er IMO niet toe dat die wagens wel bestaan als minstens 95% van de deelnemers er niet eens van kan dromen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:10

Nou in midden Brabant is het inderdaad op veel wedstrijden ook echt wel bal hoor wat betreft wagens. Ik ben met een degelijke SUV en alu trailer op veel wedstrijden wel het onder-eind groepje.

Ondanks dat ik wel (eens) ga rijden met warmer weer, met alle vooroordelen omtrent, heb ik dan weer absoluut maling aan prijsuitreikingen als het gaat om mijn paard.
Die gaat voor. Dus die was al ruime tijd gekoeld met liters water voor ik er achter kwam dat ik 3e was en de prijsuitreiking te paard zou zijn. Jammer dan... hou die centjes en strik maar. Daar kom ik niet voor. Genoeg is genoeg.

Prima om onder normale omstandigheden eens te doen. Leuk zelfs. Maar niet de essentie van samen op pad gaan.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 13-07-23 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:14

Ayasha schreef:
Wij hebben hier nog prijsuitreikingen te paard trouwens dus als je bij de prijzen bent doen ze nogal gefrustreerd als je je paard naar huis brengt. :+

O eh prijsuitreikingen te paard daar doe ik sowieso niet aan mee :=

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:46

Voor wie om voor reden dan ook bij heet weer met paard op pad is en onverhoopt in een file terecht komt.
Er zijn regels voor. Vanaf bepaalde temperatuur mag je over de vluchtstrook rijden met levend vee.
Wel dien je eerst contact te leggen met Rijkswaterstaat en of politie.
Dus voor dit soort gevallen, zet het nummer van RWS in je mobiel. 0800-8002.
Nummer kun je ook bellen om gevaarlijke situaties op snelweg door te geven.