Pony doet lelijk naar dochter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juudje81

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 18:43

Wat ik nu weet is dat hij direct uit Ierland bij hun is gekomen, hoe lang geleden weet ik nog niet. Verkoper reageert heel moeizaam en kort op mijn vragen dus die gaat hem niet terug nemen denk ik. Op stal is er nog een meisje van 12 die hem weleens doet en bij haar is het zeker minder.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:16

anjali schreef:
Er bestaan muilkorven voor paarden. Als je de pony wilt houden zou je die kunnen omdoen wanneer je kind bij de pony is. Want als je kind in het gezicht wordt gebeten kan dat ernstig uitpakken.En de toekomst van de pony zal er ook niet rooskleuriger van worden. Ik vind dat de verkoper hem moet terugnemen.

Volgens mij raakt de pony daar alleen maar gefrustreerd door met alle gevolgen van dien. Ik denk dat deze pony gewoon niet op de plek is bij dit meisje. Hoe graag papa dat ook wil.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:18

Ik denk dat jij te lief bent voor de verkoper en het wat harder moet gaan spelen.
Hij is verkocht voor kinderpony, dat is hij niet.

En vanuit Ierland bij hun gekomen, hoeveel kans is het dan dat ze echt particulier zijn?

En ja dat kan allemaal beter worden als hij hier meer zichzelf is. :j Maar moet je dat willen?

Toen ik mijn jaarling kocht heeft hij eerst een dag geslapen en daarna ging hij vol in de aanval. Echt vol.
Het enige waar ik achter ben gekomen dat de particulier ook geen particulier was en hij al veel huisjes had gehad. Dus zijn gedrag was goed te verklaren
Maar gelukkig was ik geen 6, heb wel wat meer moeilijkere paarden in de hand gehad.
Ik heb hem nu 15 jaar en het is een schat van een dier. het enige waar hij op aanvalt is zijn eten :D
Maar zou ik die toen gekocht hebben voor een kind had hij hier geen dag meer gestaan. Hoe sneu ook.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:32

helemaal mee eens,laat het maar wat centjes kosten.
Eerlijke verhaal bij de verkoop.

Gewoon niet aan beginnen ,ze is echt te jong en wordt alleen maar banger(cirkel is rond)pony onzekerder tot het echt fout gaat.

Juudje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 19:39

UPDATE!!
ik ben er net achter gekomen dat de pony nog maar 3,5 maand bij hun was, rechtstreeks uit Ierland!!! De filmpjes die verkoper mij had gestuurd waren dus niet van haar en haar dochter maar in Ierland gemaakt. Ik weet het niet meer zeker maar dacht dat zij hem al een jaar had. Het arme beest is dus nog geen half jaar hier.. :(
Niet gek dat hij dan een beetje raar doet..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:40

Wauw… die moet dan eerst effe bijkomen zeg. Die heeft totaal geen weet meer van wie wat waar… blijft de vraag of t voor jouw dochtertje geschikt is.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:52

Heel vervelend, maar het klinkt alsof de verkoper je gewoon een oor aangenaaid heeft en gewoon een verkapte handelaar is. Ik zou in dat geval echt niet verder proberen en het plezier van je dochter verpesten. Neem je verlies en zet hem te koop met een eerlijk verhaal, laat het 12 jarige meisje voorrijden zodat ze kunnen zien wat hij kan en niet kan. Waarschijnlijk verlies je er wel wat geld op omdat het dus geen brave kinderpony is, maar als je nog maanden stalling en training gaat betalen ben je dat geld ook kwijt. Lekker gaan sparen en als je dochter 10-12 jaar is maar eens voor een brave leerpony gaan kijken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:53

Wat een nare wending dit. Het verklaart wel het gedrag van het beestje. Zo jong, halfbakken korte opleiding in Ierland, dan zo hop op transport, 3,5 maand bij verkapte handelaren en voordat het beestje daar een beetje heeft kunnen aarden alweer verhuisd. Arm dier.. en helaas zeker niet zomaar een kinderpony. Doet me denken aan mijn brave (20 jarige!) import die na aankomst zelfs al helemaal door het lint ging. Trappen, bijten, aanvallen. Lang transport is gewoon vrij ingrijpend en verhuizingen ook. Zo jammer dat dit zo gelopen is.

Ik denk dat je 2 keuzes hebt: eisen dat ze de pony terugnemen (en dan hopen dat het lukt) of zelf een geschikt huisje vinden met dit verhaal. Al lijkt me dat wel lastig met dit verhaal en daarbij behorende karakter.

Juudje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 20:08

Ik heb een Facebookpagina gevonden van de manege in Ierland waar hij vandaan komt. Ik zie hem op foto’s met kinderen, dus dat is hij wel gewend. Ik ga hun een berichtje sturen, wil toch wat meer weten over z’n verleden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:25

Fijn dat je toch iets terugvindt over het verleden. Sneu voor je dochtertje natuurlijk, maar nog veel zieliger voor de pony, als ie nu nog eens moet verhuizen kan het misschien nog erger worden, dus fijn dat je er nog even over nadenkt. En een fijn voorbeeld voor je dochtertje door toch niet direct de handdoek in de ring te gooien (al zou ik je er niet om veroordelen als je het wel doet, heb alleen medelijden met de pony).

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:22

Hmm, das wel een gamechanger toch?
Beestje is dus gewoon handelswaar en ik denk dat ie geen idee heeft wat 'm overkomt. Vind zijn gedrag dan wel verklaarbaar. Idd zou ik het begrijpen als je hem toch terug doet, maar ik denk dat ik het zelf nog wel even aan zou willen zien. Maar dan wel met een soort van overeenkomst met de verkoper dat ie terug mag als het over bijvoorbeeld 6 maanden niet is verbeterd.

Wil je hem toch kwijt, dan zou ik ze confronteren met wat je uitgevogeld hebt en dat ze de pony terug moeten nemen. Ze hebben je misleid, mocht het tot een zaak komen, sta je wel behoorlijk sterk als je alles op papier (ook bijvoorbeeld mail en whatsapp is rechtsgeldig) hebt staan.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:37

lies schreef:
Beestje is dus gewoon handelswaar en ik denk dat ie geen idee heeft wat 'm overkomt. Vind zijn gedrag dan wel verklaarbaar. Idd zou ik het begrijpen als je hem toch terug doet, maar ik denk dat ik het zelf nog wel even aan zou willen zien. Maar dan wel met een soort van overeenkomst met de verkoper dat ie terug mag als het over bijvoorbeeld 6 maanden niet is verbeterd.

Wil je hem toch kwijt, dan zou ik ze confronteren met wat je uitgevogeld hebt en dat ze de pony terug moeten nemen. Ze hebben je misleid, mocht het tot een zaak komen, sta je wel behoorlijk sterk als je alles op papier (ook bijvoorbeeld mail en whatsapp is rechtsgeldig) hebt staan.

Denk jij nu echt dat ze die pony na nog eens een half jaar terugnemen, denkend aan hoe snel ze hem verkocht hebben na aankomst in Nederland?

Eef_Bam schreef:
Heel vervelend, maar het klinkt alsof de verkoper je gewoon een oor aangenaaid heeft en gewoon een verkapte handelaar is. Ik zou in dat geval echt niet verder proberen en het plezier van je dochter verpesten. Neem je verlies en zet hem te koop met een eerlijk verhaal, laat het 12 jarige meisje voorrijden zodat ze kunnen zien wat hij kan en niet kan. Waarschijnlijk verlies je er wel wat geld op omdat het dus geen brave kinderpony is, maar als je nog maanden stalling en training gaat betalen ben je dat geld ook kwijt. Lekker gaan sparen en als je dochter 10-12 jaar is maar eens voor een brave leerpony gaan kijken.

Mee eens...
Medelijden is altijd een slechte raadgever, ik zou persoonlijk eerst aan mijn kind denken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:46

Met deze kennis zou ik ook gelijk even op pssm testen. Een fijne gezonde kinderpony is ook in Ierland gewoon zijn geld waard.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:52

Sansevieria schreef:
lies schreef:

Denk jij nu echt dat ze die pony na nog eens een half jaar terugnemen, denkend aan hoe snel ze hem verkocht hebben na aankomst in Nederland?

Ik weet het niet, valt te proberen toch? Ze hebben haar voorgelogen, dus je hebt wel iets om ze zo ver te krijgen.
En als ze het niet willen, dat zou ik eisen dat ze hem nu terug nemen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:57

Om nu te zeggen dat ‘ie terug moet. Sorry maar dat vind ik naar het dier toe ook oneerlijk. Dier is dus net 2x verhuisd. En daarvoor ook al eens. Moeilijke karakter lijkt niet geboren, maar zo’n dier kan wel “stuk” gemaakt.
Waarom laat je je dochter van 6 niet nog even knuffelen met de shet en dan geef jij deze nieuwe pony de rust en de tijd en tot deze gesetteld is? Je schrijft dat je dochter alleen maar wil knuffelen met de shet, prima toch?
Dochter kan als ze echt enthousiast is over rijden misschien beter wat lesjes krijgen op een manege pony dan op deze nieuwe pony leren rijden….beide zijn 6…superjong… Wil ze überhaupt op dit moment leren rijden of is op dit moment dat ene ritje aan een touwtje voor haar al prima? Het hoeft toch niet allemaal meteen kant en klaar?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 22:23

Juudje81 schreef:
UPDATE!!
ik ben er net achter gekomen dat de pony nog maar 3,5 maand bij hun was, rechtstreeks uit Ierland!!! De filmpjes die verkoper mij had gestuurd waren dus niet van haar en haar dochter maar in Ierland gemaakt. Ik weet het niet meer zeker maar dacht dat zij hem al een jaar had. Het arme beest is dus nog geen half jaar hier.. :(
Niet gek dat hij dan een beetje raar doet..

Deze achtergrond van de pony verbaasd mij niet.

Verkijk je niet erop hoelang het kan duren voordat de pony tot rust komt in zijn hoofd.

Ik heb meerdere personen gezien die een import tinker hebben gekocht en die na een korte tijd onbetrouwbaar werden. Dat ging er niet binnen een paar maanden weer uit en deze waren niet in handen van kleine kinderen.

Ook de opleiding die ze in Ierland vaak krijgen om snel verkocht te worden is meestal niet gelijk aan de basis wat wij normaal vinden voor een kinderpony. Vaak zijn het eigenlijk nog groene pony's, die overrompeld worden voor foto's en filmpjes voor verkoop.

Als je hem wilt houden zou ik hem de gehele zomer lekker in een groep zetten en er weinig mee doen zodat hij tot rust kan komen. Daarna rustig behandelen als een groene pony.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 07:51

Dat is een fraai verhaal zeg...! Arm dier.

Ik kan het me goed voorstellen als je het risico niet wilt lopen met je dochter en even heel hard de eis bij de verkopers neerlegt dat ze hem terugnemen. En anders, als het beestje je aan het hart gaat en je de mogelijkheid ziet om het voor alle partijen op een veilige en fijne manier een kans te kunnen geven, dat je op zijn minst een deel van je betaling terug krijgt omdat ze je misleid hebben.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:19

Ik had al zo een flauw vermoeden... arm dier.
En dat zou dan ook mijn dilemma zijn.
Want op de ene kant : zoals al geschreven, geef de pony tijd en begin op nieuw, want het is niet zijn schuld wat hem is overkomen.
En op de andekant zou ik woest zijn over de misleiding , kijken naar de "rechten" hier over en juridisch advies inwinnen...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:23

Juudje81 schreef:
Ik heb de vorige eigenaar gesproken, zij gaf aan het gedrag niet te herkennen, dus of dat waar is weet ik natuurlijk niet. Gedragstherapeut heeft pas over 4 weken tijd helaas. Ik vind het heel moeilijk. Als we hem verkopen kan ik niet zeggen dat het een leuke kinderpony is, of misschien vertoont hij dit gedrag bij iemand anders niet? Zoiezo als hij weg gaat komt er even geen andere!

Als ze het niet herkent vind ik dat ze hem terug moet nemen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:42

Dat kan ze altijd zeggen dat ze het niet herkend, er is veel mis hoor in de paarden handel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:06

Als je een dier maximaal 3,5 maand in bezit hebt gehad, en er dan ook al een poos speelt dat "dochter er op uitgekeken is" dan mag je je ook afvragen in hoeverre dat beestje überhaupt met kinderen in aanraking is gekomen bij die mensen. Als kind er niet naar omkijkt dan kan ik me voorstellen dat je het niet herkent :=

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:28

Wat een vervelende situatie.
Ik heb een pony gekend die hartstikke lief was met/bij kinderen behalve blonde meisjes tussen de 4 en 10 jaar, die konden een moordaanslag verwachten.

Juudje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 10:02

herr_balou schreef:
Ik heb een pony gekend die hartstikke lief was met/bij kinderen behalve blonde meisjes tussen de 4 en 10 jaar, die konden een moordaanslag verwachten.

O nee mijn dochter is ook blond! :D

Gek eigenlijk dat ze een voorkeur kunnen hebben wat dat betreft!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 13:59

Juudje81 schreef:
herr_balou schreef:

O nee mijn dochter is ook blond! :D

Gek eigenlijk dat ze een voorkeur kunnen hebben wat dat betreft!

Een echte kinderpony wordt niet agressief tegen een kind omdat het blond of een andere kleur zou zijn. Dit is gewoon een importTinker die uit een natuurgebied is geplukt ,snel zadelmak is gemaakt en geexporteerd. Voor de winst. Hij heeft waarschijnlijk ook een Iers paspoort? Overigens worden er ook hele goede brave Tinkers geexporteerd. Maar ze komen\kwamen wel met ladingen vol, alles doorelkaar waardoor veel merries die ertussen zaten drachtig aankomen van hengsten uit hetzelfde transport.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:30

Ik vind ook dat een pony pas een kinderpony genoemd mag worden als het dier echt heel betrouwbaar en veilig is in de omgang met kinderen. Dat je nog steeds wel gewoon normaal respectvol met zo'n dier om moet gaan en ervan bewust moet zijn dat het een keer kan schrikken, maar onder enigszins normale omstandigheden die passen binnen de bandbreedte "normaal kindergedrag" mag het dier gewoon niet reageren met happen / kopstoten / losse beentjes / wegrennen en dat soort grappen.

Dat ze niet perfect luisteren en gewoon ergens gaan staan vreten omdat ze merken dat een kind niks te vertellen heeft, dat is dan nog voor interpretatie vatbaar of je vindt dat een kinderpony dat niet mag doen :=

Maar ik denk dat een ieder het er over eens zou kunnen zijn dat gevaarlijk gedrag onder enigszins normale omstandigheden, gewoon niet voor mag komen.

Marena van mij is heel voorzichtig met kinderen, heeft geen bijt- en trapneigingen, heeft respect voor je ruimte. Maar is wel van het type zenuwenlijer dat kan over-reageren en dan blind wegrent dus dat is ook geen kinderpony :=