Airbag / air jackets merken, ervaringen etc.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:03

Heeft een van jullie ervaring met het schoonmaken van een airjacket? Hij kan natuurlijk niet worden gewassen in de machine, maar misschien wel (deels) in een sopje? Gaat vooral om zweetlucht (bij de oksels dus).

Celebi

Re: Airbag / air jackets merken, ervaringen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:56

In hoeverre kun je jouw airbag openklappen op dat deel? Dan kun je de buitenstof zover mogelijk openleggen misschien dat je daar inderdaad met een klein sopje overheen kunt gaan. Volgens mij kan het geheel sowieso wel tegen wat water (regen) dus als het niet open kan kun je het nog steeds proberen, maar je moet natuurlijk wel een beetje uitkijken per merk en wat je kunt doen. Maar zweet bij paarden tast ook spullen aan dus het laten zitten lijkt me eigenlijk ook nooit beter.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 15:12

FCSA schreef:
Heeft een van jullie ervaring met het schoonmaken van een airjacket? Hij kan natuurlijk niet worden gewassen in de machine, maar misschien wel (deels) in een sopje? Gaat vooral om zweetlucht (bij de oksels dus).

Ik heb mijne met een vochtige doek van warm water met groene zeep afgenomen en hij is wel opgefrist. Bij mij was het wel vooral zand vlekken na een val := Anders misschien iets van droog wasmiddel misschien een optie?

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 15:39

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:22

Dank voor het meedenken! Ik ga het proberen met een sopje.
Het is een Seaver.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 18:37

Ik upp dit topic even.
Ik rij nu ruim een jaar met de Hit-Air unisex. (Niet wekelijks) ik heb deze 2e hands gekocht om te kijken of het mij bevalt.

Het bevalt mij super, gelukkig nog nooit uitgetest of die echt werkt als je valt (gelukkig)
Maar omdat het een unisex is zit die niet helemaal ideaal en wil ik dus echt eentje die mijn maat is.

Ik ben dus op zoek naar recente ervaringen met de modellen die nu op de markt zijn!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 19:46

Ik heb het Hitair vest, dus soort zwemvestmodel, kan in elk jaargetijde over je kleding aan en dan niet zo warm

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:52

Ik heb ook hit air, ben er erg blij mee. Sluit bij mij ook goed aan!

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 06:41

Kan mijn bericht niet meer aanpassen. Het is geen unisex maar uni size. Dus de maat gaat van S t/m XL. Daardoor zit die niet helemaal lekker.
Welke modellen hebben jullie van hit air?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 08:16

Ik heb de evolution, ook in meer maten verstelbaar. Vind ik prettig omdat ik hem voor buitenritten gebruik gedurende hele jaar en deze kan ik aanpassen van shirt t/m winterjas
Zit inderdaad niet echt aangesloten

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 08:27

Ik heb ook de evolution. Wel een maatje te groot denk ik. Zat net een beetje tussen twee maten in dus dacht dan neem ik de grote want dat ding kun je aansnoeren. Bleek dat alleen de onderkant verstelbaar is. Dus de onderkant zit enorm goed strak, maar de bovenkant is wat aan de losse kant. Met een dikke winterjas perfect, maar met een zomers shirtje wel een beetje aan de ruime kant. Gelukkig is dat niet erg zeiden ze bij Hit Air, zolang de onderkant waar het patroon zit maar stevig zit zodat het vest goed geactiveerd kan worden. Vervolgens blaast ie toch enorm op en ben ik als het goed is die extra ruimte kwijt als ik zou vallen.

Maar dat is misschien iets om even in de gaten te houden met de maattabel.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 09:14

Hier ook een hit air maar dan de bodywarmer variant. Die zit lekker stabiel en heeft nog wat extra bescherming op de rug.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 12:47

Ik heb geloof ik ook de Evolution in maat M. Ik gebruik hem alleen niet echt meer :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 13:43

Celebi schreef:
Ik heb ook de evolution. Wel een maatje te groot denk ik. Zat net een beetje tussen twee maten in dus dacht dan neem ik de grote want dat ding kun je aansnoeren. Bleek dat alleen de onderkant verstelbaar is. Dus de onderkant zit enorm goed strak, maar de bovenkant is wat aan de losse kant. Met een dikke winterjas perfect, maar met een zomers shirtje wel een beetje aan de ruime kant. Gelukkig is dat niet erg zeiden ze bij Hit Air, zolang de onderkant waar het patroon zit maar stevig zit zodat het vest goed geactiveerd kan worden. Vervolgens blaast ie toch enorm op en ben ik als het goed is die extra ruimte kwijt als ik zou vallen.

Maar dat is misschien iets om even in de gaten te houden met de maattabel.

Hier precies hetzelfde. Met een winterjas perfect, in de zomer hotst het rond mijn lijf. Ik had toch beter de small genomen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 13:44

Ja precies, vooral omdat er wel verbreders zijn voor de bovenste clip. Dat had voor mijn dikke winterjas waarschijnlijk prima geweest en dan in de zomer die clip er tussenuit.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 14:34

Ik heb de kinder variant, ben zelf klein en de kleinste volwassen maat kwam voor mij eigenlijk wat te lang. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 14:41

Mss moeten we een ruiltopic starten. :+

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 16:28

Hahaha ja daar lijkt het haast wel op zo!
Dank voor de informatie, toch maar eens een ruitershop opzoeken en een pas sessie houden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 18:52

Als iemand de Evolution in de kleinere maat heeft en de grotere wil dan wil ik best ruilen haha. :')

Nienke_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 20:25

Ik heb die ook gehad. Helaas net verkocht.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:09

Zertab schreef:
Misschien een domme vraag.. maar er staat dat je de hit air na gebruik altijd op de kledinghanger moet ophangen op een droge plek. Zit er ook een maximum temperatuur aan qua hitte en kou om hem te bewaren? En dan met name natuurlijk het C02 patroon
Vraag me af of ik hem dus op mijn slaapkamer in de kast kan hangen. Daar kan het qua temperatuur wel variëren van 0 graden tot 30.. slaap onder plat dak...

En ik lees dat je hem niet bezweet mag achterlaten. Wat doen jullie met een bezweet jacket? Schoonmaken met water of gewoon laten drogen in de schaduw?
Zweten houd je niet echt tegen

Bij Helite staat erbij , dat je ze niet aan temperaturen boven 40° mag blootstellen

emtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 23:46

Misschien is dit hier al wel genoemd hoor, maar ik heb niet alles gelezen :D

Ik heb dus laatst een Helite airbagvest aangeschaft. Hij zit bovenin super, maar bij mijn buik heb ik wat ruimte over. Ik heb een vrij grote borst maar een redelijk platte buik, dus dit probleem heb ik eigenlijk met al mijn kleding. Is dit heel erg? Het is nou niet alsof hij echt gigantisch valt maar heb toch wel wat ruimte over.

En dan nog een vraag: ik krijg van veel mensen te horen dat hij een flinke knal geeft bij het vallen. Ervaren jullie dit ook zo of valt het allemaal wel mee? Mijn paard is normaal niet zomaar bang voor iets dus ik verwacht niet dat ze enorm schrikt bij een knal maar ik hoor van stalgenootjes meerdere verhalen over paarden die natrappen door de knal

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 12:34

Bij Hit Air zeiden ze tegen me dat de onderkant goed strak moet aansluiten omdat daar het gewicht aan komt om het patroon te doen afgaan. Boven was juist minder erg als het losser zat..

Ik ben er uiteindelijk nooit mee gevallen maar van wat ik heb gezien trappen paarden ook al na doordat ze schrikken van de plof van het op de grond vallen zelf. Het zal per merk verschillen maar het vallen zelf maakt vaak meer geluid dan het afgaan van de airbag.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 18:35

Ik ben een keer met de hit air gevallen van een jong paard. Die schrok er niet van. Het valt ook best mee hoe hard die "knal" gaat.

emtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:59

Ahh dan zal het allemaal wel meevallen! Ben er met die van mij ook niet zo bang voor hoor, maar was even benieuwd naar ervaringen van anderen met het vallen.