Staldrama maar fijne stal, what to do?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:16

Ik was al blij dat ik ze thuis heb staan (want elk moment van de dag de mogelijkheid om een knuffel te halen) maar wat een doffe ellende op sommige plekken! :oo

Popstra

Re: Staldrama maar fijne stal, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:25

En als je ze thuis hebt staan en je komt weer eens op een stal dan denk je Jezus, ben zo blij ik al dat geroddel niet meer hoor. Dan pas merk je hoe erg het was en vooral de ergenis die je dan mee naar huis nam. Vreselijk vermoeiend

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:41

Onze staleigenaar zal dat soort gedrag niet accepteren dan mag je vertrekken.
Ik sta op een grote stal maar er is een prima sfeer iedereen laat elkaar in elkaars waarde.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:04

Nielojram schreef:
Nielojram schreef:
Een paard hebben is de hemel, maar de entourage is een hel.

Uiteraard heb ik dit bericht gechargeerd.
Maar, ik herken wel dat het de lol eruit kan halen, zeker als je niet zo sterk in je schoenen staat.

Ik heb zelf al mijn huidige vriendinnen via stallen leren kennen, en ben daar heel blij mee. Zou het vreemd vinden als ik een vriendin zou hebben die niets met de sport paarden heeft ( ondanks dat enkele 'in ruste zijn' en ik helaas nu ook even..).

Ben zelf ook wel een stalheks geweest, godallejezus wat was ik een wijsneus.. Gelukkig bleef ik (wel) ontwikkelen, en heb mijn gedrag zeker aangepast.

Neemt niet weg dat ik mij nog steeds kan ergeren aan mensen die hun paard echt verkeerd behandelen, alleen heb ik op een gegeven moment een andere aanloop daarin genomen.
Het lastige is dat je van het lijdend voorwerp houdt, ongeacht wie de eigenaar is..

Het is toch beter niet te gaan houden van paarden die van iemand anders zijn.Want dat kan leiden tot ongewenste bemoeienissen.Ieder heeft zijn eigen paard en bemoeit zich daarmee.Dat is het beste.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:08

Sizzle schreef:
Je weet gewoon nooit wie er nog gaat komen.
Ik sta op een super fijne stal maar af en toe komt er dan toch een heks of heksman een tijdje staan.
Nou tolereert onze stalbaas dat niet echt dus op den duur gaan ze weer.
Het heeft niets te maken met sport heb ik al gemerkt. Recreanten zijn minstens net zo erg.

Soms zijn het ook mensen die zelf niet rijden maar meekomen met iemand anders. Terwijl die rijdt hebben zij niets te doen ,gaan rondhangen en zich met anderen bemoeien.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:40

Heb nog niet alle pagina's gelezen, TO, maar wat ontzettend k*t dat je het leven zo zuur wordt gemaakt op stal. Weeg de voor- en nadelen eens tegen elkaar af. Kun je een andere stal vinden waar je paarden het even goed hebben? Dat geeft al opties. Wat ik wel een alarmbel vind, is dat je de stal al vermijdt op bepaalde dagen/tijden. Dan is het al (te) ver gekomen. Misschien geeft het uitzoeken van andere mogelijke stallen je wat perspectief en ademruimte. De beslissing kun je dan altijd nog maken.

SophievdV schreef:
Heel herkenbaar. Het is een slangenkuil. Je hebt het helaas overal!

Dat is niet helemaal waar, bij mij op stal is dat niet aan de hand. Er wordt een beetje geroddeld, maar het blijft echt binnen de perken. En is meestal meer dat iemand een andere opinie over omgang met paarden heeft, nooit op de man (of ja, vrouw :Y) ). Ik realiseer me dat ik geluk heb hoor, maar het kán wel.

ETA Ik lees hier wel een aantal gruwelverhalen zeg. Poetsplaats bezet houden zou me niet zoveel kunnen schelen, maar echt wegpesten van iemand, zoals met die t-shirts... Daar zou ik echt wel iets van zeggen en daarna zou ik maken dat ik wegkwam. Bij mensen die zich zo gedragen en een stalhouder die zoiets toelaat, wil ik niet staan.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:58

miereneter schreef:
Dat is niet helemaal waar, bij mij op stal is dat niet aan de hand. Er wordt een beetje geroddeld, maar het blijft echt binnen de perken. En is meestal meer dat iemand een andere opinie over omgang met paarden heeft, nooit op de man (of ja, vrouw :Y) ). Ik realiseer me dat ik geluk heb hoor, maar het kán wel.

Een 'beetje roddelen' vind ik persoonlijk ook niet acceptabel. Als jij de persoon bent waar het over gaat, kun je daar echt van balen en met een rot gevoel naar je paard gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:08

Lindaonline schreef:
miereneter schreef:

Een 'beetje roddelen' vind ik persoonlijk ook niet acceptabel. Als jij de persoon bent waar het over gaat, kun je daar echt van balen en met een rot gevoel naar je paard gaan.

Lekker laten roddelen.Mensen die dat doen hebben zelf een leven dat zo saai is dat er niets over te vertellen valt.Zie het dus als een compliment.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:22

Wat een vervelende situatie! Gelukkig mijn hele leven paarden aan huis dus geen ervaring mee. Maar zou dicht bij je paard blijven en als die er goed bij staat is dat het belangrijkste. Misschien toch maar aankaarten bij de stalhouder, zodat die in elk geval op de hoogte is.

Op elke stal/overal heb je zulke mensen, uiteindelijk is het onzekerheid van de 'roddelaar'.

Veel succes! :(:)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:29

Wow die t-shirts.... maar in zo’n geval ben je als stalhouder toch zo ongeveer verplicht op te treden. Dat kan toch echt niet.

Een beetje roddelen gebeurt echt wel overal idd, niet alleen op stal maar ook in het dagelijks leven.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:32

Poekkie schreef:
Wow die t-shirts.... maar in zo’n geval ben je als stalhouder toch zo ongeveer verplicht op te treden. Dat kan toch echt niet.

Een beetje roddelen gebeurt echt wel overal idd, niet alleen op stal maar ook in het dagelijks leven.

Die T-shirts vind ik ook echt onder pesten vallen. :=

Ik zou er denk ik zelf wat van gezegd hebben als ik stalgenoten zoiets zie doen tegenover een andere stalgenoot :o

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:40

Lindaonline schreef:
miereneter schreef:

Op zich eens. Alleen ken ik geen plek op de wereld waar niet een beetje wordt geroddeld. Ik durf zelfs te stellen dat weinig mensen oprecht zullen kunnen zeggen dat ze het zelf nooit doen. Met roddelen bedoel ik overigens niet per se kwaadspreken, maar óver iemand spreken waar die zelf niet bij is. Dat laatste gebeurt bij ons weleens - kwaadspreken heb ik nog niet meegemaakt. Er zal over mij ook heus wel gekletst worden, al kan ik met iedereen uitstekend door een deur. Er wordt bij ons ook niet samengespannen of mensen buitengesloten. Sfeer is goed, bijna iedereen is bereid een handje toe te steken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:42

Oei is over iemand spreken zonder iets kwaads/slechts te zeggen ook al roddelen?
Dan ben ik zelf als stalmeisje schuldig net als zowat iedereen die ik maar ken :=

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:40

Met die T-shirts is overigens hard op ingegrepen. Maar alleen al het feit dát het gebeurde, dat mensen zo laag kunnen zinken dat ze het überhaupt in hun gedachten halen... Ik vond het extreem schokkend.
Ik heb daar alles bij elkaar net geen 3 maanden gestaan. Er was een hoop mis daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 18:37

(heb alleen de op gelezen)

Ik heb dit zeker ook ervaren op de eerste stalling waar ik stond met mijn paardje. Inderdaad de mensen die er het langst stonden en de grootste bek hadden bepaalden alles. Zo hadden we daar in de winter alleen 2 paddocks en kwam o.a mijn paard er niet uit terwijl de paarden van de verwende troelas met de grootste monden de hele dag in de paddocks stonden, dat mocht allemaal wel. Stalhouder was een stokoude man die het eigenlijk niet interesseerde of luisterde naar de mensen met dus de grootste mond. Ik was toen nog een stuk jonger en de meiden waar ik mee om ging ook.

Of als je aan het rijden was met meerdere in de bak en één zo'n verwende troela met haar veel te dure dressuur paard kwam de bak in werd je nog net niet omver gereden als je net "in de weg" stapte.

En één, daar walg ik eigenlijk nog steeds van, wist het inderdaad altijd beter. Grote bek, maar ze was volgens zichzelf ook instructrice, dierenarts en top dressuur amazone. Ondertussen was(is) ze vooral iemand met heel zwaar overgewicht die op haar paard zat te hotsen en klotsen en er op los schopte en sloeg. Maar als ze een keer zag dat ik m'n paard even een schopje gaf om haar wakker te krijgen kreeg je gelijk een grote mond van haar. En toen ik m'n paardje net had is zij er op gesprongen zonder toestemming, ik was in het begin alleen grondwerk aan het doen, paard was al heel lang niet bereden en ik wou eerst vertrouwensband opbouwen. Zij "hielp" me dan wel eens, oftewel bemoeide zich ermee en op een gegeven moment vond zij dat er prima iemand op kon en is zij met haar overgewicht op een angstig hittepetit arabiertje gedoken. Toen kon ik dus overnieuw beginnen met vertrouwen opbouwen, helaas is ze er niet keihard afgevallen :x

Maar goed dat is mijn verhaal en daar gaat het hier niet over. Ik heb op een gegeven moment gekozen om het zoveel mogelijk te negeren, zei hooguit nog hoi maar herken wel het stukje dat je er gestresst en onrustig van word. Ik kwam er ook niet echt meer met plezier en probeerde vaak te gaan als m'n stal vriendin er ook was maar ook periodes gehad dat ik er gewoon minder kwam om dat gezeik te ontlopen.

Uiteindelijk verhuisde ik zelf, toen heb ik m'n paardje daar nog wel gelaten eerst maar in combinatie met afstand en dat ik er echt klaar mee was vertrokken. Toen zijn er nog veel gekkere dingen gebeurd n.a.v mijn vertrek daar maar dat bespaar ik je.

Mijn advies zou dus wel zijn verhuizen met je paarden. Zulke types houden toch niet op en je moet gewoon ontspannen en met plezier naar je paarden kunnen gaan. Mijn ervaring is ook dat een heel kleinschalige stalling veel gezelliger is, veel minder bemoeienis met elkaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 18:42

Poekkie schreef:
Oei is over iemand spreken zonder iets kwaads/slechts te zeggen ook al roddelen?
Dan ben ik zelf als stalmeisje schuldig net als zowat iedereen die ik maar ken :=

Nee,gewoon over iemand praten is geen roddelen.Het is ook normaal om belangstelling voor elkaar te hebben. Roddelen is het verspreiden van hele of halve leugens over iemand,kwaadsprekerij die iemand kan schaden en die bedoeling ook heeft.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:13

Lastig dilemma, TS. De sfeer is voor mij wel meermaals 1 van de redenen geweest om te verhuizen, maar nooit de hoofdreden (de hoofdreden was slecht voerbeleid, gebrekkige accommodatie en/of gevaarlijk incompetent personeel). Mensen kunnen echt vervelend zijn :o

Sizzle schreef:
Het heeft niets te maken met sport heb ik al gemerkt. Recreanten zijn minstens net zo erg.

Dit inderdaad!

Ook eens met mensen die zeggen dat het vaak een groepje is van mensen die het langst op een stal staan die enorm sfeerbepalend zijn, daar heb ik ook de slechtste ervaringen mee.

Ik sta nu op een middel-/grotere formaat stal. Ik weet dat er geroddeld wordt en dat er onderling wel eens drama is, maar ik heb me voorgenomen om me met niemand meer te bemoeien, voordat ik hier kwam. Dus sinds ik hier sta is het inderdaad hoi/doei, en af een toe een praatje over het weer met de mensen die direct naast me staan enz. Sinds ik hier sta ga ik eindelijk weer met plezier naar stal, en kom ik energieker i.p.v. vermoeider weer thuis *\o/*

Voor mij doet de combinatie staleigenaar en formaat stal heel veel. Bij de wat grotere stallen ben je wat 'anoniemer' en door het formaat van de accommodatie zit je niet zo bij elkaar op de lip. En een staleigenaar die flink/slepend drama niet tolereert is ook goud waard. Ik heb op hele kleine stallen gestaan waarvan de allerslechtste ervaring bij iemand privé met 1 andere pensionklant die daar al lang stond en die een goede band had met de eigenaar. Bleek uiteindelijk heel slecht te klikken met zowel de eigenaar als de andere pensionklant. Wat een horror. Echt, ik ga nooit meer op een kleine stal staan...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 00:31

Mando schreef:
Onze staleigenaar zal dat soort gedrag niet accepteren dan mag je vertrekken.
Ik sta op een grote stal maar er is een prima sfeer iedereen laat elkaar in elkaars waarde.

Dit is ook mijn ervaring. Een stalhouder heeft zeker een bemiddelende rol, hij wil de sfeer ook leuk houden. Natuurlijk speelt er wel eens wat, maar daar ben je zelf ook bij. Afkappen is bij mij het codewoord, niet gezellig, wel duidelijk. Dan maar een tijdje gepikeerd, jammer dan.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 06:24

Tuurlijk speelt er wel eens wat zoveel mensen zoveel meningen.

Je ziet bij ons ook groepje maar dat is meer de meiden van 25-35, ons 45+ groepje en alles wat er tussendoor zwerft van jong tot oud.

Tuurlijk wordt er wel eens geouwehoerd maar dat wordt gelijk de kop in gedrukt.

Ik sta er nu 12 jaar en er al wel een paar daardoor zien vertrekken en genoeg mensen die er niet tussen passen of andere doelen hadden.

Als er iets is overleg je en loop je niet te zeiken.

Onderling is de sfeer prima. We hebben lolmetjeknol, boshobbel en wedstrijdruiters.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 22:32

Ik geef les op een paar hele grote stallen en keer op keer als ik terug in mijn auto zit ben ik blij dat ik mijn eigen stallen heb. := wel op verschillende pensionstallen gestaan, maar als je je van het begin af aan wat afzijdig houdt heb ik nooit last ervaren. Ik zag ze wel en hoorde wel eens wat, maar nooit echt onderdeel van geweest.

Wel eens met iemand samen een pony gekocht en opeens van de een op andere dag ontliep ze mij, pas na 3 weken kon ik haar aanspreken en hield een andere stal genoot mij tegen omdat zij wel iets anders aan haar hoofd had. Tot op de dag van vandaag weet ik niet hoe, wat en waarom. Ik heb via de telefoon laten weten dat het niet zo kon en dat ze dan mij maar uit moest kopen, de week erop lag er een envelop geld in mijn kast zonder reactie of wat dan ook. Nog steeds heb ik haar niet gesproken. Geen idee wat er mis is gegaan. Ach ja vreemde mensen hou je overal. _-:( 8)7

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 22:59

Ik zoek nu bewust op om te "klieken" met de stalgenoten die er hetzelfde instaan als ik (letten ook op elkaars paarden) en de 'aso' stalgenoten probeer ik zoveel mogelijk links te laten liggen.

Zolang je duidelijk je grenzen aangeeft, gaat dit eigenlijk prima. Al heb ik natuurlijk liever dat bepaalde stalgenoten gewoon van stal verdwijnen :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:21

Mer1980 schreef:
Ik geef les op een paar hele grote stallen en keer op keer als ik terug in mijn auto zit ben ik blij dat ik mijn eigen stallen heb. := wel op verschillende pensionstallen gestaan, maar als je je van het begin af aan wat afzijdig houdt heb ik nooit last ervaren. Ik zag ze wel en hoorde wel eens wat, maar nooit echt onderdeel van geweest.

Wel eens met iemand samen een pony gekocht en opeens van de een op andere dag ontliep ze mij, pas na 3 weken kon ik haar aanspreken en hield een andere stal genoot mij tegen omdat zij wel iets anders aan haar hoofd had. Tot op de dag van vandaag weet ik niet hoe, wat en waarom. Ik heb via de telefoon laten weten dat het niet zo kon en dat ze dan mij maar uit moest kopen, de week erop lag er een envelop geld in mijn kast zonder reactie of wat dan ook. Nog steeds heb ik haar niet gesproken. Geen idee wat er mis is gegaan. Ach ja vreemde mensen hou je overal. _-:( 8)7

Maar samen met iemand anders een paard kopen is natuurlijk 1000% garantie op onenigheid!Jij hebt nog geluk gehad dat je je geld terug hebt! Wel raar dat je geen openheid van zaken kreeg.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:50

Klopt ik doe het nu ook niet meer en het is jaren geleden ;) Heb nu alles in eigen beheer scheelt een boel.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 07:56

@ts hoe gaat het inmiddels?

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 08:34

Herkenbaar ik dacht altijd ik bemoei me er niet mee. Ik houd me er buiten en kom alleen voor m’n paard. En ondanks dat de drama zich rondom anderen afspeelde kreeg ik er toch wat van mee. Dat vrat zoveel energie, gaf ook echt frustratie. Dat geklaag en gezeik. Ookal
Ging t niet om mij je hoort t geroddel en gedram wel als je op de wasplaats bezig bent of aan t rijden bent. In mijn geval deed de stalhouder net zo zuur en negatief mee. Uiteindelijk trok ik t niet meer en ben ik gegaan. Wat een rust gaf dat zeg.Paard bloeide helemaal op en was geen streskip meer